Web Analytics Made Easy - Statcounter

کدام بهتر است؛ چای یا قهوه؟ این یک بحث قدیمی است که همچنان ادامه دارد.  بعضی‌ها دوست دارند چای را همراه شیر بنوشند، برخی دیگر آن را تلخ دوست دارند، عده‌ای همراه با شیرینی و بعضی‌ها نیز همراه با آبلیمو و عسل.

 در مورد قهوه نیز عده‌ای دوست دارند یک اسپرسوی تلخ و سیاه سر بکشند تا خواب از سرشان بپرد. بعضی‌ها قهوه را شیرین و همراه با مقداری شیر و خامه دوست دارند و برخی دیگر نیز ترجیح می‌دهند قهوه‌ی تلخ‌شان را همراه با تکه‌ای کیک میل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر دوی این نوشیدنی‌ها محرک‌هایی اعتیاد آورند و علاقه‌مندان به آن‌ها هرگز دوست ندارند نوشیدنی محبوب‌شان را با نوشیدنی دیگری عوض کنند.

اما شاید این سوال مطرح شود که کدام برای صبحانه بهتر است؛ چای یا قهوه؟ همه‌ی ما می‌دانیم که مصرف بیش از حد کافئین برای سلامتی مضر است. نوشیدن کافئین زیاد آن هم هر روز می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند اضطراب و تشویش، تحریک پذیری، ناراحتی معده و نفخ و حتی ضربان نامنظم قلب شود؛ بنابراین بیشتر کارشناسان در حوزه‌ی سلامت توصیه می‌کنند از مصرف زیاد کافئین اجتناب کنیم. سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرده است میزان مصرف مجاز و بی‌ضرر کافئین، ۴۰۰ میلی گرم در روز است که چیزی معادل ۴ تا ۵ فنجان کوچک قهوه در روز می‌شود. باز هم به سوال‌مان برمی‌گردیم؛ برای صبحانه کدام سالم‌تر است، چای یا قهوه؟

هم چای و هم قهوه فواید خاص خودشان را دارند. به طور کلی مصرف چای و قهوه بدون شیر و شکر سالم‌ترین نوع مصرف این دو نوع نوشیدنی است. قهوه‌ی سیاه نسبت به چای سیاه کافئین بیشتری دارد در حالیکه چای سیاه حاوی تقریبا ۵۵ گرم کافئین در هر ۲۳۶ میلی لیتر است و همین مقدار قهوه تقریبا دو برابر چای سیاه، کافئین دارد؛ بنابراین اگر به کافئین حساسیت دارید یا دچار ناراحتی معده می‌شوید باید به جای قهوه‌ی سیاه، چای سیاه بنوشید.

گفته می‌شود که قهوه‌ی سیاه، ریسک دیابت نوع دوم را پایین می‌آورد و با بهبود سوخت و ساز بدن و افزایش سطح انرژی، به کنترل وزن کمک می‌کند و حتی می‌تواند عملکرد ادراکی مغز را افزایش داده و از ریسک آلزایمر بکاهد از این رو بهترین نوع کافئین محسوب می‌شود. اما چای، انواع کافئین‌دار گوناگونی دارد که شامل چای سبز، چای سیاه، چای سفید و چای اولانگ می‌شود. چای بسته به اینکه چه نوع آن را ترجیح می‌دهید، فواید مختلفی برای سلامتی‌تان دارد. مثلا گفته می‌شود که چای سیاه از فشار خون کم می‌کند، قند خون را تثبیت می‌کند و حتی از احتمال سکته مغزی می‌کاهد. چای سرشار از آنتی اکسیدان است که از عملکرد قلب محافظت کرده و با التهاب در بدن مبارزه می‌کند.

پس بسته به اینکه ترجیح می‌دهید بیشتر از چه فوایدی بهره‌مند شوید می‌توانید نوشیدنی مناسب صبح‌تان را انتخاب کنید. اگر به دنبال انرژی کسب کردن و هوشیار شدن برای شروع روزتان هستید، قهوه بیشتر از چای کمک‌تان می‌کند. اما اگر نیاز به یک نوشیدنی کافئین‌دار دارید تا بدن‌تان را با آنتی اکسیدان‌ها تامین کند پس چای سیاه را انتخاب کنید. ضمنا برای افرادی که مستعد اسیدی شدن معده هستتند، چای انتخاب بهتری نسبت به قهوه است، زیرا معمولا بدون شیر و شکر مصرف می‌شود. اگر می‌خواهید آنتی اکسیدان بسیار بیشتری مصرف کنید، چای سبز و چای سفید را انتخاب کنید. چای گیاهی نیز می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای صبحانه باشد، مخصوصا برای آن‌هایی که مشکلاتی در معده دارند و نمی‌خواهند کافئین مصرف کنند.

منبع: برترین‌ها

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۶۴۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوارض جدی خوردن دوغ

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️  دوغ تا حدودی پروتئین، ویتامین‌های B و D و چربی بدن را تامین اما عوارضی هم دارد که سبب منع نوشیدن آن می شود.

دوغ و کم خونی:
مصرف لبنیات باعث اختلال در جذب آهن مواد غذایی می‌شود؛ بنابراین افراد مبتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن نباید به همراه منابع غذایی حاوی آهن از لبنیات استفاده کنند به طور مثال کباب را با دوغ نخورند. نوشیدنی‌هایی مانند دوغ و نوشابه ارزش غذایی کباب را کم می‌کند و جذب آهن گوشت را به حداقل می‌رساند. زیرا خوردن همزمان دوغ با گوشت موجب تولید مواد هضم نشده‌ای در بدن می‌شود که عوارض زیاد آن برای مفاصل است. البته بدین منظور نیست که فرد با یک بار مصرف همزمان این مواد غذایی دچار عارضه می‌شود بلکه مصرف مداوم آنها به طور همزمان برای بدن عوارض دارد.

دوغ و سنگ کلیه:
دوغ سرشار از کلسیم، پروتئین و نمک است که از عوامل تشدید کننده و ایجاد سنگ کلیه می‌باشند. رژیم‌های غذایی پرنمک، باعث بالا رفتن فشارخون و آسیب کلیه‌ها می‌شود. با وجودی که نباید لبنیات را از رژیم غذایی حذف کرد، اما بهتر است نوع کم چرب و کم نمک فرآورده‌های لبنیاتی را استفاده کرد.

دوغ و یبوست:
میزان کلسیم محصولات لبنی مانند دوغ، شیر و پنیر بسیار زیاد است که موجب اختلال در عملکرد عضلات کولون (روده‌ی بزرگ) می‌شود. البته عدم وجود فیبر در فرآورده‌های لبنی یکی دیگر از دلایل یبوست زا بودن آنها است. علاوه بر آن فرآورده‌های لبنی منبع پروتئین‌هایی به نام کازئین‌ها می‌باشند که موجب کند شدن حرکت روده‌ها می‌گردد.

دوغ و استخوان درد:
دوغ یک نوشیدنی پر خاصیت است که موجب افزایش میزان جذب کلسیم و استحکام استخوان‌ها می‌شود. اما افرادی که از ضعف مفرط استخوان رنج می‌برند و یا برخی از افرادی که مبتلا به پر کاری غده پاراتیروئید هستند نباید دوغ مصرف کنند.

مضرات دوغ برای خانم‌ها:
در پاسخ به سوال کاربران در رابطه با مصرف دوغ در خانم‌ها باید بگوییم که دوغ یکی از موانع جذب کلسیم در بدن نمک می‌باشد. به همین دلیل دوغ‌های صنعتی که سرشار از نمک هستند باعث ایجاد اختلال در جذب کلسیم می‌شوند. در سنین بالای ۵۰ سال ریسک شکستگی‌های شایع از پوکی استخوان در مهره‌های کمر، استخوان ساعد و استخوان بالای پا بیشتر می‌شود که در خانم‌ها ۴۰ درصد و در آقایان ۱۲ درصد است بنابراین خانم‌ها باید بیشتر به دنبال جذب کلسیم باشند از دوغ‌های خانگی کم نمک استفاده نمایند.

عوارض دیگر مصرف دوغ:
۱- مصرف دوغ بلافاصله یا همراه غذا یا دارو یکی از مهمترین مضرات آن است که موجب رقیق شدن شیره معده و اختلال در فرآیند هضم و جذب مواد غذایی می‌شود. به نظر متخصصان تغذیه، دوغ نیز مانند مایعات دیگر بهتر است با یک ساعت فاصله پس از خوردن غذا و یا دارو نوشیده شود.

۲- مصرف بیش از اندازه دوغ برای افرادی که از ناراحتی‌های معده، ورم معده، زخم اثنی عشر و مشکلات گوارشی رنج می‌برند، توصیه نمی‌شود.

۳- زیاده روی در مصرف دوغ ممکن است موجب از بین رفتن تعادل بدن نسبت به حالت عادی شود و همچنین به دلیل طبع سرد دوغ، مصرف بیش از اندازه آن برای افراد با طبع سرد توصیه نمی‌شود.

۴- گاز طبیعی موجود در دوغ به دلیل تخمیر باکتری‌های موجود در آن ایجاد می‌شود و برای سلامت بدن ضرری ندارد. اما در تهیه دوغ صنعتی، گازی که به دوغ اضافه می‌شود مشکلات گوارشی ایجاد می‌کند. علاوه بر این دوغ‌های گازدار موجب افزایش اشتها می‌شود که در نهایت پرخوری و اضافه وزن را به وجود می‌آورد.

۵- افزایش فشار خون از مضرات دیگر مصرف دوغ است. به همین دلیل بهتر است دوغ خانگی و کم نمک را جایگزین دوغ‌های صنعتی حاوی نمک زیاد کنید. همچنین بهتر است یک ساعت پس از خوردن غذا، دوغ و مایعات دیگر نوشیده شود چرا که علاوه بر ایجاد تشنگی زمینه افزایش فشار خون و پوکی استخوان را فراهم می‌کند.

۶- تا حد امکان باید از دوغ‌های بدون گاز به جای دوغ‌های گازدار صنعتی مصرف شود، زیرا گاز اضافه شده به دوغ موجب اشغال فضای معده می‌شود و در روند هضم مواد غذایی تداخل ایجاد می‌کند، بنابراین سوء هاضمه و احساس سیری کاذب در زمان خوردن غذا ایجاد می‌کند.

در تهیه دوغ به روش صنعتی، ماست با مقدار مناسبی از آب در تانک‌هایی که همزن دارند ترکیب شده و سپس با رعایت قوانین بهداشتی خنک و بسته بندی می‌شود. مقاومت این نوشیدنی در برابر گرما بسیار بالا است بنابراین نیازی به مواد نگهدارنده مصنوعی ندارد و برای افرادی که دستگ‌ها گوارش آنها نمی‌تواند لاکتوز را تحمل کند مصرف دوغ بسیار مناسب است. اما دوغ‌های صنعتی سرشار از نمک هستند و برای افراد مبتلا به فشارخون بالا، نارسایی کلیه، بیماران قلبی و عروقی بسیار مضر می‌باشد، این افراد بهتر است در منزل و به شکل سنتی البته با نمک کم، دوغ تهیه کرده و میل کنند.

این گروه از افراد نباید لبنیاتی مانند ماست و دوغ مصرف کنند:
خانم‌ها پس از سزارین باید مصرف ماست و دوغ را به حداقل برسانند
افراد مبتلا به سنگ کلیه، مثانه و کیسه صفرا
افرادی که که میکروب معده دارند
افراد مبتلا به درد مفاصل و یبوست
کودکانی که مشکل شب ادراری دارند
افرادی که باد روده و نفخ معده دارند
افراد مبتلا به لک سفید " برص " بر روی پوست
خانم‌هایی که ترشح و عفونت دارند
خانم‌هایی که در قاعدگی و شکم درد، قاعدگی دیر هنگام و کیست تخمدان دارند
افراد مبتلا به صرع
کسانی که دچار افسردگی و ناراحتی اعصاب هستند
افراد پر خواب
کسانی که حافظه شان کاهش یافته است
افرادی که لرزش بدن "سر، دست، پا، گردن" دارند
افرادی که هنگام خواب آب دهانشان روی بالش می‌ریزد
افرادی که با باد کولر دچار تشدید درد مفاصل می‌شوند
افرادی که نفس تنگی، آسم و سینوزیت دارند
افرادی که تعریق زیاد دارند
افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی مانند بازگشت اسید معده به مری

دیگر خبرها

  • سرقت ذخیره غذایی یک سنجاب توسط خرس سیاه (فیلم)
  • از سیر تا پیاز درباره قهوه
  • این چهار نوشیدنی را صبح‌ها مصرف نکنید تا کلیه‌تان سالم بماند
  • موافقان و مخالفان نوشیدن قهوه چه می‌گویند؟
  • در چه صورت با مصرف قهوه مسموم می‌شویم؟
  • قهوه خور‌ها بخوانند
  • قهوه خورها بخوانند
  • لزوم کاهش ۸ درصدی مصرف آب در حوزه کشاورزی تهران/ پر مصرف‌ها هزینه بیشتری برای آب بپردازند
  • نوشیدنی‌هایی که می‌توانید برای کاهش وزن در صبحانه بنوشید
  • عوارض جدی خوردن دوغ