Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@08:15:06 GMT

قدیمی‌ترین موقوفه کاشمر حدود 500 سال قدمت دارد

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۸۹۴۴۱

قدیمی‌ترین موقوفه کاشمر حدود 500 سال قدمت دارد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر با بیان اینکه وجود 1300 موقوفه و بیش از ۱۲ هزار رقبه این منطقه را به شهر وقفی در کشور تبدیل کرده است، گفت: قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین موقوفه این شهرستان مربوط به ۴۹۶ سال قبل و در سال ۹۰۲ هجری شمسی توسط ابن علی الکاسفی وقف شده است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام حسین نیساری همزمان با هفته وقف در دیدار با فرماندار کاشمر بیان کرد: وجود موقوفه‌ها و رقبه‌های بسیار موجب شده کاشمر به شهری وقفی در کشور تبدیل شود به طوری که اکنون حدود ۵۰ درصد شهر کاشمر مشمول موقوفه ابن علی الکاسفی می‎گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: طی یک سال گذشته در شهرستان کاشمر 20 وقف جدید با ارزش ریالی 25 میلیارد ریال به ثبت رسیده، همچنین در همین مدت و به مناسبت‎های مختلف مذهبی و ملی در سه بقعه متبرکه شهرستان 1240 برنامه فرهنگی برگزار شده است. 

نیساری حفظ اموال موقوفات را منوط به اخذ سند مالکیت دانست و گفت: در یک سال گذشته 350 رقبه سنددار و 200 پرونده قدیمی تبدیل به سند تک برگ شده است. 

وی همچنین افزود: در این مدت 1675 متر فعالیت عمرانی در بقاع متبرکه و موقوفات انجام شده، همچنین احداث استخر ذخیره آب کشاورزی، تهیه و اجرای طرح جامع امام‌زادگان و نیروگاه خورشیدی از محل موقوفات از مهم‌ترین اقدامات عمرانی یک سال گذشته اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشمر بوده است.

در این جلسه فرماندار شهرستان کاشمر نیز عنوان کرد: اداره اوقاف و امور خیریه به عنوان متولی وقف با توجه به حساسیت و اهمیت موضوع وقف وظیفه سنگینی برعهده دارد. 

مسلم ساقی افزود: وقف از دیرباز به روش‎های مختلف وجود داشته و نگاه جدیدی که امروز در حوزه اوقاف به وجود آمده یک نگاه توسعه‌ای در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی است. 

وی اظهار کرد: شناسایی و هدایت واقفین براساس نیاز جامعه از دیگر اقداماتی است که از سوی اوقاف و امور خیریه باید مورد توجه و تاکید قرار گیرد، قطعا اقدامات اوقاف و امور خیریه در ثبت وقف در حوزه علم و فناوری کارساز خواهد بود. 

وی عنوان کرد؛ وقف در حوزه عمران و آبادانی روستاها و رفاه عمومی تاثیر گذار و همیشه مورد توجه بوده است. 

فرماندار کاشمر برلزوم ترویج فرهنگ وقف در بین نسل جوان جامعه تاکید نمود و گفت: باید از شیوه‌های نوین اطلاع‌رسانی و ظرفیت فضای مجازی نسبت به آگاه سازی جامعه نسبت به وقف بهره‌گیری شود.

ساقی اظهار کرد: باید از ظرفیت علمای دینی، سمن‌ها، مراکز علمی و موسسات فرهنگی آموزشی در حوزه وقف استفاده کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: وقف موقوفه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۸۹۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: کرمانشاه؛ سرزمینی با قدمت ۷هزار ساله (فیلم) جذابیت‌های دیدنی استان کرمانشاه (فیلم) طاق بستان کرمانشاه، اثری به قدمت تاریخ (فیلم)

دیگر خبرها

  • نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)
  • اختلال در سامانه بیمه‌های سلامت و روستایی بیماران کاشمر را به دردسر انداخت
  • رشد ۱۰ درصدی حمل بار و کالا در جاده‌های استان قزوین
  • مجوز حدود ۱۲ هزار مکمل در کشور برای مصرف
  • جریمه قاچاقچی لوازم خانگی در کاشمر
  • بهره‌مندی ۷۰۰۰ موقوفه مازندران در اجرای اعمال معافیت‌های ویژه پذیره
  • بهره‌مندی ۷ هزار موقوفه مازندران در اجرای اعمال معافیت‌های ویژه پذیره
  • اعمال معافیت‌های ویژه در پرداخت پذیره اماکن وقفی در مازندران
  • آیت‌الله اعرافی: موقوفات در اختیار ادارات تعیین تکلیف شود
  • حذف پذیره از قرارداد اجاره ای اماکن موقوفه ای مازندران