Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-24@04:52:28 GMT

پایان سرشماری سایت گوزن زرد در ارسنجان

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۱۵۱۳۰

پایان سرشماری سایت گوزن زرد در ارسنجان

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، این عملیات بر اساس برنامه سرشماری وحوش سال ۹۸ پیش‌بینی شده و با همکاری ۱۰ نفر از کارشناسان اداره کل و ماموران یگان حفاظت محیط زیست فارس و اداره شهرستان ارسنجان صورت گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با شرکت در جمع‌بندی این عملیات و ارائه نتایج آن توسط تیم سر شماری بیان داشت: با توجه به وسعت سایت و ظرفیت برد آن، جمعیت وحوش مازاد بر ظرفیت برد بوده و باید بررسی‌های کارشناسی دقیقی به منظور افزایش مساحت سایت یا خارج کردن جمعیت مازاد در دستور کار قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمید ظهرابی افزود: این طرح با هدف برآورد جمعیت حیات وحش، کسب اطلاع از وضعیت زاد و ولد حیوانات، بررسی عوامل تهدید، شناسایی مناطق مستعد برای ارتقا سطح حفاظتی و شناسایی زیستگاه‌های مناسب و مستعد برای احیای جمعیت گونه‌های متنوع پستاندار اجرا می‌شود.

او یادآور شد: سایت احیای گوزن زرد ارسنجان، دومین سایت احیای گوزن زرد در استان فارس است که برای تکثیر این گونه حذف شده از طبیعت در اوایل دهه ۹۰ در ۳۰۰ هکتار از جنگل خلیل بیگ در ۸ کیلومتری شرق شهر ارسنجان با ۷ رأس گوزن زرد فعالیت خود را آغاز کرد.

گوزن زرد ایرانی از نظر حفاظتی از سوی سازمان بین المللی حیات وحش جزو گونه‌های در معرض خطر انقراض اعلام شده است. این گونه جثه‌ای کوچک‌تر از مرال داشته و از شوکا بزرگ‌تر است.
انتهای پیام/م

بازدید مدیرکل محیط زیست فارس از روند سرشماری سایت گوزن زرد ارسنجان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۱۵۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویری تازه از حیوان کمیابی که در ایران متولد شد

آفتاب‌‌نیوز :

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: «دومین گوساله‌گوزن زرد ایرانی در سال ۱۴۰۳ در سایت تکثیر و پرورش مجتمع رشکان پارک ملی دریاچه ارومیه متولد شد.»

سعید شهند افزود: در راستای اجرای برنامه عمل ملی حفاظت از این گونه در معرض خطر انقراض، ۶ رأس گوزن زرد ایرانی در سال ۱۴۰۱ از پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری به پارک ملی دریاچه ارومیه و مرکز تکثیر و احیاء این گونه در رشکان با ترکیب جنسی ۴ ماده و ۲ نر منتقل شده است که با تولد ۳ راس گوزن زرد ایرانی در سال ۱۴۰۲ و با تولد دو گوساله گوزن در سال جاری، تعداد این گونه ارزشمند حیات وحش در این سایت تا به امروز به ۱۳ راس افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه وضعیت مطلوبی برای زیست و زادآوری این گونه در پارک ملی دریاچه ارومیه وجود دارد، گفت: دامپزشکان و کارشناسان حیات وحش اداره کل و پارک ملی دریاچه ارومیه به صورت شبانه روزی وضعیت این گونه در معرض خطر انقراض، به خصوص گوساله‌های تازه متولد شده را مورد پایش و کنترل قرار می‌دهند و امید‌ها برای نجات این گونه ارزشمند در پارک ملی دریاچه ارومیه روز به روز بیشتر می‌شود.

طبق گفته روابط عمومی حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی، اواخر فروردین ماه امسال اولین گوساله گوزن زرد ایرانی نیز در سایت تکثیر و پرورش مجتمع رشکان پارک ملی دریاچه ارومیه متولد شد.

دیگر خبرها

  • نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شدند
  • تولد اولین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی پارک ملی کرخه در سال جاری
  • نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد
  • افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه
  • افزایش تعداد گوزن زرد ایرانی در ارسنجان + فیلم
  • افزایش تعداد گونه گوزن زرد ایرانی در سایت ارسنجان
  • تصویری تازه از حیوان کمیابی که در ایران متولد شد
  • دومین گوساله گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه متولد شد
  • تولد دومین گوساله گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه
  • تولد دومین گوساله‌گوزن زرد ایرانی در سال جدید