Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا در اثر بارش های شدید باران ابتدای سال و جاری شدن سیل رودخانه های این استان طغیان کرده و بخش وسیعی از منازل اهالی مناطق حاشیه رودخانه در شهرستانهای دلفان ، پلدختر ، خرم آباد و چکنی به زیر آب رفت و اسباب و اثاثیه زندگی آنها در برخی مناطق به کلی از بین رفت. 

سیل فروردین ماه لرستان نشان داد که اگر در گذشته لایروبی رودخانه ها به عنوان یک ضرورت در دستور کار مدیران اجرایی قرار می گرفت  شاهد خسارات ۱۰هزار میلیارد تومانی سیل نبودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لایروبی رودخانه ها علاوه بر کنترل سیل با هدف حفاظت رودخانه‌ها در مقابل تعرض به حریم و بستر آنها، کاهش خسارات احتمالی سیلاب، بهبود وضع زندگی ساکنان حاشیه رودخانه‌ها و هدایت پتانسیل‌های موجود در منطقه به سوی توسعه پایدار صورت می گیرد.

اقدام سریع برای لایروبی رودخانه کشکان

نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی می گوید: کشکان رودخانه‌ای وحشی بوده و در حال حاضر بر اثر سیل فروردین ماه و رسوب سنگ ها کف آن بالا رفته است.

سید حمید کاظمی افزود: در سیل فروردین امسال، مسیر رودخانه کشکان تغییر کرده و با آغاز بارندگی زمین‌های کشاورزی و منازل مسکونی مردم در خطر است.

وی ادامه داد: وزارت نیرو و آب منطقه‌ای لرستان باید برای مردمی که در کنار و مسیر رودخانه کشکان هستند چاره اندیشی کنند.

وی اضافه کرد: اکنون خانه مردم در کنار بستر رودخانه کشکان است و فاصله جاده تا رودخانه نیز ۲ متر می باشد که لایروبی این رودخانه ضروری بوده و باید سریعا اقدام شود.

آغاز لایروبی رودخانه های لرستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان در این ارتباط می گوید: باتوجه به شروع بارش های استان لایروبی رودخانه ها در سطح شهرستان های استان آغاز شده است.

رضا میرزایی اظهار داشت: عملیات اجرایی لایروبی رودخانه ها در شهرستان های خرم آباد، پلدختر، الشتر، دورود و بروجرد آغاز شده و در سایر شهرستانها نیز پیمانکاران انتخاب و در حال تجهیز کارگاه هستند.

وی افزود: با توجه به محدودیت های اعتباری، پس از هماهنگی های لازم با مدیران ادارات منابع آب شهرستان های تابعه و بازدیدهای میدانی و استفاده از ظرفیت مهندسین مشاور، ابتدا نقاط اضطراری و اولویت دار شناسایی و  عملیات اجرایی لایروبی شروع شده است.

وی ادامه داد: برای تمام شهرستانها، متناسب با میزان اعتبار تخصیصی و آسیب های وارده ناشی از سیل اخیر، اعتبار در نظر گرفته شده و تا پایان فصل پاییز لایروبی رودخانه ها در نقاط اضطراری و اولویت دار صورت می گیرد.

وضعیت رودخانه خرم آباد نگران کننده است

فرماندار خرم آباد نیز در این خصوص اظهار داشت: با توجه به سیل فروردین و وجود خسارات زیاد به شهر خرم آباد، وضعیت رودخانه این شهر نگران کننده است.

جعفر طولابی افزود: باتوجه به خسارات وارده به رودخانه خرم آباد و مشکلات پاکسازی و لایروبی آن، اگر در این ایام سیل دیگری رخ دهد وضعیت این رودخانه نگران کننده خواهد بود.

وی ادامه داد: برخی پروژه های شهری آغاز نشده و موانعی بر سر راه طرح‎ها وجود دارد.

وی بیان کرد: ۱۶۷ واحد مسکونی در حریم رودخانه کرگانه خرم آباد وجود دارند که دستگاههای متولی این واحدها را تعیین تکلیف نکرده اند در حالیکه از قبل بنا بوده راه و شهرسازی ، بنیاد مسکن و شهرداری اقداماتی در رابطه با این واحدها انجام دهند.

طولابی گفت: ابنیه و محورهای مواصلاتی روستایی شهرستان بصورت موقت راه اندازی شدند و درصورتیکه سیلاب مجددی رخ دهد محورهای مواصلاتی روستایی از بین می روند و قابل استفاده نخواهند بود.

فرماندار خرم آباد ادامه داد: در سیل گذشته ۳۵ مورد رانش و ریزش گزارش شد و اگر سیلاب دیگری رخ دهد ریزش و رانش بیشتری خواهیم داشت.

طولابی گفت: ماشین آلات و تجهیزات جهت پیشگیری و مقابله با خطر از هم اکنون آمادگی کامل را داشته باشند همچنین اماکن و فضاهای ادارات سطح شهرستان جهت اسکان اضطراری در اختیار باشد.

لایروبی بیش از ۹۵ درصد رودخانه خرم آباد

شهردار خرم آباد گفت:  تاکنون بیش از ۹۵ درصد رودخانه و مجاری آب‌های سطحی معابر خرم‌آباد با هدف کاهش احتمالی خسارات ناشی از سیل، لایروبی شده است.

محمد شریفی مقدم اظهار داشت:در راستای پیشگیری از آبگرفتگی معابر اقدامات و تمهیداتی صورت گرفت و نقاط ضعف به مدیران مربوط تذکر داده شده است.

وی با بیان اینکه در بخش لایروبی رودخانه و همچنین مجاری آب‌های سطحی مشکل خاصی وجود ندارد افزود: لایروبی مستمر جداول سطح شهر نیزدر دستور کار قرار دارد همچنین در مواقع بارندگی اکیپ‌های خدمات شهری و آتش‌نشانی و تیم‌های بازرسی حضور مستمر خواهند داشت.

شهردار خرم آباد همچنین گفت: باتوجه به احتمال طغیان آب رودخانه کرگانه و جاری شدن سیل و به دلیل پیش‌گیری از خسارات احتمالی ساکنان این منطقه در حریم رودخانه نسبت به ترک منازل خود اقدام کنند.

وی افزود: مراکزی مانند سالن ورزشی شهید بیرانوند در پارک دانشجو به عنوان سرپناه سیل زدگان در مواقع بارندگی در نظر گرفته شده و امیدواریم با تمهیدات اندیشیده شده مشکلی وجود نداشته باشد.

به گفته وی شهرداری خرم‌آباد برای هرگونه پیشگیری یا مقابله با بحران، آمادگی کامل دارد.

حوزه آبریز کشکان با مساحت ۹۷۷۵/۶۶ کیلومتر مربع در ناحیه جنوب غربی ایران واقع شده‌ که بخش مهمی از سرشاخه‌های پرآب رودخانه کرخه را تشکیل می‌دهد و حدود یک سوم خاک لرستان را در بر می‌گیرد.
رودهای کوچکتری از شهرستان‌های نورآباد ،خرم‌آباد، کوهدشت، الشتر و پلدختر در طول مسیر به آن اضافه می‌شوند.
حوزه آبخیز رودخانه کشکان در تقسیم بندی هیدرولوژی ایران جزئی از حوزه آبریز خلیج فارس به حساب می‌آید و این رودخانه روزگاری سیل خیزترین رودخانه لرستان بود.
همچنین دو سر شاخه رود دز یکی از شمال بنام تیره و یکی از شرق بنام ماربره در دورود به هم می‌پیوندند و با نام رود سزار سرچشمه اصلی رود دز می‌شوند که این رود تقسیم‌کننده بخش لرستان و بختیاری در کشور می‌باشد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خسارت سیل سیلاب لایروبی لرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۱۷۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای بخش دوم لایروبی رودخانه کارون

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مدیر عامل شرکت خدمات لایروبی صبا سازمان آب و برق خوزستان گفت: با هدف رسوب زدایی و پاکسازی رودخانه کارون بخش دوم عملیات لایروبی رودخانه کارون در دستور کار قرار گرفت.

عادل سواری افزود: در اجرای این طرح   رودخانه کارون بزرگ اهواز حد فاصل پل غدیر تا پل سلمان فارسی لایروبی و رسوب زدایی شد.

وی ادامه داد: عملیات لایروبی رودخانه کارون توسط دستگاه لایروب کاترساکشن ۳۸۰۰ جهاد بهمنشیر ۲ انجام شد.

رودخانه کارون دارای ۹۵۰ کیلومتر می‌باشد که در مسیر خود از شهر اهواز عبور می‌کند.

 

دیگر خبرها

  • تصرف و عدم لایروبی رودخانه‌ از مشکلات کاشان است+فیلم
  • تصرف و عدم لایروبی رودخانه‌ از مشکلات کاشان است
  • لایروبی ۴۲ کیلومتر رودخانه‌های استان قزوین برای پیشگیری از سیل
  • لایروبی ۴۲ کیلومتر از رودخانه‌های استان/صفر شدن آمار تلفات ناشی از سیل در قزوین
  • لایروبی ۴۲ کیلومتر از رودخانه‌های قزوین
  • ۱۶۰ کیلومتر از رودخانه های مازندران لایروبی شد
  • اعلام جایزه تحویل گندم راهکاری موثر در رسیدن به خودکفایی
  • آغاز عملیات لایروبی رودخانه‌های رشت
  • آغاز لایروبی رودخانه‌های شهر رشت
  • اجرای بخش دوم لایروبی رودخانه کارون