Web Analytics Made Easy - Statcounter

صدای ایران - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان با اعلام این خبر گفت: این درب حفاظتی اولین نمونه در نوع خود برای حافظت از میراث نهشته شده در یک غار باستانی محسوب می شود و می تواند آغازگر فصل نوینی در حفاظت بیشتر غارها و میراث عصر سنگ در کشور باشد .   سید امین قاسمی با بیان اینکه رعایت کردن مسائل زیست محیطی از دیگر ویژگی های این درب حفاظتی است افزود: نصب این درب، هیچ گونه تغییری در شرایط دمای غار و همچنین عبور و مرور حیوانات ایجاد نخواهد کرد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
وی یادآور شد: بزودی عملیات ساخت درب حافظتی غار کلدر خرم آباد در راستای حافظت از این غار باستانی پایان خواهد یافت . لازم به ذکر است غار کلدر که در تاریخ 28 اسفندماه سال 85 به شماره 18796 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، با قدمتی بیش از 54 هزار سال، قدیمی ترین محوطه پارینه سنگی جدید ایران به شمار می رود و در فصل سوم کاووش این غار تاریخی نیز که بهار سال جاری انجام گردید بخشی از جمجمه انسان هوشمند نیز کشف شد . همچنین در پی نصب درب حفاظتی غار تاریخی کلدر انتقاداتی در این زمینه مطرح شد که سرپرست گروه کاوش غار نیز نسبت به این موضوع شفاف سازی کرد .
دکتر بهروز بازگیر در این باره اظهار داشت: اقدامی که برای نصب درب غار کلدر صورت می گیرد در واقع حفاظت از نهشته‌های باستانی است که پس از چند ده هزار سال به دست ما رسیده و در حقیقت ما اگر از آن حفاظت نکنیم وظیفه خود را انجام نداده‌ایم . وی افزود: متاسفانه سوداگران عتیقه در سالیان اخیر در حال تخریب غارها هستند چنانکه تصاویری از آسیب رساندن به غار کلدر نیز وجود دارد . بازگیر در مورد درب نصب شده در ورودی غار کلدر خاطرنشان کرد: این درب با رعایت اصول فنی احداث شده و بزودی تاریخچه غار کلدر به زبان‌های فارسی و انگلیسی در ورودی آن نصب و درب نیز به شکل زیبایی رنگ آمیزی خواهد شد .   سرپرست تیم کاوش غار کلدر خرم آباد گفت: ما سالیان زیادی در دره خرم‌آباد و غار کلدر پژوهش کردیم تا به این نتیجه رسیدیم که پیشینه سکونت در غار کلدر به 54 هزار سال قبل بر می‌گردد لذا درج اخباری در انتقاد غیر فنی از افرادی که سال‌ها روی این غار پژوهش کرده‌اند تا تاریخ لرستان و ایرانیان به جهانیان معرفی شود به نوعی غیر اخلاقی و البته غیر کارشناسی است . بهروز بازگیر یادآور شد: حفاظت از غار کلدر در حقیقت از بسیاری از آثار باستانی با اهمیت‌تر است‌ و باید در راستای حافظت از این غار تاریخی تلاش شود .

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: غار 54 هزار ساله کلدر کلدر خرم آباد جمجمه انسان هوشمند غار تاریخی غار باستانی تاریخ لرستان صدای ایران صدای استان ها صدای لرستان انسان هوشمند زادگاه انسان هوشمند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۷۸۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده وزیر راه: هر ماه افتتاح مسکن داریم

مهرداد بذرپاش؛ وزیر راه و شهرسازی در ارتباط با زمان تحویل واحد‌های طرح "نهضت ملی مسکن" در سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: بنا داریم در امسال، هر ماه یک رویدادی برای تحویل مسکن‌ها در سراسر کشور داشته باشیم.

وی افزود: البته سرعت تحویل مسکن‌ها در هر استان و شهر متفاوت است، اما در مجموع سرعت خوبی را در ساخت و تحویل مسکن‌ها در امسال داریم.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: تا به امروز عدد شروع به ساخت مسکن‌ها در طرح "نهضت ملی مسکن" از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار عدد مسکن عبور کرده است.

بذرپاش ادامه داد: البته نهضت ملی مسکن قالب‌های مختلف شهری، روستایی، بافت فرسوده، خودمالکی، حمایتی و انبوه ساز را شامل می‌شود.

وی در پایان به ساخت مسکن برای اقشار گفت: امسال ساخت مسکن برای اقشار (مانند ساخت مسکن برای هیئت‌های علمی) را در دستور کار داریم.

منبع: تسنیم

tags # مسکن سایر اخبار (تصاویر) لئوپون، پادشاهِ پادشاهان؛ حیوان عجیب و غول‌پیکری که حاصل جفت‌گیری پلنگ و شیر است! (تصاویر) دانشمندان چهرۀ یک انسان اولیه را شناسایی کردند؛ انسان اولیه این شکلی بود! (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ انسان‌هایی که خوراکشان گوشت انسان است!

دیگر خبرها

  • تخریب ۵۸ ساخت‌وساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی قزوین
  • استقبال مردمی از اجرای طرح حفاظت از یوز ایرانی در جاده میامی-عباس آباد
  • راکد ماندن ۱۰ ساله ساخت استخر شنای سرپوشیده آموزش و پرورش بردسکن
  • وعده وزیر راه: هر ماه افتتاح مسکن داریم
  • جاذبه‌های طبیعی وگردشگری عنبرآباد
  • حرف‌های عجیب ضرغامی درباره نرخ بلیت موزه‌ ایران
  • بلاتکلیفی ۶ ساله پروژه ساخت مدرسه در اریسمان بادرود
  • شناسایی و توقف ۱۱ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در مرکز لرستان
  • نجات ۳ کودک دچار مسمومیت با گاز در عباس آباد
  • رکورد ۱۰ ساله صدور پروانه ساخت در منطقه ۱۰ شکسته شد