Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار گفت: ۹۵ درصد قرارداد‌های کارگری در کارگاه‌های کوچک و متوسط یکساله و زیر یکسال است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، فرامرز توفیقی در مورد قراردادهای موقت کار گفت: از زمانی که قانون جدید کار در سال 1369 تصویب شد، ماده 7 این قانون اجرا نشده و این امر باعث ایجاد قراردادهای موقت کار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: براساس ماده 7 قانون کار، وزارت کار موظف است، ماهیت مشاغل را از نظر دائم و موقت بودن اعلام کند و کسانی که خواهان استخدام در مشاغل موقت و یا دائم هستند، از ابتدا مشخص باشد، اما چون این ماده قانونی اجرا نشده، اکثر قراردادهای کار موقت هستند.

به گفته توفیقی ابتدا قراردادها به صورت موقت یک و دو ساله بودند که بعدا زمان آنها کاهش یافته و هم اکنون به قراردادهای 6، 3 و دو ماهه و حتی قراردادهای سفید امضا رسیده‌اند.

وی گفت: نمایندگان کارگران از دو سال قبل پیش‌نویسی تهیه کردند که برای تبصره یک ماده 7 قانون کار پیشنهاد شد که شرایط جدید مشاغل و کار بررسی شود، اما هنوز دولت این پیشنهاد را در نظر نگرفته و بررسی نکرده است.

این نماینده کارگری گفت: 95 درصد جمعیت شاغلان کارگری دارای قرارداد موقت یکساله و کمتر و حتی برخی دارای قراردادهای سفید امضا و قراردادهای شفاهی هستند و برخی نیز قراردادهای کوتاه مدت مانند 3، 2 و یکماه هستند.

به گفته توفیقی سامانه جامع روابط کار طراحی شده، اما تعداد کمی از کارگران مشخصات قرارداد خود را در آن ثبت کرده‌اند، اگر همه قراردادها در این سامانه ثبت شود، مشکل قراردادهای سفید امضا حل می‌شود.

وی در مورد اینکه چه تعداد از کارگران در سامانه جامع روابط کار ثبت کرده‌اند گفت: تعداد آنها را نمی‌دانم نماینده وزارت کار باید در این مورد پاسخ دهد.

توفیقی در مورد تعداد کارگران و تعداد کارگاه‌ها گفت: در حال حاضر 13.4 میلیون نفر بیمه شده اصلی برای تامین اجتماعی وجود دارند و تعداد کارگاه‌ها نیز زیاد است، ولی اکثر کارگاه‌ها زیر 50 نفر شاغل دارند.

وی در مورد اینکه چگونه می‌توان حق کارگران را پیگیری کرد که حق کارگران در قراردادهای سفید امضا بعضا پایمال می‌شود، گفت: این وظیفه قوه مجریه است که دنبال حق کارگران باشد و کنترل این مساله توسط قوه مقننه باید انجام شود و اگر جایی تخلف صورت می‌گیرد، باید قوه قضاییه به آن رسیدگی کند.

توفیقی همچنین در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از قراردادهای یکساله به مرحله بازنشستگی می‌رسند، گفت: من نمی‌توانم به این سوال پاسخ دهم و حتی شاید نماینده وزارت کار هم نتواند به این سوال پاسخ دهد که چه تعداد از قراردادهای کارگری یکساله به مرحله بازنشستگی می‌رسند و این آ‌مار سختی است.

به گفته وی در مورد اینکه چگونه می‌توان قراردادهای سفید امضا را حذف کرد، گفت: راه حل این است که همه کارگران و کارفرمایان حول قانون باشیم و همه را دعوت به قانون می‌کنیم در حالی که این کار اتفاق نمی‌افتد و اگر قانون رعایت شود، بسیاری از مشکلات حل می‌شود و خواسته ما اجرای ماده 7 قانون کار است.

نماینده کارگران در مورد اینکه چه مقدار از سوء مدیریت در شرکت‌های واگذار شده مانند هپکو، آذراب و هفت تپه مربوط به کارگران و چه میزان از این سوء مدیریت از خصوصی‌ساز ی است، گفت: باید برگردیم ببینیم واگذاری‌ها چگونه انجام شده است و فلسفه واگذاری چیست و چرا این اتفاقات افتاده است. در اوایل دهه 1370 گفتم اگر قرار است کارخانه‌ای واگذار شود، هیچکس بهتر و اهل‌تر از کارگران نیست و خداوند فرموده امانت‌ها را به اهلش بسپارید و بهترین اهل برای اداره هر کارخانه کارگران آن کارخانه هستند.

* فامیلی سازی به جای خصوصی سازی

توفیقی در مورد اینکه آیا کارگران قدرت خرید یک کارخانه و یا سهام بلوکی آن را دارند، گفت: باید کارگران در این کارخانه‌ها شریک شوند و هیچ کارگری دنبال حاشیه و تشنج نیست، اما روندی که اکنون انجام شده بیشتر به فامیلی‌سازی شبیه است تا واگذاری به بخش خصوصی و در فامیلی‌سازی نیز هیچکس نمی‌تواند گوش متخلف را بگیرد.

وی گفت: کارگران دنبال یک لقمه نان حلال هستند و اگر نگاه کنیم واگذاری‌ها چگونه انجام شده است به بهای ناچیز انجام شده و اگر کارگران با تشکیل شرکت تعاونی سهامدار همان کارخانه‌ها می‌شدند، الان بهتر اداره می‌شدند و از طرفی باید دولت هم کمک می‌کرد و اگر ابتدای کار کارگران در واگذاری‌ها مشارکت داده می‌شدند، امکان داشت، اما اکنون که کارخانه‌هایی مثل هپکو، آذرآب و هفت تپه دچار مشکل شده‌اند، نمی‌توان آن را به کارگران واگذار کرد.

وی تاکید کرد: بسیاری از مشکلات کارخانه‌های واگذار شده ناشی از سوء مدیریت‌ها و عدم اهلیت خریداران است، اما کارگران دنبال این نیستند که به خیابان بریزند، اگر کارد به استخوان آنها نرسد آنان تمایلی به اعتراض ندارند، اما اگر عده‌ای خط تولید کارخانه را تعطیل کنند و کارگر بیکار شوند و حقوق دریافت نکند، مجبور است اعتراض کند.

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: قرارداد کاری کارگران قانون کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۰۹۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چترنور: سقف قرارداد فوتبال بانوان یک میلیارد تومان است

خانم گل مسابقات لیگ برتر فوتبال بانوان گفت: نداشتن پخش زنده مسابقات فوتبال بانوان یکی از دلایل مبالغ کم قراردادهای ما است. - اخبار ورزشی -

افسانه چترنور با بیان این مطلب به خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم گفت: یکی از دلایل اصلی قراردادهای کم بازیکنان خانم فوتبال این است که مسابقات ما پخش تلویزیونی ندارد.

وی با اعلام این مطلب که سقف قرارداد بازیکنان فوتبال بانوان یک میلیارد تومان است، اظهار کرد: سقف قراردادهای فوتبال بانوان فکر می‌کنم یک میلیارد باشد و اگر پخش تلویزیونی داشته باشیم اسپانسرهای زیادی به سمت ما می آیند البته الان خیلی بهتر شده است و از طریق اینترنت پخش می‌شود، اما بیشتر از اینها نیاز داریم.

ابراز رضایت تاج از شرایط فوتبال بانوان

 

بازیکن تیم ملوان بندرانزلی اضافه کرد: از زمانی که تیم شهرداری سیرجان به مسابقات جام باشگاه‌های آسیا اعزام شد و نایب قهرمان شدیم ما را بیشتر شناختند و از همان زمان قراردادهای ما خیلی افزایش پیدا کرد، اما در مقایسه با قراردادهای آقایان خیلی کم است و فقط می‌توانم بگویم در دو سه سال اخیر بهتر شده است.

وی درخصوص بازی هفته پایانی تیم ملوان بندرانزلی گفت: بازی خیلی سنگینی بود فقط چهار دقیقه فرصت داشتم تا گلزنی کنم و عنوان خانم گلی مسابقات لیگ را به دست آورم.

چترنور سطح لیگ سال 1402 را بالا ارزیابی و خاطرنشان کرد: امسال سخت ترین سال من بود البته سخت اما شیرین چون همه تیم‌ها خوب بودند. امسال من و زهرا قنبری تا هفته پایانی 15 گل زده بودیم حتی اگر به نتایج نگاه کنید خیلی عجیب و غریب بود یعنی همه تیم‌ها خوب بودند.

وی درخصوص بازی در تیم ملوان بندرانزلی و شرایط این تیم اظهار کرد: من 8 - 9 سال در تیم شهرداری سیرجان توپ زدم و ملوان خیلی تیم خوبی بود. شرایط و امکانات خوبی داشت و مدیرعامل خیلی هزینه کرد و از نظر امکانات و بازیکنان و کادر فنی و مسئولان و هواداران واقعا برای ما سنگ تمام گذاشتند و یکی از بهترین سال‌های ملوان بود و خدا را شکر بعد از 9 سال توانستیم با کمک بازیکنان و کادر فنی بهترین نتیجه را بگیریم بالاخره نیاز بود ملوان دوباره به روزهای اوج خودش برگردد و من خوشحالم که بعد از 9 سال ما در لیگ برتر نایب قهرمان شدیم.

چترنور تصریح کرد: شرایط در تیم ملوان خیلی خوب بود اما باید ببینیم چه شرایطی پیش می آید تا بهترین تصمیم را بگیریم از تیم ملوان واقعا راضی بودم و از جان برای ما مایه گذاشتند و حتی در بازی‌های خارج از خانه هم هواداران ما را تنها نگذاشتند و یار دوازدهم ما بودند و حضورشان به ما انرژی و انگیزه داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: حال کارگران در دولت سیزدهم خوب شد
  • رئیس فراکسیون کارگری: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد
  • عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد
  • برخورد تهدیدآمیز و امنیتی با مسائل کارگری را قبول ندارم/ تنظیم چند لایحه درخصوص مواد قانون کار توسط دولت
  • کارگران اخراجی کاغذپارس به کار برگشتند/ برچیدن بساط قرارداد‌های یک ماهه کارگری
  • افزایش ۴۹ درصد صادرات تعاونی های خراسان جنوبی
  • صادرات تعاونی های خراسان جنوبی ۴۹ درصد افزایش یافت
  • چترنور: سقف قرارداد فوتبال بانوان یک میلیارد تومان است
  • ارتقای رفاه کارگران با اصلاح چند ماده قانونی و اجرای برنامه‌های ایمنی
  • کارخانه هایی که بسیج کارگری دارند تعطیل نشده اند