Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک رسانه قطری در گزارشی نوشت : فعالیتهای جاسوسی امارات از اتاق خواب هتل­‌ها فراتر رفته و به عرصه­‌های بین المللی کشیده شده است. ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه الشرق قطر، کشور امارات فقط از شهروندان خود جاسوسی نمی‌کند، بلکه هر کسی که پای خود را در خاک امارات می­‌گذارد، از فرودگاه گرفته تا اتاق خواب زیر ذره‌بین دوربین­‌های اماراتی قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس گزارش­‌ها، امارات قبل از آن‌که به یکی از قطب‌­های جاسوسی منطقه تبدیل شود، در جاسوسی ید طولی داشته است.

در 5 جولای 2019، اداره­ هویت و تابعیت امارات برای خوش آمدگویی به مسافران دست به اقدام جدیدی زد. در این اقدام اماراتی ­ها با شعار شهر امن و متمدن، به همه­ مسافران یک تلفن همراه هدیه می­ دادند که تمام مکالمات و همچنین اینترنت آن رایگان بود. هر چند، آنان در پس پرده، به دنبال زیر نظر نظر گرفتن مسافران و اجرای قانون جاسوسی امارات بودند.

سرویس امنیت حکومت امارات متحده­ عربی، هتل ها را مجبور به نصب دوربین­ در اتاق خواب هتل کرد تا از ساکنان و فعالیت های آنان جاسوسی کند. در اینجا سوالی به ذهن می‌­رسد: چرا امارات هم از شهروندان خود و هم از گردشگران و مسافران جاسوسی می­‌کند؟ پاسخ کاملا واضح است، وسواس ابوظبی به جاسوسی است که این موضوع توسط گزارش های مطبوعاتی و اطلاعاتی کاملا تایید شده است.

سلطان جاسوسی

در پایان سال 2017، مجله­ فارین پالیسی، گزارشی با عنوان « تحریک افسران سابق سازمان سیا، توسط امارات متحده عربی، برای ساختن یک امپراطوری جاسوسی در خلیج فارس» نوشت. یکی از کارکنان سابق مجله گفت: پول فوق العاده بود. این مبلغ 1000 دلار در روز بود و شما می توانستید در ویلا یا در یک هتل 5 ستاره در ابوظبی زندگی کنید. این پروژه چندین سال پیش آغاز شده بود. امارات متحدۀ عربی فقط از شهروندان و مسافران، جاسوسی نمی‌­کرد، بلکه جمع آوری اطلاعات از مرزهای کشور فراتر رفته تا ماموریت­های دیگری انجام دهد.

امارات باید هزینه امنیت را بپردازدنقش امارات در تحولات یمن، از واقعیت تا مانور تبلیغاتی

بین سال های 2007 تا 2015، ابوظبی سیستم AGT را که یکی از سیستم های نظارتی یکپارچه در جهان است، تاسیس کرد. این سیستم با هزاران دوربین و سنسور به طول 620 مایل در مرز امارات متحده عربی نصب شده است، بدین گونه که، اطلاعاتی که جمع آوری می کند به پایگاه داده‌ها مخابره می­‌کند که یکی از بزرگترین شرکت های آن در قلب اسرائیل، توسط رئیس سابق سرویس جاسوسی نظامی رژیم صهیونیستی"امان" اداره می‌شود. این سیستم جامع نظارتی، توسط یک فرد اسرائیلی به نام کوچاوی که در امارات متحده عربی به چشم فالکون، معروف شده است، تاسیس شد. به نظر می­‌رسد که این سیستم در اواسط سال گذشته به طور کامل فعال شده باشد تا نظارت شدید و ترسناکی بر تمام انواع ارتباطات در کشور برقرار شود. ابوظبی امروزه می تواند میلیون ها نشریه را که حاوی یک ایده یا کلمه­ مشخصی است و از طریق سایت های شبکه های اجتماعی پخش می شود، تحلیل کند؛ و علاوه براین، نه تنها میزان تاثیر آن را اندازه‌گیری و یک تحلیل طیفی در این خصوص ارائه دهد بلکه افکار عمومی را بر اساس خواسته‌­های خود دوباره می­‌تواند، مهندسی کند.

جاسوسی از مخالفان خارج از کشور

به گزارش روزنامه­ هلنسکی تایمز فنلاند، شرکت Dark Matter امارات متحده عربی، حداقل از سال 2014 و از طریق یک شرکت فرعی، در خاک فنلاند فعالیت می­‌کند. در فوریه سال 2019 مشخص شد که کارمندان سابق و فعلی این شرکت، به نمایندگی از دولت امارات متحده عربی، از روزنامه نگاران، مخالفان و فعالان حقوق بشر جاسوسی می­‌کنند. بخش عمده­ عملیات این شرکت توسط یک مجموعه­ مخفی شناخته شده به نام «ویلا» در ابوظبی انجام می شود. در این شرکت، کارکنان آماده سازی و هماهنگی دزدی تلفن همراه، باج­گیری، حمله به مخالفان خاندان حاکم امارات متحده را انجام می­‌دهند.

این روزنامه خاطر نشان کرد که سایت اینترنتی شرکت Dark Matterبه دفاتری در دبی، ابوظبی و کانادا اشاره کرده است ولی از دفتر فنلاند هیچ اسمی نبرده است. این شرکت همچنین، دستگاه‌­های سرویس جاسوسی نظام رژیم صهیونیستی از قبیل تلفن همراه هوشمند به نام KATIM که انتظار می­‌رود «ضد هک» باشد، تولید می‌­کند.

گفته می­‌شود، در سال 2016، شرکت Dark Matter، در مورد ایده­ تولید فناوری تلفن­‌های هوشمند، با شرکت­‌های تازه تاسیس وارد مذاکره شد و از آن به بعد تعدادی از مهندسان فنلاندی را برای کار در این شرکت استخدام کردند.

جاسوسی در عمان

درسال 2011، پادشاهی عمان یک گروهک جاسوسی را دستگیر کرد که در روابط بین دو کشور تنش ایجاد کرده بود. ابوظبی نیز به آن اذعان کرد و برای خروج از این بحران و بهبود روابط با مسقط، به امیر کویت متوسل شد. این بهبود روابط آن زمان حاصل شد با این حال، در سال 2015، یک پرونده جاسوسی جدید توسط امارات متحده عربی در عمان تشکیل شد. در نتیجه 5 اماراتی مقصر شناخته و در ماه آوریل به 15 سال زندان محکوم شدند.

جاسوسی در نوار غزه

در ژوئیه 2014، نیروهای مقاومت فلسطینی، به جاسوسی برخی از پرسنل پزشکی و بشر دوستانه که به اسم هیئت (هلال احمر اماراتی) به نوار غزه وارد شده بودند، پی بردند. این هیئت با هدف جاسوسی برای اسرائیل به نوار غزه رفته بود. یکی از اعضای این هیئت، در سرویس امنیتی اماراتی مشغول به کار بود. وی اعتراف کرد، سعی داشته در مورد مکان­‌های پرتاب موشک تحقیق کند. هر چند حماس مجبور شد برای جلوگیری از ایجاد بحران با امارات، وی را آزاد کند.

با وجود تکذیب­‌های قاطع امارات، نفوذ به صندوق پستی یوسف عتیبه سفیر امارات در واشنگتن، نشست میان آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسرائیل و عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه امارات را قبل از تجاوز اخیر به غزه تایید می­ کند و همین مسئله سبب شک و تردید در مورد نقش امارات در این تجاوز می‌­شود.

جاسوسی در ترکیه

در آوریل 2019، به گزارش خبرگزاری رسمی آناتولی، مقامات ترکیه در استانبول به دو شهروند، به جرم جاسوسی برای سرویس اطلاعاتی امارات مشکوک شده و آنان را دستگیر کردند.مقامات ترکیه احتمال می دادند که این دو شهروند در قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی دست دارند. دادستانی گفت: این دو مظنون حامل گذرنامه­‌های فلسطینی بودند و با محمد دحلان، رهبر برکنار شده جنبش فتح، ارتباط مستقیم و مداوم داشتند. این دادستانی آنان را به دستیابی به اطلاعات مخفی در مورد حکومت با هدف جاسوسی سیاسی و نظامی متهم کرد.

تاکنون اطلاعات به دست آمده؛ نقش مشکوک امارات در حمایت از متحدین عربستان سعودی برای رهایی از ماجرای قتل خاشقجی را تأیید می‌کنند.

به گزارش رسانه های ترکیه، محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی، بودجه تیمی  زیر نظر محمد دحلان، رهبر برکنار شده جنبش فتح که وظیفه آن پاکسازی و از بین بردن شواهد و مدارک مربوط به ترور خاشقجی بود را تامین می کرد. رسانه های ترکیه همچنین به نقش اطلاعاتی امارات در کودتای نافرجام ترکیه در اواسط ژوئیه 2016، اشاره کردند. به گزارش روزنامه ینی شفق ترکیه، در ژوئیه 2016 امارات متحده عربی برای برکناری اردوغان و دولت منتخب 3میلیارد دلار هزینه کرده بود.

جاسوسی در تونس

بر اساس اسناد منتشر شده، یک شبکه جاسوسی اندکی پس از سقوط رژیم برکنار شده زین العابدین بن علی ، در تونس فعالیت خود را آغاز کرد که سرتیپ دستگاه های امنیتی امارات متحده عربی آن را اداره می کرد.

هدف این شبکه جاسوسی، ضربه زدن به جنبش النهضة در انتخابات شورای شهر ماه مه 2018 بود.  این شبکه­ جاسوسی، در سال 2013، علاوه بر نفوذ در پارلمان و رشوه دادن به نیروهای امنیتی ومقامات حکومتی و نفوذ در حزب نداء و دفتر الباجی قاید السبسی رئیس جمهور وقت، در احزاب سیاسی به ویژه جنبش نهضت اسلامی نیز نفوذ  و تلاش کردند در فعالیت‌های آنان تاثیر بگذارند. همچنین گزارش­‌ها حاکی از آن است که امارات متحده عربی مبالغ هنگفتی را به تونس تزریق کرده  تا برای جلب وفاداری رشوه دهد و بتواند در احزاب و انتخابات تاثیر  گذاشته و مطالبات و ادعاهای خود را بخرد .بر اساس پیام نامه الکترونیکی ، مبلغ هنگفتی از امارات به تونس منتقل شده است، و همچنین بر اساس پست الکترونیکی لو رفته، امارات مبالغ کلانی را به این کشور داده است.

جاسوسی در لیبی

در سال 2015،شعبان هدیة، یکی از رهبران نیروهای فجر لیبی، طرفدار کنگره­ ملی طرابلس، از بازداشت یکی از افسران اماراتی به اتهام جاسوسی خبر داد. شبکه های تلویزیونی داخلی، به نقل از دادستان کل طرابلس گزارش دادند که این افسر ٬ماموریت اطلاعاتی در خاک لیبی را بر عهده داشته است.

اگرچه امارات متحده عربی در بیانیه رسمی،مسئولیت این جاسوس را نپذیرفته و اذعان کرد که پلیس امارات این فرد دستگیر شده، را در سال 2010 به‌ خاطر مشکل اخلاقی از کار برکنار کرده­ است. با این حال ، افکار عمومی لیبی این داستان را نپذیرفت، به ویژه پس از اینکه اسنادی، جاسوسی فرد دیگری که باعث افتخار مقامات امارات شده بود را فاش کرد.

در سال‌های اخیر٬ امارات متحده عربی با تخصص اسرائیلی و آمریکایی در ایجاد و مدیریت یکی از بزرگترین شبکه های دزدی دریایی و جاسوسی سایبر در جهان گام برداشته است. در سال‌های اخیر کشور امارات با بهره‌­گیری از تجربه اسرائیلی‌ها و آمریکایی ها، گام‌های بلندی در راستای تاسیس و مدیریت یکی از بزرگترین شبکه‌­های سرقت و جاسوسی سایبری در جهان برداشته است.

در سال 2009، پروژه جاسوسی کلاغ، با کمک پیمانکاران شاغل درسرویس­‌های اطلاعاتی و مقامات کاخ سفید تحت مدیریت جرج دبلیو بوش آغاز شد. امارات متحده عربی پروژه رافین را به یک شرکت امنیتی الکترونیکی به نام دارک ماترDark Matter در ابوظبی منتقل کرد و تعدادی از آمریکایی ها پس از اینکه از آنان خواسته شد با استفاده از برنامه جاسوسی کارما، شهروندان آمریکایی را زیر نظر بگیرند، مجبور شدند به ماموریت خود پایان دهند. کارما تا حدودی به برنامه iMessage اپل (پیام رسان اپل) تکیه می کند و این امکان را می دهد که حتی اگر مالک از آن، استفاده نکند، بد افزارها در تلفن همراه کاشته شود. کارما فقط به ارسال پیام متنی به هدف نیاز دارد.

پروژه کلاغ

در سال 2014،لوری سترواد، دو هفته پس از آنکه سمت خود در آژانس امنیت ملی آمریکا را ترک کرد، فعالیت جدیدی  را به همراه بسیاری از کارشناسان و کارکنان اطلاعات آمریکا، در منطقه عربی شروع کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، فعالیت آنان در راستای طرفداری از اقدامات غیر قانونی مقامات اماراتی بود. سترواد درحالی به پروژه­ کلاغ پیوست که این پروژه متشکل از یک تیم مخفی با بیش از12 مامور اطلاعاتی سابق ایالات متحده بود که با هدف کمک به ابوظبی در جاسوسی و نظارت بر دولت ها و سایر کشورها از جمله قطر و همچنین فعالان حقوق بشر که مخالف خانواده حاکم بودند، استخدام شده اند.

به گزارش این خبرگزاری، فعالیت آنان به مدت سه سال گسترش یافت، تا اینکه، خبرگزاری مزبور و سایر شهروندانی که در این طرح شرکت داشتند، متوجه شدند که فعالیت آنان از خط قرمز- یعنی هدف قرار دادن و نظارت بر شهروندان ایالات متحده- عبور کرده است.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، داستان این پروژه نشان می دهد که چگونه کارکنان پیشین آمریکا از آخرین ابزارهای جاسوسی الکترونیکی برای خدمت به یک رژیم استبدادی که مخالفان خود را مورد هدف قرار داده، استفاده کرده‌­اند.

قربانیان پروژه کلاغ

در پایان ژانویه سال 2019 ، خبرگزاری رویترز گزارش داد: "امارات از یک سلاح الکترونیکی پیشرفته، برای جاسوسی تلفن همراه آیفون مخافان خود استفاده استفاده کرده است. رویترز به نقل از پنج افسر سابق و اسناد نرم افزاری، اعلام می­‌کند: دستگاه جاسوسی به امارات متحده عربی اجازه می دهد صدها هدف را رصد کند. این دستگاه، از سال 2016، فعالیت خود را با جاسوسی از یک مسئول بلند پایه­ ترکیه ای و توکل کرمان، فعال یمنی و برنده جایزه نوبل شروع کردند.

چند هفته بعد، دوباره این خبرگزاری، گزارش اختصاصی دیگر با عنوان "یک برنامه جاسوسی اماراتی،مدیرشبکه الجزیره ، جیزیل خوری، مجری برنامه بی بی سی عربی، و دیگر چهره های برجسته رسانه های عربی را مورد هدف قرار داده است»

با توجه به پیام های فاش شده، اماراتی ها همچنین رهگیری تماس های سعد حریری، نخست وزیر لبنان واحمد منصور مخالف امارات  یکی از برجسته ترین مدافعان حقوق بشر که بعدها نیز دستگیر شد را خواستار شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در هر دو مورد، مامورین امارت متحده عربی از یک دستگاه جاسوسی پیشرفته به نام کارما استفاده کردند. کارما نشان می داد چگونه سلاح های الکترونیکی پیشرفته از قدرت‌های بزرگ خارج و به دست کشورهای کوچک تر می رسد. به نقل از نیویورک تایمز: مقامات امارات متحده عربی خواستار ضبط تماس های تلفنی متعب بن عبدالله، فرمانده پیشین گارد ملی عربستان از طریق نفوذ به ایمیل­‌های ارسال شده در روز پنجشنبه شدند.این مکالمات درباره دو پرونده علیه ناسا- شرکت سازنده برنامه های جاسوسی مورد استفاده ابو ظبی که در اسرائیل مستقر است بود.

FBI اکنون در حال تحقیق است که آیا کارمندان پروژه اماراتی مستقر در آمریکا، تکنیک های نظارت ایالات متحده را عملا فاش کرده اند و آیا شبکه های رایانه ای آمریکایی را به طور غیرقانونی هدف قرار داده اند یا خیر.

انتهای پیام/

R36346/P/S8,90/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۹۲۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آژانس: هیچ آسیبی به مراکز هسته‌ای ایران وارد نشده

به گزارش «تابناک» به نقل از اسپوتنیک، اوایل امروز رسانه‌ها گزارش دادند سیستم‌های پدافندی ایران با نفوذ چند ریزپرنده برخورده کرده و آنها را منهدم کرده است.

در پی این رویداد صداهایی ناشی از انفجار در نزدیکی شهر اصفهان شنیده شد که ناشی از عملکرد سیستم‌های پدافند هوایی بوده است.

بعدا رسانه‌های داخلی ایران گزارش دادند که تأسیسات هسته‌ای ایران امن هستند.

در پی این رویدادها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرد که هیچ آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است.

آژانس در ایکس نوشت: رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار خویشتنداری شدید از سوی همه است و تکرار می‌کند که تاسیسات هسته‌ای هرگز نباید هدف درگیری‌های نظامی باشند.

دیگر خبرها

  • لغو برخی پروازهای بین‌المللی به سرزمین‌های اشغالی
  • لغو پرواز های بین‌المللی به اسرائیل
  • مسخره‌ترین حمله ادعایی صهیونیست‌ها در یک کلمه
  • آژانس: هیچ آسیبی به مراکز هسته‌ای ایران وارد نشده
  • تاکید ایران و امارات بر توقف جنایت اسرائیل در غزه
  • طعنه بن گویر وزیر تندرو اسرائیل به انفجار‌های اصفهان: «مسخره است»
  • تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه
  • لغو در حدود ۳۰۰ پرواز در فرودگاه دبی در پی سیل
  • سیل و طوفان امارات نتیجه بارورسازی ابرها بود؟ + عکس
  • هشدار صندوق بین المللی پول درباره بدهی دولت آمریکا