Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@00:46:01 GMT

از بی‌نام تا برهنه بگو که زنده‌ایم

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۶۲۶۵۰

از بی‌نام تا برهنه بگو که زنده‌ایم

شهریورماه سال 97 محمدعلی بهمنی با انتشار پستی در فضای مجازی از ریاست شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی وزارت ارشاد کناره‌گیری کرد و این استعفا گمانه زنی‌هایی را درباره مخالفت او با شعرهایی که محسن چاوشی در «ابراهیم» از آن‌ها استفاده کرده بود تقویت کرد. ندا سیجانی خبرنگار‌

اما بهمنی چند روز بعد از این استعفا، تلویحاً دلیل استعفای خود را نه شعرهای آلبوم چاوشی، که ترانه‌های نازلی که در این شورا مجوز می‌گیرند دانست و نوشت: «متأسفانه در روزگاری عمر می‌گذرانیم که برای تخریب موسیقی دارند ارج بایدها و نبایدهای کلمه در ترانه را از باورهایمان می‌ربایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» به‌هر صورت آلبوم چاوشی مجوز گرفت و منتشر شد و بهمنی هم از ریاست شورای شعر به دلیل آنچه به گفته او نمی‌خواست مزاحم ترانه‌های ضعیف شود خداحافظی کرد و دوباره تأکید کرد که شاعر ترانه‌های چاوشی یعنی حسین صفا، از شاعران مورد علاقه‌ اوست و فقط یکبار در گذشته از چاوشی ایراد گرفته است و دلیل استعفایش او نیست. داستان‌ مجوز آلبوم‌های چاوشی به‌هر صورت به‌گفته یکی از چهره‌های اصلی دفتر شورای شعر و ترانه با بستنی خوردنی برطرف شد. چند ماه پیش به‌محض این‌که چاوشی خبر از انتشار آلبومش به نام قمارباز داد حواشی مخصوص به چاوشی هم  شروع شد تا این‌که اولین جرقه را سعید بیابانکی با یک توئیت در توئیتر زد. بیابانکی عضو شورای شعر و ترانه با کنایه، انتخاب شعرهای مورد دار از مولانا را شوآف چاوشی دانست و... البته او توئیت خود را خیلی سریع و در مواجهه با واکنش طرفداران چاوشی پاک کرد. واقعیت اینجا بود که شورای شعر و ترانه روی شعرهایی از مولانا دست‌ گذاشته بود و در اصلاحیه ترانه‌ها، خواستار حذف چند کلمه شده بود. این آغاز کشمکش‌های ارشاد و تهیه‌کننده چاوشی هادی‌حسینی بود. آن‌ها می‌خواستند کلماتی حذف شود و چاوشی و تیمش نمی‌خواستند. محمد الهیاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چندی پیش درگفت‌وگو با «ایلنا» درباره وضعیت فعلی آخرین آلبوم محسن چاوشی گفته بود: «شورای شعر و ترانه ملاحظاتی دارد که کلی است و تصمیمات اتخاذ شده توسط اعضا نیز بر اساس آن موارد اتخاذ می‌شود.» در نهایت گفت‌وگوهای مستقیم الهیاری با هادی حسینی که گویا بیشتر به مذاکره‌ای برد برد شباهت داشته به این‌جا می‌رسد که آلبوم‌ها از گزند و تیغ‌ اصلاح دور بمانند و در عوض اسم آلبوم تغییر کند. هادی حسینی تهیه‌کننده آلبوم‌های محسن چاوشی نیز در مورد تغییر نام آلبوم جدید این خواننده به «ایران» گفت: «عنوان «قمارباز» به‌عنوان اسم آلبوم مورد تأیید دفتر صدورمجوز شعر و ترانه قرارنگرفت، بنابراین طی صحبت‌هایی که با آقای چاوشی انجام گرفت تصمیم برآن شد تا این آلبوم با عنوان«بی‌نام» منتشر شود و مجوز کار هم با همین عنوان اخذ شده است.البته ابلاغ رسمی نبوده تنها گفته‌اند که «قمارباز» در سامانه صدور مجوز شعر و ترانه مورد تأیید نبوده و ما هم در نهایت مجبور شدیم برای انتشار هرچه سریعتر اثر، نام آلبوم را تغییر بدهیم.»
ممیزی‌ دردی دوا نمی‌کند
یکی دیگر از آهنگ‌های موسیقی پاپ که نام آن دستخوش تغییر شد، آلبوم گروه «چارتار» بود. آرمان گرشاسبی خواننده این گروه در مورد تغییر نام یکی از قطعاتی که قرار است در فضای مجازی منتشر شود به «ایران» گفت: «قطعه «برهنه» حدوداً سه سال پیش ساخته شد و از ابتدا همین نام را انتخاب کرده بودیم؛ البته همان زمان هم حساسیت‌هایی در انتخاب این نام وجود داشت و نتوانستیم مجوز این کار را بگیریم اما با پافشاری‌های ما سرانجام قول شفاهی دادند که نام آن تغییر نکند. زمانی که کار آماده پخش شد مدیرکل دفتر موسیقی (محمد الهیاری) به تهیه‌کننده گروه گفت این تک آهنگ نباید با این نام منتشر شود و باید تغییر کند. به همین دلیل مجبور به جایگزینی نام دیگری شدیم و این اثر در نهایت با نام «بگو که زنده‌ایم» منتشر شد. بخشی از شعر برهنه این است: «برهنه می‌کنم صدا را که با دلت حرفی بزنم» که یک مفهوم کاملاً انتزاعی است و تعبیر دیگری ندارد اما متأسفانه مورد تأیید قرار نگرفت. به‌نظر می‌رسد در سامانه مجوز شعر و ترانه دفتر موسیقی یک تعداد کلید واژه تعریف شده که به‌صورت خودکار بعضی کلمات را رد می‌کند.» گرشاسبی در بخشی دیگر از گفت‌وگویش از عدم علاقه‌اش به حاشیه‌سازی حرف می‌زند و می‌گوید: «بعد از این همه سال فعالیت جدی و دور از حاشیه، انتظار ما از مسئولان دفتر موسیقی این است که با تمام سخت‌گیری‌ها و ممیزی‌ها حمایت و همکاری‌های لازم را با گروه موسیقی چارتار داشته باشند نه آن‌که شاهد این نوع چالش‌ها باشیم.» گرشاسبی در پاسخ به این سؤال که آیا این قطعه در آلبوم قرارخواهد گرفت هم گفت: «تصمیمی برای انتشار آلبوم نداریم اما به هرحال برای ادامه فعالیت‌های حرفه‌ای خود باید برای انتشار قطعات تک هم مجوز رسمی از دفتر موسیقی دریافت کنیم.» او در مورد گرایش و علاقه‌مندی اغلب خواننده‌های پاپ به انتشار تک آهنگ گفت: «انتشار آلبوم قطعاً برگشت مالی خواهد داشت اما منتشرشدن یک قطعه در فضای مجازی چندان بازگشت مالی ندارد اما دلیل انتشار تک‌قطعه‌ها این است که وقتی آلبوم موسیقی منتشر می‌شود اگر قطعه اول و دوم خوب شنیده شود و مورد استقبال عموم قرار گیرد مخاطبان مابقی قطعات راهم دنبال می‌کنند و عکس این اتفاق هم موجب می‌شود بقیه قطعات شنیده نشوند.» خواننده «باران تویی» در پاسخ به این سؤال که آیا بعد از این در انتخاب نام قطعه یا آلبوم موارد لازم لحاظ خواهد شد یا خیر می‌گوید: «طی سال‌ها فعالیت جدی گروه موسیقی چارتار به ندرت پیش آمده خود را سانسور کنیم و اگر در مرحله تولید کارهایمان مشکلی بوجود بیاید هرگز خود را سانسور نمی‌کنیم حتی اگر مجوز نگیریم. ممیزی‌ها نه از مسئولان ارشاد دردی دوا می‌کند و نه از هنرمندان و تأثیری در تغییر دیدگاه و رویکرد یک هنرمند ندارد فقط باعث می‌شود یک فاصله زمانی و سلسله حواشی بوجود بیاید و در آخر یا اثر مجوز پخش نمی‌گیرد یا آن‌که با کلی دلخوری مجبور به تغییراتی خواهد بود.»

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۶۲۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس دیده نشده کودکی ترانه علیدوستی در آغوش پدر

عکس دیده نشده کودکی ترانه علیدوستی در آغوش پدر

دیگر خبرها

  • تقلای باشگاه پرهوادار آلمانی برای زنده ماندن
  • (ویدئو) انتشار تصویر عجیب از «بنیامین بهادری»
  • رونق کنسرت‌ها تهدید یا فرصت؟
  • تحول بی نظیر موسیقی مدرن با آلبوم جدید مُجال
  • ببینید | سکانس ماندگار از پانتومیم ترانه علیدوستی در فیلم درباره الی
  • عکس | ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان
  • اولین تصویر از حال و روز ترانه علیدوستی بر روی تخت بیمارستان
  • سمیعی: کنسرت‌های موسیقی در بوشهر طبق مجوزهای قانونی برگزار می‌شود
  • توضیح مدیرکل موسیقی وزارت فرهنگ درباره لغو کنسرت‌های بوشهر
  • عکس دیده نشده کودکی ترانه علیدوستی در آغوش پدر