Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@01:46:04 GMT

تلویزیون محلی ابزاری مناسب برای حفظ هویت بومی است

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۹۰۹۱۵

تلویزیون محلی ابزاری مناسب برای حفظ هویت بومی است

فائزه تقی پور روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: فرهنگ، مردم و ساختارهای هر شهر و منطقه ای منحصر بفرد و ارزشمند است و رسانه محلی باید بتواند این ارزش‌ها و داشته‌ها را حفظ کند.

وی با بیان اینکه تولید محتوای محلی باعث ایجاد حس تعلق ساکنان می‌شود، افزود: این موضوع توسعه محلی در تمامی بخش‌ها را رقم می زند و مسیر پیشرفت را هموار می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اصفهان واحد خوراسگان افزود: از دید کلان، رسانه محلی و از نگاهی دقیق‌تر تلویزیون باید چالش‌ها و مشکلات منطقه پیرامونی خود را منعکس کند و با محتواهای با ارزش و اثربخش در راستای ارتقای منطقه گام بردارد.

تقی پور خاطرنشان کرد: متاسفانه تلویزیون‌های محلی در کشورمان بیش از آنکه به تولید محتواهای بومی بپردازند قصد جذب مخاطبان کشوری دارند و این امر با شکست روبه رو می‌شود.

این استاد ارتباطات تصریح کرد: رسانه‌ها در ابتدای ورود به ایران همواره با مشکل اخذ مجوز روبه‌رو بودند، حتی افرادی که می‌خواستند تلویزیون و رادیو در منزل داشته باشند مجبور به اخذ مجوز از ژاندارمری بودند و این موضوع سبب ضعف کارکرد اصلی رسانه‌ها می‌شد.

این تحلیلگر رسانه ادامه داد: متولیان رسانه‌ها و تلویزیون محلی باید بکوشند میراث هنری و فرهنگی منطقه را به بهترین شکل حفظ کنند و برای این هدف باید برنامه‌های فاخر و ارزشمند ساخته شود.
وی با اشاره به فعالیت شبکه‌های مجازی در عصر فعلی و رقابت پایاپای آنها با سایر رسانه‌ها افزود: رسانه‌های مختلف مخاطبان خاص خود را دارند و تلویزیون همچنان به عنوان یک ابزار قدرتمند فعالیت می‌کند.

استاد دانشگاه آزاد اصفهان تاکید کرد: ارایه اخبار محلی، فرهنگ و آیین‌ها، هنر محلی باید در دستور تلویزیون محلی باشد و تقویت نوعدوستی و مشارکت در امر توسعه باید به بهترین شکل از سوی رسانه دنبال شود.

«اینجا اصفهان است». این جمله در ساعت ۴ بعد از ظهر بیستم دیماه ۱۳۲۸ بر زبان گوینده جاری شد و در فضای اصفهان طنین انداز گشت، بسیاری از مردم از رادیوی همسایه و یا رادیوی قهوه‌خانه و مغازه‌ها برنامه رادیویی شهر خود را شنیدند. از آن روز به بعد نصف جهان دارای یک فرستنده اختصاصی یا به‌عبارت دیگر رادیو اصفهان شد.

استودیوی پخش بسیار کوچک در ابعاد در محل کنونی موزه علوم طبیعی فعلی واقع در خیابان استانداری که در آن زمان متعلق به باشگاه افسران بود، عصرها یک ساعت برنامه رادیویی پخش می‌کرد. بعدها ساعات برنامه به دو ساعت افزایش یافت، در سال ۱۳۳۳ محل استودیوی رادیو به لحاظ مسائل آن زمان از داخل شهر به سربازخانه فرح آباد انتقال یافت و متعاقباً در مردادماه ۱۳۳۴ به محل استقرار بیسیم‌های مخابراتی پست و تلگراف و تلفن (جنب سینما قدس فعلی) منتقل شد.

در سال ۱۳۳۷ با نصب یک فرستنده یک کیلو واتی موج متوسط در خیابان بی‌سیم پخش برنامه‌های رادیوی اصفهان ابتدا به ۴ ساعت و سپس به ۶ ساعت افزایش یافت. در سال ۱۳۴۱ ساختمان جدید انتشارات و رادیو در خیابان ابوذر کنونی مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در این ساختمان یک استودیو برای پخش و دو استودیو برای ضبط برنامه‌ها به وجود آمد، که به جدیدترین تجهیزات روز مجهز بودند. همزمان با افتتاح استودیوهای جدید فرستنده ۱۰ کیلو واتی در خیابان بی‌سیم راه اندازی و تولید برنامه‌ها به ۱۶ ساعت در روز افزایش یافت.

در سال ۱۳۵۰ ساختمان مرکز پخش رادیو و تلویزیون در محل فعلی بلوار سعدی مورد بهره‌برداری قرار گرفت، رادیو تلویزیون در هم ادغام شده و محل پخش برنامه‌های رادیویی دراین محل قرار گرفت پخش برنامه‌های رادیو از این تاریخ به ۱۸ ساعت در روز و سپس با احتساب تقویت شبکه سراسری ۲۴ ساعته شد.

از ۶ بهمن سال ۱۳۵۲ دو فرستنده اف – ام هر یک به قدرت یک کیلو واقت در اصفهان آغاز به کار کرد که یکی صدای اصلی فیلم‌های تلویزیونی و دیگری برنامه دوم رادیو را تقویت می‌کردند.

در آن سال آرشیو شامل ۱۲ هزار حلقه نوار رادیویی بود که ۷۰درصد آن موسیقی‌های مختلف و بقیه را برنامه‌های گوناگون تولیدی و محلی تشکیل می‌دادند، در سال ۱۳۵۵مجموعاً ۲۰ درصد از برنامه‌ها در مرکز تهیه و پخش می‌شد و ۸۰ درصد دیگر گزینش از برنامه‌های شبکه رادیو ایران بود که به وسیلهٔ این مرکز تقویت می‌گردید.

شبکه تلویزیونی مرکز اصفهان نیز سال ۱۳۷۵ آغاز بکار کرد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صدا و سیما رسانه بومی سازی اصفهان توسعه پایدار روز جهانی تلویزیون بازیگر سینما و تلویزیون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۹۰۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدای فلسطین روی موج رادیو مقاومت شروع به کار کرد

در دنیایی که امروز ابر قدرت‌ها در مقابل مظلومیت مردم مقتدر فلسطین سکوت کرده اند و در شرایطی که فریاد دادخواهی آنان بلند شده، وظیفه هر مسلمانی است برای دفاع از حقانیت جبهه مقاومت قدم بردارد، در این میان ابزار رسانه از قدرت مندترین وسیله‌ها برای هرنوع آفند و پدافند در جنگ‌ها است.

از این رو توجه به اتفاق طوفان االقصی، اتحاد متمرکز محور مقاومت برای حصر و محو رژیم صهیونیستی، جنایات جنگی و نسل کشی (ژنو ساید) رژیم صهیونیستی در باریکه غزه و سکوت جهان غرب و نهاد‌های بین المللی، در کنار الزامات شکلگیری اتحاد اسلامی پیرامون آزادی قدس و عبور از ســکوت مرگبار فعلی، بررســی نقش انقلاب اســلامی در تقویت مســئله مقاومت فلســطین، بررســی جنایت صــهیونیســت‌ها از منظر حقوق بین الملل و چشــم انداز تحولات آزادســازی فلســطین مورد توجه ویژه رادیو مقاومت است که قصد دارد از تاریخ ۷ فروردین بصورت ۲۴ساعته، با شعار صدای فلسطین، فعالیت کند.

در ادامه این مسیر رسانه ای، نگاه متمرکز بر اهمیت روزجهانی قدس که میراث بزرگ امام خمینی (ره) برای امت اســـلام و قدس شـــریف اســـت؛ با ارائه راهبرد *مقاومت در برابر سازش* به عنوان تنها راه نجات ملت فلسطین، توانست در چند دهه گذشته، مسئله‌ی این ملت نستوه را در راس تمام امور جهان اسلام قرار بدهد. از این رو درک اهمیت حیاتی این روز در سپهر امروز امت اسلام و مسئله فلسطین پرداخت مناسب رسانه‌ای به روز جهانی قدس امسـال و تبیین اهداف، آرمان‌ها و دسـتاورد‌های نشـات گرفته از آن (از جمله دسـتاورد‌های طوفان تاریخ ساز الاقصی)، امری جدی و ضروری است که در دستور کار این رادیو قرار می‌گیرد.

گفتنی است؛ رضاکوچک زاده تهمتن مدیر شبکه رادیویی گفتگو، مسئولیت رادیو مقاومت را بر عهده دارد.

علاقه مندان می‌توانند رادیو مقاومت را روی موج fm ردیف ۹۵،۵ مگاهرتز دریافت و نظرات و پیشنهادات خود را به سامانه ۳۰۰۰۰۹۵۵ ارسال کنند.

رادیو مقاومت امروز، سه شنبه ۷ فروردین مصادف با ۱۵رمضان ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام با شعار صدای فلسطین ساعت ۶ صبح رسما شروع به فعالیت کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • ظرفیت عظیم شعر برای برنامه‌سازی در تلویزیون
  • تأثیر بازی‌های بومی محلی در جذب گردشگر
  • آخرین وضعیت رضا داوودنژاد در بیمارستان
  • عقب‌گرد بزرگ جبلی به گذشته؛ سلبریتی گریزی جوابگو نبود همه سلبریتی‌ها مجری شدند!
  • معرفی ویژه برنامه‌های رادیویی رسانه ملی در شب‌های قدر
  • امسال مخاطبان برنامه‌های نوروزی تلویزیون ۸ در صد افزایش یافت
  • نمایشگاه صنایع دستی و غذا‌های بومی، محلی در صالح شهر برگزار گردید
  • صدای فلسطین روی موج رادیو مقاومت شروع به کار کرد
  • آغاز به کار رادیو «مقاومت» با شعار «صدای فلسطین»
  • از تکذیب مهاجرت جواد قارایی تا تغییر ساختار «سیما فیلم»