Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-25@20:40:03 GMT

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین منصوب شد

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۰۸۳۹۷

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین منصوب شد

با حضور مسئولان استانی و کشوری فاطمه محمدبیگی به عنوان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین منصوب شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین؛ منوچهر حبیبی ظهر امروز(دوشنبه) در آئین تکریم و معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین که در سالن اجتماعات کتابخانه امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: معتقدم رشد و بالندگی و توسعه کشور فقط از مسیر کتاب می گذرد؛ بدین معنا که اگر کتاب در جامعه محور بود، ما باید به رشد و توسعه جامعه امیدوار باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بالاترین قدرت در جهان، اقتدار علمی است که آن هم با کمک مطالعه کتاب حاصل می‌شود که امروزه سیطره اقتدار علمی در جهان درحال گسترش است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین تصریح کرد: انسان‌ها نیازهای متعددی دارند اما دو نیاز اساسی بشر، آموزش و امنیت است که در صدر نیازها قرار دارند که آموزش با کمک کتاب به دست می‌آید که باید تلاش کرد تا امکان دستیابی به آموزش برای همگان در جامعه فراهم شود.

وی عنوان کرد: شاخص مهم پیشرفت و توسعه جوامع توجه به آموزش است بنابراین هر کشور و ملتی که به آموزش اهمیت بیشتری دهد به همان نسبت نیز توسعه یافته‌تر خواهد بود.

حبیبی بیان کرد: یکی از راه‌های دستیابی به رشد و بالندگی توجه به مقوله کتاب و کتابخوانی است که امیدواریم در جامعه بیش از پیش گسترش یابد.

وی اضافه کرد: متاسفانه سرانه مطالعه در کشور ما پایین است بنابراین باید مسئولان امر با سیاستگذاری مناسب در راستای نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی تلاش کنند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین عنوان کرد: همه باید حرمت کتاب را به معنای خاص آن پاس بداریم و به فضای مجازی، اخبار و سایر موضوعات اجازه ندهیم که این حرمت را کمرنگ کنند.

وی تصریح کرد: باید تلاش کنیم که کتاب در سبد خانوارها جای بگیرد و گرانی نباید مانع تحقق این امر شود لذا معتقدم اگر قرار است یارانه‌ای پرداخت کنیم به نظر من اولویت نخست در حوزه کاغذ و کتاب است.

در حوزه‌ اقتصادی باید در سال 1404 رتبه اول را داشته باشیم/ ضعیف عمل کردیم

وی تاکید کرد: باید با فرهنگسازی مناسب و ایجاد گفتمان عمومی پای کتاب را به ادارات و خانه ها باز کنیم تا در ادارات و خانه ها و مسیر حمل و نقل عمومی به صورت مستمر به این موضوع پرداخته شود و در این راستا نباید فقط به کتابخانه های عمومی کفایت شود.

حبیبی گفت: در ارزیابی مدیران شاخص‌های متعددی وجود دارد که به نظرم باید یک شاخص دیگر هم به آن اضافه شود که آن میزان کتابخوانی و مطالعه آنها است.

در ادامه داود محمدی رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار کرد: امروز در کشور نسبت به تولید اهتمام ویژه‌ای وجود دارد که یکی از مصادیق مهم تولید، تولید علم است که نباید از آن غفلت کنیم.

وی افزود: پایه و اساس تولید، تولید علم است زیرا اگر در زمینه تولیدات علمی جایگاه خوبی بدست آوریم بدون شک در سایر مصادیق تولید نیز می‌توانیم گام های بلندی برداریم.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس تصریح کرد: خوشبختانه با توجه به اقدامات انجام شده هم اکنون در تولید علم و فناوری جلوتر از سند چشم‌انداز حرکت کرده و در این عرصه پیشگام هستیم و خوشبختانه کشور از نظر تولید علم در قله قرار گرفته و دارای جایگاه بسیار مطلوبی است.

وی اضافه کرد: مسیر تحصیل علم از کتاب و کتابخوانی می‌گذرد بنابراین باید نسبت به این موضوع اهتمام ویژه‌ای داشت.

محمدی بیان کرد: در حوزه‌های اقتصادی به جای آنکه در سال 1404 رتبه اول را داشته باشیم، اکنون در بین کشورهای خاورمیانه در رتبه هجدهم و در دنیا نیز در بین 170 کشور در رتبه 134 قرار داریم.

وی تصریح کرد: شهرداری‌ها می‌توانند در زمینه اشاعه فرهنگ مطالعه نقش پررنگی داشته باشند زیرا مطابق قانون تکلیف دارند که به کتابخانه‌ها کمک کنند بنابراین اگر میزان سهم تعیین شده خود را به کتابخانه‌ها بپردازند، می‌توانند کمک موثری در این زمینه باشند.

این مسئول بیان کرد: باید یارانه را به معنای واقعی کلمه به این موضوع اختصاص داد زیرا باتوجه به گرانی کاغذ و هزینه‌های مربوط به چاپ و نشر کتاب، انتشار کتاب برای ناشران بسیار سخت و دشوار شده است.

گفتنی است، در پایان این مراسم فاطمه محمدبیگی به عنوان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین منصوب شد. محمدبیگی دارای مدرک دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی است و پیش از این به عنوان معاون کتابخانه مرکزی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، پژوهشگر و مدرس در این دانشگاه مشغول به خدمت بوده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۰۸۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند

به گزارش جام جم آنلاین زنجان، محسن افشارچی، در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: طی دوسال اخیر نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده و یکی از ویژگی‌های مسئولین این دستگاه پیگیری مداوم امور است.

افشارچی با بیان اینکه ترویج کتاب و کتابخانه منشا خیر و به نفع مردم است، افزود: از فرمانداران و مسئولین استان در رده‌های مختلف خواستارم به مقوله کتابخانه‌‌ها به عنوان یک دستگاه فرهنگی تاثیرگزار بنگرند و در این راستا عمل کنند.

این مسئول ادامه داد: در کشور، پایگاه‌های فرهنگی بسیاری داریم اما در این میان کتابخانه های عمومی وضعیت منحصر به فردی دارد؛ کتابخانه یک پایگاه فرهنگی عمومی است و طیف مخاطبان گسترده‌ای را دربر می‌گیرد.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان زنجان تصریح کرد: ترویج کتابخوانی از اهداف مهم ما است و ترویج کتاب و کتابخانه و تربیت فرهنگی منشا خیر و به نفع مردم است.

وی خاطرنشان کرد: کتابخانه محل مناسبی برای آموزش امور شهری به کودکان و نوجوانان در حوزه‌هایی مانند آموزش تفکیک زباله، باید و نبایدهای حقوق شهروندی و... است. در استان نیروهای انسانی توانمندی در حوزه فرهنگ داریم و باید از این ظرفیت‌ها در کتابخانه‌های عمومی بهره ببریم.

استاندار زنجان ضمن اشاره به برگزاری سلسله جلسات ادبیات و زندگی در کتابخانه‌های استان، گفت: جلسات خوانش و شرح مثنوی، عطار و حافظ بسیار ارزشمند است و باید چنین برنامه‌های تداوم داشته باشد.

وی در پایان ضمن تاکید بر استفاده از بستر رسانه‌های اجتماعی و صدا و سیما برای ترویج فعالیت‌های کتابخوانی و معرفی خدمات کتابخانه‌های استان عنوان کرد: مکان‌های پر رفت و آمد مانند فرودگاه، راه آهن و ترمینال محل مناسبی برای ترویج کتابخوانی است و می‌توان استندهای ویژه برای دریافت کتاب صوتی برای مسافرین ایجاد کرد.

دیگر خبرها

  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • کتابخانه‌های کشور به یک مرکز فرهنگی اجتماعی تبدیل شده‌اند
  • رشد ۳ برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان
  • اجرای طرح «وارگه دانایی» در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  • انتشار فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • شبکه کتابخانه‌ای ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا است
  • کتابخانه هدفمند، موفق و خلاق در دل کویر استان یزد
  • مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند
  • دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!
  • اجرای پویش بگذارید کتاب‌ها نفس بکشند در چهارمحال و بختیاری