Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@20:00:42 GMT

کشف ۸۵ مکان‌ حکاکی باستانی در تبت

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۹۷۳۵۱

کشف ۸۵ مکان‌ حکاکی باستانی در تبت

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شبکه تلویزیونی سی سی تی وی چین؛ براساس آخرین آمار‌های اداره آثار فرهنگی منطقه ای، در مجموع ۸۵ مکان حکاکی سنگی باستانی در منطقه خودمختار تبت در جنوب غربی چین کشف شده است.

در این میان، تعداد زیادی از این مکان های سنگی حکاکی شده در نزدیک شهرستان روتوگ در غرب کشور چین واقع شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
یکی از مهمترین حکاکی‌های سنگی در ساحل شمالی دریاچه پانگونگ، در ارتفاع ۴.۷۲۰ متری بالاتر از سطح دریا واقع شده است که ۵ متر عرض و ۳ متر ارتفاع دارد.

تصویر ۱۱۲ انسان در این الواح سنگی حکاکی شده دیده می‌شود که بسیاری از آن‌ها در حال اسب سواری و یا حمل سلاح هستند. همچنین نشان خورشید و تصویر حیوانات گوناگون در این الواح سنگی حکاکی شده دیده می‌شود که زندگی قبایل عشایری باستانی را توضیح می دهد.

در این حکاکی ها برخی از انسان‌ها متفاوت با سایرین حکاکی شده اند، زیرا با یک پا دیده می‌شوند که در دست خود عصا دارند. این تصاویر باعث بحث میان پژوهشگران شده است.

تانگ هویشِنگ استاد دانشگاه و مدیر مرکز بین المللی آشنایی با هنر‌های سنگی دانشگاه هبی این نکته را اینگونه توضیح می‌دهد: تمام چهره‌های انسانی که در حکاکی‌های سنگی باستانی یا سفال‌های رنگی نشان داده شده اند، دو پا دارند. اگر آن‌ها فقط با یک پا کشیده می‌شدند، آنگاه سعی می‌کردند وضعیت خاصی را نشان دهند یا شخص کاری خاص انجام می‌داده است. بنابراین، ما فکر می‌کنیم این شخصیت‌ها در حال اسکی هستند و همچنین سورتمه بر روی زمین وجود دارد، زیرا همه این‌ها در تلاش هستند تا یک رویداد اسکی را برگزار کنند.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حکاکی تبت جنوب غربی چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۹۷۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«نفرین شاه باستانی ایران»؛ مهمترین یادگار تاریخ

نقش‌برجسته آنوبانی‌نی، که در حدود ۴ هزار سال پیش بر صخره‌ای در شهر سرپل‌ذهاب باقی‌مانده است، از مهم‌ترین یادگار‌های تاریخ ایران به شمار می‌رود. این نقش که همراه با کتیبه‌هایی از اقوام لولوبی ثبت شده، نگاهی به زندگی در کوهستان‌های غرب ایران در گذشته می‌اندازد.

به گزارش بیتوته، شاه پیروز آنوبانی‌نی با ریش بلند، کلاهی بر سر، و اسلحه در دستان، به عنوان یک شاه بومی باستان حاکم بر سرزمینی که اقوام «لولوبی» در آن ساکن بودند، نمایان شده است.

در مواجهه با این نقش، آثار دیگری از اقوام لولوبی، از جمله سنگ‌نگاره‌ای از «نرام‌سین»، پادشاه امپراتوری «اَکد» در عراق، که ایشان را به عنوان اسیران خود به تصویر کشیده، باقی مانده است. اما مهم‌ترین اثر باقی‌مانده از این قوم، سنگ‌نگاره «آنوبانی‌نی» است.

در این آثار، شاه پیروز به همراه ایزدبانوی باستانی به نام «ایشتار» ترسیم شده‌اند. ایشتار، خدای مهم منطقه بین‌النهرین، که برای اَکدی‌ها و آشوری‌ها نماد برکت و پیروزی بوده و قبل از آن‌ها با نام «اینانا» برای اقوام سومری ایزد جنگ و باروری بوده است.

این نقش با اهمیت تاریخی خاصی همراه است؛ زیرا نخستین سنگ‌نگاره به جا مانده از تاریخ ایران است که داستان پیروزی یک شاه بر اسیران را به تصویر می‌کشد. در تصویر، شاه آنوبانی‌نی پای خود را بر شکم یکی از اسیران گذاشته و شش اسیر دیگر دست‌بسته در زیر او دیده می‌شوند. یکی از این اسیران کلاهی متفاوت دارد، که احتمالاً نمایانگر قومی خاص است.

ایزدبانو نیز در تصویر دو اسیر زانوزده را به دست راست گرفته و با دست چپ یک حلقه به شاه نشان می‌دهد، که در ایستار خدایان باستان به معنای فرمانروایی بر زمان تعبیر می‌شود.

همچنین، خدای خورشید و عدل به نام «شَمَش» نیز ناظر این صحنه است و کتیبه‌ای به خط اکدی زیر پای ایشتار آمده که توضیح می‌دهد: «آنوبانی‌نی پادشاه توانای لولوبی نقش خود و الهه ایشتار را در کوه پاتیر رسم کرده است و هر کس که این لوح را محو کند، به نفرین و لعنت آنو، آنوتوم، بَعل، بَلیت، رامان، ایشتار، سین و شَمَش گرفتار باد، و نسل او بر باد رود».

آنوبانی‌نی تاکنون سال‌هاست که روی یک کوه در شهر سرپل‌ذهاب قرار گرفته و سنگ‌نگاره‌ای به گفته پژوهشگران، الهام‌بخش داریوش هخامنشی در نقر سنگ‌نگاره بیستون شده است. این نقش، نمادی از تاریخ ایران باستان است که در طول زمان، نقشش کمرنگ و محو می‌شود، اما همچنان به عنوان یک شاهکار هنری و تاریخی از ارزش فراوانی برخوردار است.

سوالات متداول درباره نفرین شاه باستانی ایران

۱. نفرین شاه باستانی ایران چه نقشی در تاریخ این کشور داشته است؟

نفرین شاه باستانی ایران، نمادی از پیروزی و حکومت در دوره‌ای حدود ۴ هزار سال پیش را نمایان می‌کند. این شاهکار هنری بر روی صخره در شهر سرپل‌ذهاب قرار گرفته و داستان پیروزی او در جنگ و اسارت اسیران را به تصویر می‌کشد.

۲. اقوام لولوبی چه نقشی در تاریخ باستانی ایران داشتند؟

اقوام لولوبی در زمان‌های باستان در مناطق کوهستانی غرب ایران، به ویژه در بخش‌هایی از کرمانشاه، کردستان و آذربایجان‌غربی ساکن بودند. آثار نفرین شاه نیز از پیروزی این اقوام بر روی دشمنان خود خبر می‌دهد.

۳. چه اهمیتی به نظر می‌رسد داستان نفرین شاه برای مردم باستانی ایران داشته باشد؟

داستان نفرین شاه باستانی ایران، علاوه بر نماد پیروزی و حکومت، نقشی در تقویت ایمان و اعتقادات مردم داشته و از اهمیت فرهنگی و مذهبی برخوردار بوده است. این نقش‌ها در تاریخ و هویت مردم باستانی جامعه را تقویت می‌کرده است.

۴. آیا نفرین شاه باستانی ایران تاثیراتی در هنر‌ها و معماری باستانی این منطقه گذاشته است؟

بله، نفرین شاه باستانی ایران تاثیرات قابل‌توجهی در هنر‌ها و معماری باستانی این منطقه داشته است. این آثار به عنوان یکی از مهمترین نمونه‌های هنر سنگ‌نگاره در ایران باستان شناخته می‌شوند و تأثیرات آن در سبک‌های هنری دیگر نیز قابل مشاهده است.

سخن پایانی مقاله درباره‌ی نفرین شاه باستانی ایران

با کاوش در داستان نفرین شاه باستانی ایران، به یک سفر در زمان می‌رویم و از عظمت و شکوه فرهنگ و تمدن این سرزمین باخبر می‌شویم. این نقش‌برجسته باقیمانده در سرپل‌ذهاب، به ما یادآور میراث باستانی ایران می‌شود و نشان‌دهنده روزگاری است که شاهان بر اساس اراده و هنر خود، به عنوان نماد‌های افتخارآفرین بر تاریخ نقش می‌زدند. با این نظر به گذشته، ما درک عمیق تری از فرهنگ و هویت کنونی پیدا خواهیم کرد.

دیگر خبرها

  • تالاب درگه سنگی نقده دارای بیشترین حجم آب است
  • تالاب درگه سنگی پذیرای بیش از ۱۵ هزار قطعه فلامینگو بود
  • تالاب درگه سنگی دارای بیشترین حجم آب در بین تالابهای فصلی نقده
  • سال گذشته تالاب درگه سنگی پذیرای بیش از ۱۵ هزار قطعه فلامینگو بود
  • سر ریز شدن بند سنگی ملاتی در آبیز
  • ببینید | نخستین بنای مذهبی ایرانیان
  • سفر به گورستان باستانی خالد نبی (عکس)
  • نخستین بنای مذهبی ایرانیان + فیلم
  • استفاده از بند سنگی‌ها برای ذخیره سازی آب در بم پشت سراوان
  • «نفرین شاه باستانی ایران»؛ مهمترین یادگار تاریخ