Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، مرز مهران به واسطه امنیتی که در ۲ طرف و در طول مسیرهای داخل خاک عراق منتهی به این مرز دارد و نیز نزدیکی مسافت جغرافیایی همواره گزینه نخست بیشتر زائران برای سفر به عتبات عالیات است.

انبوه جمعیت زائران در مهران همواره مسئولان ارشد کشور را در ایام اربعین به مرز مهران می کشاند تا از نزدیک شاهد شرایط مرز و تردد زائران باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امسال به علت حذف روادید بین ایران و عراق زائران اربعین خیلی زودتر از موعد و از همان روزهای ابتدایی ماه صفر راهی گذرگاه های خروجی کشور به سمت عراق شدند و تردد زائران اربعین در مهران برخلاف سال های گذشته بسیار زودتر شروع شد.

هرچند امسال علاوه بر مهران سه مرز دیگر در استان های خوزستان و کرمانشاه نیز پذیرای زائران بودند اما باز هم افزون بر ۶۰ درصد مسافران عتبات عالیات به علت ویژگی های خاص مهران از این دروازه به سوی عراق رفتند و بازگشتند.

باتوجه به اینکه از ابتدای محرم تا ۲۱ صفر برای بیشتر زائران مهران مرز اصلی تردد بوده به همین نسبت نیز جمع زیادی از مسئولان ارشد کشوری و لشکری به استان ایلام و مرز مهران سفر کرند.

در مدت یک ماه و نیم گذشته مسئولان متعددی از زیرساخت های اربعینی استان ایلام بازدید کردند و اوج این سفرها از اول تا ۲۱ صفر بود که در این بازه زمانی می توان گفت به طور میانگین هر روز یک یا چند نفر از مسئولان ارشد کشوری و لشکری در مرز مهران حضور داشتند.

بنا بر آمار اعلام شده از سوی روابط عمومی استانداری ایلام از ابتدای ماه محرم تا ۲۱ صفر افزون بر ۳۰ هیات بلندپایه به استان ایلام و مرز مهران سفر کرده اند و از نزدیک زیرساخت های اربعین، وضعیت تردد زائران، مشکلات و نیازها، نقاط قوت و ضعف را از نزدیک دیده اند.

حتی برخی از مسئولان به دلیل اهمیت مرز مهران و گرایش بیشتر زائران برای عبور از این مرز و تراکم زیاد جمعیتی ۲ بار یا بیشتر به استان ایلام سفر کردند که این موضوع نشان از اهمیت مرز مهران در منظر مسئولان دارد.

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، حجت الاسلام و المسلمین سید محمودعلوی وزیر اطلاعات، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، رضا اردکانیان وزیر نیرو و ایرج مسجدی سفیر ایران در بغداد از اعضای هیات دولت بودند که به استان ایلام سفر کردند.

و در این میان وزرای کشور و راه و شهرسازی ۲ بار درایلام حضور یافتند.

پیش از این وزیر کشور هفتم مهرماه در راس هیاتی وارد استان ایلام شده و از طریق مرز مهران راهی کشور عراق شد.

رحمانی‌فضلی به همراه روسای کمیته‌های ستاد مرکزی اربعین پس از بازدید از امکانات، زیرساخت‌ها و آمادگی‌های مرز مهران برای ایام اربعین، راهی کشور عراق شد تا در نشست با همتای عراقی و استانداران مرزی این کشور شرکت کند.

وزیر کشور و هیات همراه همچنین از طریق مرز مهران به شهر کوت مرکز استان واسط عراق و سپس نجف اشرف و کربلای معلی سفر کرده و امکانات و تجهیزات مسیر تردد زائران اربعین از مهران تا کربلا را مورد بازدید و بررسی قرار دادند.

علاوه بر سفر وزیر کشور به استان ایلام، در بازه زمانی محرم تا ۲۱ صفر جمال عرف معاون سیاسی و  حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزارت کشور ( که ریاست ستاد مرکزی اربعین را نیز بر عهده دارد) به استان ایلام آمدند که آمار سفر ذوالفقاری به استان بیش از یک مورد است.

افزون بر اعضای هیات دولت، رییس سازمان حج و زیارت علیرضا رشیدی، پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان که بزرگترین موکب دائمی اربعین دراستان ایلام را با مشارکت این بنیاد ایجاد کرده، حجت الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی به واسطه مجتمع صلواتی بزرگ آستان قدس در پایانه مرزی مهران و پیوندی رئیس هلال احمر با توجه به اهمیت ماموریت های محوله این جمعیت در موضوع امداد و نجات زائران در استان ایلام حضور یافتند.

در میان مهمانان استان ایلام حضور هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه جالب توجه بود؛ چرا که وی با هدف کسب آگاهی و بهره مندی از تجارب میزبانی موفق و چندین ساله ایلام از زائران اربعین به استان آمد تا از این تجارب برای خدمات رسانی مطلوب به زائران مرز خسروی که برای اولین بار در اربعین امسال میزبان آنها بود، استفاده کند.

در کنار تمام مسئولان کشوری، نظامیان نیز حضوری پررنگ و ویژه در خدمات رسانی به زائران داشتند که تامین امینت، مدیریت ترافیک جاده ای، مدیریت ورود و خروج افراد، اسکان، تغذیه، درمان، حمل و نقل، اورژانس هوایی، ... از جمله ماموریت های اربعینی مجموعه های نظامی کشور اعم از ارتش، سپاه و نیروی انتظامی در کنار مسئولان دولتی و حکومتی بود.

ارتش جمهوری اسلامی با دایر کردن بیمارستان صحرایی و ایستگاه صلواتی در مرز و پست امداد و نجات در فرودگاه شهدای ایلام خادم زائران بود و درمدت حضور زائران برخی از درجه داران این نهاد نظامی از جمله امیردریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ کننده، امیر سرتیپ محمد محمودی معاون اجرایی، امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی و امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش به مهران سفر کردند.

سپاه پاسداران، قرارگاه خاتم و بسیج در کنار دیگر یگان های نظامی خدمات گسترده ای را در حوزه های مختلف به زائران ارائه داد و سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران و سردار سرتیپ غلامحسین غیب پرور جانشین فرماندهی کل سپاه در قرارگاه مرکزی امنیتی امام علی (ع) از جمله فرماندهان ارشد این نهاد نظامی بودند که در ایلام حضور یافتند.

در میان واحدهای نظامی کشور نیروی انتظامی در بخش های مختلف حضور داشت و حجم اصلی و عمده امنیت و آرامش اربعین به نوعی مرهون حضور بخش های مختلف نیروی انتظامی بود و اهمیت این موضوع باعث شد که سردار حسین اشتری فرمانده کل نیروی انتظامی ۲ بار به استان ایلام سفر کند.

این در حالی بود که با توجه به اینکه بیشتر زائران از طریق استان ایلام تردد کردند بیشتر مسئولان ارشد نیروی انتظامی کشور از جمله سردار محسن فتحی زاده جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا، رئیس پلیس راهور سیدکمال هادیانفر، معاون اجرایی راهنمایی و رانندگی ناجا سردار محمد حسین حمیدی و سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راه کشور بیشتر ایام اربعین را درمرز مهران استقرار داشتند.

قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام نیز در ایام اوج گرفتن تردد در مرز مهران به منظور مدیریت و نظم بخشی به تردد زائران اربعین در پایانه مرزی مهران مستقر بود و فرماندهی عملیات اربعین در مرز مهران را بر عهده داشت. 

به گزارش ایرنا، تدوین و تصویب طرح جامع پایانه مرزی مهران برای توسعه این پایانه، ایجاد سوله ها و موکب های دائمی چندمنظوره در مرز، توسعه و تعریض مسیرهای منتهی به مهران و احداث تونل های جدید، ایجاد واحدهای دائمی تولید یخ و بسته بندی آب، سایبان، و ... از جمله نتایج حضور مسئولان ارشد کشوری و لشکری در استان ایلام است که در مهران اجرایی می شود.

طبق آمار ارائه شده ستاد اربعین از اول محرم تا امروز بیش از چهار میلیون نفر از زائران عتبات عالیات از مهران عبور کرده اند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایلام ستاد اربعین مرز مهران اربعین ۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۶۳۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد صادرات گمرکات استان ایلام در یک‌ ماه نخست سال‌ جاری

سرپرست گمرکات استان ایلام گفت: بیش از ۲۱۸ هزار تن انواع کالا، فروردین سال جاری از طریق مرز بین‌المللی مهران به عراق و سایر کشورها صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام و به نقل از روابط عمومی گمرکات استان ایلام، سهراب کمری اظهار کرد: بیش از ۲۱۸ هزار تن انواع کالا، فروردین سال جاری از طریق مرز بین‌المللی مهران به عراق و سایر کشورها صادر شده است.

وی افزود: این میزان کالا ارزشی بالغ بر ۹۲ میلیون و۳۲۰ هزار دلار داشته است.

سرپرست گمرکات استان ایلام ادامه داد: بیشتر کالاهای صادراتی از مرز مهران از جمله انواع محصولات کشاورزی، محصولات پتروشیمی، تجهیزات نیروگاهی، مصالح ساختمانی، کاشی و سرامیک، مصنوعات فلزی و پلاستیکی است.

کمری اضافه کرد: تعداد پروانه‌های خروج موقت صادرشده در این مدت رشد ۵۶۵ درصدی داشته است.

وی با اشاره به آمار تردد مسافر از مبادی ورودی و خروجی مرز مهران در فروردین گفت تشریفات گمرکی کالاهای به همراه بیش از ۳۶۰ هزار نفر مسافر در کمترین زمان توسط کارکنان گمرک ایلام در این بازه انجام شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۲ درصدی را نشان می‌دهد.

کد خبر 747715

دیگر خبرها

  • میزبانی زائران اربعین مدال افتخار مردم ایلام است
  • ایلام استانی راهبردی در کشور شناخته می شود
  • رشد صادرات گمرکات استان ایلام در یک‌ ماه نخست سال‌ جاری
  • کمبود ناوگان اتوبوسرانی در ایام اربعین رفع شود
  • اختصاص ۱۴ هزار میلیارد به زیرساخت‌های اربعین
  • جانمایی مواکب در مرز مهران با شرایط جدید وفق داده شود
  • احداث ۱۰ هزار مترمربع سایبان در مرز مهران
  • هزینه ۸۰۰ میلیارد تومانی در حوزه زیرساخت های اربعین
  • افزایش ۲۱ درصدی ترانزیت کالا از مرز مهران
  • ساوه میزبان آزمون کشوری درجه ایثار شد