Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان گفت: در بانک‌های سلول بنیادی رویان در سازمان انتقال خون در بیمارستان شریعتی 15 هزار نمونه و در بانک خصوصی بیش از 115 هزار نمونه خون بند ناف ذخیره شده که بزرگترین بانک ذخیره نمونه در خاورمیانه است.

به گزارش خبرگزاری برنا از البرز، دکتر ضرابی در نشست خبری که به کوشش جهاد دانشگاهی استان البرز با هدف آشنایی با سلول های بنیادی برگزار شد، ضمن ارائه ی آخرین اخبار و اطلاعات در خصوص دسترسی به سلول های بنیادی اظهار داشت: در آغاز تحقیقات سلول‌های بنیادی، یکی از چالش‌هایی که وجود داشت این بود که کلیساها و مراجع دینی در کشورهای دیگر از نظر اخلاقی مانع این تحقیقات می‌شدند و تصور آنها بر این بود که بحث شبیه سازی و کلونی که وابسته به تحقیقات سلول‌های بنیادی است ممکن است منجر به مسائلی شود که خارج از بحث مسائل اخلاقی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی بنیان گذار پژوهشگاه رویان، نامه‌ای را به مقام معظم رهبری نوشتند و این واقعیت را مطرح کردند که سلول‌های بنیادی در حال شکل‌گیری است و اگر ما از این قافله عقب بمانیم، صدمه‌ی بزرگی به ما تحمیل خواهد شد.

دکتر ضرابی با اشاره به دستور مقام معظم رهبری در خصوص این امر، بیان داشت: پس از دو هفته مقام معظم رهبری جوابیه ای نوشتند که در آن آمده بود: "به این دوستان بگویید با همت و پشتکار هدف‌های بزرگ این تحقیقات را دنبال کنند و این ثروت هنگفت انسانی را برای ملت و کشور خود تولید نمایند. انشا الله موفق باشند. اما

باید مراقب باشند که قطعات یدکی انسان، به ساختن انسان منتهی نشود."

وی همچنین ضمن بیان دو ویژگی مهم سلول‌های بنیادی عنوان کرد: سلول‌هایی که می‌توانند سلول‌های مشابه خود را تولید کنند و سلول های بنیادی بالغی؛ به این معنی که همه‌ی سلول‌های بدن، سلول بنیادی خودشان را دارند؛ مانند مغز استخوان که سلول‌های بنیادی خون ساز را دارا است و سلول‌های جدید را تولید می‌کنند.

دکتر ضرابی در ادامه به نوع دیگری از سلول‌های بنیادی در میان خون بند ناف اشاره کرد و گفت: حجم خون بند ناف می‌تواند cc 80 باشد که می‌توان آن را جمع‌آوری کرد. زمان جمع‌آوری خون بند ناف 5 تا 10 دقیقه بعد از زایمان است و اگر این زمان بگذرد خون لخته می‌بندد و نمی‌توان از آن استفاده کرد و در کمتر از 24 ساعت باید به آزمایشگاه انتقال یابد. نمونه‌ها درون مخزن‌هایی بادمای زیر 196 سانتی گراد نگه داری می‌شوند.

وی با بیان این که اولین پیوند توسط پروفسور بلوک من زده شده است، افزود: در این پیوند، مشخص شد که خون بند ناف قابل جمع‌آوری است و براساس استاندارد جهانی تا 25 سال می‌توان از آن استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان خاطرنشان کرد: برای نگهداری سلول‌های بنیادی دو نوع بانک وجود دارد؛ بانک عمومی که خانواده‌ها نمونه‌ها را اهداء می کنند و بانک خصوصی که خانواده‌ها نمونه‌ها را با پرداخت هزینه نگهداری برای خود نگه می دارند.

وی با ارائه ی آماری، میزان نگهداری سلول در بانک‌های خصوصی دنیا را بیش از 6 میلیون نمونه و در بانک‌های عمومی 700 هزار نمونه عنوان و به انجام بیش از 45 هزار پیوند اشاره کرد.

دکتر ضرابی همچنین تصریح کرد: در بانک‌های سلول بنیادی رویان در سازمان انتقال خون در بیمارستان شریعتی 15 هزار نمونه و در بانک خصوصی بیش از 115 هزار نمونه خون بند ناف ذخیره شده که بزرگترین بانک ذخیره نمونه در خاورمیانه است.

وی با اشاره به این نکته که 8 بیماری خونی با توجه به این نوع پژوهش قابل درمان است، گفت: بیماری‌هایی ماند ms، نقش شنوایی و بیماری‌های قلبی و ... در حال کار آزمایی هستند و از سال 1397 پژوهش روی بیماران فلج مغزی در کشور آغاز شد.

دکتر ضرابی یادآور شد: از دیگر دستاوردهای این پژوهش، پالپ دندان است؛ در ریشه‌ی دندان شیری نوع خاصی از سلول بنیادی به نام سلول مزانشیمی وجود دارد. این دانش کاملاً بومی است و ما درخواست‌هایی از کشورهای همسایه برای همکاری و راه اندازی پژوهشگاه‌های بنیادی داشته‌ایم.

وی در پایان از چالش‌های این پژوهش، کمبود تعداد پایگاه‌ها یا مراکز پیوند و نیز پیشروی کند و آرام اخذ مجوز کار آزمایی بالینی را برشمرد.

 

بیشتر بخوانید: روشی جدید برای درمان آپنه خواب احتمال تعطیلی پایگاه های انتقال خون!

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: انتقال خون بانک خصوصی بیمارستان سلول بنیادی فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۶۴۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم | آخرین وضعیت ذخیره آب در سد زاینده رود

همزمان با افزایش خروجی آب سد زاینده رود برای تامین آب کشت بهاره کشاورزان، تصاویری از آخرین وضعیت ذخیره آب در پشت سد زاینده رود را در این ویدئو ببینید.

کد خبر 745973

دیگر خبرها

  • فیلم | آخرین وضعیت ذخیره آب در سد زاینده رود
  • چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟ (فیلم)
  • هوش مصنوعی در شناسایی منشاء سرطان‌‌‌ بهتر از انسان است
  • زرد، آبی، بی‌خوابی/ چگونه تلفن هوشمند چرخه زیستی را مختل می‌کند؟
  • کشف رود؛ اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین عامل سکونت در مشهد 
  • بهترین رژیم غذایی برای سلامت مغز | غذاهای مفید برای ترمیم سلول های مغز را بشناسید
  • آخرین مهلت ارسال مقاله به کنگره بین‌المللی پژوهشگاه رویان اعلام شد
  • درمان MS با کمک نانومواد ممکن شد
  • مکمل آنتی اکسیدانی ترکیبی در تقویت حافظه و شناخت موثر است
  • زرد، آبی، بی‌خوابی/ تلفن هوشمند چگونه چرخه زیستی را مختل می‌کند؟