Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-18@06:07:16 GMT

میراث البغدادی برای ساکنان موصل

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۱۴۴۰۵

میراث البغدادی برای ساکنان موصل

زمانی که ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش از منبر مسجد جامع النوری شهر موصل بالا رفت تا تأسیس خلافت خودخوانده داعش را اعلام کند، اهالی این شهر هیچگاه تصور نمی‌کردند این مرد چه میزان ویرانی برای شهرشان به بار خواهد آورد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی پس از اعلام کشته شدن ابوبکر البغدادی توسط آمریکا، درباره پیامدها و میراث داعش برای اهالی شهر موصل عراق به عنوان زادگاه این گروه تروریستی نوشت:« "فهد قشمو" ۴۸ ساله که در سخنرانی تاریخی بغدادی در مسجد نوری شهر موصل حضور داشت گفت: این مرد ناشناس (بغدادی) که ما پیشتر او را ندیده بودیم به اینجا آمد و به جای امام همیشگی ما سخنرانی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به مسجد ما آمد که پیش از آن محل صلح بود و او آن را به جهنم تبدیل کرد.

مسجد جامع نوری که قدمت آن ۸۵۰ سال است و افتخار موصل محسوب می‌شد، از زمان شکست داعش در سال ۲۰۱۷ به آوار تبدیل شده است.

اهالی موصل گفتند، البغدادی که در آن روز محاسن بلندی داشت و لباس سیاه بلند بر تن کرده بود و آرام صحبت می‌کرد. پهپادهایی که تحت کنترل محافظان وی که اکثراً جنگجویان خارجی بودند، در این منطقه به پرواز درآمده بودند و خطوط ارتباطی نیز قطع شده بود.

قشمو در این باره می‌گوید که البغدادی به یکباره "خلافت" داعش را اعلام کرد.

در همین راستا، ابو عمران ۶۰ ساله و از اهالی موصل افزود: از همان ابتدا که این مرد وارد مسجد جامع‌مان شد می‌دانستم که با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: در آن زمان به پسرم گفتم که این (مرد) به دنبال مرگ و ویرانی است.

قشمو، که پس از تخریب مغازه‌های لبنیاتی خود در طول جنگ بازپس گیری موصل به عنوان راننده تاکسی کار می‌کند، یکی از چندین فردی بود که رویترز در مورد مسجد نوری با وی صحبت کرده است، جایی که بغدادی تاسیس گروه افراطی خود را اعلام کرد.

آن روز لحظه تاجگذاری دوره تروریسمی بود که برای چندین سال دو کشور عراق و سوریه را فرا گرفت و از سال ۲۰۱۴ تا زمان شکستش در سال ۲۰۱۷ اراضی گسترده‌ای را در این دو کشور به کنترل خود درآورد و موصل نیز مرکز این گروه در عراق بود.

ابو عمران در این باره گفت: به خاطر داعش گرسنه ماندیم، ماه‌ها با آب و آرد سر کردیم و در زیر زمین‌ها پنهان می‌شدیم. چنین زندگی را برای بدترین دشمنم نیز آرزو نمی‌کنم.

موصل که یک منطقه پرجمعیت است و خیابان‌های باریکی دارد که چندین قرن قدمت دارد، اکنون بیشتر آن به آوار تبدیل شده است. خیابان‌های موصل گویای آثار ترس و وحشت اهالی این شهر در دوره تسلط داعش بر این شهر و همچنین طی ۹ ماه نبرد میان عناصر آن با ارتش عراق و ائتلاف بین‌المللی است.

زمانی که البغدادی برای اولین بار اعلام کرد که موصل ملک اوست، برخی از اهالی این شهر از تغییر رهبری آن استقبال کردند. در آن زمان هرج و مرج این شهر را  که اکثر ساکنان آن اهل تسنن هستند فراگرفته بود.

طبق روایت اهالی موصل هویت داعش در همان چند هفته‌ اول اشکار شد و آفتاب جدیدی در موصل طلوع کرد. طبق گفته این افراد، نیروهای امنیتی که برای مدتی با عناصر القاعده در محله‌های این شهر درگیر بودند، این مناطق را ترک کردند و خیابان‌ها تمیز و آرام شده بود، اما طولی نکشید که سربازان داعش قدرتنمایی کردند و جنگجویان خارجی و پلیس دینی این گروه تمامی اقدامات اهالی موصل را زیر نظر می‌گرفتند.

داود عمر داود، مغازه‌دار در موصل در این باره عنوان کرد: "ما را به خاطر سیگار کشیدن کتک زدند و اگر همسرمان بدون روبند از خانه خارج می‌شد یا اگر از تلفن همراه استفاده می‌کردیم ما را ضرب و شتم می‌کردند، بغدادی ما را در شهر خودمان زندانی کرد."

داعش پس از تحمیل دیدگاه تند و انحرافی خود در مورد قوانین اسلامی و مجازات‌های اعدام و شلاق به سرعت محبوبیت خود را در مناطق تحت کنترلش از دست داد.

داود عمر درباره مرگ بغدادی نیز می‌گوید: بغدادی چه مرده باشد یا زنده، چه فرقی می‌کند؟ این مرد آمد تا همه ما را بکشد.» / ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۱۴۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار قرمز و نارنجی برای این استان‌ ها | سیلاب در راه است | هشدار به ساکنان نواحی جنوبی ؛ سدهای منطقه پر هستند! | ببینید

دریافت 14 MB

به گزارش همشهری آنلاین، کارشناس هواشناسی گفت: هشدار قرمز برای استان‌های فارس، بوشهر، هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان صادر شده است. پیش‌بینی می‌شود امروز و فردا بارش‌های بالای ۱۰۰ میلی متر در نواحی جنوبی داشته باشیم.

کد خبر 844814 منبع: صدا و سیما برچسب‌ها خبر مهم آب و هوا - ایران سازمان هواشناسي باران

دیگر خبرها

  • سردار شهید حجازی؛ از مقابله با داعش تا ترور شخصیت در سریال هالیوود
  • چرا داعش تاکنون حتی یک تیر به اسرائیل شلیک نکرده؟
  • ترمیم اقامتگاه کشاورزان و جوی‌های آبِ روستای ماربین
  • کمک ۳۱۶ هزار دلاری اهالی سینما برای غزه
  • اسارت ۳ هزار نفر از اهالی غزه از آغاز جنگ
  • هشدار قرمز و نارنجی برای این استان‌ ها | سیلاب در راه است | هشدار به ساکنان نواحی جنوبی ؛ سدهای منطقه پر هستند! | ببینید
  • اجتماع اهالی هنر برای پاسداشت وعده صادق
  • جدیدترین موضع گیری السودانی درباره روابط با ایران و آمریکا
  • نقشه آمریکا برای ایجاد یک تشکیلات تروریستی جدید در عراق و سوریه
  • داستان صادره از کن! | ثبت احوال اسمالون نخستین مرکز دولتی کن بود