Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی روزبه روز بر انتشار بوی نامطبوع شهرک‌های مسکونی در مسیر عوارضی تهران – قم افزوده می‌شود که شهرداری صالحیه در اقدامی غیرفنی با مسدود کردن مسیر رودخانه سالور باعث تجمع پساب فاضلاب‌ شهری و تشدید آلودگی‌‌های زیست محیطی شده است. ۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵ استانها استان تهران نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اسلامشهر، در سال‌های اخیر موضوع انتشار بوی نامطبوع در مسیر عوارضی تهران - قم تا فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و نحوه مهار آن، به یکی از چالش‌های اساسی زیست‌محیطی تبدیل شده است تا جایی که زندگی جمعیتی که در شهرک‌های اطراف این منطقه زندگی می‌کنند را دستخوش انواع بیماری‌ها و اختلالات تنفسی کرده و تاب نفس کشیدن را از ساکنان این منطقه به ویژه اهالی شهرک واوان ربوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با تماس‌های مکرر شهروندان راهی این شهرک شدیم تا از نزدیک موضوع را بررسی کنیم اما به دلیل بوی تعفن و مشمئز‌کننده و هجوم حشرات موذی بیش از ساعاتی نتوانستیم آنجا بمانیم و ناچاراً محل را ترک و ادامه گزارش را به وقت دیگری موکول کردیم. اما پیگیری شهروندان این منطقه برای انعکاس مشکلات آن‌ها ما را مجاب کرد چند روز بعد برای بار دیگر راهی این شهرک شویم.

کاهش 80 درصدی بوی نامطبوع آرادکوه تا 1400تهران| 135 واحد دامپروری عامل انتشار بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه بین‌المللی امام(ره) شناسایی شدشهرداری تهران: 24 کانون انتشار بوی نامطبوع اطراف فرودگاه امام شناسایی شده است

آقای حسینی یکی از ساکنان شهرک واوان با اشاره به انتشار آلودگی‌های صوتی و بهداشتی در این منطقه بیان کرد: آسایش واژه غریبی برای ساکنان واوان است چرا که نیمه‌شب‌ها یا از بوی تعفن و یا صدای کامیون‌های تخلیه‌کننده نخاله‌ها در آن سوی رودخانه از خواب بیدار می‌شویم.

وی ادامه داد: شهرداری صالحیه با تخلیه نخاله در بستر رودخانه وارد حریم رودخانه شده و مسیر آب را مسدود کرده که اگر به همین شیوه پیش برود در آینده با اندکی بارندگی شدید آب رودخانه بالا آمده و خطر سیل منطقه را تهدید می‌کند.

یکی دیگر از ساکنان این شهرک به موضوع قطع درختان توسط افراد ناشناس اشاره می‌کند که شهرداری از مدت‌ها پیش آبیاری آن‌ها را قطع کرده است و گاهاً افرادی اقدام به بریدن درخت‌های خشکیده می‌کنند که اندک فضای سبز شهرک واوان را هم از بین می‌برند.

آلودگی‌های زیست‌محیطی و وجود حشرات موذی که شب و روز اهالی این شهرک در تابستان و زمستان را زیر پشه‌بندها خلاصه می‌کند از یکسو و ناامنی‌های ناشی از وجود اراذل و اوباش از سوی دیگر بسیاری از ساکنان این منطقه را مجبور به کوچ از شهرک واوان کرده است.

خانم میانسالی که دختر جوان دبیرستانی دارد از عدم امنیت به واسطه وجود معتادان و افراد خلافکار که پشت تپه‌های خاکی اطراف شهرک پنهان می‌شوند می‎گوید. او نگران بچه‌هایی است که شیفت عصر به مدرسه می‌روند و زمان بازگشتشان هوا تاریک است و هیچ امنیتی برای فرزندانشان وجود ندارد.

خانمی که همسر جانباز 70 درصد است نیز از عدم آرامش در شهرک واوان گلایه می‌کند که چند سال پیش به دلیل سکوتی که در این محل حکمفرما بود به این شهرک نقل مکان کرده بودند تا همسر جانبازش در آرامش باشد اما اکنون با مشکلات بسیاری روبه رو هستند و به گفته خودش به هر جا هم که مراجعه می‌کند می‌گویند بفروشید و بروید. اما او می‌گوید «من با داشتن همسر جانباز و درآمد ناچیز و گرانی قیمت خانه‌ها به کجا بروم؟»

وی ادامه داد: اگر مسئولان بتوانند ساعاتی همراه خانواده خود در این محیط زندگی کنند ما دیگر گلایه‌ای نداریم و این شرایط را تحمل می‌کنیم.

گلایه اهالی شهرک واوان در حالی است که بارها مشکلات خود را به گوش مسئولان شهرداری‌های واوان، اسلامشهر و فرمانداری رسانده‌اند و بارها در این زمینه با مسئولان مکاتبه داشته‌اند اما طبق روالی عادی در سطح مدیریتی، هیچ مسئولی زیر بار مشکلات ساکنان این شهرک نرفته و از قبول مسئولیت سرباز زده‌اند.

اهالی فاز یک شهرک واوان شهرستان اسلامشهر در مجاورت رودخانه سالور ساکن هستند که علاوه بر محل عبور بخشی از آب، سرریز سد کرج و کوه‌های بالادستی، فاضلاب خام شهرک‌ها، روستاها، مراکز تولیدی و صنعتی واقع در مسیر نیز هستند که پس از طی مسیرهای پر پیچ و خم متأسفانه به دلیل بسته شدن راه آب در حوضچه‌ای جمع و راکد مانده و باعث به وجود آمدن بوی نامطبوع در منطقه شده‌اند.

از سوی دیگر تخلیه نخاله‌ها در آن سوی رودخانه نیز از سوی شهرداری صالحیه موجب باریک‌تر شدن بستر رودخانه شده که منجر به راکد ماندن آب و تشدید بوی نامطبوع در محل شده است.

با توجه به اینکه نخستین گام در رفع این معضل مستلزم حرکت یکپارچه دستگاه‌های متولی نسبت به بهسازی مسیر و لایروبی کامل رودخانه است ابتدا به سراغ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب جنوب غرب استان تهران رفتیم.

بازگشایی مسیر آب در رودخانه سالور نخستین گام در رفع بوی نامطبوع است

سید علی لدنی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه کارگروه ملی به دستور معاون اول رئیس‌جمهور با هدف رفع بوی نامطبوع در مسیر اتوبان تهران- قم مشغول فعالیت است اظهار داشت: کارگروه ملی به منظور رفع بوی نامطبوع اتوبان تهران- قم تشکیل و بحث‌های تخصصی توسط کارشناسان و دستگاه‌های مرتبط در حال انجام است.

وی با اشاره به عوامل دخیل در ایجاد بوی نامطبوع مسیر تصریح کرد: یکی از دلایل بوی نامطبوع روان آب‌هایی است که در زیر پل واوان جمع شده و تبدیل به مانداب گشته است، به علاوه فاضلاب دامداری‌ها، کشتارگاه‌ها، مرغداری‌ها، لبنیاتی‌ها و زباله‌های دپو شده شهرهای اطراف نیز در ایجاد و افزایش این بو بی‌تأثیر نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب جنوب غرب استان تهران همچنین افزود: بخشی از بوی نامطبوع مربوط به پساب فاضلاب شهری است که به رودخانه سالور می‌ریزد و به دلیل مسدود بودن مسیر در یکجا متمرکز و به صورت مانداب درآمده است.

لدنی‌نژاد بیان کرد: اگر مسیر آب در امتداد رودخانه سالور باز شود آب به مسیر خود ادامه داده و از ایجاد بوی گند و رشد نیزارها و وجود حشرات موذی و پشه‌ها جلوگیری می‌شود.

وی با تأکید بر ریشه‌یابی دلایل ایجاد و رفع بوی نامطبوع در مسیر عوارضی تهران- قم گفت: پس از بررسی‌های انجام شده می‌توان با احداث تصفیه‌خانه برای شرکت‌ها و کارخانجات این ناحیه میزان قابل توجهی از این بوی نامطبوع کاست که این امر نیز نیازمند تأمین اعتبار ملی و استانی است.

اشتباه زیرساختی پیمانکار در احداث پل رودخانه سالور مهم‌ترین دلیل ایجاد بوی تعفن است

اما محمدرضا گیتی‌پژوه مدیر آب منطقه‌ای شهرستان اسلامشهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم مهم‌ترین دلیل وجود مانداب و ایجاد بوی تعفن در رودخانه سالور را ناشی از پل جدیدالاحداثی می‌داند که شهرستان اسلامشهر را به رباط کریم متصل می‌سازد.

گیتی‌پژوه با اشاره به اینکه این شرکت از سال 95 عملیات احداث پل را بر روی رودخانه آغاز کرده افزود: به محض اطلاع در محل حاضر و به شرکت پیمانکار اخطار دادیم که باید آب گذری رودخانه را به حالت سابق و ایمن برگرداند که همکاری در این زمینه از سوی شرکت پیمانکار صورت نگرفت.

وی ادامه داد: پس از گذشت چندین ماه موفق به اخذ دستور قضایی برای توقف ادامه روند کار شدیم و طی بازدیدی که هفته گذشته از محل احداث پل داشتیم مشخص شد که پایه‌های پل اصولی نبوده و نمی‌توانست آب را به خوبی عبور دهد که به همین خاطر سبب مسدود شدن مسیر آب شده بود.

مدیر آب منطقه‌ای شهرستان اسلامشهر با بیان اینکه به شهرداری صالحیه برای رفع مشکل اخطار داده شده تصریح کرد: به طور موقت طی یک روز لایروبی مسیر انجام شد اما کافی نیست و قطعاً با بارندگی‌های پائیزی آب بالا آمده و مشکل‌ساز می‌شود که باید مسیر بازگشایی و آب به راحتی در طول رودخانه عبور کند.

گیتی‌پژوه با تأکید بر اینکه آنچه برای ما مهّم است مسدود نشدن آب رودخانه و ایجاد گذری ایمن برای عبور آب است گفت: یکی دیگر از دلایل مسدود شدن آب و ایجاد بوی تعفن و مشمئزکننده در منطقه، نخاله‌ریزی‌های شهرداری صالحیه در بستر رودخانه است که مسیر آب را باریک‌تر کرده و همچنین اقداماتی که در سال‌های گذشته سبب تنگ‌تر شدن عرض رودخانه شده است مزید بر علت شده است.

هر چند اقدام جدی در راستای رفع مشکل ساکنان شهرک واوان نیازمند اقدامی ملی است اما با توجه به سخنان مسئولان آبفای جنوب غرب و همچنین مدیر آب منطقه‌ای شهرستان اسلامشهر رفع مشکلات محیط زیستی در کوتاه‌مدت که شرایط را برای نفس کشیدن آسان ساکنان این منطقه فراهم سازد، به اقدام شهرداری صالحیه بازمی‌گردد که با مسدود کردن مسیر رودخانه سالور باعث تجمع مانداب ناشی از ورود پساب فاضلاب شهری شده است که با وجود اخطارهای بسیار و پیگیری‌های مردمی همچنان لاینحل مانده است.

گزارش از بهاره عشقی‌صابر

انتهای پیام/ ت

R7840/P/S6,60/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۷۲۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت هوای پاک در ۴ منطقه تهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، بنا بر اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفیت هوای تهران امروز پنج شنبه ۹ فرودین بر روی عدد ۵۴ قرار دارد و هوا در وضع قابل قبول و سالم است. در ۲۴ ساعت گذشته هم شاخص کیفیت هوای تهران بر روی عدد ۵۲ قرار داشت و هوا در وضع قابل قبول و سالم بود.

داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد هوا در ایستگاه‌های هواشناسی در اقدسیه در منطقه ۱، شهرداری در منطقه ۴، پونک در منطقه ۵ و شهرداری در منطقه ۲۰ در وضع پاک قرار دارد.

در ۱۲ ایستگاه هواشناسی در پایتخت هم شاخص کیفیت هوا در وضع قابل قبول قرار دارد.

از ابتدای امسال تا امروز ۳ روز هوای پاک و ۵ روز هوای قابل قبول در تهران ثبت شده است.


دیگر خبرها

  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • ثبت هوای پاک در ۴ منطقه تهران
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • ثبت هوای پاک در پایتخت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • بازگشایی کنار گذرهای شیراز از صبح امروز
  • شمیران گردی مسافران نوروزی
  • باز شدن ضلع شمالی کنار گذر شیراز از صبح امروز
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز دوشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • تخریب و رفع خطر از ملک مخروبه در شهرک ولی‌عصر(عج) اراک