Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین، در فاصله باقیمانده تا انتخابات مجلس یازدهم، اختلاف نظرها بر سر نوع و نحوه حضور اصلاح طلبان در انتخابات پارلمانی بالا گرفته است. یک روز صحبت از مشارکت مشروط می شود و روزی دیگر ایده ادامه ائتلاف با اعتدالیون بر سر زبان ها می افتد. برخی دیگر نیز با توجه به نتیجه ائتلاف دوره قبلی با اعتدالی ها، معتقد به ارائه لیستی کاملا اصلاح طلبانه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عبدالکریم حسین زاده، نایب رئیس فراکسیون امید به خبرآنلاین می گوید«اگر جریان اصلاح طلبی بتواند در شهرهای مختلف با لیست حداکثری بیاید، قطعا بهترین کار عدم ائتلاف است.» او البته ایده ائتلاف را رد نمی کند اما شرط و شروطی دارد و تاکید می کند «اگر قرار شد ائتلاف کنند باید نوشته باشد. به طور مثال اگر قرار است در تهران ۲۰ نفر از لیست خودشان و ۱۰ نفر دیگر از گروه‌های دیگر باشد باید براساس قرارداد مشخص، معلوم و اعلام شده به افکارعمومی باشد.»

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید؛

******

آقای حسین زاده! در دیدار اخیر شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با مجمع روحانیون مبارز، بر ارائه لیست کاملا اصلاح‌طلبانه تاکید شده است، این به معنای رد ائتلاف در انتخابات مجلس است؟

از چند زاویه می‌توان به این موضوع نگاه کرد اما مهمترین بحث مساله هویت گفتمانی است، طبیعی است که در کشور احزاب و هویت‌های گفتمانی براساس علم گفتمانی خودشان در انتخابات‌ حضور پیدا کنند. تا زمانی که گفتمان‌ها با علم خودشان وارد ساختار قدرت نشوند نمی‌توانند وفاداری به آن گفتمان را نشان دهند و مردم نیز نمی دانند اساسا با چه کسی و چه کسانی روبرو هستند.

چون از یک ائتلاف نتیجه نگرفتیم دلیل نمی شود همه ائتلاف ها بد باشند

من هنوز به این صحبت ها با دیده شک نگاه می‌کنم. وقتی که ما از یک ائتلاف نتیجه نگرفتیم، دلیل نمی‌شود که همه ائتلاف ها را بد بدانیم، فکر می‌کنم نوع ائتلاف ما بد بوده است نه کلیت ائتلاف کردن. در کجای دنیا احزاب سیاسی ائتلاف نانوشته انجام می‌دهند، بر فرض مثال در انتخابات ریاست جمهوری با آقای روحانی ائتلاف می‌کنید، بهتر است این ائتلاف نوشته باشد و سهم احزاب و گروه‌های سیاسی که ائتلاف کرده‌اند از ساختار دولت مشخص باشد. وقتی که شما در ائتلاف اشتباه کردید و این ائتلاف ساختارمند نبوده است؛ مشکل از ائتلاف نبوده است. بلکه مشکل این بوده که ائتلاف نانوشته صورت گرفته است.

می توان در تهران ۲۰ کاندیدای اصلح اصلاح طلب داشت

یعنی امکان دارد اصلاح‌طلبان در این دوره وارد ائتلافی ساختارمند و با شرط و شروط شوند؟

الان مسئله اساسی این است که آیا ما در شهرهایی چون تهران، تبریز، شیراز، اصفهان، کلان شهرها و حتی کل کشور با لیست کامل بیاییم یا نه؟ ممکن است این اتفاق بیفتد که جریان‌های سیاسی در شهرهای مختلف متوجه شوند که کاندیدا ندارند و به همین دلیل از کسی حمایت می‌کنند که غیراصلاح طلب و غیراصولگرا است. فردا به زعم حمایت‌شان انتظار دارند که وی در قالب گروه سیاسی آنها  در مجلس عمل کند و وی هم عمل نمی کند؛ همین مشکلاتی را ایجاد می کند، در واقع این نوع حمایت اشتباه و آسیب‌زا است.

باید در کل کشور ببینیم جریان‌های سیاسی ترجیح می‌دهند با لیست کامل بیایند یا با لیست حداکثری به لحاظ گفتمانی بیایند. به طور مثال بگویند ما در تهران ۲۰ نفر کاندیدای اصلح داریم و با همین ۲۰ نفر که امکان رای آوریشان بالاست، لیست می دهیم. یعنی ۲۰ نفری که توانمند و برای مردم راهگشاه هستند. 

این بخش از صحبت‌های شما انتقاد به لیست امید در انتخابات مجلس دهم است؟

بله، هم انتقاد و هم آسیب شناسی لیست امید هم است. قرار نیست من تمام کارهایی را که فراکسیون امید انجام داده است، تایید کنم. بلکه باید شیوه لیست بندی‌مان را نقد کنیم. کارکردهای جریان سیاسی‌مان را آنالیز کرده و خروجی های مجلس در سه سال گذشته را به معرض نقد بگذاریم. بدون آسیب شناسی این موضوعات، نمی توانیم لیست آتی‌مان را بهبود ببخشیم و یک گام هم جلو برویم. قاعدتا نباید اشتباهات گذشته‌مان را انجام دهیم.

اصلاح طلبان باید شفاف و مکتوب ائتلاف کنند

شما ایده ائتلاف را رد نکردید. از نگاه شما این ائتلاف به چه شکل، با کدام گروه و تحت چه شرایطی باید باشد؟

احزاب در مجالس مختلف دنیا با همدیگر ائتلاف می کنند و ائتلاف و حتی تعداد کرسی ها مشخص است. اگر قرار است اصلاح طلبان با هر گروه و جریانی نیز ائتلاف کنند، باید این ائتلاف مشخص باشد. این ائتلاف در شورای عالی به بحث گذاشته شده و  در مورد چگونگی آن تصمیم گیری شود.

ائتلاف شفاف خوب است اما ائتلاف غیرشفاف آسیب زاست. یکی از آسیب های بزرگ کشور نابسامانی سیاسی است. این نابه سامانی زمانی رخ می دهد که شما علم جریان سیاسی‌ خود را چه در جریان اصلاح طلب، چه در جریان اصولگرا، چه در مجلس و چه در دولت به کسی می دهید که اعتقادی به گفتمان شما ندارد و نابسامانی سیاسی اتفاق می افتد. همین لیستی که برای مجلس با عنوان لیست امید بسته شد، افرادی در لیست گذاشته شدند که تعهد تشکیلاتی نسبت به لیست نداشتند و همین باعث نابسامانی سیاسی شد.

در طرح های که برون داد و خروجی شان نمایانگر گفتمان سیاسی است، همانند طرح های جرم سیاسی، عفو عمومی، اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، وقتی این موضوعات گفتمانی می شود به علت نامشخص بودن آرا افراد و تعهد سیاسی آنان، نابسامانی سیاسی  اتفاق می افتد. 

ما توصیه می کنیم که جریان های سیاسی با افراد سیاسی خودشان در انتخابات حضور پیدا کنند. اگر ائتلاف و گفتمان‌های بینابینی  شکل گرفت، حتما بر اساس یکسری موارد، موضوعات و حد و نصاب‌های مشخص باشد.

من تا وقتی وزیر نشده‌ام اصلاح طلب و عضو فعال یک حزب هستم. اما وقتی وزیر شدم اعلام می کنم که انصراف داده‌ام، این چه رفتاری است. قطعا هرکسی عضو هر حزبی است وقتی هم سمتی می گیرد باید در آن حزب بماند، نه اینکه اعلام کند که انصراف داده است.

چرا باید افراد از ائتلافی که نوشته اند شرم کنند، رئیس دو تشکیلات سیاسی با هم ائتلاف می کنند، چه ایرادی دارد که این ائتلاف را مکتوب کرده و به مردم عرضه کنند، اگر این اتفاق بیفتد مردم می دانند که این ائتلاف چگونه است و خروجی آن چه خواهد بود، مردم می دانند چه مقدار از مطالبتشان محقق شده چه مقدار محقق نمی شود و یا اصلا چه نوع مطالبه ای داشته باشند.

اگر بتوانیم لیست حداکثری بدهیم، بهترین روش عدم ائتلاف است

پس ائتلاف را رد نمی کنید؟

شورای عالی اصلاح طلبان باید در این زمینه تصمیم بگیرد. اگر جریان اصلاح طلبی بتواند در شهرهای مختلف با لیست حداکثری بیاید، قطعا بهترین کار عدم ائتلاف است. اگر قرار شد ائتلاف کنند باید نوشته باشد. به طور مثال اگر قرار است در تهران ۲۰ نفر از لیست خودشان و ۱۰ نفر دیگر ازگروه‌های دیگر باشد باید براساس قرارداد مشخص، معلوم و اعلام شده به افکارعمومی باشد.

مشکل اصلاح طلبان عدم گفتگو با مردم است

با توجه به نقدهایی که به عملکرد فراکسیون امید در حال حاضر است آیا مردم اقبالی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم خواهند داشت؟

این پیش قضاوت است. این صحبت به معنای آن است که فراکسیون امید عملکرد خوبی نداشته است و من این را رد می کنم. گزارش عملکرد فراکسیون امید باید ارائه شود و بعد از ارائه آن، قضاوت‌ها انجام شود. یکی از مشکلات اصلاح طلبان، عدم گفت وگو با مردم و خودشان است. چرا گفت وگو با مجمع روحانیون مبارز الان شکل می گیرد، چرا مدت های مدیدی از این تیپ گفت وگو نبود، چرا ما با مردم هر شش ماه یکبار گفت وگو نمی کنیم، وقتی این گفت وگو های نیست افکار عمومی حق دارند اینگونه قضاوت کنند .معتقدم جریان امید چه در مجلس ،چه در دولت و چه در شورای شهر باید با مردم حرف بزنند، گزارش عملکرد ارائه دهند و بعد درمورد عملکردشان رای سنجی انجام شود.

23/ ۲۷۲۱۵

کد خبر 1312786

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: اصلاح طلبان فراکسیون امید در مجلس دهم انتخابات مجلس یازدهم ائتلاف انتخاباتی ایالات متحده آمریکا سوریه باشگاه استقلال ترکیه خودرو کردهای سوریه باشگاه پرسپولیس سینمای ایران خودروسازان بازار خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۶۰۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمن در رسیدن به اهدافش در یمن شکست خورد/ همچنان به حمایت از فلسطین ادامه می‌دهیم

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب به نقل از شبکه المسیره، سید عبدالملک الحوثی شامگاه دوشنبه در سخنانی گفت ملت یمن در دهمین سالگرد تجاوز نظامی آمریکایی سعودی اماراتی، با توانمندی های نظامی پیشرفته ای برای حمایت از یمن و پشتیبانی ملت مظلوم فلسطین و مقابله با توطئه های دشمنان می‌آید.

وی افزود تجاوز به یمن با برنامه ریزی آمریکایی انگلیسی بریتانیایی و اجرای ائتلاف(سعودی اماراتی) آغاز شد، این تجاوز از همان ابتدا وحشیانه، خائنانه و بدون توجیه و هرگونه مقدمات، وحشیانه و جنایاتکارانه و برای تحقق اهداف خطرناک صورت گرفت.

الحوثی گفت از همان ابتدای جنگ تلاش می شد تا تمام منطقه در آغوش عبری(صهیونیستی) قرار گیرد.

وی افزود تجاوز به یمن در چارچوب طرح فراگیر در منطقه برای بازترسیم آن تحت فرماندهی رژیم اسرائیل و حذف مساله فلسطین صورت گرفت و یکی از اهداف این جنگ این بود تا رژیم اسرائیل بتواند رهبری منطقه را برعهده بگیرد، همان طور که در برنامه عادی سازی یا «معامله قرن» آشکار بود.

الحوثی گفت ائتلاف دشمن، ملت یمن را از طریق محاصره و گرسنه نگه داشتن وتوطئه ها علیه پول ملی هدف قرار داد و طی 9 سال جنگ، 274 هزار و302 بار یمن را هدف حملات هوایی خود قرار داد  و البته این آمار کامل نیست.

رهبر انصارالله ادامه داد که تجاوزات به یمن به ویرانی 613 هزار و992 منزل و 186 مرکز دانشگاه منجر شد.

الحوثی اظهار داشت ائتلاف متجاوز طی سالهای جنگ، 1843 مسجد با وجود مقدس بودن خانه های خدا را ویران کرد، همچنین 472 بیمارستان هم در طول سالهای جنگ ویران شد.

وی درباره خسارتها و تلفات ائتلاف سعودی اماراتی ومزدورانشان گفت تعداد کشته ها
و مجروحان ائتلاف دشمن و مزدورانش به 282 هزار و 879 کشته و زخمی رسید.

الحوثی گفت خسارتهای ائتلاف دشمن به 18 هزار و 379 ادوات و تجهیزات نظامی رسید.

وی افزود نیروی دریایی یمن، 38 عملیات بسیار بزرگ در ایجاد بازدارندگی در برابر دشمن انجام داد و تعداد عملیات یگان موشکی هم به 1828 عملیات رسید.

وی آمار عملیاتهای پهپادی علیه متجاوزان را 12 هزار و 9 عملیات تهاجمی و شناسایی اعلام کرد که 997 مورد از این عملیاتها خارج ازمرزهای یمن انجام شد.

الحوثی تاکید کرد دشمن در رسیدن به اهداف خود در این جنگ شکست خورد و در اشغال عمق جغرافیایی  راهبردی کشورمان با وجود سیطره بر بخش وسیع از کشور ناکام ماند.

وی افزود توسعه توانمندی های نظامی همچنان مساله مهم و اساسی برای تحقق پیروزی و بیرون راندن دشمن و بازپس گیری سرزمینهای اشغالی شده است.

وی از کشورهای متجاوز خواست در محاسبات اشتباه خود و سیاستهای خصمانه علیه یمن بازنگری کنند.

رهبر انصارالله گفت ملت یمن بسیار به امنیت ملی عربی و امنیت امت اسلام و تفاهم و صلح پایبند و علاقه مند هستند.

وی خواستار ثبات امنیت در کشورهای عربی و اسلامی بر اساس امت واحده شد.

رهبر انصارالله گفت از مصایب بزرگ امت اسلام این است که گروهی از کشورهای عربی، امکانات خود را در خدمت توطئه های آمریکایی اسرائیلی قرار داده اند، این در حالی است که دشمنی اسرائیل با اعراب معروف و آشکار است.

وی بر تمایل یمن به تفاهم و صلح با تمام کشورهای عربی و اسلامی تاکید کرد و گفت یمن هیچ رویکرد خصمانه در خصوص هیچ کشور عربی ندارد.

 الحوثی تصریح کرد تکفیری ها در برابر تجاوز رژیم اسرائیل به نوار غزه رسوا شدند، چرا که هیچ موضع جدی حتی در سطح صدور فتاوا از خود نشان ندادند.

وی افزود این در حالی است که یمن در حال حاضر در رویارویی مستقیم با محور شرارت سه جانبه آمریکا، اسرائیل و انگلیس قرار دارد.
 
رهبر انصارالله از عربستان وامارات خواست از مرحله کاهش تنش به مرحله تحقق صلح فراگیر منتقل شوند .

وی به کشورهای عربی توصیه کرد خود را از تبعیت کورکورانه از آمریکا آزاد کنند.
 
الحوثی از تمام کسانی که در کنار یمن در طول جنگ ظالمانه 9 ساله علیه آن ایستادند و از آن حمایت کردند به ویژه ایران، حزب الله، عراق و تمام آزادگان جهان تقدیر و تشکر کرد.

الحوثی درباره فلسطین هم تاکید کرد که عملیات نظامی یمن برای یاری ملت فلسطین همچنان ادامه خواهد یافت.

وی تصریح کرد یمن طرحها و برنامه های بسیار مهم در آینده برای وارد کردن ضربات بسیار تاثیرگذار به اشغالگران اسرائیلی یا آمریکایی دارد.
 

دیگر خبرها

  • فیلم| طعنه عباس عبدی به حداد عادل درباره انتخاب نام دخترانه
  • طعنه به حدادعادل درباره انتخـاب نام دخترانـه +فیلـم
  • (ویدیو) طعنه عباس عبدی به حدادعادل درباره انتخاب نام دخترانه
  • زهرا شجاعی درگذشت+ سوابق
  • رهبر انقلاب: مقاومت بی‌نظیر نیروی مقاومت و مردم غزه به اسلام عزت بخشیده/ ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد
  • رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس دفتر سیاسی حماس: جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد
  • جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم مظلوم و مقاوم غزه تردید نخواهد کرد
  • رهبر انقلاب در دیدار اسماعیل هنیه: مقاومت بی‌نظیر نیروی مقاومت و مردم غزه به اسلام عزت بخشیده است/ جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد/ اقدامات تبلیغاتی مقاومت فلسطین جلوتر از دشمن صهیونیستی بوده است
  • دشمن در رسیدن به اهدافش در یمن شکست خورد/ همچنان به حمایت از فلسطین ادامه می‌دهیم
  • چکش‌کاری قوانین انتخاباتی/ اصلاح قانون انتخابات شوراها چه شد؟