Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی بعدازظهر روز دوشنبه در نشست شورای کشاورزی خوزستان در سرسرای اداری استانداری با اشاره به شروع برداشت محصول برنج و در کمین نشستن افرادی که می خواهند محصول کشاورزان را با قیمت غیرمنصفانه بخرند و آن را با قیمت بسیار بالا به مصرف کنندگان بفروشند ، تاکید کرد: اجازه نمی دهیم دسترنج کشاورزان به تارج برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در دفاع از برنجکاران خوزستان با وجود مخالفت وزارت جهادکشاورزی با کشت برنج در کشور غیر از استان های مازندران و گیلان بیان کرد: در این مرحله حساس نیز تمام قد از برنجکاران که در سیلاب امسال متحمل خسارات فراوانی شدند ایستاده ایم و از هر آنچه در توان داشته باشیم از آنان حمایت می کنیم.
شریعتی به تعاون روستایی خوزستان دستور داد خرید توافقی برنج را به سرعت دنبال و مجوز لازم را از سازمان متبوع دریافت کند و از صنعت ، معدن و تجارت خوزستان نیز خواست مجوزصادرات برنج به عراق را به سرانجام برساند و با تمهیداتی اجازه دخالت دلالان در تعیین خودسرانه نرخ شالی را ندهد.
استاندار خوزستان همچنین خواستار تعیین قیمت پایه برنج و شالی خوزستان از سوی سازمان صنعت ، معدن و تجارت با هدف کنترل قیمت این محصول و جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان شالی کار استان شد.
وی همچنین از مسئولان دست اندرکار خواست به سرعت گزارشی از اقدام های انجام شده که متضمن حمایت عملی از کشاورزان باشد را در اختیار وی قرار دهند تا تصمیم مقتضی برای جلوگیری از سقوط قیمت برنج گرفته شود.

اجازه صادرات برنج را به ما بدهید
در این نشست که برای نخستین بار جمعی از برنجکاران و تشکل های کشاورزی خوزستان حضور داشتند، برنجکاران خواستار صدور مجوز برنج تولیدی خوزستان به عراق شدند.
استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه مشکل مجوز صادرات برنج به عراق برطرف می شود ولی هنوز طرف عراقی مجوز واردات برنج از خوزستان را صادر نکرده افزود:حتی در شرایطی که امکان صادرات برنج تولیدی خوزستان وجود نداشته باشد نمی گذاریم دسترنج کشاورزان پایمال شود.
برنجکاران همچنین خواستار خرید توافقی برنج خود شدند.
گفته می شود تجار عراقی قیمت ۹۰هزار ریال را برای هرکیلوگرم شلتوک تولیدی خوزستان پیشنهاد کرده اند ولی پیگیری تجار عراقی برای دریافت مجوز واردات شلتوک از خوزستان به نتیجه نرسیده است.
این درحالی است که در چند روز اخیر برداشت محصول برنج در برخی نقاط شمالی خوزستان از جمله شوشتر شروع شده است.

کشت ۲۰۶هزار هکتار برنج در خوزستان
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان نیز گفت: ۲۰۶هزار هکتار از زمین های خوزستان زیرکشت شلتوک قرار گرفته که ۱۵۰هزار هکتار آن در زمین هایی است که در سیلاب اخیر دچار آبگرفتگی شده اند.
کیخسرو چنگلوایی پیش بینی کرد حدود ۸۵۰هزار تن شلتوک از شالیزارهای خوزستان برداشت شود که از این میزان حدود۴۵۰ هزار تن برنج سفید محلی و معطر به دست آید.
وی به سه برابر شدن سطح کشت برنج سال زراعی جاری در مقایسه با سال زراعی گذشته در خوزستان اشاره کرد و افزود: تابستان امسال با بهبود شرایط آبی و ذخیره سازی مناسب آب در سدهای بالادست، زمینه بسیار مناسبی برای کشت سنتی برنج در خوزستان به وجود آمد و کشاورزان نیز برای جبران خسارات سیلاب به کشت برنج روی آوردند.
وی به شرایط حساس کشاورزان شالی کار خوزستان برای فروش محصول خود اشاره کرد و گفت: نگرانی کشاورزان را درک می کنیم و از همه ابزارهای لازم برای حمایت از منافع کشاورزان استان و امنیت غذایی کشور استفاده خواهیم کرد.
در این نشست پیشنهاد شد مرز چذابه به عنوان مرز رسمی صادرات شلتوک خوزستان در صورت موافقت عراق با واردات آن تعیین شود.

گفته می شود هر کیلوگرم شلتوک محلی خوزستان ۳۵هزار ریال توسط دلالان خریداری شده که در مقایسه با سال زراعی گذشته ۱۰هزار ریال کاهش دارد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کشاورزی غلامرضا شریعتی خوزستان مزارع برنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۰۷۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسیج امکانات و تجهیزات برای دفع آب‌های سطحی اهواز

استاندار خوزستان گفت: در زمان بارش‌های سنگین دفع آب‌گرفتگی ناشی از آن زمان می‌برد، امید است با تقسیم‌بندی صورت گرفته و از طریق فرماندهی میدانی و شهرداران مناطق هشت‌گانه تا بعد از ظهر امروز بخش مهمی از آبگرفتگی‌ها رفع شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان، علی اکبر حسینی محراب استاندار خوزستان _دوشنبه ششم فروردین_ در حاشیه نشست شورای اداری کشور که به ریاست رئیس‌جمهور با حضور اعضای کابینه و شرکت ویدئوکنفرانسی استانداران و مدیران استان‌ها برگزار شد، اظهار کرد: در شهر اهواز طرح فاضلاب و شبکه آب‌های سطحی در دولت‌های مختلف دنبال شده است در عین حال دولت سیزدهم در این زمینه به صورت قوی‌تری وارد میدان شده است.

وی افزود: در این راستا حدود ۳۱۷ کیلومتر لوله‌گذاری فاضلاب انجام شده گرچه همه این رقم هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. برخی از دیگر مناطق نیز هنوز شبکه فاضلاب ندارند که باید در ادامه اجرا و تکمیل طرح فاضلاب مدنظر قرار گیرند.

استاندار خوزستان ادامه داد: شهرداری باید برنامه‌ای برای جمع‌آوری آب‌های سطحی می‌داشت که در مقطعی بنا بر این گذاشته شد که به شکل ترکیبی به کمک شبکه فاضلاب این آب‌ها دفع شوند اما دیگر این روش جوابگوی دفع بارش‌های سیل‌آسا و رگباری نیست و مشابه این وضعیت آب‌گرفتگی در اهواز در کشورهای منطقه و دیگر کشورها بروز می‌کند.

حسینی محراب خاطرنشان کرد: طبعاً در زمانی که بارش‌های سنگین رخ می‌دهد دفع آب‌گرفتگی ناشی از آن مقداری زمان می‌برد، با تقسیم‌بندی صورت گرفته و از طریق فرماندهی میدانی شهرداران مناطق هشت گانه و نظارت معاون عمرانی استانداری، مدیرکل مدیریت بحران استانداری، شهردار اهواز و مدیرعامل آبفا به نحو احسن امکانات و تجهیزات بسیج شد.

وی تصریح کرد: در کنار آن از سازمان مدیریت بحران کشور تقاضای ارسال تجهیزات، ماشین آلات و نیرو کردیم که متعاقب آن استان‌های اصفهان و تهران به عنوان معین استان خوزستان در مدیریت بحران ناشی از آبگرفتگی‌ها تعیین شدند که امری مرسوم است و خوزستان نیز در بحران‌های مشابه همواره به دیگر استان‌ها کمک‌هایی داشته است و تاکنون کمک‌هایی از اصفهان دریافت کردیم.

استاندار خوزستان گفت: امیدواریم با بسیج امکانات و نیروها تا بعد از ظهر امروز بخش مهمی از آبگرفتگی‌ها رفع شوند؛ از مناطقی که دچار آب‌گرفتگی شده‌اند شهرک دانشگاه، سپیدار، زعفرانیه، کوی رزمندگان و برخی مناطق دیگر هستند که تلاش می‌کنیم در اسرع وقت عملیات تخلیه آب انجام شود و مردم کمتر به زحمت بیافتند و یکی از دلایل دورکاری ادارات اهواز و کارون در روز دوشنبه نیز رفاه حال شهروندان بود.

کد خبر 739109

دیگر خبرها

  • استاندار خوزستان: بازرگانی یکی از مهمترین راه‌های افزایش تولید است
  • توسعه صنایع پایین دستی در خوزستان شکل نگرفته است
  • تمدید خرید توافقی سیب‌زمینی در چهارمحال و بختیاری
  • توافق وزرای اروپایی برای کاهش خشم کشاورزان
  • خرید توافقی ۷۰۰۰ تن سیب‌زمینی در چهارمحال و بختیاری
  • تجدید دیدار پیشکسوتان کمیته انقلاب اسلامی خوزستان
  • نظارت بر بازار در سال جدید افزایش خواهد یافت
  • اتحادیه کشور‌های اسلامی برای دفاع از منافع مسلمانان تشکیل شود
  • ضرورت تشکیل اتحادیه کشور‌های اسلامی برای دفاع از منافع مسلمانان
  • بسیج امکانات و تجهیزات برای دفع آب‌های سطحی اهواز