Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-30@02:57:47 GMT

انتظار ظهور موعود در ادیان آسمانی در یک نگاه

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۷۱۷۰۷

انتظار ظهور موعود در ادیان آسمانی در یک نگاه

منجی و موعودی که در قرآن خداوند از آن یاد کرده است؛ اختصاص به مسلمانان ندارد بلکه تمام ادیان الهی و آسمانی از منجی آخرالزمان یاد کرده‌اند. فوتوریسم(fotorism) به معنای اعتقاد به ظهور یک نجات‌دهنده است که می‌آید و جهان را پر از عدل و داد می‌کند. هر مذهبی معتقد است که منجی و موعود از دین و مذهب وی است. مذهب بودا در انتظار «بودای پنجم» است و زرتشت او را «سوشیانت یا سوشانس» می‌داند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هندوها، یهودیان، ارامنه و سایر ادیان انتظار ظهور منجی و موعودی را می‌کشند. «نوید امن و امان صافی گلپایگانی، ص34؛ سیمای آفتاب، طاهری،، 138013؛ دفتر اول آفتاب مهر، 1393،21؛ قاضی زاهدی گلپایگانی،1376،30).   ظهور در اسلام اسلام دین جامع و کاملی است که برای زندگی فردی و اجتماعی بشر برنامه داشته و با مشخص کردن خط مشی هدایت و صراط مستقیم، او را به سر منزل مقصود رهنمون می‌سازد. یکی از مباحث مهم که در زندگی، سعادت و هدایت انسان‌ها نقش دارد و اسلام نیز بر آن تاکید فراوان کرده؛ موضوع مهدویت و موعود آخرالزمان است. مهدی موعود تحقق بخش ایده‌آل همه انبیاء و اولیاء و مردان مبارز راه حق است. احادیث و روایات گوناگون از محقق شدن ظهور حضرت مهدی موعود(عج) صحبت کرده و همه ائمه اطهار(ع) از آمدن ایشان سخن گفته‌اند. مسئله ظهور آخرین حجت خدا تا آنجا مسلم است که حتی در احادیث از ویژگی یاران حضرت، نحوه ظهور، اتفاقات قبل و بعد از ظهور و اقدامات آن حضرت بعد از ظهور ویژگی‌های آن دوران صحبت شده است. پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز درباره ظهور حضرت مهدی(عج) فرمودند: دنیا به پایان نمی‌رسد تا اینکه مردی از اهل بیت من که هم نام من است سلطنت نماید. (سید بن طاووس).   ظهور در نظر اهل سنت عقیده ظهور حضرت حجت(ع) نیز در بین اهل سنت پذیرفته شده است و بسیاری از بزرگان اهل سنت از جمله؛ ابن ماجه، ترمذی، تفتازانی، سیوطی، احمد بن حنبل، ابن جوزی، قندورزی و... در کتب خویش از نام، کنیه، اجداد، ظهور، علائم ظهور، ویژگی‌های ظهور، یاران و اقدامات حضرت سخن به میان آورده‌اند. ابن خلدون یکی از بزرگان و محققان اهل سنت در کتاب تاریخ خود درباره عقیده به امام مهدی(ع) می‌نویسد: مشهور بین همه اهل اسلام، این است که حتما در آخر الزمان، مردی از اهل بیت (ع) ظهور می‌کند که دین را حمایت، عدل را آشکار و مسلمانان از او پیروی می‌کنند و او بر ممالک اسلامی استیلا می‌یابد. آن شخص، مهدی نامیده می‌شود.(تاریخ ابن خلدون،ج 1 ص 311 فصل 52). انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا قم آخرالزمان ظهور ادیان اسلام سنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۷۱۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب عاقبت به خیری در معیت امام زمان(عج) اساس شب قدر است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید حسین آقامیری در مراسم شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در جمع عاشقان و منتظران امام زمان (عج) در شبستان کربلای مسجد مقدس جمکران با اشاره به اینکه اگر کسی آگاه به شب قدر باشد و دچار غفلت نشود می تواند مراتب معنوی را در این شب طی کند، اظهار کرد: به دست آمدن عاقبت بخیری در این شب در معیت با امام زمان (عج) صورت می گیرد و باید بدانیم چه طور با حضرت همراهی کنیم.

وی ادامه داد: اساس شب قدر کسب عاقبت بخیری است و باید بدانیم صرف دم زدن از امام زمان (عج) نمی‌توان عاقبت بخیر شد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خدای متعال برای عالم برنامه دارد، گفت: برنامه الهی این است که روزی پرچم لااله الا الله در عالم فراگیر و عدل عالم گیر شود. همه انبیا الهی بر اساس این برنامه قدم برداشتند.

آقامیری افزود: بکی از نشانه های توجه اهل بیت (ع) به ظهور این عقبه روایی، ادعیه و زیارتی است که از ناحیه ایشان برای تربیت امت عصر ظهور صادر شده و زمینه سازی ظهور از برنامه های اساسی پیامبران و ائمه اطهار (ع) بوده است.

وی با اشاره به اینکه باید طرح امام زمان (عج) را درک کنیم و در آن حضور داشته باشیم، تصریح کرد: یکی از نشانه های حضور در طرح ولی خدا این است که این طرح دشمن دارد و اساسی ترین دشمن آن نیز شیطان و لشکرش می باشد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: در مسیر امام زمان (عج) بودن سختی و دشمنی دارد، لذا هیچ پیامبر و امام معصومی نفس راحت نکشیده و در طول تاریخ چون شیعه دم از حق میزده، همواره در رنج و مصیبت بوده است.

آقامیری با بیا اینکه عصر غیبت دوران فتنه هاست و خوش به حال کسی که در این زمان، عاقبت بخیر از دنیا برود، خاطرنشان کرد: شهدا سختی کشیدند ولی در معیت امام زمان (عج) عاقبت بخیر شدند. امت زمینه ساز یعنی امت عصر غیبت و این امت باید بداند روزگار سختی را طی خواهد کرد تا به جریان ظهور و برقراری حکومت عدل الهی در زمین برسند.

کد خبر 6065196

دیگر خبرها

  • کسب عاقبت به خیری در معیت امام زمان(عج) اساس شب قدر است
  • پیش بینی آسمانی صاف تا کمی ابری همراه با وزش باد در البرز
  • اجرای زیبای گروه سرود «منتظران ظهور» زاهدان
  • برنامه «سلسله موی دوست» از رادیو ایران
  • یک فرزند نذر ظهور امام زمان به دنیا بیاورید!
  • فیلم اظهـارات جنجالی یک زن؛ فرزند نذر ظهـور امام زمان در طرح «نو سربـاز»!
  • «شکوفه‌های آسمانی» در حرم حضرت معصومه (س)
  • پیش بینی وزش باد شدید و گرد و خاک در البرز
  • «شکوفه‌های آسمانی» در حرم حضرت معصومه(س) + فیلم
  • رمضان؛ بهترین فرصت برای تغییر و تحوّل‌