Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری درباره سفر هفته گذشته خود به ژاپن و شرکت در مراسم آغاز بکار رسمی «نارو هیتو» امپراتور جدید ژاپن به توکیو انجام شد، اظهار کرد: از همان ابتدای دعوت  نخست وزیر ژاپن از آقای روحانی برای سفر به توکیو، دولت تصمیم گرفت و قرار شد من به عنوان نماینده دولت به ژاپن بروم و در مراسم آغاز بکار رسمی امپراتور جدید این کشور شرکت کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



جنیدی گفت: بعد از ۳۰ سال امپراتور جدید در ژاپن کار خود را آغاز می‌کرد این یک رویداد بزرگ و مهم در این کشور بود؛ اگر چه امپراتوری یک مقام نمادین است ولی اصول ۶ و ۷ قانون اساسی  ژاپن اختیارات و صلاحیت‌هایی را برای او در نظر گرفته است که البته اعمال این اختیارات را در هماهنگی با دولت انجام می دهد. به علاوه امپراتور مطابق اصل اول از قانون اساسی سمبل کشور و مظهر وحدت ملت تلقی می‌شود.

معاون حقوقی رئیس جمهوری اظهار داشت : دولت ژاپن بر اساس پروتکل‌ها برای این مراسم از عالی‌ترین مقامات کشورها از جمله رؤسای جمهورو نخست وزیران کشورها دعوت کرده بود؛ حدود ۱۹۰ کشور -تقریبا همه دنیا- در این مراسم شرکت کرده بودند که یا خود مقامات آنها در سطوح دعوت شده در این مراسم حضور داشتند و یا نماینده ویژه معرفی کرده بودند تا به نمایندگی در این مراسم شرکت کنند.

جنیدی افزود: در بهار ۹۸ ژاپن از دکتر روحانی رئیس جمهوری برای شرکت در این مراسم دعوت کرد که من به عنوان نماینده دولت ایران برای حضور و شرکت در این مراسم انتخاب و معرفی شدم، و مکاتبات نیز در بهار امسال انجام شد.

وی افزود: اتفاقا در آن زمان متوجه شدم که ممکن است این مراسم با یکی از سفرهای احتمالی من برای شرکت در یک دادگاه بین المللی تداخل داشته باشد لذا پیشنهاد کردم که اگر دولت صلاح می‌داند  فرد دیگری معرفی شود، اما مجددا تاکید شد که در همین سطح و به همین ترتیب سفر انجام شود که من و هیات همراه، خود را با مأموریت مزبور هماهنگ نموده و مقدمات لازم فراهم و در همین چارچوب هم انجام شد.
 
معاون رئیس جمهوری افزود: حضور هیات ایرانی و به ویژه یک زن به عنوان معاون رئیس جمهوری و نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران در مراسم آغاز بکار امپراتوری ژاپن بسیار مورد احترام، توجه و استقبال حاضران و مقامات قرار گرفت و بسیار هم اثر گذار بود. البته بدیهی است که اهمیت این امر و استقبال بسیار خوب و گسترده در درجه اول به دلیل اهمیت کشور ایران و بزرگی ملت ایران است.

معاون حقوقی رئیس جمهوری، ژاپن را مهمترین کشور توسعه یافته آسیایی و غیرغربی دانست و گفت: در این سفر با بنیادها و بخش‌ خصوصی  فعال درحوزه‌  «حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات» و برخی رسانه‌ها دیدار و گفت و گو  شد.

وی گفت: در بخش دیگری از این سفر با مقامات دولتی از جمله «کاتسویوکی کاوایی» وزیر دادگستری ژاپن دیدار و درباره توسعه دیپلماسی حقوقی و قضایی، نحوه اجرای معاهده استرداد محکومین، تبادل اساتید و دانشجویان رشته حقوق و همکاری‌های قضایی و کانون های وکلا و دادگاه‌ها، رایزنی و تبادل نظر کردیم و قرار شد پیرامون حل و فصل برخی مشکلات قضایی کارگروه مشترک با مشارکت وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط تشکیل دهیم.

جنیدی به ملاقات با «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن و گفت و گو درباره مسائل مهمی مانند نحوه اجرای تعهدات و حقوق ناشی از برجام و امنیت خلیج فارس و آزادی کشتیرانی اشاره کرد و گفت: در این جلسه تاکید کردم که برجام یک توافق بین المللی است که اکنون با خروج آمریکا به توافق با گروه ۱+۴ تبدیل شده است، اما آثار آن محدود به همین چند کشور نیست و فقط به اطراف قرارداد و یا منطقه خاص مثل خلیج فارس یا خاورمیانه محدود نمی شود بلکه برجام آثار گسترده ای در ارتقاء صلح وامنیت بین المللی دارد و همه کشورهای دنیا از آن بهره مند می شوند.

معاون رئیس جمهوری گفت: به آقای آبه شینزو گفتم که از ژاپن توقع داریم که در اجرای کامل برجام توسط دیگر طرف‌ها کمک کند، زیرا علاوه بر اطراف برجام، همه کشورها و حتی ژاپن نیز از منافع این توافق نامه بین المللی منتفع می شوند.

جنیدی گفت: در جلسه با نخست وزیر ژاپن تاکید کردم که اگر ایران علاقه‌مند به اجرای برجام نبود آن را امضا نمی‌کرد و حتی بعد از خروج یک جانبه آمریکا از این توافق‌نامه بین المللی تا یک سال دقیقا به تعهدات خود پایبند بوده است که تاییدیه‌های مکرر آژانس بین المللی اتمی هم موجود و مؤید این امر است.

معاون رئیس جمهوری اضافه کرد: در این جلسه گفتم که انجام تعهدات در برجام یک سوی ماجرا است اما در سوی دیگر حقوق و منافع برجام است و از همه کشورها توقع داریم به این موضوع توجه و از اجرای کامل برجام حمایت کنند تا ایران از حقوق برجام بهره‌مند شود.

جنیدی خاطرنشان کرد: مردم ایران توقع منافع عجیب از برجام ندارند و حقوق نادر و ویژه‌ای را از این قرارداد مطالبه نمی کنند، بلکه آنچه که مردم ایران می خواهند بسیار ساده است آنها داشتن روابط اقتصادی و تجاری عادی با سایر کشورهای جهان را انتظار دارند که از جمله حقوق بنیادین همه ملت‌ها است.

وی با اشاره به تصدیق‌ نخست وزیر ژاپن نسبت به این مواضع، افزود: آقای آبه پس از این دیدار در رسانه‌های اجتماعی خود نوشت که «ما از برجام حمایت می‌کنیم و خواستار رعایت تعهدات از سوی همه طرف‌های برجام هستیم.»

جنیدی خاطر نشان کرد: ایران باید از حقوق بنیادین خود از برجام برخوردار شود، اما آمریکایی‌ها با اعمال تحریم های ثانویه تلاش کرده اند ملت ایران را از این حقوق محروم کنند.

معاون رئیس جمهوری سفر به ژاپن را خوب و ارزشمند توصیف کرد و گفت: دستاوردهای این سفر را به شخص و فرد منتسب نمی‌کنم، بلکه به عنوان نماینده دولت و ملت ایران و برای انجام ماموریت و ابلاغ سلام گرم رئیس جمهور و پیام دوستی و محبت ملت ایران به توکیو رفتم و تلاش کردم بهترین کار را برای مردم کشور در ارتقاء روابط سیاسی، اقتصادی، حقوقی و فرهنگی انجام دهم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سیاسی دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۱۱۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف: گزارش جلسه ارزی مجلس و دولت هفته آینده در صحن ارائه می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در جلسه روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس درباره رسیدگی به طرح نظام قانونگذاری، تعیین حدود اختیارت و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در تذکری با تاکید بر عدم ضرورت رسیدگی به این موضوع در ایام پایانی دوره فعلی مجلس گفت: این اقدام در شأن و اقتدار مجلس نیست و طرح مذکور باید در فرصتی مقتضی بررسی شود.

وی در تذکری به هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: قرار بود که موضوع مباحث ارزی و وضعیت بازار ارز را در مجلس بررسی کنیم؛ الان وضعیت بازار ارز کاملا آشفته است. همچنین برای موضوع واردات مواد اولیه، بانک مرکزی به تولید کنندگان می‌گوید [ارز] ندارد؛ معلوم نیست که بانک مرکزی چه کار می‌کند؛ بانک مرکزی باید به مردم جواب دهد.

این نماینده مجلس اظهار کرد: کمیسیون تخصصی ما به بانک مرکزی نظر تخصصی داده است اما بانک مرکزی اصلا آن را قبول ندارد و کنار گذاشته است. بانک مرکزی بگوید سیاست ثباتی که گفتند چیست؟ باید به این موضوعات اساسی بپردازیم نه اینکه یک موضوع اساسی قانونگذاری را طی دو هفته آینده تعیین تکلیف کنیم.

 محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده اردبیل تاکید کرد: پیرو مسائل مربوط به ارز در روز یکشنبه با دوستان‌مان در دولت، بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، رئیس کمیسیون‌های اقتصاد، صنعت، جهش تولید و بودجه جلسه گذاشتیم و ادامه بحث‌مان به چهارشنبه موکول شد و حتماً گزارش جمع بندی مربوط به ارز را هفته بعد  در صحن مجلس ارائه می‌دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • پیام ابراهیم رئیسی به بشار اسد +جزئیات
  • حسینی، نماینده مجلس: به جای تغییر در تیم اقتصادی دولت باید به دنبال بهبود سیاست‌ها بود/ اتفاقات بین‌المللی در قیمت ارز به شدت تاثیرگذار است
  • کنعانی: در برجام آمریکا زیر میز دیپلماسی زد نه ایران/ اقدام ایذایی در اصفهان اقدامی بی‌ارزش بود
  • تعیین تکلیف خط لوله گازی آی‌پی در سفر رئیس‌جمهوری حائز اهمیت است
  • قالیباف: گزارش جلسه ارزی مجلس و دولت هفته آینده در صحن ارائه می‌شود
  • بیگی، نماینده مجلس: اگر ایران پاسخی به اسرائیل نمی‌داد، نظام سلطه ما را رها نمی‌کرد/ من در راستای استیفای حقوق مردم اظهارنظر کردم، شورای نگهبان مرا رد کرد؛ گفتند اظهارات، توییت‌ها و مواضع شما مطلوب ما نبوده/ از نظر احمدی‌نژاد اظهارنظر نمی‌تواند موثر باشد
  • احیای برجام در میانه بحران؟
  • مراسم ترحیم معاون اول احمدی نژاد بی حضور رییس جمهور پیشین
  • چه کسانی در مراسم ختم مرحوم پرویز داودی حضور داشتند؟
  • ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است