Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@15:05:38 GMT

حضرت محمد(ص) از مردم بدوی، امتی متمدن ساخت

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۹۲۶۵۸

حضرت محمد(ص) از مردم بدوی، امتی متمدن ساخت

حجت‌الاسلام احمدرضا فتحی، مدرس حوزه و دانشگاه زاهدان در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان گفت: حضرت محمد(ص) به‌عنوان خاتم پیامبران برگزیده شدند، چرا که ظرفیت وجودی ایشان از دیگر انبیا برای دریافت دین کامل بیشتر بوده است.

وی ادامه داد: رسول خدا(ص) در شرایطی به پیامبری مبعوث شدند که از نظر اجتماعی به هیچ وجه شرایط مطلوبی نبود؛ مردم در جاهلیت بسر می‌بردند، فساد و بی‌عدالتی کل شبه جزیره را در بر گرفته بود و مردم تشنه عدالت بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدرس حوزه و دانشگاه زاهدان بیان کرد: امیرالمؤمنین(ع) در خطبه 26 نهج‌البلاغه تصویری از مردم آن زمان ارائه می‌دهند و می‌فرمایند «شما گروه عرب در بدترین آئین و بدترین جاها بسر می‌بردید. در میان سنگلاخ‌ها اقامت داشتید، آب‌های لجن را می‌آشامیدید و غذاهای خشن می‌خوردید و خون یکدیگر را می‌ریختید و از خویشاوندان دوری می‌کردید، بت‌ها در میان شما سر پا بود و از گناهان اجتناب نمی‌کردید».

وی افزود: رسول خدا(ص) در میان مردمی که از نظر اندیشه و تمدن در پایین‌ترین سطح بودند، ظهور کردند و هنر ایشان این بود که از مردم بدوی، امتی متمدن ساختند؛ مردانی همچون علی(ع)، سلمان و ابوذر که در اوج کمال بودند، تربیت شده مکتب رسول خدا(ص) هستند.

فتحی اظهار کرد: حضرت علی(ع) در کودکی به اسلام گرویدند و با استعداد و اخلاص بی‌نظیری که داشتند، در مدت کوتاهی تبدیل به یک انسان کامل شدند؛ این نتیجه آموزش‌ها و تربیت‌های رسول اکرم و اعجاز دین اسلام است که به انسان چنین مقام و منزلتی می‌بخشد.

وی عنوان کرد: پیامبر اسلام شخصیت ممتاز و برجسته‌ای داشتند؛ پیش از مبعوث شدن و در دوران جاهلیت نیز به ایشان لقب «محمد امین» داده بودند؛ حتی بعد از آن كه دعوت اسلام شروع شد و آتش دشمنی قريش بالا گرفت، در همان احوال هم باز همان دشمن‌ها اگر می‌خواستند چيزی را در جايی امانت بگذارند، می‌آمدند و به پيامبر می‌دادند؛ ‌لذا وقتی ایشان به مدينه هجرت كردند، اميرالمؤمنين را در مكه گذاشتند تا امانت‌های مردم، اعم از مسلمان و کافر، را به آن‌ها برگرداند.

این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: ایشان در اوج عظمت قرار داشتند، مسلمان‌ها خود را فدایی رسول خدا(ص) می‌دانستند، با این‌حال در اوج تواضع و ساده‌زیستی بودند؛ زيراندازشان يک حصير بود، بالش ایشان از چرمی بود كه از ليف خرما پر شده بود، قوت غالب ایشان نان جو و خرما بود؛ نوشته‌اند كه هرگز سه روز پشت سر هم از نان گندم نمی‌خوردند.

وی ادامه داد: در ایمان و اخلاص، تواضع، رفتار نیکو، نظافت و پاکیزگی و همه ویژگی‌های شخصیتی ایشان سرآمد بودند، بطوری که آیه نازل شد و خطاب به مسلمانان آمد « لَقَد كانَ لَكُم فی رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ (احزاب، 21) مسلّماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشقی نیکو است».

فتحی بیان کرد: با این‌حال، برجسته‌ترین ویژگی رسول خدا(ص) عبودیت و بندگی ایشان بود، بطوری که در هر نماز باید این ویژگی‌ها را یادآوری کنیم و در تشهد بگوییم « أشهدُ أنَ لا إِلِه إِلا اللّه وأشهَدُ أنَ مُحَمَدًا عَبدُه و رَسولهُ» ایشان بنده نمونه و محبوب‌ترین عبد خدا بودند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن خبرگزاری بین المللی قرآن محمد پیامبر اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۹۲۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویژه برنامه‌های حرم رضوی به مناسبت وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

      به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، قرائت زیارت امین الله، سخنرانی حجت الاسلام حسین اسلامی و قرائت دعای توسل از جمله برنامه های این مراسم بود.   همچنین مراسم عزاداری وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)  امروز  چهار شنبه با سخنرانی حجت الاسلام محمد مهدی رجبی در رواق امام خمینی، سخنرانی حجت الاسلام سید جواد پنجتنیان در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد و سخنرانی حجت الاسلام محمد حسین فرمانبر در رواق دار الحجة (عج) برگزار میشود.   پس از نماز مغرب و عشا  نیز  مراسم با قرائت زیارت امین الله توسط آقای مهدی سروری آغاز میشود  و پس از آن سخنرانی حجت الاسلام محمد الهی خراسانی و نیز قرائت زیارت جامعه کبیره با حضور آقای زین العابدین غلام در رواق امام خمینی (ره) ویژه زائران و مجاوران حرم مطهر تدارک دیده شده است.    ویژه برنامه وفات حضرت عبد العظیم حسنى (ع)  نیز امروز  ساعت ۱۰:۰۰ در رواق حضرت معصومه (س) ویژه خواهران برگزار خواهد شد.   همچنین مجلسی  با عنوان محفل اشک روز چهارشنبه همزمان با اقامه نماز ظهر و عصر، صحن پیامبر اعظم، خروجی باب الهادی، مسجد صدیقی‌ها برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • پاکستان: سفر ابراهیم رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد
  • پاکستان: سفر آیت‌الله رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد
  • اشراقی: ملاک اندیشه‌های امام، رهبر انقلاب هستند
  • شخصیت و جایگاه حضرت حمزه سید الشهدا(ع) و عزاداری برای او به دستور رسول الله(ص)
  • حضرت زهرایی بود و با اقتدا به حضرت مادر(س) جانش را فدا کرد
  • کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند
  • ویژه برنامه‌های حرم رضوی به مناسبت وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
  • روایت تاریخ از کارنامه روحانیت
  • روایت سینمایی پرونده‌های قضـــایی