Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، رادیو در ایام پایانی ماه صفر می‌کوشد تا رحلت جانسوز پیامبراکرم (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و حضرت امام رضا (ع) را در قالب ویژه برنامه‌های مختلف و با ساختار‌هایی متنوع به سوگ بنشیند.

برنامه های رادیویی در این ایام به شرح زیر است:

رادیو ایران

«به نام عشق» و «ایوان آیینه» به ترتیب در روز‌های ۲۸ و ۳۰ صفر از ساعت ۹ و ۱۰ صبح به صورت زنده از این شبکه پخش می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این برنامه‌ها به ذکر سختی‌های زندگی حضرت محمد (ص)، امام حسن مجتبی (ع) و همچنین آداب زیارت حضرت امام رضا (ع) اشاره می‌شود.

رادیو جوان

این شبکه برنامه «زیردستان بارانی ات» را در روز‌های ۲۸ و ۳۰ صفر ساعت ۶:۴۰ به روی آنتن می‌برد. در این برنامه به درخواست‌های حضرت رسول مکرم اسلام (ص) در لحظات آخر عمر شریفشان و مبتنی بر آیات سوره مبارکه ضحی اشاره می‌شود. گزارش از آستان مقدس رضوی و برقراری ارتباط با گزارشگر مستقر در حرم رضوی در روز شهادت امام رضا (ع) از دیگر بخش‌های این برنامه است. همچنین پاسخ به پرسش‌های مطرح از سوی جوانان در حوزه مسائل اجتماعی روز و مقایسه آن با دوران پیامبر اکرم (ص) و امام حسن مجتبی (ع) نیز اشاره می‌شود.

رادیو اقتصاد

رادیو اقتصاد «مرثیه عرشیان» را روز ۲۸ صفر و از ساعت ۷ با موضوع بررسی سیره پیامبر اکرم (ص)، سیره امام حسن مجتبی (ع)، آداب زیارت و عزادارای حضرت رسول اکرم (ص)، آیین‌های ۲۸ صفر در خوزستان و اهمیت وحدت مسلمین را پخش می‌کند.

برنامه «غروب غریب» نیز روز ۳۰ صفر و با موضوعاتی از قبیل تاثیر حضرت امام رضا (ع) در ترویج و تحکیم اسلام ناب جایگاه و مقام والای امام رضا (ع)، حال و هوای حرم حضرت امام رضا (ع)، ارتباط با زائران عازم حرم و گزارش از حال و هوای شاهچراغ مخاطبان را همراه می‌کند.

رادیو فرهنگ

 رادیو فرهنگ در روز ۲۸ صفر «از چشمه سار کرامت» را از ساعت ۹ صبح و به صورت زنده پخش می‌کند. در این برنامه تلاش شده است جنبه‌های مختلف سوگواری و شعر شاعران در ماتم فقدان نبی مکرم اسلام (ص) و امام حسن مجتبی (ع) با حضور شاعران آیینی بررسی شود. بررسی فیلم ماندگار محمد رسول الله از جنبه‌های کارگردانی تا روایت تاریخی و نوع بازی بازیگران نیز دیگر بخش این برنامه است. 

«پر گشودن به آسمان هشتم» دیگر برنامه این شبکه است که در روز ۲۹ صفر به صورت زنده و ساعت ۹ صبح به روی آنتن می‌رود.

رادیو معارف

«غریبانه» با هدف بررسی لزوم اطاعت از اولی الامر با توجه به آیات شریف قرآن کریم از رادیو معارف پخش می‌شود. در این برنامه ضمن بیان معنی و مفهوم این موضوع از منظر آیات و روایات، دلایل عصمت پیامبر خدا (ص) و اهل بیت (ع) از شنبه ۴ آبان ساعت ۱۸ از رواق مطهر دارالحجه به صورت زنده به سمع شنوندگان رادیو معارف می‌رسد.

رادیو تهران

رادیو تهران «تهران من» را در ۲۸ و ۳۰ صفر از ساعت ۱۸ و به صورت زنده پخش می‌کند. در این برنامه تلاش شده تا به محبتی که به واسطه امام حسین (ع) و امام مجتبی (ع) در دل شیعیان ایجاد شده، پرداخته و به چرایی آن اشاره شود. بررسی زندگی و شخصیت پیامبر اکرم (ص) و حضرت امام رضا (ع) از دیگر بخش‌های این برنامه است.

«پارک شهر» از ساعت ۶:۳۵ روز‌های ۲۸ و ۳۰ صفر به روی آنتن رادیو تهران می‌رود. در این برنامه به زندگی، سیره، روش و شخصیت پیامبر اکرم (ص) و حضرت امام رضا (ع) اشاره می‌شود.

رادیو نمایش 

رادیو نمایش آثار مختلف نمایشی را برای این ایام تدارک دیده است. به نحوی که «برای او بخوان» از ساعت ۲۰:۰۰ چهارم تا هفتم آبان برای علاقه‌مندان پخش می‌شود. این نمایش روایتگر داستانی است که در آن فردی شرور با تعزیه خوانی امام حسن (ع) آشنا و در نهایت تحت تاثیر کریم اهل بیت متحول می‌شود.

«پند پیامبر» دیگر اثری است که از ساعت ۱۳:۳۰ روز‌های ۲۸ و ۳۰ صفر روی آنتن این شبکه می‌رود. در این نمایش مردی از بادیه نزد پیامبر می‌آید و تقاضای پندی می‌کند و داستان بر اساس پندی که حضرت رسول (ص) به وی می‌دهند، ادامه می‌یابد.

رادیو گفتگو

«سپهر امامت» برنامه‌ای است که در ۳۰ صفر به بررسی شخصیت علمی امام رضا (ع) می‌پردازد و از ساعت ۱۲ از رادیو گفتگو پخش می‌شود.

همچنین «در سوگ آفتاب» دیگر برنامه این شبکه است که ۲۸ صفر و از ساعت ۱۳ به سمع مخاطبان می‌رسد. در این برنامه به ولایت سیاسی حضرت رسول (ص) و بررسی اوضاع سیاسی دوران زندگی امام حسن مجتبی (ع) اشاره می‌شود.

رادیو صبا

«همپای صبا» برنامه‌ای است که از ساعت ۱۴ روز ۲۸ صفر از رادیو صبا پخش می‌شود.

رادیو پیام و آوا نیز در تمامی بخش‌های خود با پخش موسیقی‌های متناسب با این ایام، شعر و نثر ادبی و سخنان بزرگان در وصف پیامبر (ص) و امام حسن مجتبی و امام رضا (ع) مخاطبان را همراه می‌سازد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رادیو مناسبت های مذهبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۸۴۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)

شاید بسیاری از زائران آستان حضرت عبدالعظیم (ع) ندانند که در روایات از ائمه(ع) آمده که ثواب زیارت آن حضرت برابر با زیارت امام حسین(ع) است اما چرا حضرت عبدالعظیم (ع) راهی شهر ری شدند و چه نقشی در ترویج معارف دین در این منطقه داشته و چگونه به جایگاهی رسیدند که چنین مورد عنایت و لطف ائمه(ع) قرار گرفتند؟

حجت‌الاسلام ابوالفضل حافظیان، نویسنده «مأخذشناسی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و شهر ری» که فهرست‌نویسی نسخه‌های خطی کتابخانه حضرت عبدالعظیم را برعهده داشته است به معرفی تعدادی از کتاب‌هایی پرداخت که در خصوص حضرت عبدالعظیم (ع) نوشته شده است و گفت: شیخ عزیزالله عطاردی کتابی با عنوان «عبدالعظیم حسنی حیاته و مسنده» (زندگانی حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و روایات او) نوشته است که کتاب ارزشمندی است. همچنین کتاب احوال حضرت عبدالعظیم حسنی نوشته شده توسط علی قلی‌میرزا اعتماد السلطنه قاجار که اخیراً به چاپ رسیده و کتاب «جنات النعیم فی احوال سیدالشریف عبدالعظیم»، نوشته مولامحمد اسماعیل کزازی اراکی نیز از دیگر کتاب‌های خوب در خصوص حضرت عبدالعظیم(ع) است. این کتاب قبلاً به صورت چاپ سنگی چاپ شده بود اما بعدها در کنگره حضرت عبدالعظیم حسنی با تصحیح و شکل جدید به چاپ رسید که در این کتاب به صورت مفصل به شخصیت آن حضرت پرداخته شده است.
 

پیدا شدن نسخه کهن روایات حضرت عبدالعظیم

وی با اشاره به اینکه در خصوص حدیث عرض دین نیز مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی  در کتابی به شرح این حدیث پرداخته‌ گفت: اخیراً در کتابخانه‌ای در خارج از ایران نسخه خطی کهنی پیدا شده که روایاتی که حضرت عبدالعظیم(ع) روایت کرده‌اند در آن آمده بود. این جزوه نیز تصحیح و به چاپ رسیده است.

این متخصص کتاب‌شناسی و نسخه‌شناسی در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال دارد منابع کهنی در خصوص حضرت عبدالعظیم(ع) وجود داشته باشد که هنوز شناسایی نشده است؟ گفت: بله؛ حتماً منابعی در تاریخ اهل بیت(ع) وجود دارد که هنوز شناسایی نشده‌اند یا نسخه‌ای از آن به دست نیامده است. کتاب‌هایی وجود دارد که به صورت مستقل به شخصیت ایشان پرداخته و کتاب‌هایی نیز داریم که در خصوص اصحاب و روایات ائمه(ع) نوشته شده است که در این کتاب‌ها نیز از حضرت عبدالعظیم(ع) یاد شده و روایاتی که ایشان نقل کرده‌اند را بیان کرده‌اند. در کتاب‌هایی که برای شرح حال رُوات نوشته شده است نیز نام عبدالعظیم(ع) آمده و از مراتب علمی و معنوی ایشان نیز سخن گفته شده است.

حجت‌الاسلام حافظیان در پاسخ به این سؤال که چرا حضرت عبدالعظیم(ع) ری را به عنوان مقصد هجرت خود انتخاب کرده بود؟ گفت: آن حضرت از سوی ائمه(ع) به شهرها و سرزمین‌های مختلف رفته و به تبلیغ دین می‌پرداخت. به همین جهت خلیفه عباسی قصد کشتن ایشان را داشت و حضرت عبدالعظیم در حال خوف و ترس از سامرا خارج شدند و تصمیم گرفت به سمت ایران بیاید.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که بزرگانی از اهل بیت(ع) و اصحاب ائمه(ع) ایران را برای هجرت انتخاب می‌کردند این بود که دوست داشتند به دیدار و زیارت امام رضا(ع) بروند و لذا امامزادگان فراوانی در شهرهای مختلف ایران وجود دارد که به قصد زیارت امام رضا(ع) وارد ایران شدند اما در بین راه در اثر بیماری وفات یافته‌اند و یا به شهادت رسیدند.
چرا حضرت عبدالعظیم به ری مهاجرت کرد

این پژوهشگر و مؤلف یکی از دلایل انتخاب ری توسط حضرت عبدالعظیم(ع) را ارتباطات خوب مردم ری با ائمه(ع) عنوان کرد و گفت: مردم ری با امام جواد(ع) در ارتباط بودند و سؤالات خود را برای ائمه اطهار(ع) ارسال می‌کردند. رسول جعفریان کتابی به نام مکتب و میراث شیعیان ری نوشته است که در این کتاب به علت مهاجرت حضرت عبدالعظیم(ع) به ری و ارتباط اهالی آن با ائمه اطهار اشاره کرده است. بنابراین شهر ری می‌توانست محل مناسبی برای ورود حضرت عبدالعظیم(ع) باشد و ایشان از دست حکومت عباسی در امنیت باشد.

وی ادامه داد: طبق روایاتی نیز امام رضا(ع) دستور دادند که حضرت عبدالعظیم(ع) به ری بروند و معارف دینی را در آنجا تبلیغ کنند. البته ممکن است این دستور از سوی امام هادی(ع) صادر شده باشد. شهر ری بعد از این تاریخ نیز مرکز شیعه بوده و مدارس شیعی در آنجا وجود داشته و بزرگان زیادی از آنج برخاسته‌اند مثل مرحوم کلینی و شیخ صدوق که این نشان می‌دهد شهر ری مرکزی برای تشیع در جهان اسلام بوده است.

حجت‌الاسلام حافظیان در پاسخ به این سؤال که چند سال حضرت عبدالعظیم در ری حضور داشتند؟ گفت: بر اساس آنچه در کتاب‌های تاریخی آمده حدس زده می‌شود که ایشان در حدود سال‌ 250 قمری به ایران آمده است. وفات ایشان را برخی از بزرگان در سال 252 قمری ذکر کرده‌اند. بنابراین حدود یک سال یا کمی بیشتر در ری بودند؛ البته مدتی نیز به صورت مخفیانه در منزل یکی از شیعیان زندگی می‌کردند و گاهی به صورت پنهانی از منزل خارج می‌شدند و به زیارت حضرت حمزه می‌رفتند و می‌فرمودند ایشان از اولاد امام کاظم(ع) است.


وی افزود: یکی از دلایلی که ایشان به ری آمد این است که مرقد امامزادگان در آنجا بوده و این مسئله نشان‌دهنده ارادت مردم ری به اهل بیت(ع) است. بعد از مدتی زندگی مخفیانه، مردم با حضرت عبدالعظیم(ع) آشنا می‌شوند و برای دریافت معارف دینی نزد ایشان می‌روند.

نویسنده کتاب «رسائل فی درایة الحدیث» ادامه داد: روایاتی که ایشان از اهل بیت(ع) نقل کرده‌اند به خصوص حدیث عرض دین که در آن معارف اسلامی درج شده است جنبه آموزشی مهمی برای شیعیان در طول تاریخ و به خصوص برای شیعیان آن عصر داشته است.
نسبی که به امام حسن مجتبی می‌رسد

وی به نسب حضرت عبدالعظیم (ع) نیز اشاره کرد و گفت: نسب ایشان با چهار واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد و ایشان ارتباط بسیار زیادی با امام جواد(ع) و امام هادی(ع) داشتند و بیشتر وقتشان را در همراهی با ائمه اطهار(ع) می‌گذرانده و معارف دینی را از حضرات کسب و به مردم منتقل می‌کرده است؛ بنابراین وقتی چنین شخصیتی وارد شهری شود که مردم آن شهر نیز علاقه‌مند به معارف شیعه هستند، خیلی می‌تواند مؤثر واقع شوند.

این مؤلف و پژوهشگر دینی عنوان کرد: شخصی نزد امام هادی(ع) رفت و سؤالاتی در خصوص معارف دینی پرسید؛ امام هادی(ع) وی را به حضرت عبدالعظیم(ع) ارجاع داد و فرمود شما که در شهر ری شخصیتی مثل عبدالعظیم دارید، سؤالاتتان را می‌توانید از وی بپرسید. این مسئله نشان می‌دهد که حضرت عبدالعظیم(ع) این موقعیت را داشته که به ترویج احکام دینی بپردازد.

حجت‌الاسلام حافظیان خاطرنشان کرد: اطلاعات تاریخی گسترده‌ای در خصوص فعالیت‌های آن حضرت در آن دوران در شهر ری نداریم اما وجود چنین شخصیتی در شهر ری می‌تواند واسطه مستقیمی با اهل بیت(ع) برای مردم باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا ائمه(ع) بعد از وفات حضرت عبدالعظیم(ع) تلاش می‌کردند که ایشان را به مردم بشناسانند؟ گفت: در روایات است که زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) در ثواب با زیارت امام حسین(ع) برابری می‌کند. همچنین نقل شده است که کسی که به زیارت ایشان برود بهشت بر او واجب می‌شود؛ این روایات نشان می‌دهد حتی پس از وفات حضرت عبدالعظیم(ع) ائمه(ع) تلاش می‌کردند ایشان را به مردم بشناسانند.
حرم حضرت عبدالعظیم (ع) محل استجابت دعا

این پژوهشگر ادامه داد: بیشتر علمای شیعه و رجالیون در کتاب‌هایشان به مقامات حضرت عبدالعظیم(ع) اشاره کرده‌اند و بزرگانی مثل مرحوم میرداماد فرموده‌اند که حرم حضرت عبدالعظیم (ع) محل استجابت دعا است. اینکه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) را توصیه می‌کردند نشان‌دهنده عظمت شخصیت ایشان است و این ظرفیت وجود داشت که مرقد ایشان محوریتی برای اجتماعات شیعیان پیدا کند.

وی در خصوص اینکه چرا در حدیث آمده است که زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) در ثواب، شباهت به زیارت امام حسین(ع) دارد، گفت: علمای بزرگ در این خصوص دلایل مختلفی را بیان کرده‌اند. جناب شیخ صدوق این روایت را در ثواب‌الاعمال آورده است. در کامل‌الزیارات نیز این حدیث آمده است. در لئالی الاخبار از امام رضا(ع) نقل شده است که «هر کسی بعد از وفاتم مرا زیارت کند من برای او بهشت را ضمانت می‌کنم و کسی که قادر بر زیارت من نیست پس به زیارت برادرم عبدالعظیم حسنی در ری برود» که نشان‌دهنده عظمت شأن و مقام ایشان است. همچنین در همین کتاب آمده است که امام رضا(ع) فرموده است اگر عاجز شدید از زیارت جدم حسین(ع) سید زاهد عابد جناب عبدالعظیم را در ری زیارت کنید که این کفایت می‌کند تو را از زیارت سیدالهشداء (ع).

حجت‌الاسلام حافظیان ادامه داد: یکی از ادله‌ای که برای مشابهت زیارت حضرت عبدالعظیم با زیارت سیدالشهداء(ع) نقل شده این است که در زمان امام هادی(ع) حکومت عباسی برای زیارت امام حسین(ع) شرایط بسیار سختی در نظر گرفته بودند و چه بسا شیعیانی که در راه زیارت سیدالشهداء به شهادت می‌رسیدند. به دلیل اینکه زیارت حضرت سیدالشهداء از بلاد مختلف بسیار سخت و تهدید آمیز و برای شیعیان خطرناک بود، ائمه(ع) شیعیان علاقه‌مند به زیارت سیدالشهداء را ترغیب می‌کردند که به زیارت حضرت عبدالعظیم بروند که وی هم از بزرگان منسوب به اهل بیت(ع) است.

وی افزود: البته احادیث مشابه این حدیث نیز در منابع شیعی آمده است. مثلاً از امام رضا(ع) نقل شده است که هر کس خواهرم حضرت معصومه(س) را در قم زیارت کند مانند این است که مرا زیارت کرده است. پس زیارت منسوبان به اهل بیت(ع) همانند زیارت خود اهل بیت(ع) ثواب دارد و چون به خاطر محبت به اهل بیت(ع) به زیارت بستگان اهل بیت(ع) می‌روند این ثواب زیارت اهل بیت(ع) را درک می‌کنند.

حجت‌الاسلام حافظیان تصریح کرد: البته این حدیث دلالت بر این نمی‌کند که شأن حضرت عبدالعظیم دقیقا برابر با امام حسین(ع) باشد. بلکه این معنا را می‌رساند که چون زیارت امام حسین(ع) در آن زمان مشکل بوده به جهت اینکه شیعیان علاقه‌مند به اهل بیت(ع) محل اجتماعی با هم داشته و به یاد اهل بیت(ع) باشند به آنها توصیه می‌شد که به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) بروند.

وی در پایان تصریح کرد: در هر محلی وقتی امامزاده‌ای به خاک سپرده شده در طی قرون آنجا محل اجتماع شیعیان بوده و تأثیر ژرفی بر بقای شیعه داشته است.
 

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

دیگر خبرها

  • دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)
  • اشراقی: ملاک اندیشه‌های امام، رهبر انقلاب هستند
  • برنامه «پل مدیریت» از رادیو تهران
  • مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند
  • تولید بیش از ۱۴ ساعت برنامه رادیویی در مرکز خلیج فارس
  • رادیو کرمان محبوب مخاطبان
  • تدارک رادیو فرهنگ برای هشتاد و چهارسالگی رادیو
  • برنامه «باغ فردوس» از رادیو تهران
  • جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد!
  • در سالروز رحلت حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) چه برنامه‌هایی برگزار می‌شود