Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-20@00:45:21 GMT

عناب؛ میوه‌ای که آرامت می‌کند

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۹۷۹۲۸

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: نتایج مطالعات نشان دادند که عناب دارای اثرات آرام‌بخش و ضد بدخلقی بوده و در طب سنتی چین و کره از آن به عنوان دارویی برای کاهش اضطراب و تقویت کننده معده، طحال و سیستم گوارشی استفاده می‌شود. ناطقان: سکینه کهنسال واجارگاه، اظهار کرد: عناب گیاهی چوبی با برگ‌های ساده، چهار تا پنج برگی، در لبه‌ها حامل کاسبرگ‌ها و گلبرگ‌ها است که غالبا تحلیل رفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: میوه درخت عناب شفت، کروی و یا بیضوی، به رنگ قرمز یا قهوه‌ای تیره دیده می‌شوند.

کهنسال واجارگاه ادامه داد: شاخه‌های جوان درخت عناب ابتدا سبز تیره و سپس به رنگ قرمز تیره در می‌آیند و این گیاه دارویی ابتدا در کشور چین و پس از آن درکشورهای هندوستان، افغانستان، پاکستان و ایران کشت شده است.

وی افزود: عناب درختچه‌ای متوسط است که ارتفاع آن تا 10 متر نیز می‌رسد، میوه زیتونی شکل عناب که دارای خواص دارویی است، ابتدا سبز بوده و پس از رسیدن به رنگ قرمز درآمده و چروک می‌خورد.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: از ترکیبات موجود در عناب می‌توان به ساپونین‌ها، فلاونوییدها، موسیلاژ (لعاب)، مواد قندی، ویتامین‌های آ، ب 2 و ث، املاحی مانند کلسیم، فسفر و آهن اشاره کرد.

کهنسال واجارگاه ادامه داد: نتایج مطالعات نشان دادند که عناب دارای اثرات آرام‌بخش و ضد بدخلقی بوده و در طب سنتی چین و کره از آن به عنوان دارویی برای کاهش اضطراب و تقویت کننده معده، طحال و سیستم گوارشی استفاده می‌شود.

وی افزود: همچنین در مطالعات مختلف بیان شده است که عناب خون را تصفیه کرده؛ باعث دفع سموم از بدن شده و از بروز مشکلات قلبی جلوگیری می‌کند.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: همچنین مشخص شده است که عناب، دندان‌ها را در برابر پوسیدگی مقاوم می‌سازد، بهترین منبع ویتامین C، میوه جات و سبزیجات تازه است.

کهنسال واجارگاه بیان کرد: مقدار ویتامین C موجود در آن‌ها بستگی به شش فاکتور اصلی دارد که شامل؛ تولید و شرایط آب و هوایی، مرحله رسیدن و موقعیت روی درخت، گونه و نوع میوه است.

وی با بیان اینکه پارامترهای مورد استفاده برای فرآیند در محصولات مختلف، نوع بسته بندی، مدت زمان انبارداری و دماهای مختلف نگهداری است، تصریح کرد: میوه عناب تازه از لحاظ تغذیه‌ای بسیار با ارزش بوده و در صنایع غذایی و داروسازی کاربرد بسیار دارد.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: عناب تازه نیز یکی از میوه‌هایی است که پس از برداشت به سرعت دچار افت کیفیت می‌شود و علل اصلی این افت کیفیت در عناب در بررسی‌های گوناگون به صورت افت وزن، تغییرات رنگ، نرم شدن، ایجاد سوراخ‌های سطحی، کاهش اسیدیته و همچنین کاهش مواد موثره ذکر شده است. منبع: ایسنا برچسب ها: عناب ، میوه ، آرام

منبع: ناطقان

کلیدواژه: عناب میوه آرام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۹۷۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لغزندگی جاده‌های جنوبی خراسان رضوی به علت بارش باران

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: هم اکنون بارش باران در شهرستان‌های تایباد و خواف موجب لغزندگی سطح این جاده‌ها شده است.   یوسف بنی اسدی افزود: همچنین امروز بارش باران مسیر گناباد-فردوس، جاده ارتباطی اصلی بین خراسان رضوی و خراسان جنوبی، را تحت تاثیر قرار داده بود، اما از ساعتی قبل بارش در این مسیر متوقف شده است.   وی گفت: براساس اعلام هواشناسی خراسان رضوی این بارش‌ها در روز‌های پایانی هفته شدت می‌گیرد که احتمال وقوع سیلاب و آبگرفتگی در این مناطق دور از انتظار نخواهد بود.

دیگر خبرها

  • راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی
  • اعزام ۱۱ کاروان حج تمتع از خراسان جنوبی
  • برداشت خاکشیر از قطب تولید این محصول در خراسان آغاز شد
  • لغزندگی جاده‌های جنوبی خراسان رضوی به علت بارش باران
  • رژه اقتدار نیرو‌های مسلح خراسان جنوبی در روز ارتش
  • لطافت باران در خراسان جنوبی
  • نمایش توان و دستاورد‌های نیرو‌های مسلح در رژه روز ارتش
  • لغزندگی اکثر محورهای خراسان جنوبی
  • برگزاری رژه نیرو‌های مسلح خراسان جنوبی
  • برگزاری رژه نیروهای مسلح خراسان جنوبی