Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@08:41:23 GMT

سیره امام رضا(ع) پیام‌آور ولایت مداری است

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۱۰۸۰۲

سیره امام رضا(ع) پیام‌آور ولایت مداری است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاسمی نیا روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: امام رضا(ع) پذیرش ولایت اهل‌بیت را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شرط‌های قرار گرفتن در دژ مستحکم توحید دانستند و مردم را به سمت آن هدایت کردند.

وی افزود: ولایت‌مداری ازجمله مهم‌ترین درس‌های زندگی امام رضا(ع)‌ است و این امام راستین، داشتن محبت نسبت به اهل‌بیت(ع) و عمل به آموزه‌ای ایشان را همواره توصیه می‌فرمودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اقامه نماز در اول وقت و به جماعت از دیگر موضوع‌هایی است که در سیره امام رضا(ع) به چشم می‌خورد و ایشان با عمل به این فریضه الهی و سایر آداب دینی سعی در معرفی حقایق اسلام داشتند.

قاسمی نیا گفت:‌ امام رضا(ع)‌ با عمل و نه‌تنها سخن،‌ مردم را به دین خدا دعوت می‌کردند که بهترین نمونه آن،‌ اهتمام ایشان به اقامه نماز اول وقت بود.

وی بیان کرد: وقتی مردم می‌دیدند امام رضا(ع) بانظم خاصی به انجام امور دینی مقید هستند، از این رفتار درس می‌گرفتند و به سمت اسلام حقیقی هدایت می‌شدند.

وی ادامه داد:‌ پارسایی،‌ پاک‌دامنی، تلاش فراوان،‌ ادای امانت و کتمان سر مردم، طول سجود،‌ خودداری از حرام،‌ صبر در برابر مشکلات، مدارا با مردم و خیرخواهی آنان ازجمله موضوع‌هایی است که در سیره امام رضا(ع) به چشم می‌خورد و همه ارادتمندان به ایشان باید این مسائل را الگوی زندگانی خود قرار دهند.

این کارشناس مذهبی گفت:‌ عمل به تعالیم و معارف زندگانی امام رضا(ع) علاوه بر جنبه‌های فردی در ابعاد مختلف اجتماعی و مدیریت جامعه اسلامی الگویی کارآمد است.

وی ادامه داد: برخورد شایسته و مهربان بودن نسبت به اعضای خانواده و همه اقشار مردم در جامعه ازجمله محورهای مهم تربیتی سیره امام رضا(ع) است که در همه زمان‌ها و به‌خصوص در زمان ما، می‌تواند مانع بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و اختلافات خانوادگی باشد.

امام علی بن موسی‌الرضا(ع) هشتمین امام شیعیان در یازدهم ذیقعده سال ۱۴۸هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود.
نام مبارک ایشان علی و کنیه آن حضرت ابوالحسن و مشهورترین لقب ایشان «رضا» به معنای «خشنود» است. یکی از القاب مشهور حضرت، «عالم آل محمد» است. این لقب نشانگر ظهور علم و دانش ایشان هست.
پدر بزرگوار امام رضا، امام موسی کاظم (ع) پیشوای هفتم شیعیان بودند که در سال ۱۸۳ ه. ق، به دست هارون عباسی به شهادت رسیدند و مادر گرامیشان نجمه نام داشت.
امام رضا (ع) در مدینه، پس از شهادت پدر، امامت بر مردم را بر عهده گرفتند و به رسیدگی امور پرداختند، شاگردان پدر را به دور خویش جمع کردند و به تدریس و تکمیل حوزه علمیه جدش امام صادق(ع) مشغول شدند و در این راستا گام‌های بزرگ و استواری برداشتند.
مدت امامت حضرت رضا (ع)، حدود ۲۰ سال طول کشید که ۱۷ سال آن در مدینه و سه سال آخر آن در خراسان گذشت.
امام رضا (ع) پس از هفده سال سکونت در مدینه و تبلیغ دین و ارشاد مردم، با نقشه و حیله مامون عباسی، راه خراسان را در پیش گرفتند. آن حضرت پس از قبول اجباری ولایت‌عهدی مامون و گذشت سه سال، در ۵۵ سالگی به دست این خلیفۀ عباسی به شهادت رسیدند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: امام رضا حرم امام رضا قم ایام عزاداری پایان صفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۱۰۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آهنگ امت اسلامی، آهنگ عدالت‌خواهی و دین‌مداری است

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی، رئیس‌جمهور در نشست با نخبگان علمی پاکستان گفت: مردم پاکستان به مردم ایران علاقمندند چون انقلاب اسلامی ضد ظلم، بی‌عدالتی و استعمار است. مردم پاکستان نسبت به ظلم و نظام سلطه حساسیت دارند و علیه ظلم و نجات مظلومان، فریاد می‌زنند. از این جهت ملت پاکستان و ایران در کنار یکدیگر هستند.

وی افزود: آهنگ امت اسلامی، آهنگ عدالت‌خواهی و دین‌مداری است. امروز بصیرت مردم مانع از تفرقه‌افکنی دشمنان شده است.

رئیس جمهور گفت: بسیار باعث تاسف است کشتن بیش از سی‌هزار مردم بی‌گناه فلسطین و غزه که اکثر آن‌ها زنان و کودکان هستند باعث تاسف بیشتر است که آمریکا و انگلیس و کشورهای غربی از این جنایت‌ها حمایت می‌کنند و سازمان‌های بین المللی که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند کارایی خود را از دست داده‌اند.

وی افزود: امروز نه فقط امت‌اسلامی بلکه جهان بشریت به دنبال یک نظام‌عادلانه است که بتواند حق مردم مظلوم را از ظالم بگیرن.

رئیسی گفت: دشمنان تلاش کردند تا یمن را بهم بریزند اما نتوانستند. بصیرت مردم عاملی شد تا غربی‌ها در توطئه علیه امت‌اسلامی و توهین به نبی‌مکرم‌اسلام و مقدسات نتوانند موفق شوند.

وی افزود: در سوریه و عراق، داعش را تشکیل دادند و بعد در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا دو نامزد اعلام کردند که داعش را ما تشکیل دادیم.

وی در ادامه گفت: با همه توطئه‌هایی که رژیم صهیونیستی، آمریکا و غرب داشتند، نتوانستند برای متوقف کردن اسلام و امت‌اسلامی کاری از پیش ببرند

رئیس جمهور تصریح کرد: جنایت‌های زیادی کردند، خون‌های زیادی ریختند که عراق و سوریه را به هم بریزند اما نتوانستند.

کد خبر 6085940 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • پیام تسلیت امام‌جمعه و استاندار کرمانشاه در پی درگذشت امام جمعه سابق جوانرود
  • حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • آماده ارسال// حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • همه دستاوردهای امروز ایران اسلامی، از برکات نهضت امام راحل است
  • مقابله با معضلات فرهنگی به کمک کاربردی‌سازی سیره حضرت عبدالعظیم(ع)
  • پیام تشکر بیت آیت الله امامی کاشانی ازرهبر معظم انقلاب وآحاد مردم
  • فیلم/ رئیسی: روحیه انقلابی و دین مداری مردم لاهور و پاکستان ستودنی است
  • آهنگ امت اسلامی، آهنگ عدالت‌خواهی و دین‌مداری است
  • قدردانی خانواده مرحوم آیت الله امامی کاشانی از مردم و مسئولان
  • نخستین کاروان عمره مفرده پس از ۹ سال انتظار عازم مدینه شد