Web Analytics Made Easy - Statcounter

ماه ربیع الاول سومین ماه از ماه های قمری و ماهی پر از وقایع مهم و شاد برای مسلمانان است. حادثه مهم و تاریخی لیله المبیت، هجرت حضرت محمد (ص) از مکه به مدینه، ولادت پیامبر اکرم و امام جعفر صادق، ازدواج پیامبر با حضرت خدیجه از جمله وقایع فرخنده این ماه است. در سنت های عبادی، ائمه شیعه خصوصا برای 5 روز از ماه ربیع، آداب عبادی و آئین دینی معین کرده اند: اعمال عبادی ماه ربیع الاول‏
«آمد ربیع ، فصل شکـُفتن رها شدن
 با رویش گـــل نبوی هم صدا شدن»*

بنابر مستندات تاریخی و روایی معتبر شیعه و سنی، شب اول ماه ربیع الاول به واسطه واقعه مهم خوابیدن حضرت علی(علیه السلام) در بستر پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) در سال سیزدهم بعثت ـ در همان شبی که کفار مکه تصمیم به قتل دسته جمعی حضرت رسول(ص) در بستر خواب گرفته بودند و در همان شب ایشان به مدینه هجرت فرمودند ـ به «لیلة المبیت» مشهور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«فصل برون نمودن هرکینه ازدل است
  هنگام آشنایی دل ، با خــــــداشدن »*

اول: پاسخ به یک پرسش تقویمی
در خصوص مسائل تقویم قمری برخی این سوال را مطرح کرده اند که چرا ماه ربیع، اول سال قمری نیست؟ برخی نیز با نگاه های فردی، تلاش کردند اول را ربیع را به دلیل اینکه کلمه ربیع به معنای بهار است و آغاز ماه شادی شیعه است، آغاز سال قمری بنامند. مرحوم علامه عاملی یکی از چهره های مطرحی است که در این باره تحقیقات و پاسخ های مستدلی داده است. خبرآنلاین پیشتر در گزارش مشروحی به این پرسش، پاسخ داده است: محرم یا ربیع، کدام اول سال قمری هستند؟

دوم: پاسخ به یک حدیث ضعیف
یکی دیگر از موضوعات مطرح درخصوص ربیع، حدیث بشارت است. آیا حدیث پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) که می فرماید:«هر کسی مرا بخروج ماه صفر بشارت دهد من او را به بهشت بشارت می دهم». درست است؟  فلیسوف برجسته، علامه میرداماد در صفحه 287 کتاب الرواشح السماویة به بررسی این حدیث پرداخته و معتقد است این حدیث، ضعیف است.
خبرآنلاین برای پاسخ به این پرسش که «آیا این حدیث ضعیف است» یا « به متن کامل حدیث توجه نشده و این حدیث را پاره پاره و نادرست متوجه شده اند » دلائل مطرح در کتب حدیثی را در پنج گروه دسته بندی کرده است که مشروح آن را در گزارش « چرا حدیث بشارت ربیع الاول، صحیح نیست و سندیت ندارد؟ » بخوانید. گرچه مساله دیگری نیز درباره این حدیث مطرح است که اساسا بسیاری این حدیث را به صورت پاره پاره و نادرست متوجه شده اند

سوم: پاسخ به یک عمل خرافی
از جمله اعمالی که در دهه های اخیر، همچون یک سنت خرافی رواج یافت این بود که از حدود نیمه شب تا اذان صبح شب اول ربیع، افرادی با در دست داشتن شمع پشت در مساجد مراجعه و با کوبیدن به در مساجد و خواندن اذکاری توسل جسته و حاجات خود را طلب می‏ کنند و این عمل را تا هفت مسجد ادامه می دهند. نام این عمل را «دق الباب» نامیدند که بعدها گسترش یافت.

عموم مراجع نظرات خود را درباره خرافی بودن این اقدام اعلام کرده اند: نظر مراجع درباره کوبیدن در مساجد در شب اول ربیع الاول. آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب از جمله مراجعی بود که در اعلام خرافی بودن این عمل پیشگام بود و از علماء خواست در مقابل این خرافات بایستند: نظر آیت الله خامنه ای درباره اعمال خرافی ربیع و وظیفه علماء

در میان همه این چون و چراها، حقیقت آن است که برای دلبستگان به وادی عشق الهی، صدای اذان صبح ربیع که بلند می‌شود، مژده آغاز ماه ربیع را با خود می آورد. ماه ربیع‌الاول، ماه شادی اهل بیت(درود خدا برآنان) است.
« آری ربیع موسم باران رحـمت است
 از ابر رحمتش گل تکبیر وا شدن

با بلبلان نغمه سرای بهشت گـــو:
وقت سرودن است و به گل مبتلا شدن

همراه نور بوی بهشت خـداست با
ماه ربیع آمدن و، همــــــــنوا شدن»*

* اشعار داخل گیومه در متن، سروده مصطفی معارف است.

/6262

کد خبر 1315569

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: شادی شیعه تاریخ اسلام لبنان سوریه سعد حریری امام رضا ع عراق باشگاه استقلال ابوبکر البغدادی ایالات متحده آمریکا داعش محمدجواد ظریف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۱۶۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای قتل ۳۰ هزار تومانی در کبابی!

با دستگیری 3 متهم یک پرونده جنایی ماجرای قتل 30 هزار تومانی در کباب فروشی لو رفت. 

به گزارش خراسان، شب بیست وهشتم فروردین نزاعی هولناک در کبابی هاشمیه بولوار رسالت مشهد،هنگامی رخ داد که جوانی حدود24 ساله برای صرف کباب وارد کباب فروشی شد اما با ادعای طلب 30 هزار تومانی با پسر مرد کباب فروش به مشاجره پرداخت.

این مشاجره لحظاتی بعد با ورود عموی جوان مشتری به نزاعی هولناک کشید و چند نفر از طرفین به درگیری خونینی پرداختند .دراین میان جوان 24 ساله با وارد آمدن ضربه جسم سخت به ناحیه سر نقش بر زمین شد و نفس هایش به شماره افتاد.

دقایقی بعد این جوان به بیمارستان شهید هاشمی نژاد انتقال یافت و تحت درمان قرارگرفت اما تلاش ها برای نجات وی به نتیجه نرسید و او چندین ساعت بعد بر اثر عوارض ناشی از اصابت جسم سخت جان خود را از دست داد.

در حالی که خورشید بیست و نهم فروردین بر آسمان شهر می تابید،قاضی «محمود عارفی راد»برای بررسی این ماجرای جنایی عازم بیمارستان شهید هاشمی نژاد مشهد شد ودستورات ویژه ای را برای دستگیری عاملان این نزاع مرگبار به گروه تخصصی کلانتری خواجه ربیع مشهد صادر کرد.

با این دستورات قضایی بی درنگ،تحقیقات آغاز و مشخص شد که نزاع مذکور به دلیل ادعای طلب 30 هزار تومانی مشتری از پسر کباب فروش رخ داده است ،این بود که گروه عملیاتی با نظارت مستقیم سرهنگ روح ا... شجاعی (رئیس کلانتری خواجه ربیع)و با بهره گیری از تجربیات قاضی شعبه 211 دادسرای عمومی وانقلاب مشهد،وارد عمل شدند و روز گذشته 3 متهم این پرونده جنایی را دستگیر کردند.

در همین حال قاضی ویژه قتل عمد مشهد با تقدیر از عملکرد سریع و قاطع نیروهای عملیاتی کلانتری خواجه ربیع و به ویژه ستوان یکم خدادادی(افسرتجسس)که به دستگیری عاملان این نزاع مرگبار انجامید گفت:در مراحل اولیه تحقیقات،ادعاهایی در ارتباط با استفاده از چاقو یا چوب در نزاع مذکور مطرح شده است. قاضی عارفی راد تصریح کرد: انگیزه وقوع نزاع هم طلب 30 هزار تومانی مشتری کبابی بیان می شود اما هنوز تحقیقات تخصصی در این باره صورت نگرفته است وبررسی ها ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • پاسخ تکراری انریکه: تا امباپه حرف نزند چیزی نمی‌گویم!
  • رئیس دیوان عالی کشور : حجاب در ایران قانون است و همه باید از آن پیروی کنند، حتی کسانی که مسلمان هم نیستند
  • رئیس دیوان عالی کشور: حجاب در جمهوری اسلامی قانون است، همه پیروی کنند | دست اجانب دنبال برداشتن حجاب است
  • رئیس دیوان عالی کشور: حجاب در ایران قانون است و همه باید از آن پیروی کنند
  • رئیس دیوان عالی کشور: حجاب، قانون است و همه باید از آن پیروی کنند
  • حجاب در ایران قانون است و همه باید از آن پیروی کنند
  • احکام متناسب با جرم در پرونده‌های مرتبط با حجاب صادر شود
  • فرهنگ‌سازی در حوزه حجاب همراه با برخورد قهری نتیجه عکس می‌دهد
  • مسعود ده‌نمکی: با آدم‌های مذهبی‌نما مشکل دارم!
  • ماجرای قتل ۳۰ هزار تومانی در کبابی!