Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@01:36:48 GMT

بازگیران جنوبی در اسفراین به دام افتادند 

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۷۰۲۵۸

بازگیران جنوبی در اسفراین به دام افتادند 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اسفراین پنجشنبه‌شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر ساله در بازه زمانی مشخص گروهی از افراد غیربومی از جنوب کشور به عنوان «بازگیر»  به مناطق حفاظت شده این شهرستان، که دارای تنوع گونه های جانوری است آمده و به صید پرندگان شکاری می پردازند.  
رضا حبیبی افزود: این بازگیران غیربومی با همراهی برخی بلدهای بومی منطقه،  اقدام به زنده گیری پرندگان شکاری از جمله بحری، بالابان و شاهین کرده و آنها را در شیخ نشین های حاشیه جنوبی خلیج فارس با قیمت های گزاف می فروشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
وی گفت: بازگیران با ایجاد «کوخه» در مناطق حفاظت شده و حفر گودالی به عمق بیش از یک متر در زمین و پوشاندن سقف آن، از سوراخ های تعبیه شده در سقف گنبدی، اطراف را زیر نظر گرفته و پس از شناسایی محل این گونه های کمیاب پرندگان شکاری، نسبت به زنده گیری آن اقدام می کردند.
حبیبی گفت: محیط بانان این اداره در چند هفته اخیر هنگام گشتزنی در مناطق حفاظت شده پارک های ملی این شهرستان متوجه حضور افراد مشکوک در این  مناطق شده و پس از چندین روز رفت و آمد در این مناطق، موفق به شناسایی و دستگیری رابط این دو بازگیر جنوبی شدند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست اسفراین افزود: با دستگیری رابط اصلی صیادان بوشهری، محل دام‌گذاری آنان برای صید پرندگان شناسایی و سه قطعه قمری گرفتار در دام رها شده و ادوات شکار پرندگان شامل طناب و تور جمع آوری و کوخه های صیادان نیز تخریب شد.  
حبیبی افزود: دو بازگیر متخلف نیز با هماهنگی مقام قضایی شهرستان در روستای کلاته سنجر اسفراین شناسایی و دستگیر شدند.
وی  با بیان اینکه از متهمان یک بهله دلیجه، ۲ تور و ۲ شبچه کشف شده، گفت: متهمان در اظهارت اولیه به صید و فروش چند بهله دلیجه و بالان در هفته های گذشته نیز اعتراف کردند.
شهرستان اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی با داشتن ۲ پارک ملی سالوک و ساریگل، ۲ منطقه حفاظت شده و ۳منطقه شکارممنوع با تنوع گیاهی و جانوری ارزشمند، از مهمترین ذخیره گاه های ژنتیکی غنی کشور  و محسوب می شود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محیط زیست اسفراین شکارچیان غیرمجاز پارک ملی خراسان شمالی پرنده شکاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۷۰۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات اجرایی بخش دوم طرح های عمرانی حفاظت محیط زیست کلید خورد

به گزارش خبرگزاری مهر، داود قاسم زاده معاون توسعه مدیریت، حقوقی و منابع انسانی حفاظت محیط زیست استان در بازدید از پروژه‌های عمرانی در حال ساخت و تجهیز گفت: همسو با منویات مقام معظم رهبری در مسیر بالندگی رشد و توسعه کشور با آغاز فصل کار و در ادامه اجرای طرح‌ها و پروژه‌های سازندگی دولت مردمی با محوریت توسعه سطح هوشمندسازی مناطق تحت مدیریت استان، نوسازی پاسگاه‌های محیط بانی و ادارات محیط زیست شامل (ایزوگام، نقاشی، تعویض درب و پنجره‌ها و....)، تأمین تجهیزات خودرویی و موتوری، خریداری لوازم تکمیلی - تخصصی برای پایش و عملیات‌ها در مناطق شامل (البسه، دوربین، پهپادهای جدید و.... در کمترین زمان ممکن به صورت تجمیعی در دستور کار داریم.

وی ضمن تاکید بر تقویت شیوه‌های نظارتی طرح‌ها و پروژه‌های اجرایی ذکر شده، انجام مهندسی ارزش برای طرح‌های عمرانی را لازم دانسته و ادامه داد: سال قبل با تخصیص اعتبارات مناسب بخش اول طرح‌های عمرانی و تجهیزاتی محیط زیست را تأمین کردیم امسال نیز ضمن تداوم این روند بخش زیادی از این طرح‌های عمرانی از جمله احیا ساختمان برخی پاسگاه‌های غیر فعال را با پایش و مهندسی ارزش، تعیین تکلیف خواهیم کرد.

قاسم زاده با اشاره به وسعت مناطق طبیعی تحت مدیریت آذربایجان شرقی و کمبود نیرو بویژه در حوزه محیط بانی تاکید کرد: با یک گام اساسی جدید در مسیر احیا این پاسگاه‌ها و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز به طور جدی پیگیر هستیم.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و منابع انسانی حفاظت محیط زیست استان با قدردانی از همکاری‌های علاقمندانه مجموعه تلاشگر و دوستدار محیط زیست سازمان مدیریت برنامه ریزی استان به جهت تأمین اعتبارات لازم فاز دوم عملیات اجرای این پروژه‌ها را در حال حاضر دو میلیارد ریال ذکر کرد.

کد خبر 6082359

دیگر خبرها

  • عملیات اجرایی بخش دوم طرح های عمرانی حفاظت محیط زیست کلید خورد
  • ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار
  • ۱۴۴ متخلف زیست محیطی دستگیر شدند
  • لایروبی آبشخور‌های مناطق حفاظت محیط زیست لرستان
  • پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار
  • تقدیر از نانوای حافظ قرآن کریم در اسفراین
  • شناسایی ۶۲ واحد آلاینده در مه ولات
  • ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار
  • شناسایی ۱۸ تغییر کاربری غیرمجاز در بهشهر
  • شناسایی ۵مورد تغییر کاربری غیر مجاز اراضی در بروجرد