Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-23@11:07:39 GMT

گشایش امور با ارتباط معنوی از عمق جان حاصل می‌شود

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۸۰۵۶۷

گشایش امور با ارتباط معنوی از عمق جان حاصل می‌شود

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا، استاد اخلاق شامگاه گذشته، سوم آبان ماه در مراسم عزاداری دهه پایانی ماه صفر در حسینیه فاطمه‌الزهرا(س) مشهد با اشاره به عبارتی از زیارت جامعه کبیره اظهار کرد: در این زیارت ارزشمند آمده است که «بکم فتح الله و بکم یختم»، تمام گشایش در امور در گشودن باب هدایت به دست اهل‌بیت(ع) است، ضمیر جمع در این عبارات هم نشان از همه اهل‌بیت(ع) دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه زیارت جامعه جملات کوتاه اما زیبا و پرمضمون دارد، افزود: تمام فیض‌ها و گشایش‌ها به وسیله اهل‌بیت(ع) انجام می‌شود، حتی برای بزرگان هم اهل‌بیت(ع) مسیر را باز کردند، آیت‌الله قاضی که به تعبیر علامه طباطبایی سیدالعلما ربانی بود، حدود ۴۰ سال عبادت کرد اما مسیر خاص عرفانی برای او باز نشد تا اینکه در کربلا به فردی که به دیوانگی مشهور و معروف بود، برخورد کرد.

گشایشی برای مرحوم قاضی

فاطمی‌نیا ادامه داد: آقای قاضی سمت حرم می‌رفت که این به ظاهر دیوانه، به او گفت: «آقاسیدعلی اگر می‌خواهی مسیر باز شود، متصدی کار قمر بنی‌هاشم است»، این‌ها سر است که تمام فیض‌ها به اذن‌الله در اختیار اباعبدالله(ع) و قمر بنی‌هاشم(ع) باب این فیض است.

وی بیان کرد: روضه‌المتقین یک کتاب فقهی است اما مرحوم مجلسی نویسنده این کتاب ذیل مباحث آن احادیثی آورده است، در بخشی از این کتاب می‌نویسد شیعیان محب اهل‌بیت(ع) هستند، اما آنگونه که باید از ایشان تبعیت نمی‌کنند، حال سوال این است که ما چه باید بکنیم؟ به مجلس امام حسین(ع) می‌رویم و برمی‌گردیم در خانه فریاد می‌زنیم و یا غیبت می‌کنیم، همه چیز تمام می‌شود، دیگر نمی‌توان توقع گشایش معارف داشت.

این استاد اخلاق ادامه داد: روایتی از امام معصوم آمده که اگر کسی می‌خواهد سقفی بسازد، اول دیوار آن را می‌سازد و اگر آن دیوار را خراب کند و دوباره بسازد و خراب کند و همین گونه ادامه بدهد صاحب خانه نمی‌شود، ما هم اگر تنها برای ثواب کاری انجام دهیم، ترقی نمی‌کنیم، نمی‌گوییم ثوابی خوب نیست، اما باید کاری هم انجام شود.

تلاش برای شباهت به اهل‌بیت(ع)

فاطمی‌نیا بیان کرد: ما در نماز عیدین می‌گوییم «خدایا از آن بدی که محمد(ص) و آل محمد(ع) را از آن خارج کردی مرا نیز خارج کن و به آن خیری که ایشان را وارد کردی وارد کن»، این وارد شدن به خیر یعنی از معارف اهل‌بیت(ع) به اندازه ظرفیتم به من عنایت کن تا شباهتی به ایشان داشته باشم.

وی افزود: ابن سیرین هم یک شباهت به یوسف پیدا کرد، عفت پیشه کرد، خدا به او علم تعبیر خواب را عنایت فرمود، ما هم می‌خواهیم عطر اهل‌بیت(ع) پیدا کنیم، مرحوم مجلسی اول نیز همین را می‌گوید و به ما آگاهی می‌دهد، چرا که شیعه به آگاهی نیاز دارد، نقل است شیعه در زمان امام صادق(ع) آلوده شده بود، ابابصیر رفت و به او آگاهی داد و توبه کرد به سوی امام صادق(ع) رفت و متحول شد.

فاطمی‌نیا بیان کرد: اگر می‌خواهیم چنین تحولی در ما تحقق پیدا کند، راهش این است که وقتی به حرم اهل‌بیت(ع) وارد می‌شویم، با خود خلوت کنیم، فکر کنیم و البته خوب است که معامله کنیم و پیمان ببندیم، چه خوب است که شیعه حتی‌الامکان توبه کند و دعا کند که خدا توفیق عبادت و مجاهدت به او بدهد.

وی با اشاره به توصیه عرفا در رابطه با ارتباط با خدا، اظهار کرد: گاهی انسان رمقی ندارد که نماز شب بخواند، اما بیدار می‌شود چه خوب است که در همان وقت خواب یک ذکر «یا ارحم الراحمین» بگوید همین باعث می‌شود که آن شب برنده باشد، گاهی یک گشایش در همین حالت انجام می‌شود که با سال‌ها نماز خواندن و عبادت همراه با کسالت میسر نمی‌شود، چرا که این ذکر از عمق جان بوده است.

تمسک به اهل‌بیت(ع)

فاطمی‌نیا ضمن اشاره به توصیه‌های مرحوم مجلسی درباره تمسک به اهل‌بیت(ع) ادامه داد: پس از این که انسان توبه کرد و در خانه اهل‌بیت(ع) رفت باید از آنان بخواهند که او را شفاعت کنند تا شوق عبادت پیدا کند، این خواسته انسان که پذیرفته شود درها باز می‌شود و آن موقع از عبادات کم یا زیاد معرفت حاصل می‌شود.

این استاد اخلاق و عرفان بیان کرد: معرفت الهامی است و کتاب ندارد، خود اهل بیت(ع) معارف را الهام می‌کنند، اما برای این موضوع، مهم این است که اول توبه کنیم و توبه قابل تاخیر نیست، گاهی به خودمان برمی گردیم و می‌بینیم کار انجام نمی‌شود به این دلیل که توبه نشده است.

فاطمی‌نیا با بیان اینکه عرفان عملی به آسانی محقق نمی‌شود، بیان کرد: علامه طباطبایی می‌گفت من مشکلی در مباحث علمی داشتم و این مشکل در ذهنم بود، روزی برای خرید از منزل خارج شدن در راه جوانی را دیدم که بر چهارپا سوار بود و به سوی من می‌آمد، جوان به من رسید و گفت مشکل شما این است و حل شد، بعد علامه رد شد و بعدها از اهالی پرسید جوانی در این اطراف ساکن است، مردم گفتن نه ما چنین فردی را نمی‌شناسیم، اینان لشکریان خدا هستند، لشکریانی که قرآن می‌گوید تنها خدا تعداد آن را می‌داند.

وی با بیان اینکه مردم همیشه در برخورد با این رویدادها می‌گویند این شخص امام زمان(عج) بود، اضافه کرد: این تشخیص خیلی سخت است، شما وقتی به چنین موضوعی برخورد می‌کنید، مسئله را مسکوت بگذارید، ما تا به حال در ارتباط با ائمه تنها بازی کردیم و با عمق جان آنان را صدا نزدیم، خداوند انسان‌هایی دارد که چنین یاورانی برای امام زمان(عج) هستند و امثال این فتح‌ها و گشایش‌ها گوناگون است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی معارف اهل بیت فاطمی نیا مرحوم مجلسی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۸۰۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گشایش نمایشگاه هفته مشاغل در فیروزه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر آموزش و پرورش شهرستان فیروزه  گفت: نمایشگاه هفته مشاغل با هدف معرفی رشته‌های هنرستان‌ها برای دانش آموزان و اولیای آنها بر پا شده و دانش آموزان علاقمند به رشته‌های فنی، مهارتی و هنری می‌توانند برای انتخاب رشته با بازدید از این نمایشگاه به رشته‌های فنی و مهارتی برای تحصیل ادامه دهند.

علی ابوالفضلی افزود: در شهرستان فیروزه حدود ۸۰۰ هنرجو‌ی دختر و پسر در ۷ هنرستان فنی و کاردانش در شهر‌های فیروزه، همت آباد و گرماب مشغول تحصیل هستند.

وی گفت: در حال حاضر ۱۴ رشته فنی و مهارتی شامل: خیاطی و طراحی دوخت انواع لباس زنانه و بچه گانه، گرافیک رایانه‌ای، مدیریت خانواده، معماری، ساختمان، الکتروتکنیک، برق خودرو، برق ساختمان، برق صنعتی، جوش، فلز در هنرستان‌های این شهرستان فعال می‌باشند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان فیروزه افزود: هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دانش آموزان یکی از مهمترین مراحل در زندگی آینده است و بازدید از این نمایشگاه‌ها و آثار دانش آموزان محل مناسبی برای معرفی رشته‌های مهارتی برای دانش آموزان است.

نمایشگاه معرفی رشته‌ها همراه با آثار و توانمندی‌های هنرجویان هنرستان‌های شهرستان فیروزه در محل هنرستان فنی آیت الله خامنه‌ای این شهرستان به مدت یک هفته برای بازدید دانش آموزان و اولیا در ساعات آموزشی دایر است.

دیگر خبرها

  • اعزام ۵۵ ایثارگر زنجانی به سفر معنوی حج تمتع
  • اعزام ۵۵ ایثارگر زنجانی به سفر معنوی حج
  • ۵۵ ایثارگر زنجانی به سفر معنوی حج تمتع اعزام می‌شوند
  • گشایش نمایشگاه مشاغل در الوند + فیلم
  • گشایش نمایشگاه دستاورد‌های دانش آموزان عشایر جرقویه
  • ارتباط مستمر با سفیر سوئیس برای تبادل پیام با آمریکا
  • گشایش نمایشگاه هفته مشاغل در فیروزه
  • گشایش نمایشگاه ریشه‌ها ۵ در اصفهان
  • امیرعبداللهیان: ارتباط اسرائیل با ریزپرنده‌ها برای ما اثبات نشده
  • گشایش در فاز دوم بزرگراه شهید بروجردی