Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-18@12:09:59 GMT

از بیماری‌های پاییزی جلوگیری کنید

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۶۲۸۶۷

از بیماری‌های پاییزی جلوگیری کنید

خبرگزاری آریا -

از بیماری‌های پاییزی جلوگیری کنید
با شروع فصل پاییز یک سری تغییرات در طبیعت رخ می دهد و بدن ما سعی می کند با سرمای هوا و کاهش طول مدت روز تطابق پیدا کند. سردردهای مداوم، آب ریزش بینی، سرفه های آزاردهنده، گلودرد و خستگی بدن، زندگی را برای افراد در این فصل مشکل می کند.
سرماخوردگی و آنفلوآنزا در این فصل شایع می شود که به دلیل کاهش رطوبت هوا و تماس بیشتر با میکروب های بیماری زا در محیط های بسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر چه این بیماری ها خطرناک نیستند، ولی باعث ناراحتی افراد می شوند.
خشکی هوا در فصول سردسال یعنی پاییز و زمستان، با خشک کردن راه های تنفسی در بینی باعث می شود ویروس ها و باکترهای بیشتری وارد بدن ما شوند و در نتیجه میزان ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا زیاد می شود.
در هر صورت، تغییرات ناگهانی دمای هوا، فشار زیادی را به سیستم ایمنی بدن وارد می کند و مدتی طول می کشد تا بدن نسبت به آن ها عادت کند.
برخی از بیماری هایی که با تغییرات ناگهانی دما، رطوبت و فشار هوا در فصل پاییز شایع می شوند، عبارتند از:
1- سرماخوردگی و آنفلوآنزا
بارش باران، ورزش باد تند و کاهش رطوبت هوا همگی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شوند و ابتلا به سرماخوردگی را آسان تر می کنند. البته سرماخوردگی فصل پاییز به شدت سرماخوردگی فصل زمستان نیست، ولی بایستی برای جلوگیری از خطرات عفونت ویروسی، سریعاً به پزشک مراجعه کرد و آن را درمان کرد.
برای جلوگیری از ابتلای به سرماخوردگی و آنفلوآنزا در فصل سرد سال، باید لباس گرم بپوشیم، زمان بیشتری را برای ورزش در هوای آزاد صرف کنیم و مصرف آب و میوه‌ها را افزایش دهیم
شستن صورت و بینی با آب خنک نیز برای جلوگیری از ابتلای به سرماخوردگی مفید است.
2- آسم و بیماری های آلرژی
شیوع بیماری های تنفسی مزمن در فصل پاییز زیاد می شود. هم چنین بروز آسم به خصوص آسم حساسیتی (آلرژیک) و آسم خشک افزایش می یابد. شایع ترین علامت آسم آلرژیک، سختی نفس کشیدن است. برای حفظ سلامتی بدن باید سیستم ایمنی و مقاومت بدن را تقویت کنید.
3- زخم معده و اثنی عشر (زخم پتپیک)
یکی دیگر از بیماری هایی که در این فصل سال شایع می شود، زخم های گوارشی هستند که دلایل متعددی دارند مانند کشیدن سیگار، مصرف نوشیدنی های الکلی، استرس و فشار روحی، عادات غذایی غلط، بیماری های مزمن، عوامل ژنتیکی، عفونت باکتریایی توسط هلیکوباکترپیلوری.
علائم شایع زخم های گوارشی هم عبارتند از:
تغییر اشتها، درد معده یا شکم و استفراغ کردن.
درد ناشی از زخم معده معمولاً بلافاصله بعد از خوردن غذا بروز می کند و درد ناشی از زخم اثنی‌عشر (دوازدهه یا دئودونوم) معمولاً چند ساعت بعد از خوردن غذا (یعنی در حال گرسنگی) بروز می کند.در هر صورت اگر بعد از خوردن غذا دچار دل درد و حالت تهوع شدید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.
بهترین راه برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی این است که تحت نظر متخصص تغذیه، رژیم غذایی مناسبی داشته باشید؛ مثلاً بهترین میوه ها برای این بیماری موز و سیب پخته است.
4- نارسایی قلبی
نارسایی قلبی، یک تهدید جدی برای بیماران قلبی در فصل پاییز است.
بدن برای تطابق با تغییرات فصلی تلاش زیادی می کند که این مسئله می تواند کار سیستم قلبی و تنفسی را افزایش دهد و مشکلات جدی ایجاد کند.
لذا برای جلوگیری از بروز این مشکل باید داروهای تجویز شده توسط پزشک را سر موقع مصرف کنید، حدود 30 تا 40 دقیقه در هوای آزاد باشید و هر روز پیاده روی کنید.در شرایط اضطراری مثل سکته هم فوراً به اوژانس زنگ بزنید.
5- بیماری های روماتیسمی
بیماری های روماتیسمی مثل آرتریت نیز در فصل پاییز شایع می شوند که در اثر افزایش حساسیت و درد مفاصل نسبت به سرمای هواست.
حمام کردن با آب گرم، انجام طب سوزنی، استفاده از پمادهای ضد التهاب و ضد درد و پرهیز از پیاده روی در هوای سرد یا بارانی باعث جلوگیری از بروز علائم این بیماری می شود.
اگر درد مفاصل در فصول سرد سال بیشتر شد، مصرف مکمل ویتامین های گروه ب و کلسیم باعث بهبود تغذیه ریشه اعصاب و غضروف بین مفاصل می شود.
لباس گرم تری بپوشید (خصوصاً در قسمت مفاصل) و ورزش کنید. انجام چند ورزش ساده می تواند حرکت مفصل و کارآیی عضلات را حفظ کند. البته باید در یک اتاق گرم ورزش کنید.
همچنین انجام حرکات ورزشی نباید باعث ایجاد درد در مفاصل شود. برای آشنایی با ورزش های مفید برای درد مفاصل اینجا را کلیک کنید.
اگر دچار تپش قلب یا لرزش بدن هستید یا دردی در ناحیه شکم خود دارید یا دچار تنگی نفس می شوید، به پزشک مراجعه کنید، زیرا این مشکلات می توانند علامت یک بیماری جدی باشند
6- چاقی
چاقی نیز یکی از مشکلات جدی افراد در فصل پاییز است. بدن انسان با نزدیک شدن به فصل سرما شروع به ذخیره چربی در بدن می کند، در نتیجه چاقی به راحتی ایجاد می شود.
اما چربی انباشته شده در بدن فقط شکل ظاهری بدن (هیکل) را تغییر نمی دهد، بلکه باعث ایجاد بیماری های مختلفی مانند فشار خون بالا و تصلب شرایین می گردد.
بنابراین بایستی وزن طبیعی بدن را حفظ کرد، به مقدار کافی استراحت کرد و مصرف میوه ها و سبزی ها را برای استراحت روده ها افزایش داد.
برای تقویت سیستم ایمنی بدن نیز باید تحت نظر پزشک از مکمل های ویتامینی، مثل قرص ویتامین c استفاده کرد. به طور منظم ورزش و پیاده روی نمود تا از چاقی جلوگیری شود.
7- ناراحتی های پاییزی در مردان
برخی بیماری ها در فصل پاییز بین آقایان شایع می شوند، لذا برای پیشگیری از بروز آنها مردان بایستی بیشتر مراقب سلامتی خود باشند؛ مثلا بیماری های مربوط به پروستات و عملکرد نامناسب فعالیت جنسی، در بین مردان زیاد می شود.
نکات لازم برای حفظ سلامتی در فصل پاییز
1- آرامش خود را حفظ کنید. برخی مشکلات روحی و افسردگی در فصل پاییز زیاد می شوند.
برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، افکار ناراحت کننده و غمناک را از سرتان بیرون کنید، به مقدار کافی بخوابید، یک دم کرده گیاهی آرامبخش مثل دم کرده گل گاوزبان موقع عصر بنوشید و حمام کنید. همچنین غذاهای طبیعی و سالم را برای محافظت از سیستم عصبی خود مصرف کنید.
مواد غذایی تند، شور و دودی مثل گوشت دودی را خیلی مصرف نکنید. آب میوه طبیعی بنوشید و ورزش را فراموش نکنید. نوشیدن جوشانده ریشه جعفری نیز خیلی مفید است.
2- به طور منظم ورزش کنید.
3- سلامتی تان را نادیده نگیرید. چشم پوشی و عدم درمان ناراحتی های کوچک می تواند منجر به بروز مشکلات جدی در سلامتی شما شود. لذا آنها را نادیده نگیرید.
اگر دچار تپش قلب یا لرزش بدن هستید یا دردی در ناحیه شکم خود دارید یا دچار تنگی نفس می شوید، به پزشک مراجعه کنید، زیرا این مشکلات می توانند علامت یک بیماری جدی باشند.
منبع:tebyan.net


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۶۲۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ربیعی: هدف ما جلوگیری از بخش‌های تهاجمی رقیب بود

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، محمد ربیعی سرمربی تیم فوتبال ذوب‌آهن در نشست خبری پس از دیدار با سپاهان اظهار داشت: بازی به نسبت درستی انجام دادیم و هدف ما جلوگیری از بخش‌های تهاجمی سپاهان بود که نسبت به اکثر تیم‌هایی که در نقش‌جهان بازی کردند، سعی کردیم کم‌تر موقعیت دهیم.
وی ادامه داد: سپاهان تیم پرمهره و دارای بازیکنان خلاقی است، پنالتی که برای سپاهان گرفته شد، مقاومت ما را شکست، بعد از آن بازتر بازی کردیم و موقعیت‌هایمان به گل تبدیل نشد.
ربیعی تصریح کرد: نمی‌خواهم در مورد پنالتی کارشناسی کنم، تیم ما در بازی با شمس‌آذر و استقلال خوزستان ۲ پنالتی محرز‌تر برای ما گرفته نشد، اما اینها در بازی طبیعی است، شاید شانس من است؛ کمیته داوران مصداق غلط نداشته باشد، اما ۵۰ - ۵۰‌ها را برای تیم ما نگرفتند.
سرمربی تیم فوتبال ذوب‌آهن خاطرنشان کرد: پنالتی‌های سخت‌گیرانه علیه ما گرفته شده است، اخراج کامیابی‌نیا مقابل هوادار سخت‌گیرانه بود.
وی با اشاره به کیفیت بازی گفت: بازی کیفیت مد نظر را نداشت، با توجه به بضاعتی که داشتیم، فوتبال بازی کردیم، شاید این مدل بازی باب دل من نباشد، اما دربی اصفهان می‌تواند باکیفیت‌تر باشد.
ربیعی در پایان گفت: با فاصله کم بازی داریم، بازی تمام شده است و باید ریکاوری جسمی و ذهنی داشته باشیم و برای بازی بعدی آماده شویم، ۷ بازی دیگر در لیگ داریم، امیدوارم در نهایت با توجه به اسکواد محدودی که داریم، طبق برنامه‌ای که داشتیم، نسبت به سال گذشته بهتر باشیم.

دیگر خبرها

  • آزمون وکالت ۱۴۰۳ پاییز برگزار می‌شود
  • خونگیری از ۷ هزار راس دام برای تشخیص بیماری مشترک بروسلوز (تب مالت) در تربت حیدریه
  • وسایل حفاظت فردی در کار با برق
  • ربیعی: هدف ما جلوگیری از بخش‌های تهاجمی رقیب بود
  • جلوگیری از ورود بیش از یک میلیون توریست به ایران توسط آذربایجان + فیلم
  • جلوگیری از ورود بیش از 1 میلیون توریست به ایران توسط آذربایجان + فیلم
  • بصیرت و آینده نگری امام خمینی (ره) برای برای جلوگیری از انحلال ارتش + فیلم
  • جلوگیری از فاسد شدن ۲۷ هزار تن نهاده های دامی در ایلام
  • در مورد خواص سلامت انواع تخمه ها
  • کشت سماق در اهر