Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی غفرانی، عضو هیأت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی و پژوهشگر تاریخ و تمدن اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، ضمن اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام درباره شخصیت امام مجتبی(ع) بیان کرد: منقول است که پیامبر(ص) فرمودند: «اگر عقل در مردی مجسم می‌شد، همانا آن مرد امام حسن(ع) بود»، این سخن رسول خدا اوج عقلانیت امام سوم شیعیان را می‌رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: نوع ارتباط متقابل مردم با امام حسن(ع) در دوران امامت ایشان را می‌توان به دو قسمت تقسیم کرد، یک بخش در کوفه و بخش دیگر دوران حضور امام در مدینه. زمان حضور امام در کوفه که به تعبیری ایشان خلیفه مسلمین هم بود، با تلاش‌های بسیاری از سوی امام برای همراهی مردم به سوی خودشان به انجام رسید، در این زمان مردم عراق به‌گونه‌ای خستگی از جنگ‌ها داشتند و جواب درستی به دعوت امام حسن(ع) ندادند.

ارتباط سرد مردم عراق با امام مجتبی(ع)

غفرانی افزود: مردم از زمان جاهلیت یاد گرفته بودند که در جنگ‌ها حمله کنند و فتوحات و غنائم به دست آورند و این موضوع در زمان حکومت حضرت علی(ع) با رکود مواجه شد، به همین دلیل مردم با امام علی(ع) همراهی نکردند و همین طور نیز ارتباط مردم عراق با امام حسن(ع) از زمان ولایت امام علی(ع) ارتباط مناسبی نبود.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر غنیمت‌جو بودن و زندگی در رفاه مردم عراق عنوان کرد: مردم عراق به دلیل داشتن چنین سبک زندگی دعوت به مقابله با معاویه که به تعبیری هم نژاد و هم دین آنان بود را لبیک نگفتند و در این رابطه با امام مجتبی(ع) همراه نشدند.

وی اظهار کرد: بعد از صلح امام حسن مجتبی(ع) با معاویه و برگشت امام به مدینه، غربت همچنان بر امام دوم شیعیان حاکم بود، مهاجرت صحابه و تابعین از مدینه و رفتن افراد قدیمی که امام را می‌شناختند، باعث شده بود که کسی در آن دوران امام را به خوبی نشناسد، البته به همین دلیل اطلاع خاصی از زمان حضور امام مجتبی(ع) در مدینه وجود ندارد و اظهارنظر در این باره مشکل است.

دوران حضور در مدینه مرحله دوم غربت حسنی

این پژوهشگر تاریخ اسلام اضافه کرد: وقایع مربوط به شهادت تشییع و تدفین امام مجتبی(ع) در مدینه نشان می‌دهد که افراد کمی امام را می‌شناختند و این غربت برای ایشان تا پایان عمر ادامه داشت و از این جهت امام حسن(ع) را می‌توان غریب‌ترین امام شیعه معرفی کرد.

غفرانی ضمن پاسخ به اتهام قهر سیاسی نسبت به امام مجتبی(ع) گفت: در بعد کلامی ما اعتقاد داریم که حسن بن علی(ع) امام جامعه بوده و در هر شرایطی عامل به وظیفه الهی خود است و این امامت به او اجازه نمی‌دهد که قهر سیاسی داشته باشد، اما از بعد سیاست و خلافت برای عقب‌نشینی امام باید گفت که حتی حضرت علی(ع) هم که صاحب حکومت بود، در زمان تنهایی عقب نشست. زمان حضور امام حسن(ع) در عراق که افراد برای جنگ با معاویه آماده می‌شدند، خود عراقی‌ها به امام سوء قصد می‌کنند و ایشان زخمی می‌شوند، پس اصلا مسئله قهر سیاسی از جامعه مطرح نیست.

وی با تأکید بر اوج تنهایی امام حسن(ع) در جامعه ادامه داد: در بعد سیاسی عقب‌نشینی مردم از امام خود، جای قهر را برای امام مجتبی(ع) باقی نمی‌گذارد، از طرفی برخورد معاویه با امام مجتبی(ع) در مسئله صلح که با دست باز پیشنهاد نگارش مفاد صلح‌نامه را به امام داد، حاکی از این است که امام در صحنه سیاسی حضور داشته و به طرح ایده سیاسی خود پرداخته است و به این وسیله خواسته تا فرصت اندیشیدن و احیای اجتماعی را به مردم عراق بدهد.

تهمت‌پراکنی عباسیان علیه امام مجتبی(ع)

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: تعابیر و اتهاماتی نظیر «قهر سیاسی» از فعالیت‌های مسندنشینان و نویسندگان دوران خلافت عباسی است که به امام حسن مجتبی(ع) نسبت می‌دهند. عباسیان همواره با بنی حسن و علویان مشکل داشتند، آنان هنگام تشکیل حکومت از حمایت علویان برخوردار بودند و پس از رسیدن به مسند حکومت با سهم‌خواهی و آرمان‌خواهی علویان مواجه شدند، به همین دلیل حاکمان و نویسندگان عباسی در قرن دوم هجری شدیدترین اتهامات و توهین‌ها را مانند اعراب قدیمی علیه بنی حسن و جد بزرگ آنان یعنی امام مجتبی(ع) روا داشتند تا به سرکوب آنان بپردازند.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم فضای سیاسی عراق در دوران امامت امام حسن مجتبی(ع) را به خوبی تحلیل کنیم، می‌توان تحلیل شیخ مفید در رابطه با دوران زندگی امام حسن(ع) را بررسی کرد که ایشان در این رابطه مردم را به چند دسته تقسیم و آشفتگی و پراکندگی جامعه در این دوران را توصیف می‌کند، از جمله نکات مهم در رابطه با این دوران، تعصب مردم و نداشتن انگیزه دینی است که باعث بی‌مهری نسبت به امام مجتبی(ع) شد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی معارف امام حسن مجتبی شهادت قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۹۰۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده صادق اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

مدیر حوزه های علمیه کشور، علمیات «وعده صادق» را علمیاتی بی نظیر و اخلاقی ترین اقدام نظامی تمام دوران تاریخ نظامی جهان توصیف کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیرحوزه های علمیه در سومین همایش خاطره گویی کارمندان ایثارگر مرکز مدیریت حوزه های علمیه که در مدرسه امام کاظم(ع) قم برگزار شد، ضمن گرامیداشت حرکت شجاعانه و مدبرانه سپاهیان اسلام در علمیات «وعده صادق» این اقدام را علمیاتی بی نظیر و اخلاقی ترین اقدام نظام تمام دوران تاریخ نظامی جهان توصیف کرد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه من کوچکترین و کمترین سرباز این نظام و انقلاب در قبل از انقلاب و حتی دوران جنگ تحمیلی هستم و بر حسب وظیفه خدمتتان حضور پیدا کرده‌ام، به سیر تاریخی انقلاب اسلامی پرداخت و افزود: انقلاب اسلامی پدیده ای بی نظیر است که امام راحل بنیانگذار آن شد و در مسیر با شجاعت ایستادگی و رهبری کرد.

وی با بیان اینکه از سال 42 تا به امروز این درخت تناور انقلاب اسلامی مراحل و تطوری را طی کرده است، ابراز کرد: این تقسیمات رسالت حوزه و شما حوزویان را سنگین تر می کند. لذا در همین راستا باید بگویم، ریشه های انقلاب در صدر اسلام و عاشورا و عصر امام صادقین و عصر غیبت صغری و عصر علما است اما طلوع خورشید امام در قم یک مرحله نو و بی نظیر در تاریخ اسلام و حوزه های اسلام به شمار می‌آید هرچند تاریخ های بی نظیری همچون حرکت خواجه نصیرالدین در عصر مغول را شاهد هستیم اما تاریخ انقلاب اسلامی کاملا متمایز از تواریخ نهضت های اسلامی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه امام راحل تطور عظیم تاریخی به شمار می آید، ادامه داد: شوری که امام(ه) در میان مردم افکند و شاگردانی که در مسیر ایشان تربیت شدند و ادبیات و گفتمان دو سال اول در سال 42 و 43 یک دوره آغازین نهضت است و در آن دوره افرادی که وارد میدان شدند بسیار ارزشمند هستند چرا که سینه تاریکی ها را شکافتند و پایه گذار نهضت اسلامی شدند و پس از آن چهادره سال دوران تبیعد امام است که با زندان های طولانی و فشارهای غیرقابل وصف همراه شده است.

آیت الله اعرافی بیان کرد: اولین روزی که سال 1350 وارد فیضیه شدم شاهد برخورد نیروهای ساواک و پهلوی با حجره نشینان فیضیه بودم، طلاب جمع می شدند و شعار می دادند و هرهفته در فیضیه برخورد ساواک با طلاب جوان وجود داشت. سال 54 سال بسیار مهمی بود که حرکت بزرگی در فیضیه رخ داد و به خیابان ها کشیده شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه فیضیه به عنوان کانون و محور اعتراضات علیه شاه دو سال کامل تعطیل شد، تصریح کرد: در شب عید فطر سال 54 دستگیر ابتدا به اداره ساواک در خیابان ایستگاه فعلی بردند و سپس به شهربانی قم واقع در خیابان باجک بردند و مورد شکنجه و بازجویی قرار دادند که پس از چند روز با وساطت آیت الله حائری مرا آزاد کردند.

آیت الله اعرافی گفت: هر روز احتمال دستگیری و شکنجه بود ولی همه نسل جوان آن روز حوزه عشق به امام(ره) داشتند و عشق توصیف ناچیزی در مقابل عشق و جانفشانی نسبت به امام بود و عشق به آقا سید روح الله حاکم بر قلب ها بود و جانشان را برای آرمان های امام در کف دست گرفته بودند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به جزوه جهاد اکبر امام خمینی(ره) اشاره کرد و افزود: جزوه جهاد اکبر امام(ره) برای دستگاه شاهنشاهی سنگین بود، عزاداری‌های عاشورای قم در این مقطع بسیار فوق العاده، شورانگیز و اثرگذار بود و زمام کار از دست ساواک و شهربانی آن وقت خارج می شد و نوحه ها و عزاداری ها فوق العاده حماسی و جذاب بود و ای کاش از آن دوران فیلم هایی به یادگار مانده بود.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به جریان تبلیغ حوزه در عصر انقلاب تاکید کرد: جمع زیادی از طلاب در فرصت های تبلیغی اندیشه و افکار امام(ره) را در سراسر نقاط کشور انتشار می دادند و زمینه انقلاب و آگاهی و بصیرت را فراهم می کردند. در همین زمینه سخنرانی چهلم آقا مصطفی را بارها بشنوید جرقه انقلاب را در این سخنرانی ها می دانم که انسان ساز و اخلاقی است، همچنین سخنرانی امام(ه) در فیضیه که دنیا را تکان داد و همه چیز را زیر و رو کرد.

مدیر حوزه ه های علمیه با بیان اینکه امام خمینی (ره) انقلاب را مردمی می دانستند، گفت: کسی فکر نمی کرد انقلاب به ثمر برسد اما امام(ره) با پشتوانه مردمی و توکل برخدا دستگاه ظلم را فرو ریخت.

انتهای پیام/

  

دیگر خبرها

  • راهنمای انتخاب مانتو شلوار اداری در زمان بارداری
  • وعده صادق اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود
  • توسعه بخش‌ درمانی کلینیک امام حسن مجتبی(ع) همدان در هفته سلامت
  • نقش دولت و دانشگاه در تحقق جهش تولید/ باید امید و انگیزه را به جوانان بازگردانیم
  • سرمربی تیم فوتسال فرش‌آرا مشهددر لیگ عراق
  • تسهیلات ساخت انگیزه‌ای برای ورود مردم جهت تکمیل آورده‌های نهضت ملی مسکن است
  • سعیدی: روش برخورد با دختران سرزمینم با شعار‌های زمان انتخابات تناقض دارد
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (3 اردیبهشت)
  • نقش غیر قابل انکار سپاه پاسداران در توفیقات نظام اسلامی
  • آمریکا و رژیم صهیونیستی عامل حمله به پایگاه حشد شعبی هستند