Web Analytics Made Easy - Statcounter

ریه‌ها دو اندام بزرگ در قفسه سینۀ شما هستند. این اندام‌ها بخشی از دستگاه تنفسی هستند. هوا از طریق بینی یا دهان وارد بدن شما می‌شود و پس از عبور از نای و هریک از نایژه‌ها وارد ریه می‌شود. در هنگام عمل دَم، ریه‌های شما با هوا منبسط می‌شوند و به این صورت بدن اکسیژن لازم را دریافت می‌کند. در هنگام بازدم هوا از ریه‌ها خارج می‌شود و دی‌اکسیدکربن بدن را دفع می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سرطان ریه در اکثر موارد از لوله‌های هوایی موجود در ریه‌ها موسوم به برونش‌ها و یا از کیسه‌های هوایی موجود در ریه‌ها به نام آلوئول‌ها نشات می‌گیرد. این سرطان در ابتدا در خود ریه‌ها گسترش می‌یابد و سپس به مناطق مجاور مانند غدد لنفاوی در ناف، ریه یا زیر بغل و یا به کبد گسترش می‌یابد. مناطق دورتری که سرطان ریه معمولا به آن‌ها متاستاز می‌دهد، استخوانها، مغز و غدد فوق کلیوی هستند.

در بیشتر موارد این سرطان تنها با اجتناب از کشیدن سیگار قابل پیشگیری است، اما عواملی خطر ابتلا را افزایش می‌دهند، بدون شک کشیدن سیگار عامل مهم در سرطان ریه است. دود سیگار مملو از مواد سرطانزا است و تماس دود سیگار با سلول‌های پوشاننده راه‌ها و یا کیسه‌های هوایی به طور مزمن در طول سال‌ها باعث ایجاد این سرطان می‌گردد.

افرادی هم که سیگار نمی‌کشند، ولی با فردی سیگاری زندگی می‌کنند و همواره در معرض استنشاق دود سیگار قرار دارند نیز حدود بیست تا سی درصد بیشتر از افراد غیرسیگاری در معرض ابتلا به این سرطان می‌باشند. تنها حدود ۱۸ درصد از مبتلایان به انواع سرطان‌های ریه، هیچ گاه در زندگی شان سیگار نکشیده اند. تماس با سایر مواد سرطانزا مانند آزبست، آرسنیک، کروم و گاز رادون هم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد، به خصوص اگر فرد سیگار هم بکشد.

علائم و نشانه‌های سرطان ریه
سرطان ریه در مراحل ابتدایی علائم زیادی از خود نشان نمی‌دهد و علائم معمولا پس از پیشرفت بیماری بروز می‌نمایند. این علائم معمولا به صورت سرفه مزمن که به درمان‌های معمولی پاسخ نمی‌دهد، خروج خون از برونش‌ها به هنگام سرفه و یا خلط خونی، تنگی نفس، درد مزمن قفسه سینه و خشونت و یا گرفتگی صدا ظاهر می‌گردند.

با پیشرفت بیماری، معمولا علائم عمومی سرطان مانند ضعف، خستگی، کاهش وزن و یا تب پدیدار می‌شوند و در صورت متاستاز به استخوان، درد استخوانی (بیشتر در ناحیه شانه، بازو و دست) بروز می‌نماید. سردرد هم ممکن است به علائم اضافه گردد که می‌تواند نشانه‌ای از متاستاز به مغز باشد. بیمار همچنین ممکن است به عفونت‌های دستگاه تنفسی مانند برونشیت یا ذات الریه دچار گردد.

پیشگیری از سرطان ریه
بیشتر موارد سرطان ریه با پرهیز از دود سیگار و سایر مواد سرطانزا قابل پیشگیری می‌باشند. افرادی که سیگاری نیستند، به هیچ عنوان نباید سیگار کشیدن را شروع نمایند و این وظیفه والدین و معلمان است که نوجوانان را از خطرات کشیدن سیگار آگاه نمایند. همچنین والدین و معلمان باید به نوجوانان آموزش بدهند که چگونه در برابر اصرار دوستان و هم سن و سالان خود برای کشیدن سیگار و یا تمسخر ایشان در صورت اجتناب از کشیدن سیگار عمل نمایند.

در مورد افراد سیگاری هم هیچ گاه برای ترک سیگار دیر نیست و ممکن است ترک سیگار آنان را از خطر ابتلا به سرطان مصون بدارد. افراد سیگاری ممکن است به مشاوره برای ترک سیگار، روش‌های جایگزین و گروه درمانی نیاز داشته باشند. افراد غیرسیگاری باید از قرار گرفتن در معرض دود سیگار به هر شکل ممکن اجتناب نمایند. این افراد باید از ایستادن در جمع افرادی که مشغول سیگار کشیدن هستند و یا رفتن به محل‌هایی که کشیدن سیگار در آن‌ها آزاد است، پرهیز نمایند.

کار کردن با مواد سرطانزا نیز باید با رعایت تمامی موارد ایمنی انجام پذیرد. مانند همه سرطان ها، ورزش مداوم روزانه (و یا حداقل سه بار در هفته) و رعایت یک رژیم غذایی مملو از سبزیجات و میوه‌ها که حاوی عوامل آنتی اکسیدان هستند، هم می‌تواند در پیشگیری از سرطان ریه موثر باشد.

تشخیص سرطان ریه
در صورت شک به سرطان ریه پس از گرفتن شرح حال و معاینه، پزشکان از روش‌های مختلف برای تشخیص استفاده می‌نمایند. روش‌های تصویربرداری به کمک اشعه ایکس و یا سی تی اسکن ممکن است وجود توده‌های سرطانی را مشخص نمایند.

به هر حال تشخیص قطعی سرطان ریه باید به کمک نمونه برداری از بافت ریه یا غدد لنفاوی مجاور ریه و بررسی بافت مربوطه توسط متخصص آسیب شناسی صورت پذیرد. این نمونه برداری معمولا در اتاق عمل و تحت بیهوشی عمومی توسط جراح و بیشتر به کمک روش خاصی از آندوسکوپی به نام برونکوسکوپی انجام می‌پذیرد.

درمان سرطان ریه
درمان بر اساس نوع سرطان و درجه پیشرفت آن متفاوت است، ولی درمان‌های اصلی معمولا شامل جراحی، درمان با اشعه، شیمی درمانی و درمان به کمک سیستم ایمنی شخص می‌باشد. شانس زنده ماندن فرد بیمار به مدت پنج سال پس از درمان سرطان ریه در مقایسه با سایر سرطان‌ها بسیار کم است. از این رو به نظر می‌رسد تنها راه کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان ریه، پیشگیری از ابتلاء به آن با اجتناب از کشیدن سیگار است.


منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: پارسینه

کلیدواژه: سرطان پیشگیری از سرطان سرطان ریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۰۱۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای پویش ملی غربالگری سرطان در ایران

وزیر بهداشت از اجرای پویش ملی غربالگری سرطان به عنوان یکی از برنامه های مهم وزارت بهداشت در سال جاری خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، بهرام عین‌اللهی در حاشیه بازدید از پروژه مرکز جامع تشخیص و درمان سرطان سمنان از رایگان کردن درمان سرطان به عنوان یکی از راهبردهای وزارت بهداشت در دولت مردمی یاد کرد و گفت: زیرساخت های درمان سرطان در کشور توسعه و تقویت شده است. 

وی پروژه مرکز جامع تشخیص و درمان سرطان را یکی از بهترین و مجهز ترین مراکز کشور عنوان و خاطرنشان کرد: در این مراکز همه درمان ها و داروهای مربوط به سرطان، ارائه می شود. این مرکز از سال 90 که عملیات ساخت آن آغاز شده تا دولت مردمی 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما در دولت مردمی، علاوه بر تکمیل 50 درصد مابقی، تامین تجهیزات مورد نیاز نیز در دستور کار قرار گرفته است. 

وزیر بهداشت با اشاره به تامین دستگاه ها و خدمات بسیار پیشرفته در درمان سرطان از جمله غربالگری سرطان، رادیوتراپی، آزمایش های تخصصی، شیمی درمانی، MRI، سی تی اسکن، سی تی آنژیوگرافی، دستگاه های شتاب دهنده و پزشکی هسته ای از بهره برداری از این طرح مهم درمانی استان سمنان تا هفته دولت امسال خبر داد. 

 عین‌اللهی ادامه داد: در مرکز جامع تشخیص و درمان سرطان سمنان 52 تخت در فضایی با زیربنای 6 هزار و 180 متر مربع در نظر گرفته شده که در کشور بی نظیر است. 

وی از اجرای پویش ملی غربالگری سرطان به عنوان یکی از برنامه های مهم وزارت بهداشت در سال جاری یاد کرد و گفت: بسیاری از سرطانها مانند سرطان پستان و یا پروستات تا قبل از رسیدن به مراحل پیشرفته، قابل تشخیص، پیشگیری و درمان هستند که اجرای این پویش بعد از پویش ملی سلامت کودکان انجام می شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود
  • یک افزودنی جالب به آب آشامیدنی/ از کاهش وزن تا پوست سالم(+روش تهیه)
  • اجرای پویش ملی غربالگری سرطان به زودی در کشور
  • به درمان سرطان به کمک آزمایش دی‌ان‌ای امیدوار باشیم؟
  • اجرای پویش ملی غربالگری سرطان در ایران
  • درمان رایگان انواع سرطان‌ها در دست برنامه‌ریزی است
  • علت ۷۰ درصد مرگ‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی است
  • شمشیر دو لبه‌ای به نام کورتون | پاسخ به همه سؤالات و نگرانی‌ها درباره چگونگی مصرف داروهای ضدالتهابی
  • درمان تخصصی انواع بیماری های پوستی در شیراز
  • درمان MS با کمک نانومواد ممکن شد