Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@02:15:34 GMT

تشنه لبانِ کنار آب

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۹۹۳۶۹

تشنه لبانِ کنار آب

دغدغه نبود و کمبود آب یکی، ۲ سالی است آزارشان می‌دهد و برخی ساکنان روستای قلیان ناچارند دبه بدست، آب شرب مورد نیاز خود را روزانه از طریق تانکرهای آبرسانی سیار که به روستا می آیند، تهیه کنند.

تامین آب شرب پایدار اکنون برای اهالی روستا تبدیل به یک آرزو شده چرا که کم آبی، زندگی‌شان را تا حدود زیادی تحت تاثیر قرار داده و آنگونه که باید، نمی‌توانند کارهای روزمره‌شان را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روستای قُلیان از توابع بخش مرکزی سنندج، در فاصله هشت کیلومتری شمال این شهر در مسیر جاده سنندج به دیواندره واقع شده و بیش از یک هزار خانوار در این روستا سکونت دارند.

اهالی این روستا از کمبود آب شرب بشدت گلایه دارند و به قول خودشان با وجود اینکه بیخ گوش سد قشلاق (در فاصله حدود ۲ کیلومتری)  زندگی می‌کنند اما از این نعمت خدادادی بی‌بهره هستند که این گفته آنان، مصداق واقعی ضرب المثل آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم،  است.

روستای قلیان پیش از این از لحاظ برق نیز با نوسان شدید مواجه بود که براساس گفته رئیس شورای روستا، با تلاش شرکت توزیع برق، این مشکل اکنون رفع شده اما با وجود وعده مسئولان مربوطه، نگرانی‌ها بابت تامین آب شرب مورد نیاز اهالی هنوز باقی است.

ذکر این نکته هم ضروری است که شهروندانی که توان خرید یا اجاره مسکن در شهر سنندج را ندارند، راهی مناطق منفصل شهری و روستاهایی مانند قلیان می‌شوند که همین موضوع موجب مهاجرپذیر بودن این روستاها و افزایش تدریجی جمعیت و در نتیجه بیشتر شدن مشکلات می‌شود.

یکی از اهالی روستای قلیان که از وضعیت کم آبی گلایه‌مند است، می‌گوید: حدود ۲ سال است مردم این روستا با مشکل کمبود و نوسان شدید آب شرب دست و پنجه نرم می‌کنند.

احمد فتحی زاده که به ناچار در روستای ننله هم سکونت دارد، افزود: پیش از این نیز مشکل نوسان برق داشتیم اما اکنون این مساله رفع شده و اصلی ترین دغدغه مردم، نبود آب کافی برای انجام کارهای روزانه است.

وی از مسئولان بویژه شرکت آب و فاضلاب روستایی کردستان خواست در راستای رفع این مشکل جدیت لازم را بکار گیرند چرا که در صورت ادامه این وضع، امکان مهاجرت اهالی به مناطق حاشیه‌ای شهر سنندج و به تبع افزایش مشکلات حاشیه نشینی وجود دارد.

 آب در روستای قلیان جیره‌بندی است

رئیس شورای اسلامی روستای قلیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حدود یکسال است به دلیل افزایش مهاجرت و جمعیت، اهالی این روستا از نعمت آب کافی محروم هستند و توزیع آب در طول روز به صورت جیره‌بندی است.

عابد رضاقلی اضافه کرد: برخی نقاط از جمله مناطق مرتفع روستا در طول روز به آب شرب دسترسی ندارند و به ناچار با تانکر و به صورت سیار، آب ساکنان آن تامین می‌شود ضمن اینکه بقیه مشترکان نیز در روز فقط ۲ ساعت به آب شرب دسترسی دارند.

وی با اشاره به اینکه بیش از یک هزار خانوار در روستای قلیان زندگی می‌کنند، افزود: شاید بیش از نصف جمعیت آن بطور کل از نعمت آب محروم هستند و مهاجرت‌پذیری روستا، نیز به مشکلات آن دامن زده است.

رئیس شورای اسلامی روستای قلیان یادآور شد: همیشه یک شیفت از مدارس ۲ شیفته این روستا بدون آب شرب است که این موضوع مشکلات زیادی برای دانش آموزان ایجاد کرده است.

رضاقلی به ساخت تصفیه خانه آب در این روستا اشاره کرد و گفت: این تصفیه خانه حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما هر از گاهی ادامه ساخت آن با این عنوان که پیمانکار پول ندارد، تعطیل می‌شود.

وی اظهار داشت: کار ساخت این تصفیه خانه حدود یکسال است شروع شده و قرار بود ۲ ماه پیش پایان یابد ولی هر بار به تعویق می‌افتد که انتظار داریم مسئولان شرکت آب و فاضلاب روستایی این پروژه را سریعتر به سرانجام برسانند.

ساخت تصفیه خانه آب روستای قُلیان ۷۰ درصد پیشرفت دارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کردستان هم اظهار داشت: مدتی است به دلیل مهاجرپذیری، ساخت و سازهای غیرمجاز و افزایش جمعیت و عدم جوابگو بودن تاسیسات آب فعلی، مردم روستای قلیان با مشکل کم آبی مواجه هستند.

صدیق محمدزاده به در دست اجرا بودن ساخت تصفیه خانه آب در این روستا اشاره کرد و افزود: قرار است غیر از منبع آب فعلی، از کانال سد قشلاق، آب وارد تصفیه خانه شده و مستقیم به شبکه توزیع روستا تزریق شود.

وی با بیان اینکه طرح احداث تصفیه خانه آب شرب قُلیان از سال ۹۷ آغاز شده است، اضافه کرد: این پروژه حدود ۷۰ درصد پیشرفت دارد و نزدیک به ۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای آن، از جمله خط انتقال ایستگاه پمپاژ توسعه و بازسازی شبکه آب شرب، برق‌رسانی و احداث تصفیه خانه در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کردستان یادآور شد: تاکنون ۲۵ میلیارد ریال برای احداث خط انتقال ایستگاه پمپاژ، یک مورد برق‌رسانی و تهیه تجهیزات ایستگاه پمپاژ هزینه شده است.

محمدزاده، ظرفیت تولید آب شرب این تصفیه خانه را ۳۰ لیتر در ثانیه اعلام کرد و گفت: پیش بینی شده در صورت تخصیص اعتبار، این طرح تا پایان سال ۹۸ به بهره‌برداری برسد.

امید است شرکت آب و فاضلاب روستایی برای رفع مشکل کم آبی روستای قلیان و روستاهایی از این قبیل، جدی‌تر وارد عمل شده و دغدغه اهالی آن را رفع کند، چرا که همین تامین آب شرب، می‌تواند مانع از مهاجرت مردم به شهرها و افزایش آسیب‌های اجتماعی در حاشیه شهر شود.

در حال حاضر یک هزار و ۶ روستا زیر پوشش خدمات شرکت آبفار استان کردستان قرار دارند، ۵۰۳ روستا از خدمات این شرکت بی بهره و ۱۶۷ روستا نیز فاقد تاسیسات آبرسانی هستند.

براساس سرشماری سال ۹۵، کردستان با جمعیت یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت، دارای ۱۰ شهرستان، ۳۰ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۹۷ روستای دارای سکنه است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعی کم آبی سنندج آبرسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۹۹۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شهر مرزی مهران با اعتباری بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد ریال

به گزارش جام جم آنلاین؛ "محمد محمدی" در دیدار با فرماندار مهران با ارائه گزارشی از وضعیت آب این شهرستان، نحوه تامین و توزیع آب شرب، طرح‌ها در دست اجرا اظهار کرد: تصفیه خانه فاضلاب مهران در حال حاضر از لحاظ فرآیندی کامل است، با عنایت به اینکه در ایام کنگره بزرگ اربعین پساب تولیدی به تصفیه خانه فاضلاب شهر مهران انتقال داده می‌شود، اما فرایند موجود ظرفیت تصفیه پساب ایام مذکور ندارد.

وی تصریح کرد: مجوز مدول توسعه تصفیه خانه فاضلاب مهران با اعتباری بالغ بر ۱۵۰۰میلیارد ریال از معاون اول رئیس جمهور گرفته شده است و با اخذ ردیف اعتباری و تخصیص اعتبار عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان ایلام خواستار مساعدت و همکاری در زمینه تخصیص به موقع اعتبارات شد و تاکید کرد: اتمام و تسریع پروژه‌های آب و فاضلاب مهران نیازمند مساعدت و همکاری فرماندار و سایر دستگاه‌های مرتبط است.

فرماندار شهرستان مهران نیز در این دیدار با قدردانی از زحمات پرسنل آب و فاضلاب، آمادگی خود را برای همکاری و پیشبرد پروژه‌های آب و فاضلاب اعلام کرد.

"علی عباس شفیعی" افزود: مجموعه فرمانداری برای خدمات رسانی هرچه بهتر به مردم شهرستان، همواره پشتیبان و همراه آبفای استان است تا بتوانند خدمات خود را با سرعت و کیفیت بهتر به مردم ارائه کنند.

دیگر خبرها

  • مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح های آبفا درمازندران
  • تامین برق ۳۸۰ روستای سیل‌زده در سیستان و بلوچستان
  • برق ۳۶۶ روستای ‌سیل‌زده بلوچستان وصل شد
  • برق ۳۶۶ روستای مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان پایدار شد/ تخریب ۲۷۲ اصله پایه شبکه برق
  • ۶۰۰ هزار مترمکعب تصفیه خانه وارد مدار شد/آبرسانی به ۵۰۰۰ روستا
  • رونق صنعت کشاورزی و گردشگری روستای کرد علیا
  • روزنامه‌نگاران رکن اصلی جهاد تبیین هستند
  • از سرگیری فعالیت یک واحد تولید کاغذ در فیروزکوه
  • استاندار ایلام: تصفیه‌خانه آب ملکشاهی تا خرداد تکمیل شود
  • تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شهر مرزی مهران با اعتباری بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد ریال