Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@17:21:39 GMT

تغییر نگاه اردوغان در تحولات سوریه

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۱۰۴۵۸

تغییر نگاه اردوغان در تحولات سوریه

 به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، نشست علمی عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه از منظر حقوق و روابط بین الملل، عصر روز چهارشنبه اول آبان ۹۸ به ابتکار گروه حقوق خانه اندیشمندان علوم انسانی و همکاری شعبه غرب انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست، «رحمت حاجی مینه» پژوهشگر مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه به سخنرانی پرداخت که مشروح سخنان وی به شرح ذیل آمده است.

چرخش اردوغان و پیامدهای آن

حاجی مینه عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد با اشاره به  عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه بیان داشت: در سده بیست و یکم ما شاهد جنگ، تجاوز و همچنین نقض حقوق بشر هستیم. با توجه به حضور و تأسیس سازمان ملل و بحث حقوق بشر، مخصوصا مداخله بشردوستانه نباید دوباره شاهد چنین وقایعی باشیم.  

وی با اشاره به حملات نظامی ترکیه علیه سوریه بیان داشت: در فرایند عملیات نظامی از طرف ترکیه علیه کردهای سوریه چیزی که از همان ابتدا خود را نشان داد بازی با مفاهیم بود یعنی دولتی که احساس قدرت می کند برخی مفاهیم را زیر سوال برد به طوری که از شاخه زیتون و چشمه صلح صحبت می شود، اما در عین حال نقض حقوق بشر صورت می گیرد.

اردوغان در زمان به قدرت رسیدن به عنوان چهره ای که می خواست قهرمان صلح شود اظهار داشت که هرگز اجازه نمی دهد یک گلوله به طرف برادران کرد شلیک شود، اما بعدها نشان داد نگاه اردوغان به صلح با کردها دیگر همچون سابق نیست.

وی در ادامه این نشست اظهار داشت: ما چرایی این رویداد را از منظر ساختار نظام بین الملل بررسی می‌کنیم. به لحاظ بازیگران  در تحولات سوریه چند سطح  وجود دارد، اما مهمترین سطح به دولت  ترکیه برمی گردد. اردوغان در زمان به قدرت رسیدن خود را به عنوان چهره ای که قهرمان صلح  و حامی کردها  است معرفی کرد و با تبلیغ پروسه صلح  از سوی رئیس جمهوری کنونی ترکیه، افراد زیادی امیدوار بودند که ابتکار اردوغان می تواند به خاورمیانه ثبات نسبی را برگرداند. در واقع صلح در هرکشوری نه تنها برای آن کشور بلکه برای همسایگان و تمام جهان امری مثبت و مفید است و می تواند به صلح و ثبات در کشورهای همسایه و منطقه نیز کمک کند، اما  تغییر رفتار اردوغان بعد از کودتا در ترکیه  و نوعی چرخش در رفتار دولت ترکیه را شاهد بودیم. کردهای ترکیه نیز مورد حملات اردوغان قرار گرفتند و این رفتار با کردها در داخل ترکیه به یکی از چالش های عمده این کشور تبدیل شد.

اردوغان برای ماندن در قدرت همه تلاش خود را به کار می بندد. شکست حزب عدالت و توسعه در انتخابات شورای شهر استانبول زنگ خطری برای وی بود و با این حملات به دنبال جذب ناسیونالیست های ترکیه هست. در بحث روان شناسی قدرت این نکته وجود دارد که ناکامی منجر به رفتار تجاوزی چه در رفتار شخصی و چه در رفتار دولتی می شود. اردوغان به راحتی در مورد کردها تغییر سیاست داد و احیای نوعثمانیزم ترکیه نیز در راستای حوزه نفوذ وی  در سوریه بود. ترکیه به دلیل نفوذ ایران و روسیه نتوانست به اهدافش برسد، اما برای فرار از شکست  در حوزه سوریه مجبور شد به تغییراتی دست بزند و به دنبال تشکیل و تاسیس منطقه امن در خاک سوریه است.

این کارشناس روابط بین الملل در ادامه این نشست اظهار داشت: اردوغان در بحران هشت ماهه با روسیه به این نتیجه رسید که کلید حفظ نفوذ در سوریه، روسیه است نه آمریکا و ما شاهد هستیم بعد از بحرانی که در روابط آنکارا – مسکو پیش آمد اردوغان از پوتین عذر خواهی کرد و بعد از دیدار با وی سعی کرد در سوریه به اهدافش تا حدودی دست پیدا کند.

وی در مورد سیاست سردرگم آمریکا در قبال بحران سوریه اظهار داشت: آمریکا نوعی سردر گمی استراتژیک در بحران شمال سوریه دارد. چرایی رفتار آمریکا در  مورد سوریه درچند مورد خلاصه می شود؛ یکی بحث شعار انتخاباتی ترامپ و پیامدهای کلان سیاست خارجی آمریکا در قبال خاورمیانه است و اینکه آمریکا به طور سنتی در صدد حفظ هژمونی با اخلاق بین المللی بوده، اما ترامپ هژمونی را در معنای مالی وتجاری سازی امنیت می داند و حول محور هزینه و فایده در سوریه سیاست خود را دنبال می کند. ترکیه  به عنوان بازیگر عضو ناتو نیز تاثیر گذاری زیادی بر روی رفتار سیاسی آمریکا دارد و در بحران اخیر ترامپ مجبور بود تا حدودی جوانب ترکیه را نگه دارد.

رویکرد سایر بازیگران عرصه سوریه به حملات اخیر ترکیه

حاجی مینه در ادامه نشست افزود: در پشت این ماجرا معامله بزرگی قرار دارد و آن هم نزدیکی ترکیه به روسیه است. روس ها از زمان قدیم متحد سنتی کردها بودند، اما در این عملیات با ترکیه همراهی کردند. ترکیه به عنوان یک عضو ناتو جذب روسیه شد و این برای مسکو دارای اهمیت است ونوعی پرستیژ برای روسیه محسوب می شود زیرا عضو ناتو بودن در دوران جنگ سرد تهدیدی برای روسیه بود و اکنون جذب روسیه شده و همکاری متقابل در زمینه های مختلف دارند. روسیه  با فروش تسلیحات خود به ترکیه درصدد است که سیستم تسلیحات خود وارد ناتو کند و این یکی از دلایل حمایت روسیه از ترکیه در بحران شمال سوریه است. پس از عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه و توافقاتی که حاصل شد  بعد از هشت سال ما شاهد گشت زنی گارد مرکزی سوریه  در مرزهای جنوبی ترکیه هستیم.

 در قضایای اخیر روسیه قدرت خود را در این مناطق از سوریه همچنان حفظ کرده است و موضوع را از طریق رسانه ها تبلیغ می کنند که ایالات متحده وفادار به متحدین  منطقه ای خود نیست و در مورد کردها خیانت کرده است و این می تواند به حفظ پرستیژ سیاسی روسیه در منطقه کمک کند. هدف روسیه حفظ بشار اسد  در قدرت و بازی دادن ترکیه برای اهداف مورد نظر خود بود و این نوعی شکست برای ترکیه  محسوب می شود. در بدو بحران سوریه، دولت ترکیه در برخورد با بشار اسد چندان آتشین بود که حاضر به مذاکره با وی نشد، اما گشت زنی نیروهای ارتش سوریه نوعی پذیرش دو فاکتو نظام سیاسی سوریه از طرف دولت ترکیه است.

این کارشناس مسایل خاورمیانه در ادامه بیان داشت: کردها در مبارزه با داعش به یک چهره بین المللی تبدیل شدند و به گونه ای قربانی منافع قدرت های بزرگ شدند. در سیاست رفتار دولت ها بحث منافع مهم است و دولت ها برای حفظ منافع خود به راحتی حقوق بین الملل را کنار می گذارند. در قضایای اخیر در سوریه شاهد بودیم که کشوهای بزرگ به خاطر منافع با ترکیه همراهی کردند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رجب طیب اردوغان کردهای سوریه حمله ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۱۰۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد

رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به اینکه جنگ غزه تهدیدی برای تمام منطقه است گفت که روابط تجاری کشورش با رژیم صهیونیستی متوقف شده است.

به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در نشست خبری با فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهور آلمان که به آنکارا سفر کرده است گفت: نسبت به افزایش فعالیت جریان‌های تندرو در غرب احساس نگرانی می کنیم و از مقامات آلمان انتظار داریم که اقدامات بیشتری علیه گروه‌های تروریستی اتخاذ کنند. ما از مقامات آلمانی در مبارزه با تروریسم انتظار حمایت و همبستگی بیشتری داریم.

طبق گزارش الجزیره، وی تاکید کرد: آنچه در غزه رخ می‌دهد ظلمی است که شبیه ندارد و نتانیاهو امنیت تمام منطقه از جمله مردم خود را تهدید می‌کند و از این طریق می‌خواهد عمر سیاسی خود را طولانی‌تر کند. تنش‌ها میان ایران و اسرائیل نمونه‌ای از خطرات جنگ غزه بر ثبات منطقه بود. نباید جنایت‌هایی که اسرائیل در نوار غزه مرتکب شد را نادیده گرفت.

اردوغان همچنین گفت: برای حفظ روابط تجاری با اسرائیل تلاش نمی‌کنیم و این امر پایان یافت. نوار غزه درحال از بین رفتن است درحالی که غربی‌ها در کنار اسرائیل ایستاده‌اند. در مساله تبادل اسرا تلاش می‌کنیم و امیدواریم در این زمینه توافقی حاصل شود.

رئیس جمهور آلمان مدعی شد که اگر حمله حماس در هفتم اکتبر نبود جنگ کنونی غزه رخ نمی‌داد. او گفت: برای کاهش بحران انسانی در نوار غزه تلاش می‌کنیم. بدون ایجاد چشم‌انداز سیاسی بلند مدت برای فلسطینی‌ها، اسرائیل از امنیت برخودار نخواهد شد.

رئیس‌جمهور آلمان با بیان اینکه برای گسترش روابط با آنکارا تلاش می کنیم خاطرنشان کرد: در بسیاری از پرونده‌های خاورمیانه با ترکیه توافق‌نظر نداریم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آخرین تحولات اوکراین| تصمیم برلین برای عدم ارسال موشک‌های تاروس به کی‌یف تغییر نکرده است
  • رئیس‌جمهور مصر به ترکیه سفر می‌کند
  • ادعای اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم
  • اردوغان : روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
  • اردوغان: روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
  •  توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد + عکس
  • اسرائیل در تلاش برای لغو دیدار بایدن و اردوغان است
  • اردوغان: نتانیاهو مانند هیتلر است
  • اهداف سه‌گانه اردوغان از سفر به عراق چه بود؟
  • السودانی: امنیت ترکیه و عراق به هم گره خورده است/ اردوغان: برپایی کشور فلسطین کلید صلح است