اهمیت نظارت بر عملکرد کارگزاران در سیره رسول الله(ص)
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۹۱۲۸۴
حجتالاسلام والمسلمین علیاکبر ذاکری، رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتوگو با ایکنا به آموزههای کلیدی در سخنان و سیره پیامبر(ص) در زمینه کار و تلاش با توجه به سال رونق تولید ملی پرداخت و گفت: نکته محوری در فرمایشات پیامبر این است که هر انسانی باید خودش دنبال کار و تلاش باشد، البته این به معنای عدم وظیفه دولت نیست، ولی تک تک آحاد جامعه باید بدانند اولین وظیفه بر دوش خود آنان است و دولت موظف است زمینه لازم را ایجاد کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) قبل از بعثت، کار و تجارت داشت و تشویق به کار میکرد افزود: از جمله فرمایش ایشان این است که «الکاد علی عیاله کالمجاهد فی سبیل الله»؛ در این روایت، کار و تلاش مقوله صرفا دنیایی نیست و جهاد در راه خدا محسوب میشود که البته کاری که مقدمات و نتایج آن قابل پذیرش شرع و عقل باشد مراد است.
ذاکری با بیان اینکه مال حلال به تعبیر دین، خیر و فضل الهی است بیان کرد: خداوند در آیات پایانی سوره مبارکه جمعه فرموده که نماز جمعه را بخوانید و بعد از آن پراکنده شوید و از فضل الهی برای خود روزی کسب کنید. در این آیات ابتدا عبادات و تکالیف دینی مطرح شده و بعد از آن کار و تلاش مد نظر قرار گرفته است.
رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی با اشاره به فرمایش پیامبر(ص) مبنی بر «ملعون ملعون من القی کَله علی الناس» با بیان اینکه ایشان در این روایت دوبار واژه ملعون را استفاده کردند ادامه داد: شهید مطهری تعبیری به این مضمون دارند که پیامبر(ص) با گداصفتی و کَل بر مردم بودن به شدت مبارزه میکردند و فلسفه این کار هم پرتلاش بودن و مقاومت جامعه در برابر بیگانگان است تا عزت مسلمین مخدوش نشود زیرا در روایت داریم که عزت مومن از کعبه بالاتر است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با ذکر ماجرایی تاریخی در این زمینه پرداخت و تصریح کرد: حضرت وقتی در مسیر حرکتشان جوانی را میدیدند از او میپرسیدند که آیا شغل هم دارد و اگر فرد ابراز میکرد که بیکار است میفرمودند «سَقَط عن عینی»؛ در تعبیر دیگری فرمودند کسی که کاری برای خود ندارد در واقع از دین خود ارتزاق میکند یعنی مجبور میشود برای روزی دنبال کارهای نادرست برود و دین خود را بفروشد.
وی ادامه داد: در تاریخ ذکر شده است که ایشان دست سعد را که بر اثر کارگری پینه زده بود بوسیدند و فرمودند این دستی است که آتش آن را نمیسوزاند یعنی خود کار و تلاش فارغ از میزان درآمدش عبادت و مجاهدت در راه خداوند است. تلاش در حد کفاف ذاکری اظهار کرد: البته در مجموعه منظومه سیره نبوی در مورد کار ضمن تاکید بر پرتلاش بودن بر قناعت و کفاف هم تاکید شده است؛ زیرا برخی افراد ظرفیت داشتن مال فراوان را ندارند و کارشان به جایی میرسد که دیگر تکالیف شرعی خود را هم زیر سؤال میبرند و فراموش میکنند بنابراین کار با همه ثوابها و وجوبی که دارد نباید مانع از انجام تکالیف شرعی شود. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: یکی از مواردی که بعد از انقلاب نمونههای متعدد آن را شاهد بوده و هستیم همین نداشتن قناعت و عدم رعایت کفاف است که سبب رشد دزدیها و اختلاسها شده است و افرادی که ظرفیت قدرت و ثروت را نداشتند هم خودشان و هم جامعه اسلامی را بدنام کردند. سرنوشت عبرتآموز رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی افزود: ماجرای ثعلبة بن هاتب در دوره پیامبر(ص) بسیار درسآموز است؛ وی هر وقت پیامبر را میدید از ایشان درخواست میکرد که برای خوب شدن وضع اقتصادی او دعا کنند و پیامبر هم توصیه به قناعت میفرمود و میفرمود اگر مال کمی داشته و شکرگزار خداوند باشی بهتر از این است که مال فراوان داشته باشی ولی دینت مخدوش شود اما گوش این فرد بدهکار نبود تا اینکه پیامبر دعا فرمودند و وضع او خوب شد و کارش به جایی رسید که ابتدا فرصت نداشت در نمازهای یومیه به مسجد بیاید و بعد نماز جمعه را هم ترک کرد و وقتی پیامبر برای گرفتن زکات از او نماینده فرستاد گفت مگر من اهل کتاب هستم که باید جزیه بدهم یعنی زکات را معادل جزیه قرار داد؛ وی در نهایت هم یکی از 12 نفری بود که مسجد ضرار را ساختند. ذاکری با بیان اینکه پیامبر و امام علی و برخی ائمه(ع) دیگر وضع مالی خوبی داشتند ولی در حد کفاف روزگار میگذراندند تصریح کرد: کارگزاران نظام اسلامی باید این گونه روشی را اتخاذ کنند نه اینکه با سوء استفاده از بیت المال برای خود آلاف و علوف جمع کنند. اهمیت نظارت بر عملکرد کارگزاران در نظام اسلامی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تصریح بر اینکه نظارت بر عملگرد کارگزاران در سیره پیامبر(ص) پر رنگ بود اظهار کرد: تعبیر «یتجسس له» در منابع وجود دارد یعنی وقتی ایشان فردی را به پستی میگمارد بر او نظارت داشت؛ این واژه دو نوع معنا شده است؛ برخی گفتهاند جاسوس برای او میگذاشتند و برخی هم گفتهاند که فردی را که بتواند اطلاعاتی برای حاکم آن منطقه بیاورد که در هر دو صورت اهمیت نظارت در سیره پیامبر و امام علی(ع) را نشان می دهد. ذاکری با بیان اینکه در مورد نظارت امام علی(ع) بر حاکمانش داریم که خطاب به عثمان بن حنیف نوشتند «قد ابلغنی ...» یعنی گزارش برای من آوردهاند که نشان از بحث نظارت دارد اضافه کرد: در مورد «لتبیه» که از سوی پیامبر برای جمعآوری زکات تعیین شده بود در تاریخ ذکر شده که این فرد به منطقه مدنظر رفت و علاوه بر زکاتی که جمع کرده بود هدایایی هم از سوی مردم گرفته بود و نزد پیامبر آورد ولی پیامبر از گرفتن هدایا برآشفته و عصبانی شدند و فرمودند که آیا تو اگر در خانه بودی کسی به تو هدیه میداد، این هدیه به اعتبار جایگاه حکومتی تو به تو داده شده و حق نداری در آن تصرف کنی و تاکید فرمودند که هدایایی که کارگزاران میگیرند خیانت است. هدیه گرفتن کارگزاران از منظر پیامبر(ص) ذاکری تصریح کرد: وقتی کسی به کارگزاری هدیه بدهد مطمئنا از او توقع دارد یا فرمودهاند که اگر کسی را ما به کاری بگماریم اگر بیش از آن که برای او تعیین شده و حق اوست بگیرد خیانت کرده و مالش حرام است؛ آن وقت این فرمایشات و سیره را با رفتار برخی مسئولان مقایسه کنیم خواهیم دید خیلی از سیره ایشان دوره شدهایم. انتهای پیاممنبع: ایکنا
کلیدواژه: قرآن ایکنا قم ذاکری پژوهشگاه علوم و فرهنگ پیامبر رحلت هدیه به کارگزاران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۹۱۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نباید کسی تصور کند «دور دوم انتخابات مجلس» فاقد اهمیت است
«علیاکبر علیزاده» در گفتوگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اهمیت دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم اظهار کرد: از آنجایی که مجلس شورای اسلامی در همه حوزهها مجاز به قانونگذاری است و در جمهوری اسلامی ایران جایگاه بالایی دارد، مشارکت بالای مردم در انتخابات باعث تشکیل مجلسی قوی میشود.
وی افزود: نباید اینگونه تصور شود که مشارکت مردم در دور دوم انتخابات اهمیتی ندارد؛ مشارکت پُرشور مردم در حوزههایی که به دور دوم کشیده شده است، بسیار اهمیت دارد. نمایندهای که با پشتوانه رأی بالا راهی مجلس شود، قطعاً مؤثرتر از نمایندهای خواهد بود که پشتوانه رأی بالایی نداشته است.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر مشارکت در انتخابات بالا باشد، مجلسی قوی به وجود میآید و اگر مجلس قوی و با پشتوانه رأی بالا باشد، دولتها چارهای ندارند جز اینکه در ریلی که مجلس میگذارد، حرکت کنند.
علیزاده تصریح کرد: همچنین زمانی که مجلس قوی باشد، قدرت نظارت بالایی خواهد داشت و میتواند تخطی از اجرای قوانین را به خوبی شناسایی کرده و به دستگاهها و مسؤولان اجرایی کشور گوشزد کند که در ریل قانون حرکت کنند.
منتخب مردم دامغان در مجلس دوازدهم ادامه داد: هنوز ۴۵ نماینده مجلس دوازدهم مشخص نشده است و از آنجایی که این افراد قطعاً تأثیر زیادی بر مجلس آینده خواهند داشت، بر این اساس نباید کسی تصور کند که دور دوم انتخابات مجلس فاقد اهمیت است.
وی اظهار کرد: مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی بسیار مؤثر است چراکه آیت الله مدرس هم یک نماینده بود و بر این اساس حتی یک نماینده روی مجلس تأثیر دارد و نباید دور دوم انتخابات مجلس کم اهمیت جلوه داده شود؛ برای مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم نیز باید رسانهها به ویژه صداوسیما امکان تبلیغات برابر را برای داوطلبان دور دوم انتخابات فراهم کنند.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: باید اهمیت دور دوم انتخابات به خوبی برای مردم تبیین شود تا مردم در حوزههای انتخابیهای که انتخابات به دور دوم کشیده شده است، حضور پُر شوری پای صندوقهای رأی داشته باشند. تبیین و آگاهیبخشی به مردم، مهمترین کاری است که باید مورد توجه باشد.
علیزاده اظهار کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران حضور و مشارکت مردم در عرصههایی مانند انتخابات اهمیت زیادی دارد و امیدواریم مردم مشارکت بالایی در مرحله دوم انتخابات مجلس داشته باشد.
انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ در ۲۰۸ حوزه انتخابیه سراسر کشور برگزار شد که انتخابات ۲۱ حوزه به مرحله دوم کشیده شد. قرار است دور دوم انتخابات مجلس روز ۲۱ اردیبهشت برگزار شود.
کد خبر 6084386 زهرا علیدادی