Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-03-28@12:32:12 GMT

طلا رو به افول است؟

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۷۳۸۴۸

شرکت کپیتال اکونومیکس در گزارش جدیدی اعلام کرد دوران طلا در نزدیکی مرز ۱۵۰۰ دلار در هر اونس به سرآمده و انتظار می‌رود این فلز ارزشمند در سال ۲۰۲۰ به ۱۳۵۰ دلار و در سال ۲۰۲۱ به ۱۲۵۰ دلار سقوط کند.

کارولین بین، اقتصاددان ارشد کالا در شرکت کپیتال اکونومیکس گفت: روند صعودی طلا به پایان رسیده است. ما برای سال ۲۰۲۰ قیمت هر اونس طلا را ۱۳۵۰ دلار و نقره را ۱۵ دلار پیش بینی می‌کنیم که کمتر از حدود ۱۴۹۰ دلار برای طلا و ۱۷ دلار و ۴۰ سنت برای نقره در برآورد قبلی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دورنمای کوتاه مدت برای طلا اندکی روشنتر شده و انتظار می‌رود این فلز سال ۲۰۱۹ را در ۱۵۰۰ دلار به پایان ببرد اما از ابتدای سال میلادی آینده قیمت طلا شروع به پایین رفتن می‌کند.

به گفته اقتصاددان کپیتال اکونومیکس، قیمت طلا در طول سال ۲۰۱۹ از ابهامات اقتصادی که با تنش‌های ژئوپلیتیکی و انتظارات برای کاهش نرخ‌های بهره آمریکا تشدید شد، سود برد. اما از این پس که بانک مرکزی آمریکا مواضع خود برای تسهیل سیاست پولی را تعدیل می‌کند و بهبود رشد اقتصادی، تقاضای مصرفی برای طلا را تضعیف می‌کند، سرمایه‌گذاران علاقه خود به طلا را از دست خواهند داد.

در گزارش کپیتال اکونومیکس آمده است: بازارها همچنان انتظار دارند کاهش بی شمار نرخهای بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا انجام گیرد. در این بین تثبیت بازده اوراق قرضه دولتی در خارج از آمریکا باید روند افزایش سطح بازده منفی اوراق قرضه را متوقف کرده و جذابیت سرمایه‌گذاری در طلا را کمتر کند. انتظار می‌رود رشد اقتصاد جهانی در طول سال ۲۰۲۰ بهبود پیدا کند و ریسک پذیری سرمایه گذاران را تقویت کند.

بهبود رشد اقتصاد جهانی برای تقویت تقاضای فیزیکی برای طلا کافی نخواهد بود زیرا این فلز ارزشمند در چین و هند بسیار گران است. افزایش اخیر تعرفه واردات فلزات ارزشمند در هند نیز مانع بیشتری برای تقاضای مصرف کننده ایجاد خواهد کرد.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، کپیتال اکونومیکس پیش‌بینی کرده که ستاره عملکرد مثبت در سال میلادی آینده از میان فلزات ارزشمند نخواهد بود و پیش‌بینی می‌شود قیمت مس روند افزایشی پیدا کند. تقاضا برای مس نشان می‌دهد که همچنان روند مصرف از عرضه بالاتر مانده است. رشد عرضه معدنی در سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا خواهد کرد و احتمالا در سال ۲۰۲۰ ضعیف می ماند در حالی که تقاضا برای این فلز سرخ به تدریج رشد می‌کند.

کپیتال اکونومیکس پیش‌بینی کرد قیمت هر تن مس تا پایان سال میلادی آینده به ۶۸۰۰ دلار افزایش پیدا خواهد کرد و تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۷۵۰۰ دلار و تا پایان سال ۲۰۲۵ به حدود ۱۰۰۰۰ دلار می‌رسد.

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Fwz برچسب ها: طلا ، طلای جهانی ، کارولین بین

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: طلا طلای جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۷۳۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت واقعی دلار اعلام شد/ تا یک ماه دیگر نرخ دلار به این عدد می‌رسد

قیمت دلار از ابتدای سال ۱۴۰۲ در محدوده قیمتی ۴۸ تا ۵۱ هزار تومان نوسانات اندکی داشت و بازار این نوسانات کم و خنثی بودن را مدیون سیاست ارزپاشی بود، همان سیاستی که فقط توانست قیمت دلار را تا پایان انتخابات نمایندگان مجلس فریز کند و پس از آن شاهد بودیم که بازار چگونه مسیر حرکتی خود را تغییر داد. حال این پرسش مطرح می‌‎شود که آیا این افزایش ادامه خواهد داشت یا خیر؟

به گزارش طلا، کارشناسان پاسخ‌های متفاوتی را برای این سوال مطرح می‌کنند. عده‌ای بر این باورند که نرخ دلار در سال آینده افزایشی خواهد بود. اصغر سمیعی، کارشناس بازار ارز می‌گوید: قیمت دلار در سال ۱۴۰۳ قطعا افزایشی خواهد بود و بعید می‌دانم نرخ دلار به قبل از محدوده محدوده‌های فعلی بازگردد.

وی می‌افزاید: اکنون یک تورم بالای ۴۰ درصد را در کشور شاهد هستیم، این در حالی است که تورم در کشورهای حوزه دلار زیر ۴ درصد است. این اختلاف ۳۶ درصدی چه بخواهیم و چه نخواهیم خودش را در یک جایی نشان خواهد داد.

به بیانی دیگر وقتی اختلاف نرخ تورم ما با کشورهای حوزه دلار ۳۶ درصد است که به معنی این خواهد بود که روزانه به طور منظم قیمت ارز باید یک در هزار افزایش پیدا کند.

سمیعی می‌گوید: در این میان ممکن است به دلایلی سیاست مسئولان کشور این باشد که با تزریق بیش از تقاضا قیمت ارز را کنترل کنند دقیقا همانند کاری که قبل از انتخابات انجام شد. این کار شاید برای مدت کوتاهی جواب بدهد، اما در درازمدت شدنی نیست و در پایان به زیان اقتصاد کشور تمام خواهد شد.

مسئولان اقتصادی اگر بخواهند متناسب با مصلحت اقتصاد کشور عمل کنند نباید به زور تزریق بیش از تقاضا مانع رشد قیمت ارز شوند. قیمت باید روند منطقی خود را طی کند.

ارزش ذاتی دلار ۵۳ هزار تومان است

از سوی دیگر برخی‌ معتقدند که ارزش ذاتی دلار رقم‌های پایین‌تری است و پس از فروکش کردن هیجانات، قیمت باید به محدوده‌های قبلی خود بازگردد.

سجاد بوربور، کارشناس بازار ارز، اما نظری متفاوت از سمیعی دارد. او درخصوص سرنوشت قیمت دلار در سال ۱۴۰۳ به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: واقعیت این است که ارزش دلار روی کاغذ ۵۳ هزار تومان است نه بیشتر! البته بازار می‌تواند با هیجان به ۶۰ هزار تومان هم برسد، اما ارزش ذاتی همان ۵۳ هزار تومان است.

اگر بازار هیجان ‎زده نمی‌شد قیمت در همان حدود باید ثابت می‌ماند، چون نقدینگی که سوخت حرکت دلار است تکان نخورده پس قرار نیست که نرخ دلار افزایش یابد.

وی ادامه می‌دهد: ما یکسری سیاست‌های انقباضی همانند فروش اوراق از سوی بانک مرکزی و عرضه سکه‌های بدون تاریخ از سوی دولت داشتیم که باعث شده بود قیمت دلار را ثابت نگه دارد. به همین دلیل احتمال افت قیمت دلار تا یک ماه آینده بیشتر از رشد آن خواهد بود.

بوربور در بخش دیگری از اظهارات خود به نوع عملکرد دولت در بازار ارز در سال ۱۴۰۲ اشاره می‌کند و می‌گوید: اوایل سال ۱۴۰۲ دست دولت در بازار ارز آنچنان باز نبوده و فقط با خبردرمانی بازار را مدیریت می‌کرد.

خبرهایی همچون توافق میان ایران و عربستان، خبرهای خوبی درخصوص برجام، بهبود روند فروش نفت و ... منتشر شد و هدف کنترل تورم بود. در آن شرایط انتظارات تورمی به سرعت کاهش پیدا کرد و به دنبال آن شاهد جلوگیری از قیمت ارز بودیم.

دولت در سال جاری با فشار حداکثری مانع رشد نقدینگی شد، اما باید توجه داشته باشیم ثابت نگه داشتن نقدینگی به شکل دستوری به معنای نابودی بخش خصوصی و تولید خواهد بود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • قیمت دلار امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت دلار امروز ۸ فروردین ۱۴۰۲
  • قیمت دلار امروز ۸ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت واقعی دلار اعلام شد/ تا یک ماه دیگر نرخ دلار به این عدد می‌رسد
  • پیش‌بینی مهم نرخ ارز در ۱۴۰۳؛ تغییر قیمت دلار تا پایان سال
  • یک پیش‌بینی مهم درباره نرخ ارز در سال ۱۴۰۳/ سمیعی: قیمت دلار تا پایان سال چه تغییری می‌کند؟
  • این بازار گزینه مهم سرمایه‌گذاران در سال ۱۴۰۳!
  • قیمت طلا سقوط کرد/ آخرین قیمت ها در بازار طلا و سکه
  • قیمت دلار امروز ۷ فروردین ۱۴۰۲
  • دولت عربستان یک میلیارد دلار به شرکت خودروسازی لوسید تزریق کرد