Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پی نقد برخی از منتقدان و فعالان حوزه تئاتر و نمایش نسبت به دستورالعمل پروانه اجرای نمایش، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این دستورالعمل را تشریح کرد.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «سیدمحمد مجتبی حسینی» گفت: نظرات و نقدهایی به این دستورالعمل بیان شد، از فعالان و منتقدان تئاتر که نقد و نظرات خود را درباره این دستورالعمل مطرح کرده‌اند، سپاسگزارم و بی‌تردید نظرات و نقدهای هنرمندان و منتقدان بررسی و مطالعه می‌شود و مورد توجه قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: دستورالعمل پروانه اجرای نمایش بر اساس قانون و در تبیین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ضوابط نظارت بر نمایش با هدف و رویکرد تسهیل، تسریع و شفافیت در روند صدور مجوز، پاسخگویی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و توجه به جایگاه تخصصی تئاتر تدوین و منتشر شده و فارغ از نظرات کارشناسان و هنرمندان نیست و نمونه‌هایی از نظرات و گفته‌های هنرمندان و کارشناسان مبنی بر ضرورت تقنین قوانینی برای تسهیل در پاسخ به درخواست متقاضی پروانه نمایش منتشر شده است.

 

وی ادامه داد: این دستورالعمل همان مصوبه ۴۶۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ضوابط نظارت بر نمایش و صدور پروانه در تاریخ ۱۳۷۹/۲/۶ است که روند اجرایی پروانه نمایش را متناسب با جریان امروز تئاتر مشخص و شفاف اعلام کرده و فراتر از آن مصوبه قانونی نیست بلکه روند اجرایی آن را تبیین و تشریح کرده است.

 

حسینی افزود: دستورالعمل پروانه اجرای نمایش بر اساس یک رویکرد کلان در تدوین و بازنگری آیین نامه‌ها و فرایندهای عرصه هنر است تا فرایندها و رویدادها از جمله جشنواره‌ها مبتنی بر یک دستورالعمل مشخص و مکتوب باشد که ذینفعان و فعالان هنر از آن آگاه باشند، هرچند این دستورالعمل ها در روند اجرا قابل بازنگری است.

 

وی در ادامه گفت: این دستورالعمل وحی منزل و غیرقابل تغییر نیست، تغییر آن نیز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل انجام است و نیازی به بررسی در نهادهای قانونگذار ندارد اما بی‌تردید در روند اجرا خلاها، ضعف‌ها و قوت‌های دستورالعمل دقیق‌تر مشخص می‌شود و مانند هر آیین نامه و دستورالعملی چنانکه قبلا هم سابقه داشته است، می‌تواند تغییر کند و اصلاح شود.

 

وی تصریح کرد: بنابراین با رصد، مطالعه و بررسی نقدها و استقبال از نظرات و دیدگاه‌هایی که جوانب مختلف و موارد دستورالعمل را نقد و ارزیابی و پیشنهادهایی طرح می‌کنند، روند اجرای این دستورالعمل می‌تواند بازنگری شود و تغییر کند.

 

 این اظهارات حسینی در حالی مطرح شده است که حدود ۱۰ روز قبل اداره کل هنرهای نمایشی دستورالعمل صدور پروانه اجرای نمایش را منتشر کرد، ولی این دستورالعمل با واکنش‌ها و مخالفت‌های قابل توجهی از سوی جمعی از تئاتری‌ها در فضای رسمی رسانه‌ای و فضای مجازی همراه شد چرا که نسبت به برخی بندهای آن از جمله تعیین صلاحیت هنری کارگردان‌هایی که متقاضی دریافت مجوز هستند اعتراض داشتند. مهم‌تر اینکه در دستورالعمل، قید شده که براساس نظر کارشناسی تدوین شده و همین مسئله مورد انتقاد زیادی قرار گرفت که چه گروه کارشناسی از تئاتر دستورالعملی را که به زعم منتقدان با اعمال محدودیت همراه است، تنظیم کرده است؟

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی مسجد اصفهان نماز جمعه کانون های مساجد اربعین پیاده روی اربعین شیراز خراسان جنوبی کانون های فرهنگی هنری مساجد سیدمجتبی حسینی معاونت هنری وزارت ارشاد تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۸۷۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور و تمدید ۵۰ فقره پروانه کاربرد علامت استاندارد در سال گذشته

                                                                    به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ یادگار محمدی از ابطال ۱۵ مورد پروانه علامت استاندارد طی سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد از جمله تکالیف قانونی برای حصول اطمینان از رعایت الزامات استاندارد، استمرار کنترل کیفیت محصولات در واحد‌های تولیدی تحت پوشش استان و ترغیب این واحد‌ها به ارتقای کیفیت محصولات تولید شده بر اساس معیار‌های سازمان ملی استاندارد، است.   وی، تعداد واحد‌های تولیدی دارای پروانه استاندارد در استان را ۱۱۷ مورد عنوان کرد و یادآور شد: کارشناسان این اداره کل به صورت مستمر به بازدید از خط تولید، مواد اولیه و شرایط نگهداری فرآورده، همچنین بررسی اسناد و مدارک مربوط به کالیبراسیون و آزمایشات انجام شده در واحد کنترل کیفیت شرکت می‌پردازند.   سرپرست اداره کل استاندارد ایلام اضافه کرد: کارشناسان به طور تصادفی از کالا‌های تولید شده جهت ارزیابی انطباق محصول تولیدی با استاندارد‌های ملی مربوطه، نمونه برداری کرده و در صورت داشتن شرایط مذکور و انطباق آزمایشات با استاندارد ملی مربوطه، صدور پروانه استاندارد انجام می‌گیرد.   وی ادامه داد: شهروندان می‌توانند برای اطلاع از اصالت و اعتبار محصولات دارای نشان استاندارد درج شده روی محصول به هنگام خرید، کد ۱۰ رقمی ذیل علامت استاندارد روی محصول را به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال تا با دریافت سریع پاسخ از اصالت کالا اطمینان حاصل کنند.   ۲۲۳ واحد تولیدی زیر پوشش اداره استاندارد در استان ایلام وجود دارد که ۱۵۲ واحد آن فعال است.

دیگر خبرها

  • برخورد با ساخت و ساز غیرمجاز در کرمانشاه شدت می‌گیرد
  • صدور ۶۱۹ پروانه تولید صنایع دستی در گیلان
  • جشن روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی در اهر
  • پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی به مناسبت روز جهانی تئاتر
  • صدور ۵۶۹ پروانه ساخت و پایان‌کار در منطقه ۴ شهرداری قزوین
  • صدور و تمدید 155 مجوز فعالیت کارگاه صنایع دستی هنرمندان شهرستان مینودشت در سال 1402
  • فعالیت ۱۱۷ واحد تولیدی دارای پروانه استاندارد در ایلام
  • صدور و تمدید ۵۰ فقره پروانه کاربرد علامت استاندارد در سال گذشته
  • رکورد ۱۰ ساله صدور پروانه در منطقه ۱۰ شکسته شد
  • رکورد ۱۰ ساله صدور پروانه ساخت در منطقه ۱۰ شکسته شد