Web Analytics Made Easy - Statcounter

چاقی تغذیه‌ای یکی از موارد شایع و شناخته شده در دنیا به شمار می رود بطوریکه علت اصلی آن نیز بی تحرکی، عدم ورزش و تغذیه پرکالری به شمار می رود که با اندکی اراده و به سادگی با کنترل رژیم و عادت‌های غذایی این علت را می‌توان کنترل کرد. با این وجود، افرادی که از چاقی مفرط ناشی از تغذیه رنج می‌برند می‌دانند که مقابله با این مشکل چندان ساده نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، چاقی تغذیه‌ای یکی از موارد شایع و شناخته شده در دنیا بوده و روز به روز در حال افزایش است بطوریکه ایران نیز در سالهای اخیر از این امر مستثنی نبوده و طی مطالعات انجام شده در کشور چاقی کودکان و نوجوانان به شدت رو به افزایش است و علت اصلی آن سبک زندگی و تغذیه می باشد.

این موضوع در حالی است که بیش از ۶۰ درصد مردم ایران دچار اضافه وزن هستند در حالیکه استاندارد جهانی این عدد حدود ۱۳ درصد است این آمار لجام گسیخته هزینه زیادی به جامعه و خانواده‌ها تحمیل می‌کند و عمده علت آن نیز افزایش غربی شدن شیوه زندگی، بی‌تحرکی، استفاده رفتارتغذیه‌ای اشتباه است.

کارشناسان تغذیه با تاکید بر اینکه چاقی می‌توانند سبب بیماری‌های قلبی عروقی، افزایش فشار خون، چربی خون و برخی سرطان‌ها باشد، خاطرنشان کردند: اگر کسی با تغییر شیوه زندگی و تغذیه صحیح، ورزش و تحرک نتواند وزن خود را متعادل کند باید به پزشک مراجعه کند تا با داروهای استاندارد کاهش وزن داشته باشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در گفتگو با ایسنا با اشاره به وضعیت استان اظهار کرد: استان اردبیل از نظر چاقی و اضافه وزن در رده‌های بالای استانها در کشور است.

وی با اشاره به وضعیت اضافه وزن کودکان خاطرنشان کرد: چاقی کودکان در کشور در رتبه اول قرار دارد بطوریکه  درصد بالایی از جمعیت استان نیز در سالهای بعدی زندگی خود نیز دچار اضافه وزن و چاقی خواهند شد.

وی در خصوص وضعیت زنان اردبیلی نیز اظهار کرد درصد چاقی در بین خانومهای مراجعه کننده به مراکز خدمات جامع سلامت تقریبا دو برابر مردان اردبیلی است.

دکتر نخستین روحی تغذیه نامناسب به خصوص استفاده نادرست و نامتعادل از گروههای مختلف غذایی و مصرف زیاد گروه نان و غلات و فرآورده‌های نشاسته‌ای یکی از علل اصلی افزایش وزن در سنین بالا است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل همچنین کم تحرکی به علت وضعیت جوی این منطقه و همچنین فراهم نبودن مکانهای ورزشی کافی و تغییر سبک زندگی به خصوص آپارتمان نشینی را نیز یکی از عوامل اضافه وزن و چاقی در استان اردبیل اعلام کرد.

به گفته وی متاسفانه مصرف غذاهای بومی پر کالری که در گذشته به علت فعالیت زیاد و سرمای هوا در استان مرسوم بود همچنان ادامه دارد و در کنار آن گسترش بی‌رویه تغذیه از فست فودها دریافت انرژی را بیش از نیاز کرده است.

وی با اشاره به فاکتورهای تغدیه سالم یادآور شد: تغذیه سالم و درست یعنی تغذیه متعادل متنوع و متناسب و استفاده از گروه‌‍‌های غذایی میوه و سبزی در رژیم غذایی روزانه و پرهیز از مصرف تنقلات پر انرژی به خصوص دانه آفتابگردان که در استان بسیار مرسوم است می‌تواند به کنترل کالری دریافتی کمک کند.

دکتر نخستین روجی ادامه داد: با توجه به شیوع بالای اضافه وزن و چاقی در بین کودکان و نوجوانان استان که زمینه ساز این بیماری در بزرگسالی است مداخله زود هنگام در این خصوص می‌تواند بسیار موثر باشد بطوریکه در دو سال اخیر برنامه ایران اکو (ECO) به صورت پایلوت در استان اجرا می‌شود و تا حدودی توانسته به افزایش آگاهی کودکان و نوجوانان و والدین آنها کمک کند. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش مداخلاتی را جهت مقابله با اضافه وزن و چاقی در بین کودکان و نوجوانان تدارک دیده است. بطوریکه کنترل بوفه‌های مدارس، ایجاد امکان فعالیت فیزیکی در مدارس و آموزش دانش آموزان از مواردی است که باید در اولویت مداخلات قرار گیرد.

زنان اردبیلی رتبه اول چاقی در کشور را دارند

همچنین شفیع شفیعی در جلسه شورای راهبردی جمعیت استان چاقی را مقدمه بسیاری از بیماری‌ها عنوان کرد، گفت: حفظ سلامت جمعیت استان باید به صورت دقیق مورد توجه قرار گرفته و فرهنگ سازی‌های لازم برای کنترل بیماری‌ها از جمله فشار خون انجام شود.

وی با اشاره به اینکه زنان اردبیلی رتبه اول چاقی در کشور را دارند، اضافه کرد: برای پیشگیری و کاهش آمار چاقی در استان لازم است در جامعه اطلاع رسانی‌های علمی صورت گیرد.

شفیعی ادامه داد: از لحاظ چاقی همچنین در بین مردان و زنان در سطح کشور مردان و زنان استان به طور مشترک در رتبه سوم چاقی قرار دارند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل به وضعیت استان در خصوص مرگ و میر بر اثر بیماری‌های غیر واگیر اشاره کرد و گفت: این بیماری‌ها بیشتر به سبک زندگی وابسته بوده و باید تلاش کنیم فرهنگ تغذیه صحیح و ورزش را در بین مردم نهادینه کنیم.

میزان چاقی در اردبیل از متوسط کشوری بیشتر است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز با اشاره به اینکه میزان چاقی در اردبیل از متوسط کشوری بیشتر است، گفت: استان اردبیل چاق‌ترین استان کشور است بطوریکه از متوسط کشوری در زمینه چاقی آمار آن بیشتر می‌باشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ضرورت توجه به تحرک بدنی و انجام فعالیت‌های ورزشی را یادآور شد و گفت: ساختار شهر اردبیل به گونه‌ای است که مردم گرفتار کم‌تحرکی هستند در حالی که باید روزانه نیم ساعت ورزش در دستور کار قرار گیرد.

رضائی به بالا بودن آمار افراد چاق در این استان اشاره کرد و افزود: میانگین چاقی در این استان از متوسط کشوری بالاتر است و این فضای بروز بیماری را به ویژه در افراد چاق تشدید کرده است.

به گزارش ایسنا، مطالعات انجام شده در کشور نشان می‌دهد در سالهای اخیر استان‌های مازندران با 32.6 درصد، اردبیل 29.8 درصد و سمنان با 29.4 درصد بالاترین شیوع چاقی در کشور را دارند.

انتهای پیام

گزارش از: سمیه درازی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی اضافه وزن تغذيه سبك زندگي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۰۳۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد

ایسنا/اردبیل اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها با پذیرش ۱۲۵ مقاله در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

جبرائیل رزمجو معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی و رئیس اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها ۵ اردیبهشت در این کنفرانس با اشاره به جایگاه منحصربفرد موزه‌ها در توسعه کشور، گفت: نسل جوان اطلاع چندانی از سیر تحول و پیشینه خود ندارد و در همین راستا وظیفه پیشکسوتان و یکی از مهم‌ترین کارکردهای موزه‌ها افزایش اعتماد به نفس و خودباوری نسل جدید با شناساندن گذشته و سیرتحول تاریخی است.

وی همچنین موزه‌ها را از منظر تفریحی حائز اهمیت دانست و افزود: کشورهای توسعه‌یافته به موزه‌ها بها می‌دهند؛ به گونه‌ای که یکی از اهداف گردشگران بازدید از موزه‌های این کشورهاست.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: هدف دانشگاه محقق اردبیلی از همکاری با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و برگزاری این کنفرانس افزایش معلومات فرهنگی است و امیدواریم این کنفرانس تلنگری برای تفکر و افزایش خودباوری بوده و منتج به پیشرفت و توسعه شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا مصلح‌نیا مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی نیز گفت: انسانی که شان ندارد خدا به او رحم نمی‌کند، خدا به کسی رحم می‌کند که قدر و شان خود را بداند. شان انسان در این است که با یک چشم به گذشته نگاه کند و با چشم دیگر به حال و آینده.

وی افزود: موزه‌داران گذشته را مقابل چشم می‌آورند و شان ما را تقویت می‌کنند.

در این کنفرانس، ارنستو اتوون معاون مدیرکل سازمان یونسکو و لایشون آن رئیس کمیته بین‌المللی موزه‌های آسیا و اقیانوسیه(آسپک) به صورت مجازی به سخنرانی پرداختند و پیام علی اکبر متکان دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران نیز معاون مطالعات کمیسیون ملی یونسکو قرائت شد.

همچنین بازدید از موزه تاریخ علوم اردبیل، مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی، رونمایی از طرح‌های موزه تاریخ علوم اردبیل، نشست‌های تخصصی و ارائه مقالات توسط پژوهشگران ایرانی و خارجی از دیگر بخش‌های این کنفرانس بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تالار چینی‌خانه اردبیل اولین موزه کشور
  • نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل
  • موزه‌ها روایتگر هویتی ملت‌ها هستند
  • رتبه دانشگاه محقق اردبیلی در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی قابل توجه است
  • اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد
  • شیوه حضور پوتین در فیلم زندگی خودش | تصویر
  • نمایشگاه آئین محوطه‌های باستانی اردبیل دایر شد
  • جهادگر اردبیلی عنوان برگزیده آیین جایزه نوبل ایرانی را کسب کرد
  • آزادی یک زندانی به همت دانش‌آموزان اردبیلی
  • جهادگر اردبیلی «جایزه البرز» در سال ۱۴۰۳ را کسب کرد