Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@11:55:29 GMT

لزوم سازگاری با تغییرات اقلیمی در کشور

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۰۵۳۴۱

لزوم سازگاری با تغییرات اقلیمی در کشور

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به اینکه کشور ما دو برابر متوسط جهانی با افزایش دما مواجه است، بر لزوم سازگاری با تغییرات اقلیمی در کشور تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، صادق ضیاییان ضمن اشاره به تغییر اقلیم در ایران و افزایش گرما گفت: باتوجه به اینکه طبیعت کشور ما خشک و نیمه خشک است، افزایش دما منجر به افزایش تبخیر و تعرق می‌شود و این به معنای از دست دادن آب کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی دیگر طی ۵۰ سال اخیر تعداد سال‌های خشک ما در کشور از نظر بارش بیشتر از ترسالی‌ها بوده است، همچنین سناریوهای اقلیمی نشان می‌دهد که در دهه‌های آینده تعداد سالهای خشک ما بیشتر خواهد شد.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه اقلیم یک کشور یا منطقه شامل سال‌های خشک و سال‌های تر است، اظهار کرد: برای مثال می‌توان بخشی از آنچه که در بهار امسال در ایران اتفاق افتاد را به تغییر اقلیم نسبت دهیم. تغییر اقلیم علاوه بر گرم شدن دمای کره زمین تبعاتی را به دنبال دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به بارش‌های سیل آسا، امواج گرمایی و امواج سرمایی اشاره کرد.

ضیاییان که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد افزود: دانشمندان طی تحقیقات جهانی به این نتیجه رسیده‌اند که مناطقی مانند کشور ما دو برابر متوسط جهانی با افزایش دما مواجه هستند بنابراین باید بتوانیم خود را با اقلیم آینده سازگار کنیم.

در ادامه این برنامه رضا ارجمندی - عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان محیط زیست ایران - با بیان اینکه تغییر اقلیم با گذشت زمان رخ داده است، تصریح کرد: خشکسالی و کمبود بارندگی از جمله تاثیرات تغییر اقلیم است. کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته و به همین دلیل تغییرات اقلیمی و خشکسالی برای ما محسوس‌تر است.

به گفته ارجمندی در حال حاضر میزان آمادگی ما برای سازگاری با تغییرات اقلیمی محسوس نیست و لازم است که آحاد مردم در جریان جزئیات این تغییرات قرار گیرند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تغییرات اقلیمی افزايش دما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۰۵۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییرات آب و هوایی چگونه زندگی متولدین ۲۰۲۴ را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

وب سایت آمریکایی The Verge در گزارشی توضیح داده است کودکانی که در سال جاری در ایالات متحده متولد می‌شوند به دلیل تغییرات آب و هوایی به طور متوسط در معرض افزایش ۵۰۰۰۰۰ دلاری هزینه‌های خود در طول زندگی قرار دارند. این گزارش توسط Consumer Reports و شرکت مشاوره ICF انجام شده است.

این مطالعه صورت‌حساب‌های بالایی را برای بلایای مرتبط با آب و هوا که منجر به هزینه‌های مسکن، غذا و مراقبت‌های بهداشتی بالاتری می‌شود، محاسبه کرده است.

اگرچه ابهامات زیادی در این مطالعه وجود دارد، اما تلاشی برای تجزیه و تحلیل تمام راه‌های بزرگ و کوچکی است که از طریق آن تغییرات آب و هوایی می‌تواند بر زندگی روزمره تأثیر بگذارد.

برای تخمین هزینه‌های مصرف کننده مرتبط با تغییرات آب و هوایی، ICF سناریو‌های آتی را با گرم شدن انتشار گاز‌های گلخانه‌ای سیاره زمین طراحی کرده و میانگین طیف وسیعی از عوامل مختلفی را که ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند، از جمله نوسانات دما و بارندگی محاسبه کرده است. این تحقیق سال‌های ۱۹۸۶ و ۲۰۰۵ را به عنوان پایه در نظر گرفته است.

پیش‌بینی‌های این مطالعه به دلار ۲۰۲۴ است، بنابراین افزایش واقعی هزینه‌های زندگی با تورم می‌تواند بسیار بیشتر باشد.

طبق این مطالعه، بیشترین هزینه‌های مربوط به آب و هوا مربوط به مسکن است، به عنوان مثال تغییرات آب و هوایی منجر به تشدید طوفان، سیل و آتش سوزی جنگلی می‌شود. در این واقعیت، تعمیر و نگهداری خانه گران‌تر می‌شود و پس از آن هزینه‌های هنگفتی برای بیمه خانه وجود دارد.

در مجموع، ICF دریافته است که هزینه‌های اضافی مسکن در طول زندگی فردی که در سال جاری در ایالات متحده متولد شده است می‌تواند به ۱۲۵۰۰۰ دلار برسد.

این مطالعه می‌گوید که همان فرد ممکن است شاهد افزایش هزینه‌های انرژی تا ۸۸۰۰۰ دلار باشد. بلایای آب و هوایی همچنین شبکه برق را از بین می‌برد و شرکت‌های برق نیز صورت حساب تعمیر و نگهداری را افزایش خواهند داد.

ایالات متحده در دهه گذشته شاهد افزایش طول مدت قطعی برق بوده است، که عمدتاً به "رویداد‌های مهم"، از جمله آب و هوای شدید مربوط بوده است، مردم همچنین هزینه بیشتری برای راه اندازی دستگاه‌های تهویه مطبوع خود در طول موج گرما پرداخت می‌کنند.

آمریکایی‌ها قبلاً دیده‌اند که چگونه اختلالات زنجیره تامین در طول همه‌گیری ویروس کرونا باعث افزایش قیمت‌ها در خواربارفروشی‌ها شده است و انتظار می‌رود که تغییرات آب و هوایی سیستم‌های غذایی را مختل کند، چه از طریق خشکسالی یا تغییر مناظر که بر گونه‌های محصول قابل دوام در یک منطقه خاص تأثیر می‌گذارد. همه این مشکلات می‌تواند قیمت غذا را در طول زندگی یک نوزاد در ایالات متحده حدود ۳۳۰۰۰ دلار افزایش دهد.

هزینه‌های مرتبط با آب و هوا در ارتباط با حمل و نقل و مراقبت‌های بهداشتی کمتر است، و با توجه به این مدل آب و هوا، بیمه و نگهداری خودرو حدود ۴۰۰۰ دلار گران‌تر می‌شود.

به هزینه مراقبت‌های بهداشتی ناشی از خطرات آب و هوایی نیز ۵۰۰۰ دلار دیگر اضافه می‌شود.

فردی که امروز متولد می‌شود ممکن است صد‌ها هزار دلار اضافی به عنوان مالیات و درآمد از دست بدهد. این مطالعه فرض می‌کند که دولت‌ها پول بیشتری را برای تعمیر و توسعه زیرساخت‌ها صرف می‌کنند، وهزینه‌هایی که مالیات دهندگان متحمل می‌شود نظام دارایی‌های ان‌ها را نصف می‌کند.

درآمد بازنشسته‌ها نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد، زیرا تغییرات آب و هوایی خطرات مالی فزاینده‌ای را برای سرمایه گذاران ایجاد می‌کند. افرادی که در خارج از منزل یا در کشاورزی کار می‌کنند نیز به احتمال زیاد کار در یک محیط مناسب را از دست خواهند داد.

منبع: ارم نیوز

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی علوم فضایی و نجوم

دیگر خبرها

  • خلیج‌فارس و تبعات تغییر اقلیم
  • ناپایداری آب شرب در سرزمین آب‌ها/ تغییرات اقلیمی از عوامل چالش کمبود منابع پایدار آب در لرستان
  • چرا پروژه بارورسازی ابر‌ها در ایران به بن‌بست خورد؟
  • تغییرات آب و هوایی چگونه زندگی متولدین ۲۰۲۴ را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟
  • افت شاخص عملکرد محیط‌زیست نسبت به سال‌های گذشته/ دفن تنها ۶/۶۹ درصد پسماند‌ها در سطح دنیا
  • قطع حقابه و تغییر اقلیم عامل اصلی پدیده ریزگرد در قم است
  • قیمت طلا در کشور برچه اساسی تغییر می کند؟ | پیش بینی از قیمت طلا و سکه در روزهای آینده
  • افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌؛ کسی گرانی را به گردن نمی‌گیرد
  • بی‌تفاوتی در برابر جنایات صهیونیست‌ها با اسلام ناب سازگاری ندارد
  • ساختار مغز زنان در طول قاعدگی واقعا تغییر می‌کند