Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از لرستان، کسانی‎که در تاریخ نام و نشانی از خود به جا گذاشتند و از شخصیت‌های تاریخی به‌شمار آمدند هر کدام دارای ویژگی‌هایی بودند که این ویژگی‎ها آنان را از دیگران متمایز و ممتاز و برجسته کرده است.

در میان انبیای الهی پیامبراکرم(ص) اعظم و اشرف پیامبران الهی به‌شمار می‎رود کمااینکه قرآن‌کریم بهترین معرف برای معرفی خصوصیات و ویژگی‎های پیامبراکرم(ص) به‌شمار می‎رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خداوند متعال کسی را  به بعثت و نبوت برانگیخته است که می‎داند این چه شخصیت بزرگی است، لازم است برای شناخت ابعاد و ویژگی‎های شخصیتی نبی مکرم اسلام به قرآن‌کریم مراجعه کنیم کمااینکه آیه ۱۲۸ سوره توبه با این مضمون «لَقَدْ جَاءكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ؛ قطعاً براى شما پيامبرى از خودتان آمد كه بر او دشوار است ‏شما در رنج بيفتيد به [هدايت] شما حريص و نسبت به مؤمنان دلسوز مهربان است» ب راین موضوع دلالت دارد.

پیامبراکرم(ص) دارای دو جنبه بشری و الهی و معنوی است، خداوند متعال در سوره توبه برای پیامبراکرم(ص) ویژگی‎هایی برشمرده ازجمله این‌که پیامبراکرم(ص) برخاسته از متن مردم بوده او مردم‌دار و مردمی است، پیامبری از جنس مردم و برخاسته از دل مردم است او آشنا با درد و رنج مردم است چراکه پیامبر خودش در زندگی سختی‎های فراوانی کشید لذا با درد و رنج مردم آشناست و جدای از مردم نیست.

پیامبراکرم(ص) غم‌خوار مردم بود و از درد و رنج آن‌ها خبر داشت، ویژگی دیگری که خدای متعال برای پیامبراکرم(ص) ذکر می‎کند این است که او حریص بر هدایت مردم است او علاقمند بود به این‌که مردم هدایت شوند و به راه راست بروند کمااینکه پیامبراکرم(ص) همیشه نسبت به مردم دلسوز یود و هیچ کس به اندازه او دلسوز مردم نبوده است.

ویژگی دیگری که برای نبی مکرم اسلام ذکر شده است نرمش و عطوفت او نسبت به مؤمنان است کمااینکه قلب پیامبر به دو صفت نرمی و صلابت معروف بود او نسبت به مؤمنین نرم و نسبت به دشمنان و کافران و منافقان با صلابت بود و در یک کلام او از اخلاق کریمانه برخوردار بوده است.

پیامبراکرم(ص) آن‌قدر مهربان و دلسوز بود که وقتی یتیمی گریه می‎کرد می‎رفت و او را نوازش می‎کرد و وقتی فقیری درد داشت با او هم‌درد و هم‌سفره می‎شد، پیامبر اکرم(ص) در مهربانی کردن و محبت کردن به مردم اسوه و الگو است ما باید از زندگی او درس بگیریم.

پیامبر(ص) مظهر تام اسمای الهی است

 رسول خدا(ص) مظهر تام اسمای الهی است. تمام ائمه و صفات الهی در رسول خدا(ص) تجلی پیدا کرده و آن حضرت دارای شخصیت جامع و کامل است، کمااینکه معمار کبیر انقلاب اسلامی در خصوص پیامبر(ص) فرمودند: پیامبر اکرم(ص) انسان کامل مفتاح وجود، رابط بین شاهد و مشهود و واسطه فیض الهی، اول مخلوق عالم و متصرف در جمیع عوالم است.

اولین جلوه‌ شخصیتی پیامبر(ص) را بُعد اخلاق است. عالی‌ترین بُعد شخصیت پیامبر(ص) در اخلاقش تجلی پیدا کرده چنان‌که خداوند متعال در قرآن خطاب به آن حضرت می‌فرماید: «ای پیامبر تو داری اخلاق عظیم هستی».اخلاق پیامبر(ص) مغناطیسی بود که همه را دور خود جمع می‌کرد، خداوند متعال نیز در آیه ۱۲۸ سوره توبه راجع‌به اخلاق پیامبر(ص) می‌فرماید: «پیامبر آیه رحمت و مهربانی برای جهانیان بود».

در آیه ۱۲۸ سوره توبه پنج خصوصیت پیامبر اکرم(ص) بیان شده است، خصوصیت اول این‌که پیامبر(ص) از جنس بشر بوده و دوم سختی‌ها و مشکلات بشر بر پیامبر ناگوار است و نگران امت اسلام است از طرفی سخت مشتاق هدایت بشریت است و نسبت به ممؤمنان رئوف و مهربان است. بُعد دوم ابعاد شخصیت رسول اکرم(ص) صبر و مقاومت است.پیامبر(ص) در طول ۲۳ سال دعوت اذیت شد اما استقامت کرد چنان‌که آن حضرت سه سال در شعب ابی طالب سختی دید اما مقاومت پیشه کرد همچنین بُِعد شخصیتی پیامبر اکرم(ص) مدارا و همنشینی و همراهی با مردم است پیامبر(ص) با مردم و حامی مظلومان و محرومان مردم بود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا لرستان معارف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۹۱۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرک سینمایی نور

شهرک سینمایی نور یا پیامبر اعظم، بزرگترین شهرک سینمایی ایران است که در جاده قم احداث شده است. این شهرک اولین بار برای ساخت فیلم محمد رسول ‌الله به کارگردانی مجید مجیدی، ساخته شد.شهرک سینمایی محمد رسول‌ الله در ۳۵ کیلومتری قم و در حاشیه روستای اللهیار واقع است. در ‌این شهرک بخش‌ هایی از شهرهای مکه، ‌مدینه، ‌شعب ابی ‌طالب و کلیسای بحیرا در شهر بصرای شام در مقیاس یک یک ساخته شده است






دیگر خبرها

  • پایبندی به ارزش‌های انسانی از ویژگی های نیروهای مسلح ایران است
  • شکرگزاری مردم از بارشهای رحمت الهی در 19 شهرستان کرمان
  • ایجاد خوف در دل دشمنان نظام، وعده الهی است
  • زنان مریخی مردان ونوسی یا یک تفاوت‌ شخصیتی ساده؟!
  • واقعیت‌های جنگ را برای جوانان و فرزندانمان تبیین کنیم
  • شهرک سینمایی نور
  • کردستان مظهر اتحاد، برادری، همبستگی و وحدت اسلامی است
  • نگاه می‌کنند چه چیزی مردم را آزار می‌دهد تا انجامش دهند | کاظم صدیقی محاکمه نشد، حالا طلبکار شده
  • جهانگیری: رژیم اسرائیل با اقدامات شرارت آمیز خود چاره‌ای جز پاسخ برای ایران باقی نگذاشت/ باید از هر اقدامی که به تقویت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران منجر شود حمایت کرد
  • عملکرد بهتر اورژانس تهران نسبت به سال گذشته