موقوفات دهه آخر صفر رمز ماندگاری عزاداریهای دیرینه بارگاه رضوی/قدمت موقوفات سوگواری ایام شهادت در حرم رضوی چند سال است؟
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۹۲۰۰۹
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، اسناد تاریخی و وقفنامههای به جای مانده از گذشتههای دور روایتگر قدمت دیرینه مجالس سوگواری دهه آخر صفر حرم مطهر رضوی است. مراسمهایی که هر ساله با حضور خیل عظیم شیفتگان اهل بیت (ع) در ایام شهادت امام هشتم (ع) در صحنها و رواقهای این آستان ملکوتی برپا میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
برگزاری این مجالس از روضهخوانی و مداحی تا شمعگردانی و خطبهخوانی در پرتوی سنت حسنه وقف و نذر انجام میشود. در این بین، درآمد و عواید تمام یا بخشی از برخی موقوفات آستان قدس رضوی به سرفصل خاص سوگواری و روضهخوانی بهویژه در ایام پایانی صفر اختصاص دارد. به مناسبت ایام دهه پایانی ماه صفر، با بخشی از موقوفات مربوط به عزاداری این ایام و واقفان نیکاندیش آنها آشنا میشویم. تعظیم شعائر دینی نام بزرگمردان و فرهیخته زنان بسیاری در فهرست بلندبالای واقفان آستان قدس رضوی به ثبت رسیده است که هرکدام از این نیکاندیشان با توجه به نیت خاصی که در دل داشتند، مصارف متفاوتی برای موقوفات خود در نظر گرفتهاند.
علیرضا اسماعیلزاده مدیر مرکز توسعه و نظارت بر نذورات و موقوفات آستان قدس رضوی در این رابطه میگوید: «۲۶ سرفصل کلی همچون میهمانسرا و اطعام، زوار حضرت رضا (ع)، دارالشفاء و بیمارستانهای وابسته، سوگواری و... برای مصارف موقوفات در آستان قدس رضوی تعریف شده است که در این میان، سوگواری و عزاداری اهل بیت (ع) یکی از سرفصلهای پررنگ در این مجموعه است». او تصریح کی کند: قدمت موقوفات سوگواری ایام شهادت یا وفات ائمه اطهار (ع) به قرنهای گذشته برمیگردد. بیشتر عواید این موقوفات صرف سنت عزاداری در ماههای محرم و صفر حرم مطهر رضوی بهویژه ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) میشود، چنانکه بیش از ۶۰ واقف، بخشی از حاصل و درآمد رقبه یا رقبات خود را به عزاداری محرم و صفر اختصاص دادند. بعضی از این موقوفات هم بر طبق سفارش واقف آن، صرف برگزاری مراسم دهه آخر صفر و ایام شهادت حضرت ثامن الحجج (ع) میشود. مدیر مرکز توسعه و نظارت بر نذورات و موقوفات آستان قدس رضوی ادامه می دهد: «واقفان موقوفات دهه پایانی ماه صفر با هدف بهرهمندی از فضیلت این ماه، تعظیم شعائر دینی و مذهبی و نیل به ثواب و اجر اخروی بیشتر، توفیقات الهی و عنایت ویژه شمس الشموس (ع) در این مسیر قدم گذاشتند و گاه تمامی یا بخشی از اموال خود مثل باغ و مزرعه را وقف کردند تا درآمد آنها صرف سوگواریهای این ایام شود». از مشهد تا راور کرمان واقفان حرم ملائک پاسبان رضوی اهل گوشه و کنار این آب و خاک هستند و املاک خود را در شهرهای مختلف وقف حرم مطهر امام هشتم (ع) کردند. اسماعیلزاده میگوید: «۱۵ موقوفه آستان قدس رضوی صرفاً به دهه آخر صفر اختصاص دارد که در ۹ موقوفه آن تأکید شده تا بخش مشخصی از عواید موقوفات به برگزاری مراسم عزاداری و تعزیهخوانی در مشهد بهویژه حرم مطهر رضوی اختصاص یابد. در میان آنها موقوفاتی در راور کرمان و نیشابور هم به چشم میخورد. او ادامه می دهد: همچنین نام دو بانو در میان واقفان موقوفات دهه آخر صفر میدرخشد. در حال حاضر هشت موقوفه از این موقوفات دارای درآمد است و عواید آنها برابر نیات واقفان صرف تعزیهداری در ماه صفر میشود». موقوفه «امام وردیخان بیات مختاری و آبجی سلطان همسر وی» از جمله این موقوفات است. این زوج خیراندیش در سال ۱۲۷۶ هجری قمری، یک قطعه باغ مشهور به باغ رضوان، یک قطعه باغ مشهور به باغ سنجلیه، ۱۰ سهم آب از قنات و محل زراعت سنگویی، دو سهم آب از محل زراعت توزنده جان و همچنین سه سهم حمام از مدار ۹ سهم حمام بازار در نیشابور را وقف آستان قدس رضوی کردهاند. با توجه به وقفنامه بیات مختاری و همسرش، منافع و درآمد این موقوفات برای روزهای شهادت امام حسن (ع)، شهادت امام رضا (ع) و دیگر مصارف نامبرده از سوی آنان مورد استفاده قرار میگیرد. توجه ویژه به نیت واقفان موقوفه میرزا محمد حسین حسینی معروف به صدر دیوانخانه و ملقب به «عضدالملک» در سال ۱۲۷۴ هجری قمری، از دیگر موقوفات دارای درآمد دهه پایانی صفر است. میرزا محمد حسین، شش دانگ یک رشته قنات مشهور به اراضی چهارطاقی موسوم به حسینآباد را همراه با اراضی آن بر بارگاه منور حضرت ثامن الحجج (ع) وقف کرده است. در وقفنامه عضدالملک ذکر شده تا منافع و درآمد این وقف پس از وضع مخارج ملکی، یک سهم حقالتولیه و نیم سهم حقالنظاره، شش سهم دیگر آن در ایام خاص صرف شود. مراسم تعزیهداری و سوگواری به مناسبت رحلت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام هشتم (ع) از جمله مراسمی است که با عواید این موقوفه برگزار میشود. «مهدی قلی خان قرایی»، «حاج کاظم غراب و مجدالدین مدنی»، «علی رضایتبخش راوری»، «ابراهیم محی الدینی راوری» و «حسن رستمی راوری» از دیگر واقفانی هستند که موقوفات خود را در سالهایی مانند ۱۲۸۹ قمری، ۱۳۸۴ قمری و ۱۴۲۰ قمری برای برگزاری مراسم ایام پایانی صفر بر این آستان ملکوتی وقف کردند. انتهای پیام//ج.ر
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: حرم مطهر رضوی آستان قدس رضوی ائمه اطهار مناسبت های مذهبی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۹۲۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
43 هزار نفر در نوروز 1403 از موزه های آستان قدس رضوی بازدید کردند
عبدالحسین ملک جعفریان، این آمار را اختصاص به بازه زمانی 29 اسفند 1402 تا 12 فروردین 1403 عنوان کرد و گفت: از این تعداد قریب به 38 هزار و 808 نفر از موزه مرکزی و فرش بازدید داشته اند.
وی، موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری با 3هزار و 800 و موزه مردم شناسی با 505 نفر بازدید کننده در رتبه های بعدی بازدید قرار داد.
ملک جعفریان تصریح کرد: طی این مدت 110 گردشگر خارجی از کشورهای پاکستان، عراق، هند، لبنان، افغانستان، ترکیه نیز برای بازدید به موزه های حرم مطهر رضوی آمدند.
رئیس اداره گنجینه های موزه آستان قدس رضوی روز پنجشنبه دوم فروردینماه با تعداد 5 هزار و 655 نفر بازدید کننده را پربازدیدترین روز سال برشمرد و اظهار کرد: با توجه به همزمانی عید نوروز و ماه مبارک رمضان، آمار بازدید کنندگان نسبت به سال گذشته با کاهش رو به رو بوده است.