Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-16@21:48:54 GMT

چگونه با افزایش سن ریه‌ها را سالم نگه داریم؟

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۹۱۲۵۷

چگونه با افزایش سن ریه‌ها را سالم نگه داریم؟

اکثر افراد تمایل دارند زندگی سالم‌تری داشته باشند، اما آن‌ها به ندرت درباره راه‌های حفظ سلامت ریه‌های خود فکر می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، عملکرد ریه‌ها نیز مانند قلب، مفاصل و سایر اندام‌های بدن، با گذشت زمان تحلیل می‌یبابد و از انعطاف‌پذیری و قدرت آن‌ها کاسته می‌شود؛ همین امر تنفس را دشوارتر می‌کند، اما خبر خوش اینکه افراد با رعایت عادت‌های سالم و انجام تمرینات ورزشی، می‌توانندسلامت ریه‌های خود را حتی با وجود افزایش سن، حفظ کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه شما را با بعضی از راهکارهای بهبود سلامت ریه‌ها آشنا می‌کنیم:

پرهیز از مصرف سیگار

دود دخانیات، مجرای هوایی را باریک و متورم و تنفس را دشوارتر می‌کند؛ این دود ریه‌ها را تحریک کرده و باعث ایجاد سرفه‌ای آزاردهنده و ناخوشایند می‌شود که با گذشت زمان، بافت ریه‌ها را از بین می‌برد. سیگار کشیدن عامل شماره نخست سرطان ریه و علت اصلی بروز بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) است. این بیماری به کیسه‌های هوایی کوچک موجود در ریه‌ها که وظیفه تامین اکسیژن را برعهده دارد، آسیب می‌رساند.

بررسی وجود مواد رادیواکتیو در منزل

اورانیوم طبیعی موجود در سنگ، خاک و آب، تجزیه شده و زمینه تشکیل "رادون" (گاز رادیواکتیو) را فراهم می‌کند. این گاز بی‌بو و بی‌رنگ است، اما عامل دوم ابتلا به سرطان  ریه محسوب می‌شود. گاز رادیواکتیو از طریق ترک‌ها و سوراخ‌های موجود در دیوار منزل، لوله کشی و سیم‌کشی برق، وارد ساختمان می‌شود. با ورود ذرات رادیواکتیو به سیستم تنفس، ریه‌ها دچار آسیب می‌شود؛ با یک آزمایش ساده می‌توان میزان این گاز را در منزل بررسی کرد.

تمیز کردن فرش‌ها

جارو کردن به صورت سه بار در هفته و بخارشویی، ایده خوبی برای تمیز کردن فرش‌ها محسوب می‌شود، اما با انجام این کار کپک‌های قارچی، انگل‌های موجود در گرد و غبار، خاک و ریزگردهای پنهان در فرش‌ها وارد هوا و سپس ریه‌ها می‌شود. حتی مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید و نصب فرش نیز می‌تواند باعث ایجاد مشکلات ریوی شود. به منظور حفظ سلامت ریه‌ها، نصب کفپوش‎، جایگزین‌ مناسب‌تری است و راحت‌تر تمیز می‌شود.

انجام تمرینات ورزشی

ورزش‌کردن نه تنها به سلامت قلب کمک می‌کند، بلکه برای ریه‌ها نیز مفید است. این امر حتی می‌تواند علائم بعضی از بیماری‌های مزمن ریه را بهبود بخشد. پیاده‌روی، دویدن یا انجام بازی تنیس  نیز تاثیر تمرینات ورزشی را برای سلامت ریه‌ها  دارد. انجام ورزش به‌مدت ۳۰ دقیقه در روز و حدود پنج بار در هفته، برای رسیدن به این هدف کافی است. افراد باید در صورت ابتلا به مشکلات تنفسی با پزشک خود در مورد برنامه ورزشی مشورت کنند.

 بررسی لوازم خانگی

سوختن گاز در اجاق‌گازها، فرها و بخاری‌های برقی، باعث تولید یک ماده شیمیایی به نام اکسید نیتروژن می‌شود؛ این گاز ممکن است ریه‌ها را تحریک کرده و باعث ایجاد سرفه و حتی آسم شود. هنگام سوزاندن چوب، نفت، زغال سنگ یا نفت سفید نیز این گاز ایجاد می‌شود. بنابراین به منظور حفظ سلامت ریه‌ها، وسایل منزل باید به روش صحیح نصب، و نگهداری شده و نحوه خروج گازهای زائد به بیرون از منزل بررسی شود

کد خبر 393239

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سلامت بیماری های ریه سرطان ریه سیگار ترک سیگار ورزش پیاده روی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۹۱۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲.۵ برابری بازرسی های بهداشت محیط

به گزارش خبرگزاری مهر، جعفر جندقی، از افزایش دو برابری بسیاری از شاخص‌های بازرسی‌های بهداشت محیط در طرح سلامت نوروزی ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: امسال در بسیاری از زمینه‌ها و شاخص‌های بهداشتی در حوزه بازرسی‌های بهداشت محیط در طرح سلامت نوروزی شاهد رشد ۲ تا ۲.۵ برابری بودیم.

وی افزود: مقدار مواد غذایی فاسد و تاریخ گذشته که امسال کشف و معدوم سازی و از چرخه مصرف خارج شد نسبت به سال گذشته ۹۲ درصد رشد داشت.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار ادامه داد: سنجش انجام شده از محیط و مواد غذایی و سطوح با دستگاه‌های پرتابل ۱۵۵ درصد یعنی بیش از ۲.۵ برابر نسبت به سال قبل رشد کرد.

جندقی اظهار کرد: در طرح سلامت نوروزی ۱۴۰۳ کل بازرسی‌ها شامل بازرسی از مراکز اقامتی، بین راهی، پایانه‌های مسافربری، مراکز تهیه و توزیع و عرضه مواد غذایی و اماکن عمومی نسبت به سال ۱۴۰۲ از رشد ۷۸ درصدی برخوردار شد.

وی افزود: بازرسی از مراکز اقامتی ۴۱ درصد و بازرسی از اماکن بین راهی ۳۸ درصد رشد پیدا کرد و تعداد واحدهای صنفی تعطیل شده به دلیل عدم رعایت موازین بهداشتی امسال ۳۶ درصد افزایش یافت.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: شاخص کنترل کیفی آب و مواد غذایی اعم از نمونه برداری میکروبی از آب آشامیدنی نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد و کلرسنجی از منابع آب آشامیدنی نیز ۱۰۸ درصد رشد یافت.

وی با بیان اینکه بازرسان بهداشت محیط در طرح سلامت نوروزی ۱۴۰۳ از ۸ صبح تا ۸ شب فعال بوده و بازرسی‌ها متناسب با شرایط هر استان و شهرستان افزایش می‌یافت، خاطرنشان کرد: امسال مدت زمان بازرسی‌ها با توجه به نظر معاون بهداشت هر دانشگاه از ۱۲ ساعت تا ۲۴ ساعت در روزهای اداری و غیر اداری قابل افزایش بود.

کد خبر 6080144 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • رشد ۲.۵ برابری بازرسی های بهداشت محیط
  • ۱۷ عادتی که برای سلامت قلب ضرر دارد
  • رئیس جمهور: تولید مسکن برای مدد جویان ۴۴ درصد افزایش داشته است
  • ۱۰ توصیه کاربردی در پیشگیری از خطر سرطان‌ها
  • مداخله درمانی برای کودک ناشنوا باید در سنین پایین انجام شود
  • آیا زن باید برای کار خانه حقوق بگیرد؟
  • ۲۵ درصد سهم سلامت مردم در اختیار وزارت بهداشت است
  • نایب رئیس انجمن تغذیه ایران بیان کرد؛ چرخه معیوب سیاستگذاری سلامت و امنیت غذایی
  • بهترین مواد غذایی برای داشتن عمر سالم و طولانی
  • چطور بدون نوشیدن قهوه سرحال و هوشیار باشیم؟