Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-03-29@15:17:10 GMT

مجلس کارشناسان در رأس امور

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۶۲۷۶۱

 سال‌هاست که مجلس، عصاره فضائل ملت نیست. مجلسی که باید در رأس امور باشد، گاه در مقام ماشین امضای دولت ظاهرشده و در مقاطع دیگری، نام برخی از نمایندگان آن در پرونده‌های فساد مالی مطرح‌شده است. نقدهای شکلی به مجلس، هرچند اهمیت دارند، اما به‌زعم نگارنده، در مقطع فعلی، انحراف و سطحی‌نگری در سنجش عیار مجلس‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درست است که مجلس باید محل جمع وکلای مردم باشد و نه وکیل الدوله‌ها، مسلم است که نمایندگان مجلس نباید با موگرینی سلفی بگیرند، نماینده مجلس باید تلفظ نام مشهورترین موزه جهان را بلد باشد، در زمان نطق باید در موضوع صحبت کند، نباید به شهروندان توهین کند، نباید برای کارچاق‌کنی یک واردکننده خودرو دیده شود، نباید خودروی یک میلیارد تومانی سوار شود، نباید در هنگام بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان، دوگانه و منافقانه عمل کند و بسیاری بایدها و نبایدهای دیگر، همه این‌ها درست است، اما هیچ‌کدام از موارد پیش‌گفته، نقد اصلی وارد بر مجلس نیست.

اخبار سیاسی- این موارد اگرچه همه اشکالات بزرگی محسوب می‌شوند، اما پررنگ کردن آن‌ها، موجب ندیدن ضعف اصلی مجلس در کشور است. اما اشکال کار و علت‌العلل ناکارآمدی مجلس چیست و چرا نتوانسته به وظایف تقنینی و نظارتی خود در چارچوب قانون اساسی عمل کند؟ اصلی‌ترین ایراد مجلس این است که به معنای حقیقی، کارشناس نیست، در حوزه‌های تخصصی، عموما نپخته و نابلد عمل می‌کند و دقیقا از همین روست که بسیاری از مصوباتش یا اصلا به مرحله اجرا نمی‌رسد یا در حین اجرا، قلب می‌شود و در مرحله عمل، قاعده دیگری پیاده می‌شود. این مسئله تنها با مرکز پژوهش‌های مجلس حل نمی‌شود و نمایندگان باید حداقل‌هایی از دانش و نگاه کارشناسی داشته باشند.

علاوه بر این، درصد بالایی از همین قوانین و مصوبات، بعدها با مصوبه دیگری نسخ می‌شوند و مرتبا نیاز به جرح‌وتعدیل پیدا می‌کنند. ممکن است عده‌ای بگویند عمر قانون‌گذاری در کشور کم است، اما ۱۰ دوره مجلس با بیش از ۲ هزار نماینده فعلی و ادوار، اقتضا می‌کند مجلس بسیار بهتر عمل کند. از باب نمونه، طرح «رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور» را مطالعه کنید. درست است که این طرح، هنوز تبدیل به مصوبه نشده اما ۵۷ نماینده پای آن را امضا کرده‌اند و حتی تصور این‌که یک‌پنجم نمایندگان ملت، پای چنین طرحی را امضا کرده‌اند، حقیقتا وحشتناک است. هیچ‌کس منکر ضرورت شکستن انحصار زبان‌های خارجی و ایجاد تنوع در یادگیری زبان‌های خارجی در میان  دانش آموزان نیست، اما اشکالات اساسی که این طرح در حوزه‌های اشتغال، آموزشی، اجتماعی و امنیتی ایجاد می‌کند، حقیقتا نگران‌کننده است. به نظر می‌رسد اکثر نمایندگانی که پای این طرح را امضا کرده‌اند، حتی متن کوتاه دو تا سه‌صفحه‌ای آن را یک مرور سطحی هم نکرده باشند یا اگر خوانده‌اند و امضا کرده‌اند که دیگر شاهکار است.

نمونه‌ها بسیارند؛ مگر ادغام و انحلال چند سازمان و وزارتخانه چیز کوچک و کم‌هزینه‌ای است که هرچند سال یک‌بار، یک تغییر ساختار کلی در حوزه اجرایی کشور با مصوبه مجلس اتفاق می‌افتد؟ شنیده‌اید که احتمالات جدی وجود دارد وزارت بازرگانی که روزی با ادغام در صنایع و معادن،‌ وزارت صمت را ایجاد کرده بود، مجددا با تصویب مجلس، از آن منفک شود.

ایران اسلامی در گام دوم، از بسیاری از چالش‌های تشکیل و تثبیت گذشته و چالش اصلی امروز، کارآمدی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و علمی است و این یعنی بیش از هر زمان دیگری نیازمند وکلای متخصص هستیم، کسانی که وقتشان بیش از آن‌که در جلسات سیاسی و لابی‌ها و محافل رسانه‌ای بگذرد، صرف تحقیق و مطالعه و بررسی عمیق طرح‌ها و لوایح شود. برای نشاندن چنین نمایندگانی بر صندلی‌های سبز بهارستان، به نظر می‌رسد باید نحوه گزینش نامزدها در هر دو جریان اصلی کشور، تغییرات اساسی کند، اگرنه چهار سال بعد هم در بر همین پاشنه می‌چرخد.

مسعود پیرهادی 

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: دولت جهان خودرو قانون قلب وزارتخانه دولت مجلس پرونده هاي فساد مالي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۶۲۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موشک جدید و مخوف کیم‌جونگ‌اون!/ عکس

تینا مزدکی: خبرگزاری مرکزی کره (KCNA) مدعی شده است که کره شمالی با موفقیت یک موتور سوخت جامد را برای موشک جدید مافوق صوت میان برد آزمایش کرده است. گفته شده است که موشک مورد نظر پس از تکمیل نهایی، برد کافی برای حمله به اهداف را خواهد داشت. گوام از جمله اهدافی است که برای برد موشک جدید در نظر گرفته شده است. کارشناسان گفته‌اند که چنین موشکی می‌تواند به آلاسکا نیز برسد. همچنین گفته شده است که می‌توان از تنظیم برد برای حمله به اهداف نزدیکتر مانند تاسیسات نظامی ایالات متحده در جزیره اوکیناوا ژاپن نیز استفاده کرد.

رهبر کره شمالی، کیم جونگ اون، بر این آزمایش که روز سه شنبه در پایگاه پرتاب ماهواره در شمال غرب این کشور انجام شد، نظارت داشت. به گزارش KCNA، کیم جونگ اون اظهار داشت که اهمیت استراتژیک موشک‌های میان برد به اندازه موشک‌های بالستیک قاره پیما که هدف اصلی‌ آن‌ها آمریکا است بسیار مهم است. این خبرگزاری همچنین گزارش داد که آزمایش موفقیت آمیز یک جدول زمانی برای توسعه سیستم تسلیحاتی جدید تعیین کرده است.

موشک جدید می‌تواند گوام را هدف قرار دهد

در سال‌های اخیر، کره شمالی تسلیحات بیشتری با پیشران جامد تولید کرده است. جونگ اون در سال 2021 اعلام کرد که قصد دارد ارتش کره شمالی را با تسلیحات پیشرفته، از جمله موشک مافوق صوت، مدرن کند. به گفته کارشناسان، جونگ اون به دنبال یک زرادخانه تسلیحات مدرن شده برای کسب امتیازات ایالات متحده از جمله لغو تحریم‌ها با از سرگیری دیپلماسی است.

KCNA جزئیات بیشتری در مورد موتور آزمایش شده یا ماهیت فنی آزمایش ارائه نکرد. سلاح‌های مافوق صوت با بیش از پنج برابر سرعت صوت پرواز می‌کنند و می‌توانند دفاع موشکی منطقه‌ای را به دلیل سرعت و قدرت مانور به چالش بکشند. از سال 2022، کره شمالی نیز آزمایش‌های موشکی تحریک آمیز بیشتری را انجام داده است. در پاسخ، ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن تمرینات نظامی خود را گسترش داده‌اند.

کره شمالی آزمایش‌های مافوق صوت را بیش از پیش می‌کند

به گفته کارشناسان، آزمایش موشکی کره شمالی در ژانویه احتمالاً برروی توسعه موشک مرحله اول تمرکز کرده است، این در حالی است که آزمایش موتور روی موشک مرحله دوم متمرکز شده است. دولت کره شمالی قصد دارد سرعت پرواز تسلیحات خود را افزایش دهد و این آزمایش موتور بخشی از تلاش‌های آن برای رسیدن به این هدف است. KCNA می‌گوید:«موفقیت بزرگ این آزمایش به پروژه اجازه داد تا طبق جدول زمانی تکمیل توسعه IRBM مافوق صوت جدید پیش برود.»

کارشناسان بر این باورند، کره شمالی ممکن است بخواهد کلاهک‌های مافوق صوت قابل مانور ایجاد کند تا برد سلاح‌های مافوق صوت کوتاه برد خود را افزایش دهد. با این حال، ABC News گزارش می‌دهد که قابلیت‌های کامل این موشک جدید تنها پس از آزمایش قابل ارزیابی است. کارشناسان همچنین پیش‌بینی می‌کنند که کره شمالی احتمالاً تعداد آزمایش‌های موشکی را در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر افزایش خواهد داد.

منبع: interestingengineering

323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888329

دیگر خبرها

  • کشف زمین خواری در زاهدان
  • اجرای طرح جهش تولید در دیم زار‌های چهارمحال و بختیاری
  • هدیه ویژه نکونام به استقلال
  • استمرار فعالیت اکیپ‌های گشت تغییر کاربری اراضی در لرستان
  • اصل ۴۴ قانون اساسی دقیق اجرا شود/استفاده از بخش تعاونی برای جهش تولید ضروری است
  • تأثیر قانون شفافیت مالی در انتخابات مجلس از زبان دادستان کل کشور
  • کشف ۱۵ تُن آرد قاچاق در اردبیل
  • کشف بیش از ۹ تن گوشت و مرغ غیرقابل مصرف در قشم
  • جهش تولید با مشارکت مردم نویدبخش گشایش در امور است
  • موشک جدید و مخوف کیم‌جونگ‌اون!/ عکس