Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-28@15:55:46 GMT

هوش مصنوعی خونریزی مغزی را تشخیص می‌دهد

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۶۳۰۵۹

هوش مصنوعی خونریزی مغزی را تشخیص می‌دهد

یک نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند خونریزی مغزی را روی اسکن اشعه ایکس تشخیص دهد و به تشخیص سکته، آسیب‌های سر و پارگی رگ‌های خونی کمک کند. این نرم‌افزار در یک بررسی توانست نشانه‌های خونریزی در سر را با دقت یک رادیولوژیست تشخیص دهد.

اگرچه رایانه‌ها هنوز نمی‌توانند جایگزین پزشکان شوند، اما یکی از حوزه‌هایی که در آن امکان پیشرفت دارند، شناسایی نشانه‌های بیماری از روی تصاویر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نرم‌افزار می‌تواند از روی تصاویر، لکه‌هایی را که سرطان‌زا به نظر می‌رسند و آسیب‌های چشمی ناشی از دیابت را با دقتی شبیه به انسان تشخیص دهد.

"ایستر یاه" (Esther Yuh)، پژوهشگر "دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو" (UCSF) و همکارانش، برنامه‌ای ابداع کرده‌اند که می‌تواند تصاویر سی‌تی اسکن سر بیماران را تحلیل کند.

یاه گفت: اگر کسی با نشانه‌های آسیب مغزی از جمله گیجی یا سرگیجه به بیمارستان مراجعه کند، معمولا یک تصویر سی‌تی اسکن از سر او تهیه می‌شود، اما سیاه و سفید بودن تصویر، شناسایی ناحیه کوچکی که در حال خونریزی است را برای پزشکان دشوار می‌کند.

پژوهشگران ابتدا یک نرم‌افزار موسوم به "PatchFCN" را با حدود ۴۴۰۰ تصویر سی‌تی اسکن آموزش دادند. آن‌ها نرم‌افزار را روی ۲۰۰ تصویر که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، آزمایش کردند و هوش مصنوعی توانست با دقت یک رادیولوژیست، تصاویر را تحلیل کند.

یاه ادامه داد: شاید این نرم‌افزار بتواند سرعت کار پزشکان را در تشخیص افزایش دهد، اما تصاویر باز هم باید مورد بررسی یک انسان قرار بگیرد. ما باید این نرم‌افزار را در آزمایش‌های بالینی نیز بررسی کنیم تا عملکرد آن را بهبود ببخشیم.

این پژوهش، در مجله "PNAS" به چاپ رسید.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: علم و فناوری هوش مصنوعی خونریزی مغزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۶۳۰۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه نرم افزار «جامع تفاسیر نور» در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، نرم افزار «جامع تفاسیر نور» توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تهران عرضه شده است.

ارائه متن ۹۰۳ عنوان کتاب و رساله در ۳۵۷۷ جلد از منابع مهم قرآنی، نمایش متن قرآن با قابلیت‌های متنوع، ۱۳۷ ترجمه به ۳۳ زبان دنیا به همراه مقایسه بین ترجمه‌ها و آیات و اتصال آیات به ۴۰۴ تفسیر مهم شیعه و اهل سنت از ویژگی‌های این نرم افزار است.

نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تا ۱۴ فروردین در مصلای امام خمینی (ره) تهران برپاست.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آخرین مهلت ارائه پروپوزال به فراخوان طراحی سامانه هوشمند تشخیص بیماری‌های دندان
  • ریزتراشه‌های هوش مصنوعی با کمترین مصرف انرژی رونمایی شدند
  • طمع بر سر حکمرانی، اندیویا را به چالش کشید!
  • اسکن سه‌بعدی به اکتشافات ایستگاه فضایی بین‌المللی یاری می‌رساند
  • چگونه تشخیص دهیم یک تصویر با هوش مصنوعی ساخته شده است؟
  • نرم‌افزار سوء نقش نظارتی مردم را پررنگ می‌کند
  • عرضه نرم افزار «جامع تفاسیر نور» در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم 
  • علائم زخم معده را بشناسید
  • زنگ خطر ابتلا به تب کریمه کنگو در زاهدان به صدا درآمد
  • چین کم‌مصرف‌ترین و کارآمدترین تراشه هوش مصنوعی را ساخت