Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@17:18:45 GMT

تعزیت عالم در رحلت آخرین رسول و سبط اکبرشان

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۹۱۲۵۸

تعزیت عالم در رحلت آخرین رسول و سبط اکبرشان

در روز تضرع رهروان شیوه هدایت در وفات آخرین منجی و امامی غریب، جهان شاهد سالگرد رحلت بزرگترین انسانی است که بشریت به خود دیده است و والاترین پیام‌آوری که «رحمه للعالمین» را از سوی خداوند به ترجمان مبعوث شده بدل کرد و از کوثر هدایتش نسلی پاک و بی‌مثال برجای گذاشت که با خون پاک شهادت وضو گرفتن را سینه به سینه به نظاره نشستند تا حجت تمام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز جهان شهادت می‌دهد که نخستین نوه آخرین رسول رحمت نیز کریمانه دست در دست شهادت داد تا شاهدی دیگر بر حق و حقیقت باشد.

امروز جهان شاهد است و شهادت می‌هد مستمر و مداوم که آن رسول عشق و دومین امام رستگاری، نسخه کامل بشریت و اسوه حسنه‌ای بود که تمامی رفتار و کردارش بیانگر تعالیم مکتب اسلامی بود.

رحلت‌شان آسمان مدینه و بقیع را به اندوه نشاند و عالمی در عزا فرو رفت و شهر مدینه یکسره بلا شد و غضب خلافت نقطه آغاز ناله‌های جگر سوز زهرای مرضیه(س) و غریبی و تنهایی علی مرتضی و فرزندانش تا ابد تاریخ به ثبت و تکرار تا ظهور آخرین منجی رساند.

روز بیست و هشتم ماه صفر است که عالم یکسره ماتم‌سرا شد و مویه‌ها و مرثیه‌های«محمد، یامحمد» عرشیان و فرشیان، دل‌ها را روانه مدینه و بقیع می‌کند و ارادتمندان خاندان عصمتش با سردادن شعارهای لبیک یا رسول الله(ص) عشق و ارادت خود را ابراز می‌کند.

روز یکشبه پنجم آبان ماه است و حال هوای همه شهرها رنگ غم گرفته و مردمان هر کوی و برزن غرق در ماتم رو به آسمان ایستاده و زیارت «از بعید» را زمزمه می‌کنند.

مردم سمنان نیز در این روز هم‌نوا با قشرهای مختلف مردم سراسر کشور و جهان با حضور در بقاع متبرکه و مساجد و تکایا به سوگواری و عزاداری می‌پردازند و در سوگ رحلت رسول الله و شهادت دومین امام خود اشک ماتم می‌ریزند.

مردم ولایی استان سمنان، سیاه پوش در هشت شهرستان و ۲۱ نقطه شهری و ده‌ها روستا در اماکن مذهبی و آستان‌های مقدس امامزادگان گردهمایی کرده با نوای مداحان اهل بیت (ع) و سخنرانان در رثای خاتم الانبیا و سبط اکبرش اشک‌ها ماتم می‌ریزند. 

برپایی ایستگاه‌های صلواتی، اطعام ایتام و مستمندان، برپایی آئین‌های عزاداری و سوگواره‌ها، قرائت زیارتنامه پیامبر(ص) و زیارت امامزادگان به ویژه امامزاده یحیی(ع) از جمله برنامه‌هایی است که حال و هوای معنوی خاصی به شهرهای دیار دارالمرحمه می‌بخشد و سوختن در عزای پیامبر(ص) و کریم اهل بیت(ع) را شعله‌ورتر می‌کند. 

صدای زمزمه‌های «سلام بر تو ای رسول خدا» در زیارتنامه‌اش، به گوش عرشیان و فرشتگان می‌رسد.

سلام بر تو ای پیغمبر خدا، سلام بر تو ای خاتم پیمبران، گواهی دهم که تو رسالت را رساندی و نماز را برپا داشتی و زکات دادی و امر کردی به معروف و نهی کردی از کار بد. 

و عبادت کردی خدا را از روی اخلاص تا مرگ به سراغت آمد پس درودهای خدا بر تو باد و رحمتش و بر خاندان پاکیزه‌ات.

گذری از ولادت تا وفات

روایت است از مادرش آمنه که چون ولادت فرزندم محمد نزدیک آمد آوازی شنیدم و خروشی که از جنس سخن آدمیان نبود و علمی سفیدی دیدم بر قضیبی از یاقوت در میان آسمان و زمین برپا کرده بودند و نور از سر آن علم برمی آمد تا به آسمان، و کوشک ها وقت شام دیدم که چون خورشید می درخشید و گرد بر گرد خود مرغان دیدم بال ها گسترانیده و جماعتی را دیدم در هوا، ابریق ها در دست گرفته و تشنگی بر من غالب شده بود مرا شربتی آب دادند به‌غایت سفید. گفتم: مگر شیر است و شیرین تر بود از عسل و حجاب از پیش من برداشتند مشارق و مغارب زمین را دیدم و باز سه علم دیدم: یکی در مشرق و یکی در مغرب و یکی بر بام کعبه.

نام هایی که خدای تعالی در قرآن برای پیامبر اکرم یاد کرده است: محمد، الرسول، النبی، الامی، المرسل، المزمل، المدثر، المبین، احمد، مصطفی، کریم، نور، نفخه، رحمت، عبد، رؤوف، رحیم، شاهد، مبشر، بشیر، نذیر، داعیا الی اللّه ، سراجا منیر، عبداللّه ، مذکر، طه، یس. و ابوالقاسم است.

عمر حضرت شصت و سه سال بود. پدرش عبدالله در دو سال و چهار ماهگی عمر مبارکش وفات کرد و در زمان فوت مادرش نیز شش ساله و در زمان رحلت جدش هشت ساله بود. در چهل سالگی، حق تعالی او را به پیغمبری فرستاد. سیزده سال در مکه بود و بعد از آن هجرت کرد و به مدینه آمد و ۱۰سال در مدینه بود.

وفاتش روز دوشنبه بیست و هشتم ماه صفر سال دهم هجرت بود.

اجمالی از زندگی نامه امام حسن مجتبی(ع)

حضرت امام حسن مجتبی سبط اکبر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سید شباب اهل بهشت و کریم اهل بیت(ع) که کنیه او ابومحمّد است و نقی، طیب، زکی، سید، سبط، ولی، حجّت، قائم و وزیر، القاب آن حضرت است و بهترین القاب آن جناب، سید است که رسول خدا صلی الله علیه و آله او را به این لقب خواندند و فرمودند: «ابنی هذا سید؛ این فرزند من، سید است»، و در روزی که آن حضرت متولّد شد، رسول خدا صلی الله علیه و آله او را حسن نام نهاد و اذان در گوش او فرمود.

امام حسن علیه السلام سال سوم هجرت در مدینه به دنیا آمد و هفت سال و اندی جد خود را درک نمود و در آغوش مهر آن حضرت به سر برد و پس از رحلت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله که با رحلت حضرت فاطمه سه ماه یا شش ماه بیشتر فاصله نداشت، تحت تربیت پدر بزرگوار خود قرار گرفت. ایشان پس از شهادت پدر بزرگوار خود به امر خدا و طبق وصیت آن حضرت، به امامت و خلافت رسید و نزدیک به شش ماه به اداره امور مسلمین پرداخت و در این مدت معاویه که دشمن سرسخت امام علی و خاندان او بود و سال ها به طمع خلافت جنگیده بود،  به عراق، مقرّ خلافت امام حسن(ع) لشکر کشید و جنگ را آغاز کرد.

از سوی دیگر، سرداران لشکر امام حسن را رفته رفته، با پول های گزاف و نویدهای فریبنده اغوا نمود و لشکریان را بر آن حضرت شورانید. بالاخره آن حضرت به «صلح»،مجبور شد و خلافت ظاهری را با شرایطی(به شرط این که پس از درگذشت معاویه دوباره خلافت به امام حسن علیه السلام برگردد و خاندان و شیعیانش از تعرض مصون باشند) به معاویه واگذار نمود.  او به این ترتیب، خلافت اسلامی را قبضه کرد و وارد عراق شده و در سخنرانی عمومی رسمی شرایط صلح را الغاء نمود. سپس از راه های گوناگون، سخت ترین فشار و شکنجه را بر اهل بیت و شیعیان ایشان روا داشت. امام حسن علیه السلام در تمام مدت امامت خود که ده سال طول کشید در نهایت شدت و اختناق زندگی کردند و هیچ گونه امنیتی حتی درداخل خانه خود نداشتند و بالاخره در سال ۵۰ هجری به تحریک معاویه به دست همسر خود مسموم و شهید شدند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سمنان فرهنگی رحلت حضرت رسول اکرم شهادت امام حسن مجتبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۹۱۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن‌های دهه کرامت از ۲۰ اردیبهشت آغاز می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محمدی نماینده آستان قدس رضوی در نشست دهه کرامت که صبح امروز (چهارم اردیبهشت) با حضور نمایندگانی از آستان قدس رضوی و حرم حضرت معصومه در تولیت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار شد، گفت: ما سه مناسبت ویژه در مشهد داریم، ایام نوروز به واسطه مسافرانی که وارد این شهر می‌شوند، شهادت امام رضا (ع) و دهه کرامت.

وی افزود: ما در سالگرد شهادت امام رضا (ع)، میزبانی را برعهده داریم، اما در دهه کرامت معکوس است و میزبانی مطرح نیست. طی سال، مباحث محتوایی را در خصوص امامت پیگیری کردیم و امسال، جمله امام رضا که میفرمایند: ان الامام زمام الدین و نظام المسلمین و صلاح الدنیا و عز المؤمنین را مبنا قرار دادیم.

محمدی گفت: به طور خاص عبارت عزالمومنین را برجسته و بررسی کردیم و بر روی این مفهوم کار‌های فرهنگی مناسب را انجام دادیم. با توجه به این جمله و پیروزی اخیر که بدست آوردیم، عزت و سربلندی مومنان به امام برمی گردد.

وی اضافه کرد: امسال پنجمین کنگره جهانی امام رضا، ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت با حضور رئیس جمهور برگزار که فعالیت‌های خوب محتوایی در این خصوص انجام می‌شود.

حجت الاسلام مشرف سرپرست معاونت فرهنگی آستان حضرت معصومه سلام الله علیها نیز در این نشست گفت: درباره دهه کرامت، اول اینکه با گفتگو‌هایی که در معاونت امور زنان ریاست جمهوری شکل گرفته است، به دنبال آن هستیم که دبیرخانه دائمی ستاد ملی تکریم دختران در آستان حضرت فاطمه معصومه شکل بگیرد و بانوان فعالیت فاخری را رقم بزنند.

وی افزود: اعتاب مقدس در حقیقت فرهنگ زیارت را رقم می‌زنند و در بستر زیارت می‌تواند تحول فرهنگی عظیمی شکل بگیردبنابراین اگر به دنبال تربیت دختران بهشتی هستیم، بهترین الگو میتواند حضرت فاطمه معصومه باشد و این حرم نقش خود را در تکریم دختران ایفا می‌کند.

حجت الاسلام مشرف اضافه کرد: شعار روز تکریم دختران، حضرت معصومه سلام الله علیها بهترین دختر دنیا، نامگذاری شده است.

وی گفت: جشن‌های دهه کرامت،از پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت در حرم حضرت معصومه آغاز می‌شود و از سه روز مانده به میلاد حضرت معصومه (س) برنامه‌های ما به ویژه برای بانوان برنامه ریزی شده است.

حجت الاسلام مشرف افزود: اجتماع عظیم و جشن ملی در روز میلاد حضرت معصومه برگزار می‌شود و اگر حداقل این جشن‌ها در ۲۰۱ نقطه به مناسبت سالروز میلاد حضرت معصومه شکل بگیرد، مطلوب است.

دهه کرامت (۱۴۰۳) از جمعه ۲۱ اردیبهشت تا دوشنبه ۳۱ اردیبهشت برگزار می‌شود. دهه کرامت یازده روز ابتدایی دهه اول ماه ذی‌القعده است که همزمان با ولادت حضرت معصومه (س) در ۱ ذی‌القعده آغاز می‌شود و با ولادت امام رضا (ع) در ۱۱ ذی‌القعده پایان می‌یابد.

 

دیگر خبرها

  • جامعة المصطفی مولود مبارک انقلاب اسلامی است
  • شخصیت و جایگاه حضرت حمزه سید الشهدا(ع) و عزاداری برای او به دستور رسول الله(ص)
  • فیلم/ حال و هوای شب رحلت حضرت عبدالعظیم(ع) در حرم آن حضرت
  • پرچم گنبد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تعویض شد + فیلم و تصویر
  • دسته عزاداری خدام حضرت عبدالعظیم (ع) روانه حرم شدند + فیلم
  • جشن‌های دهه کرامت از ۲۰ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد!
  • در سالروز رحلت حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) چه برنامه‌هایی برگزار می‌شود
  • ببینید | سبب غائب شدن امام زمان(عج) کیست؟
  • قدردانی خانواده مرحوم آیت الله امامی کاشانی از مردم و مسئولان