Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@00:44:42 GMT

رونمایی از لوح ثبت ملی آیین «نخل گردانی» مورچه خورت

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۹۲۰۶۴

رونمایی از لوح ثبت ملی آیین «نخل گردانی» مورچه خورت

فریدون الله یاری در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به ثبت مراسم نخل گردانی شهر مورچه خورت از شهرستان برخوار و میمه در فهرست آثار میراث ناملموس کشور اظهار داشت: نخل گردانی، حمل تابوت چوبی عظیمی است که نمادی از مراسم تشییع پیکر مطهر امام حسین (ع) و پیامبر گرامی اسلام (ص) است و در مراسم های عزاداری ماه محرم و صفر برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه مراسم نخل گردانی با قدمت قریب به ۳۰۰ سال در مورچه خورت برخوار برگزار می شود، افزود: در این مراسم نخلی که قطعات چوبی آن در داخل حسینیه بنی زهرا(س) مورچه خورت قرار دارد با مراسم خاصی به میدان یا خیابان اصلی آورده می شود و بر روی دوش سوگواران اهل بیت (ع) گردانده می شود.

ثبت ملی مراسم نخل گردانی مورچه خورت

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: امروز به مناسبت ۲۸ صفر، مراسم نخل گردانی در مورچه خورت برگزار می شود و از لوح ثبت ملی این میراث ناملموس مهم رونمایی خواهد شد.

حضور چشمگیر علاقه مندان به اهل بیت (ع) برای تماشای مراسم نخل گردانی در مورچه خورت

وی با اشاره به اینکه هر سال تعداد زیادی از علاقه مندان به اهل بیت (ع) و گردشگری مذهبی برای تماشای نخل گردانی روانه مورچه خورت می شوند، ادامه داد: یکی از اقدام های مهم اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ثبت آیین ها و سنت هاست که بخش مهم آن آیین های عاشورایی است.

الله یاری گفت: نخل گردانی مورچه خورت به عنوان میراث معنوی در توسعه گردشگری مذهبی استان اصفهان نقش مهمی خواهد داشت.

کد خبر 4756824

منبع: مهر

کلیدواژه: نخل گردانی گردشگری مذهبی مراسم عزاداری پیامبر اکرم ص اربعین 98 اربعین حسینی بوشهر مرز مهران ایلام گرگان سانحه تصادف قزوین شهرکرد بارش باران خطبه های نماز جمعه استانداری سمنان زائران اربعین بازگشت زائران اربعین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۹۲۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ اثر گرافیکی در آیین گرامیداشت واقعه طبس رونمایی شد

برای نخستین بار ۵۰ اثر گرافیکی در آیین گرامیداشت واقعه طبس رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی، ۵۰ اثر گرافیکی و پوستر طراحی شده در رویداد ملی افول ابرهه، امروز پنجم اردیبهشت با حضور رئیس سازمان بسیج مستضعفین، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی، معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس، امام جمعه طبس، همسر شهید منتظر قائم، جمعی از فرماندهان نظامی و انتظامی، مسئولان و قشرهای مختلف مردم در مسجد شکر واقع در صحرای طبس رونمایی شد.

به گزارش ایمنا، این آثار در قالب‌های پوستر، تصویرسازی، موشن گرافی و کاریکاتور با محوریت شکست آمریکا در طبس از سوی گرافیست‌های سراسر کشور هم‌زمان با رویداد ملی افول ابرهه پنجم تا هشتم اردیبهشت ۱۴۰۲ تولید شده است.

کد خبر 747578

دیگر خبرها

  • ضرغامی: حال مردم خوب هست که به سفر می‌روند
  • آیین رونمایی از موتور شش سیلندر بنزینی
  • ۵۰ اثر گرافیکی در آیین گرامیداشت واقعه طبس رونمایی شد
  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • آیین رونمایی از ماشین آلات جدید شهرداری شبستر با ارزش ۲۰ میلیارد تومان
  • رونمایی از ثبت جهانی کاروانسرای دیر گچین قم
  • قدیمی‌ترین نقشه بازترسیم شده بافت تاریخی شیراز رونمایی شد
  • انتصاب مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان
  • اصفهان شناسنامه کشور در بخش میراث فرهنگی است