Web Analytics Made Easy - Statcounter

بر اساس برنامه‌های اعلام شده از سوی شرکت اسپیس ایکس، سفر به مریخ احتمالا لاکچری‌ترین مسافرت انسان در قرن ۲۱ خواهد بود.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، ایلان ماسک، بنیانگذار شرکت خصوصی فضاپیمایی Space X، به تازگی از فضاپیمای Starship خود رونمایی کرده است. در کمال تعجب، این فضاپیما به گونه‌ای طراحی شده تا ۱۰۰ خدمه را در سفر‌های بین سیاره‌ای در منظومه شمسی، در سال ۲۰۲۴ با سفر به مریخ شروع کند، این موضوع هیجان انگیز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماسک برای دستیابی موشک به مدار یک خط زمانی کوتاه اعلام کرده است. او می‌خواهد ۴ یا ۵ نسخه از این وسیله را در شش ماه آینده بسازد. اولین موشک طی یک ماه به صورت آزمایشی پرتاب شده و ۲۰ کیلومتر را طی می‌کند و نسخه نهایی به دور زمین می‌چرخد.
اما آیا این امکان پذیراست؟ در نظر داشته باشید که در اوایل دهه ۱۹۶۰ هنگامی که رئیس جمهور وقت آمریکا، جان اف کندی، گردش به دور ماه را اعلام کرد، نزدیک به یک دهه زمان برد و چندین خدمه در طی مراحل آزمایش جان باختند. با وجود این، شروع عصر فضا برای افرادی که قصد مسافرت بین سیارات را دارند به ما کمک می‌کند تا منظومه شمسی را کشف کنیم.
محافظت از سیارات
دلایل زیادی وجود دارد که باور کنید SpaceX موفق خواهد شد. فعالیت این شرکت در زمینه فضایی بسیار چشمگیر بوده و شکاف کمبود هزینه‌های سازمان‌های دولتی مانند ناسا را پر می‌کند. اما نگرانی چیز دیگریست. اگر زندگی در جا‌های دیگر جهان وجود داشته باشد، منظومه شمسی مکان مناسبی برای شروع جستجو است، زیرا به ما این امکان را می‌دهد تا در مدت زمان معقول کوتاهی نمونه‌ها را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کنیم. در کنار برخی از قمر‌های مشتری و زحل، مریخ یکی از برترین مدعیان برای میزبانی نوعی زندگی میکروبی است.
با این حال، این خطر وجود دارد که انسان‌های دارای میکروب که روی ماه قدم می‌زنند آنرا با موارد زمین آلوده کنند و در صورت وجود آلودگی ممکن است موجودات بیگانه را تهدید کند. همچنین ممکن است دریابیم که آیا میکروب‌هایی که بعداً در مریخ یافت می‌شوند، مریخی یا زمینی هستند.
پیش بینی می‌شود تا اوایل دهه ۲۰۳۰ مأموریت بازگشت نمونه‌ها از مریخ به زمین به اتمام برسد و تمام کار‌های مجموعه توسط ربات‌های استریل انجام شود. در حالی که چنین مأموریتی‌هایی خطر آلودگی را نیز به همراه دارند، برنامه‌های سختی وجود دارد که این احتمال را به حداقل می‌رساند. این موارد در سال ۱۹۶۷ توسط Outer Space Treaty بنیان گذاشته شد و همه افراد در صنعت فضایی، اشخاص دولتی و غیر دولتی باید از آن پیروی کنند.
اگرچه ممکن است Space X نیز یک برنامه محافظتی سفت و سخت داشته باشد، اما چیزی که نشان داده می‌شود این است که اکتشافات انسانی مهمتر از پیامد‌های این اکتشافات است.
سایر مسائل اخلاقی
مسئله دیگر سلامت انسان‌هایی است که به مریخ فرستاده می‌شوند. فضا بدون خطر نیست؛ اما آخرین تلاش‌ها در مدار پایینی زمین، ماه و ایستگاه فضایی بین المللی، نشان می‌دهد که میدان مغناطیسی زمین در مقابل تابش‌های فضایی اثر محافظتی دارد. مریخ میدان مغناطیسی خاصی ندارد و جو آن محافظت کمی در برابر اشعه‌های فضایی دارد. فضانوردان حداقل برای ۶ ماه در معرض این اشعه‌ها خواهند بود.
گرچه کار‌های زیادی در حال انجام است، اما فناوری حفاظت از تشعشع در کنار دیگر جنبه‌های موشک فرایندی طولانی است. قرار گرفتن فضانوردان می‌تواند آن‌ها را با مشکلات سلامتی یا حتی مرگ قریب الوقوع مواجه کند. همچنین تأثیرات زیست محیطی این مأموریت‌ها را به آن اضافه کنید که در صورت مکرر بودن، دی اکسید کربن زیادی آزاد می‌کنند؛ بنابراین در حالی که بدیهی است که فرستادن انسان به مریخ سود زیادی دارد، خطرات آلوده شدن مریخ، بیمار شدن فضانوردان و آسیب رساندن به محیط زیست بسیار جدی است. امید است که Space X علاوه بر فرستادن انسان به مریخ به این جنبه‌ها نیر توجه ویژه‌ای کند.
هنگامی که محافظ پرتویی خوبی داشته باشیم و ثابت کنیم که مریخ میزبان خوبی نیست؛ هر چند که بسیار دشوار است، اما به نظر می‌رسد ماجراجویی ارزشمندی است. حداقل این شرکت باید تا روشن شدن کامل نتایج و بررسی‌های لازم فرستادن افراد را متوقف کند.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ایلان ماسک اسپیس ایکس سفرهای فضایی ناسا سفر به مریخ استارشیپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۷۱۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت فروش گوشت لاکچری در قم +فیلم

 سوژه اصلی جلسه کارگروه تنظیم بازار این هفته، عرضه گوشت با قیمت‌های نامتعارف بود  که به دستور استاندار فروش گوشت لاکچری در قم ممنوع شد.

 نظارت بر قیمت تالار‌ها و رستوران ها، عرضه کالا‌های اساسی و کاسبان امین هم از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود.

 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • ممنوعیت فروش گوشت لاکچری در قم +فیلم
  • کشف گاز متان در سیاره مریخ
  • ساعت دقیق بازی ایران و قرقیزستان امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت
  • چند درصد ایرانی‌ها «مسافرت» می‌روند؟
  • ایلان ماسک: اگر فرازمینی‌ها وجود داشتند من می‌فهمیدم
  • بودجه و شجاعت بازگشت به ماه وجود ندارد!
  • دلایل فرود نیامدن مجدد انسان روی ماه
  • ایلان ماسک: با ۶۰۰۰ ماهواره در مدار زمین، هیچ مدرکی برای بیگانگان ندیده‌ام
  • تورهای غیرمجاز آفت مسافرت و گردشگری
  • تعطیلی دو روزه آخر هفته، رونق سفر و مصیبت حمل و نقل