Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@16:09:18 GMT

چرایی رضایت دولت از ناکارآمدی پارلمان افغانستان

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۶۴۹۴۰

چرایی رضایت دولت از ناکارآمدی پارلمان افغانستان

پارلمان افغانستان در ۶ ماه گذشته بدلیل غیبت حدود نیمی از نمایندگان تنها ۵ بار شاهد تکمیل حد نصاب این مجلس بوده است، با توجه به شرایط جاری این کشور به نظر می‌رسد که دولت نیز نسبت به این ناکارآمدی رضایت دارد. ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲ بین الملل آسیا-اقیانوسیه نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، در حالی که از آغاز کار مجلس هفدهم بیش از 6 ماه می‌گذرد اما نیمی از نمایندگان در جلسات علنی شرکت نمی‌کنند و ناکارآمد بودن مجلس موجب عدم نظارت بر کار دولت می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس گزارش بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه موسوم به «فیفا»، در مدت 6 ماه گذشته فقط 5 بار حد نصاب مجلس تکمیل بوده است. حد نصاب مجلس در نشست‌های علنی 126 نفر از مجموع 250 نماینده است.

در میان افرادی که به صورت مستمر در جلسات مجلس، شرکت نمی‌کنند، افراد و چهره‌های شاخص و شناخته شده نیز حضور دارند و این نشان می‌دهد که قانون‌شکنی، نقض سوگندنامه نمایندگی و بی‌احترامی به مردم و موکلان، تنها محدود به چند نماینده ناشناخته و گمنام نیست؛ بلکه اغلب نمایندگان، نسبت به این امر‌ بی‌اعتنا هستند و احترامی به قانون و رأی مردم ندارند.

همه این عوامل به باور کارشناسان، از شأن و اعتبار مجلس نمایندگان به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام افغانستان، به میزان غیرقابل جبرانی کاسته و جایگاه آن را در میان دو قوه دیگر به شدت، تقلیل داده است.

نکته ناامیدکننده دیگر این است که حکومت هم ظاهرا با وضع به وجود آمده، موافق است؛ زیرا یک مجلس ضعیف، فاقد اقتدار، نفوذ، احترام و اعتبار ملی را مفیدتر و به صرفه تر از یک مجلس مقتدر، مصمم، با اراده، با برنامه، فعال و همیشه حاضر و ناظر می‌داند.

غیبت گسترده در پارلمان افغانستان؛ در 6 ماه اخیر تنها یک بار حدنصاب تکمیل بودرای مورد منازعه رد شد؛ انتخابات ریاست پارلمان افغانستان به دور دوم می‌رودایجاد «پارلمان موازی»؛ ماهی‌گیری نامزدان ناکام پارلمان افغانستان از آب گل‌آلود اختلافاتنمایندگان پارلمان افغانستان ناتوان از حل اختلاف و مخالف با ورود دادگاه عالی

گفته می‌شود که در بسیاری از روزهای کاری شماری از اعضای پارلمان افغانستان حتی پس از ساعت 10 و هنگامی که نشست عمومی در حال پایان یافتن است وارد صحن مجلس می‌شوند.

در همین حال نزدیک به نیمی از اعضای پارلمان در نشست‌ها حضور ندارند و هیئت اداری برای تصمیم گیری درباره یکی از فرمان‌های رئیس جمهور، چندین بار زنگ شورا را برای فراخواندن اعضای پارلمان از سالن پذیرایی و کمیسیون‌ها به تالار عمومی به صدا در می‌آورد.

شماری از شهروندان کشور نیز از غیبت پی‌درپی شماری از اعضای مجلس انتقاد می‌کنند و می‌گویند: بیشترین نمایند‌گان برای روزها و ماه‌ها به مجلس حاضر نمی‌شوند و یا بعد از ساعت کاری در محل کار حضور می‌یابند.

به گزارش طلوع نیوز، طبق ماده 129 اصول وظایف مجلس تأکید می‌کند که، چنانچه غیبت غیرموجه هریک از نمایندگان بیش از هفت روز کاری در جلسات عمومی و کمیسیون‌ها ادامه یابد، حقوق وی به احتساب روز‌های غیبت محاسبه می‌شود و در پایان ماه نام وی از طریق رسانه‌ها اعلام می‌شود.

انتهای پیام/.

R1447/P/S8,87,1413/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "افغانستان"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار افغانستان اخبار افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۶۴۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطعنامه ضد ایرانی پارلمان اروپا / تاکید بر تحریم های بیشتر ایران

به گزارش صدای ایران از تسنیم،نمایندگان پارلمان اروپا امروز در قطعنامه‌ای جانبدارانه و بدون در نظر گرفتن حق مشروع و قانونی ایران برای پاسخ به رژیم صهیونیستی، عملیات موشکی و پهپادی اخیر ایران به سرزمین‌های اشغالی را محکوم کرده و خواستار تحریم‌های بیشتر علیه ایران شدند.

نمایندگان اروپا همچنین با اظهار نگرانی از تشدید اوضاع در منطقه بر حمایت کامل از امنیت رژیم اسرائیل تاکید کردند.

آن‌ها همچنین در این قطعنامه صرفا به اظهار تاسف در خصوص حمله به بخش کنسولی ایران در دمشق بسنده کردند!

دیگر خبرها

  • علیرضابیگی: دولت رئیسی ناکارآمدی و مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرده
  • تصویب قطعنامه پارلمان اروپا علیه ایران
  • تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت
  • قطعنامه ضد ایرانی پارلمان اروپا / تاکید بر تحریم های بیشتر ایران
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی حساب‌کشی کنید
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی و دولت حساب‌کشی کنید
  • پس لرزه برگزاری جلسه مجلس و دولت در دفتر قالیباف نه صحن مجلس
  • بازدید نمایندگان کمیسیون امنیت ملی مجلس از بخش های فضایی و موشکی وزارت دفاع / رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: پیشرفت رو به جلو صنعت دفاعی قابل مشاهده و اندازه گیری هست
  • انتقاد نماینده ولی فقیه از دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات
  • تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا مشکلات دارویی برطرف شود