Web Analytics Made Easy - Statcounter

در همایش زیست بوم دسترسی همگانی به اطلاعات پنل پنجم با عنوان «بلاک چین و داده باز» با دبیری حلیمه صبوری برگزار شد و در این پنل آرمان ساجدی‌نژاد نماینده ایران داک درباره نقش فناوری اطلاعات در توسعه منابع آموزشی باز برای گسترش دانش دسترسی همگانی، مهدی محمدی دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری درباره از حکمرانی باز تا نوآوری باز و مصطفی نقی‌پور مدیرآزمایشگاه بلاک چین خانه نوآوری درباره تمرکززدایی و شفافیت، ارمغان بلاک چین سخنرانی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوسن صادقی خبرنگار

دیجیتالی شدن اطلاعات و چالش مالکیت معنوی
آرمان ساجدی‌نژاد نماینده ایران داک به منابع یادگیری مختلف به‌عنوان یک مالکیت معنوی که اکنون در حال گسترش است اشاره کرد و گفت: پیش از این مالکیت معنوی برای اختراعات و ابزارها و... استفاده می‌شد ولی بعدها منابع یادگیری یا منابع دیجیتالی یادگیری و دانش هم به‌عنوان یک مالکیت معنوی مطرح شد. از آنجایی که دسترسی به دانش و اطلاعات برای همگان میسر شده بنابراین مالکیت معنوی برای کشورها و مردم بیشتر چالش برانگیز شده است.
ساجدی‌نژاد افزود: تفکری که در جامعه وجود دارد این است که اگر حقوق مالکیت رعایت نشود راحت‌تر می‌توان به دیتاها و دانش دسترسی یافت ولی اگر ما حقوق مالکیت معنوی را رعایت نکنیم بنابراین نمی‌توانیم دیگرانی هم که آن را رعایت نمی‌کنند، زیر سؤال ببریم. به‌عنوان مثال محصولات تقلبی بسیاری از کشور چین وارد کشور  می‌شود ولی از آنجایی در کشور ما مالکیت معنوی رعایت نمی‌شود بنابراین این کشور نیز مالکیت معنوی را در کشور ما رعایت نکرده و نادیده می‌گیرد.
وی در ادامه گفت: از آنجایی که استفاده از منابع اینترنتی و دیجیتالی افزایش یافته بنابراین منابع یادگیری نیز به سمت دیجیتالی شدن رفته و به طور طبیعی این تغییر پارادایم باعث شده که منابع اطلاعاتی هم به سمت دیجیتالی شدن توسعه پیدا کنند.
ساجدی‌نژاد افزود: اکنون ابزارها، اینترنت و کلاً فناوری اطلاعات و ارتباطات فضایی را به وجود آورده که دسترسی به اطلاعات و دانش در حال توسعه است.
وی با اشاره به اینکه وبلاگ‌های علمی مطالب علمی و دانش را منتقل می‌کنند، گفت: اشتراک اطلاعات در مباحث حقوق شهروندی گنجانده شده است د رهمین راستا چند سال پیش قوانین نظارت باز، دسترسی آزاد به اطلاعات، شفافیت و توسعه مشارکتی در کشورمان تصویب شد به همین دلیل سازمان‌های دولتی که دارای اطلاعات طبقه‌بندی شده غیرمحرمانه هستند باید آنها را در اختیار مردم قرار دهند چون شفافیت موجب می‌شود در بین شهروندان قدرت اشتراک ایجاد شود.
نماینده ایران داک در ادامه گفت: اگر اکنون اطلاعات باز جایگاه خود را در کشورهای توسعه یافته پیدا کرده‌اند چون حق مالکیت معنوی را رعایت می‌کنند براحتی از دسترسی آزاد به اطلاعات بدرستی و فراوان استفاده می‌کنند.
ساجدی‌نژاد با بیان اینکه زیرساخت دسترسی به اینترنت همراه و دسترسی به موبایل که وضعیت کشورمان در وضعیت مناسبی قرار دارد و همین موضوع موجب شده دیجیتالی شدن محتوا افزایش یابد، افزود: فناوری اطلاعات در انتقال دانش و تولید محتوای دیجیتالی نقش دارد اما بحث این است با وجود محتوای دیجیتالی دسترسی به اطلاعات در کشور ما خوب نیست. دولت‌ها در ایجاد و توسعه دسترسی به اطلاعات نقش دارند از سوی دیگر دانشگاه‌ها می‌توانند در زمینه توسعه حقوق مالکیت فکری و توسعه ساختار فناوری اطلاعات کمک کنند.
حکمرانی باز نیاز آینده کشورها
در این پنل همچنین مهدی محمدی معاون نوآوری توسعه اقتصاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حکمرانی باز را مجموعه‌ای از تعاملات بین جامعه و حاکمیت دانست که دارای 4 اصل کلیدی شفافیت، یکپارچگی، مسئولیت‌پذیری و مشارکت ذینفعان است.
محمدی با بیان اینکه اکنون در دنیا دولت به مردم خدمت ارائه نمی‌کند و وظیفه‌اش قانونگذاری است و شهروندان هستند که به یکدیگر خدمات ارائه می‌دهند، گفت: در حکمرانی باز دو عنصر کلیدی مردم سالاری و توسعه فراگیر (مردم نهاد) وجود دارد و خود نیز  دارای سه سطح اطلاع‌رسانی (ارائه داده‌ها از سوی حاکمیت به مردم)، مشورت‌گیری و مشارکت در مسئولیت‌پذیری (مردم در قبال مردم مسئولیت پذیر هستند) و دارایی حاکمیتی باز است.
وی افزود: اکنون اتحادیه اروپا در زمینه حکمرانی باز یک برنامه عملیاتی ارائه کرده است و نه تنها اصول چهارگانه را در آن مبنا قرار داده، بلکه به‌دنبال توانمند و پیاده‌سازی دولت و حکمرانی باز است.
محمدی در ادامه گفت: پیش از این خلق دیتا در حاکمیت اتفاق می‌افتاد و فراهم کردن آن در دست بخش خصوصی بود ولی در اروپا اکنون این دو بخش در حال همگرایی و در دست بخش خصوصی است و حتی داده‌های بخش‌های مختلف مانند جغرافیایی، محیط زیست و... جزو داده‌های باز هستند تا بخش خصوصی بتواند کسب و کار ایجاد کنند. اتحادیه اروپا معتقد است نه تنها باید بخش خصوصی به داده‌ها دسترسی داشته باشد، بلکه باید خود خلق داده کند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه حجم بازار مستقیم و غیر مستقیم اتحادیه اروپا با آزادسازی اطلاعات و داده در سال 2016 را 200 میلیارد دلار برآورد کرده است، افزود: همچنین پیش‌بینی شده که این بازار تا سال 2020 به 300 میلیارد دلار برسد بنابراین اگر ایران که یک درصد از تولید ناخالص ملی را داراست می‌تواند با آزادسازی اطلاعات نزدیک به 3.2 میلیارد دلار درآمد به‌دست آورد.
وی به وجود نقش بلاک چین در حکمرانی باز نیز اشاره کرد و گفت: این فناوری امکان ایجاد کنترل، شفافیت و افزایش اشتراک‌گذاری اطلاعات را فراهم می‌کند و از بلاک چین در حکمرانی باز در مواردی مانند انتقال پول رمز ارز، نگهداری امن برای دارای دیجیتال، تأمین مالی جمعی، سیستم کنترل غیرمتمرکز و شفاف و امکان سوء‌استفاده نیست، بازار همتا و همتا، راهکارهای سازمانی (ارائه سرویس‌های جدید سازمانی)، امنیت احراز هویت استفاده کرد.
محمدی افزود: در حکمرانی باز باید از مرکز نوآوری، سامانه‌ای برای مشارکت و مشورت به شهروندان، هم آفرینی (خدمات با مشارکت شهروندان)، عرضه خدمات از سوی شهروندان (مردم نهادها جایگزین دولت می‌شوند)، دسترسی آزاد به اطلاعات، دسترسی آزاد به قراردادی‌های مالی، پارلمان باز (مردم نقش دارد)، دسترسی آزاد به اطلاعات علمی و بودجه‌ریزی باز رعایت کند.
این استاد دانشگاه در ادامه به نوآوری باز نیز اشاره کرد و گفت: جهان در سال‌های اخیر با انقلاب داده در حال دست و پنجه نرم کردن است به‌عنوان مثال اگر در سال 2015، 12 زتابایت داده در دنیا تولید شده این رقم در سال 2018 به عدد 36 رسیده است یعنی میزان داده‌ای که بشر در آن را تولید کرده، سه برابر شده است و پیش‌بینی می‌شود که میزان داده‌ها در سال 2030 به 2147 زتابایت برسد به‌طوری که نه بشر قدرت تجزیه و تحلیل داده‌ها را دارد و نه می‌تواند از نظر امنیتی آنها را کنترل کند و حتی سیستم‌های امنیتی در یک دهه آینده پاسخگوی آن نخواهند بود.
وی با بیان اینکه شبکه‌ها نیز یاری رسان نوآوری باز نخواهد بود، افزود: اگر برای عصر جدید دنیای جدید خلق نکنیم و نتوانیم از تکنولوژی استفاده کنیم این تکنولوژی است که ما را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اکنون در کشور خود به جای نوآوری باز با نوآوری بسته مواجه هستیم گفت: اگر کشوری درهای خود را به روی نوآوری ببندد از دنیا عقب می‌ماند اگر اکنون دانشگاه‌های ما از دنیا عقب مانده‌اند به این دلیل است درهای آنها به روی دنیا بسته شده.
بلاک چین و شفافیت
مصطفی نقی‌پور مدیرآزمایشگاه بلاک چین خانه نوآوری نیز در این پنل به بحث بلاک چین پرداخت وگفت: از آنجایی اسناد دیجیتال هک می‌شد و اطلاعات به سرقت می‌رفت از این‌رو در سال 1991 بلاک چین برای نگهداشت اسناد دیجیتال پیشنهاد شد.
نقی‌پور افزود: ساختار بلاک چین یک دیتابیس توزیع شده است که تمام اسناد وتراکنش‌های موجود بین افراد روی این دیتابیس نگهداری می‌شود یعنی اگر فردی یک نسخه از آن اسناد را داشته باشد همه اعضا نیز همان نسخه را دارا هستند و در این پروتکل افراد با هم توافق می‌کنند چگونه اطلاعات را بنویسند.
وی با اشاره به اینکه بلاک چین دارای چند ویژگی است، افزود: اول اینکه دیجیتالی است یعنی اسناد دیجیتالی را می‌توانید در بلاک چین نگه دارید. دومین اینکه این دیتاها به لحظه و واقعی بروزرسانی می‌شوند. رمزنگاری در این فناوری به طور ذاتی قرار دارد. بلاک چین غیرقابل تغییر و قابل بررسی است به‌طوری که متنی که نوشته شود قابل تغییر نیست از سوی دیگر همه افراد اجازه دارند متن‌ها را ویرایش کنند و به شخص ثالث نیاز ندارد.
مدیرآزمایشگاه بلاک چین خانه نوآوری به مفهوم بلاک چین و عمومی و خصوصی و بدون مجوز و با مجوز اشاره کرد و گفت: دیتاهایی که همه مردم باید از آن اطلاع داشته باشند و در حکمرانی از آن استفاده می‌شود مانند بودجه و مصارف آن  را بلاک چین عمومی گویند. اما شبکه دیتابیس خصوصی مانند استفاده از اطلاعات شرکت نفت است درواقع این شرکت به جاهایی که نیاز است اطلاعات ارائه می‌دهد تا به آن دسترسی داشته باشند.
وی افزود: بلاک چین با مجوز نیز یعنی کسانی که عضو شبکه بلاک چین هستند باید حتماً اجازه‌ای از یک صاحب بلاک چین داشته باشند. مثلاً پژوهشکده وزارت نفت می‌تواند با مجوز وزارت نفت از اطلاعات استفاده کند. اما بدون نیاز مجوز یعنی هر کسی خواست می‌تواند عضو شده و در بحث اطلاعات مشارکت داشته باشد.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۷۹۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستمزد دلاری و نجومی انتقال یک تن شیشه به تهران!

مجتبی ٣٣ ساله است و به سختی به سئوالاتمان جواب می‌دهد. مدام طفره می‌رود و نمی‌خواهد حقایق را بیان کند، اما لابه لای صحبت هایش، جزئیات جرمی که مرتکب شده را فاش می‌کند.

به چه جرمی دستگیر شده‌ای؟

من بیگناهم.

پس چرا اینجایی؟

چون یک از خدا بی خبر مواد مخدر در تریلی من جاسازی کرد تا دستگیر شوم.

چه کسی این کار را انجام داده است؟

من دشمن زیاد دارم. چون خیلی‌ها به زندگی من حسادت می‌کنند!

چرا؟

چون به نظرشان خیلی موفق هستم. من از بچگی کار کردم و توانستم یک تریلی بخرم و با آن ترانزیت کنم. در حالی که قبلا ضایعات جمع کن بودم!

با جمع کردن ضایعات توانستی یک شبه پولدار شوی و تریلی بخری؟

فکر می‌کنید دروغ می‌گویم و قاچاقچی‌ام!

اما در تریلی تو بزرگ‌ترین محموله شیشه که بیش از یک تن است کشف شده است؟

گفتم که دشمنانم برایم پاپوش درست کرده اند.

چطور لو رفتی؟

من اهل یکی از کشور‌های همسایه ایران هستم. رفتم کشور خودم و سنگ معدن بار زدم تا در تهران تحویل نفر دیگر بدهم. احتمالا فروشنده میان سنگ ها، مواد مخدر جاسازی کرده است. فکر می‌کنم شیشه جاسازی کرده بود البته ممکن است اشتباه کنم! چون من از وجود مواد خبر نداشتم.

اما پرونده ات نشان می‌دهد که سوابق زیادی در حمل، نگهداری و قاچاق مواد مخدر داری؟

همه پاپوش است!

کجا دستگیر شدی؟

نزدیک تهران. ماموران تریلی ام را بازرسی کردند و مواد که به صورت ماهرانه‌ای جاسازی شده بود کشف شد و به این ترتیب دستگیر شدم و اینجا هستم.

برای انتقال این محموله چقدر دستمزد گرفتی؟

قرار بود به دلار حساب کنند. حدود ۲۰ هزار دلار.

چرا برای محموله سنگ آهن باید اینقدر پرداخت کنند؟

نمی‌دانم بروید از خودشان بپرسید.

با این پول قرار بود چه کار کنی؟

می‌خواستم یکی از بستگانم را از مرگ نجات بدهم. او سال‌ها قبل در کشور خودم مرتکب قتل شد. خانواده مقتول پول زیادی می‌خواهند، اگر این پول را تهیه کنم او از چوبه دار نجات پیدا می‌کند، اما حالا که دستگیر شده ام نمی‌دانم چه می‌شود.

منبع: همشهری

tags # مواد مخدر ، اخبار حوادث سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • راهنمای بازیابی ارزهای دیجیتال دزدیده شده + راهکارهای افزایش امنیت حساب
  • از کجا بفهمیم گوشی هک شده است؟
  • سمنان پیشرو کشور در تثبیت مالکیت اراضی ملی و منابع طبیعی است
  • طاهری: سرانه پزشک متخصص تناسبی با جمعیت کشور ندارد
  • کسب رتبه نخست پاسخگویی گلستان در سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات 
  • دستمزد دلاری و نجومی انتقال یک تن شیشه به تهران!
  • صادرات ۲۸ میلیون دلاری مرکبات مازندران به ۱۶ کشور جهان
  • صرفه جویی ۲ میلیارد دلاری سوخت با تکمیل راه آهن شلمچه بصره
  • صرفه جویی ۲ میلیارد دلاری سوخت با تکمیل راه آهن شلمچه _ بصره
  • اوردر بلاک چیست؟ انواع اوردر بلاک