Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-03-28@17:28:24 GMT

ساخت و ساز مجاز رونق گرفته است

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۱۸۰۷۰

الحاق 3 روستای حسن‌آباد، قاسم‌آباد و علی‌آباد موجب افزایش ساخت و ساز در همدان شده است.

 پیش از تصویب الحاق روستاها در طرح جامع شهر همدان، کارشناسان همدان‌پیام عواقب آن را هشدار داده بودند اما آن طور که شواهد نشان می‌دهد این الحاق‌ها تقریباً بدون مطالعه یا با مطالعه کم در استان تصویب شد و در تیرماه سال جاری نیز به تصویب شورای‌عالی معماری رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون کمتر 4 ماه از این مصوبه می‌گذرد و در هر 3 روستا مشکلات و ساخت‌وسازهای غیر مجاز رخ داده و همچنان ادامه دارد. اکنون در این روستاها اغلب مردم نگران آینده شغلی خود هستند که همین معضلاتی را در این مناطق به‌وجود آورده تا جایی که دهیار یکی از روستاها به خبرنگار همدان‌پیام ‌گفت: «من نمی‌دانستم با الحاق قرار بوده چه اتفاقاتی بیفتد، اکنون خسته شده‌ام و می‌خواهم استعفا بدهم». در برخی روستاها، بومی‌ها حتی اجازه نمی‌دهند لوله آب از زمین آنها بگذرد که مبادا آب به منازلی برسد که توسط غیربومی‌ها و به‌صورت غیرمجاز ساخته شده‌اند.
پس از معضلاتی که در روستاهای قاسم‌آباد و علی‌آباد وجود داشت و رسانه‌ای شد، اکنون فرمانده یگان حفاظت امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان همدان به تخریب 15 ساختمان یک تا سه طبقه که به صورت غیرمجاز در اراضی کشاورزی روستای حسن‌‎آباد احداث شده بود اشاره کرده و گفته که این ساختمان‌ها توسط یگان حفاظت امور اراضی و با حضور نماینده دادستانی، نیروی انتظامی و نیروهای شهرداری همدان تخریب شدند اما با الحاق سه روستا به شهر همدان ساخت و سازهای بی‌رویه در اراضی کشاورزی این روستاها شدت گرفته است و حتی برخی اقدام به قطعه‌بندی اراضی کشاورزی و ساخت و ساز کرده‌اند.
جواد کرمی با تأکید بر اینکه در الحاق روستاها به شهر همدان اراضی زراعی الحاق نشده است، یادآور شد: اگر چه روستای حسن‌آباد به شهر همدان الحاق شده است اما اراضی زراعی این روستا شامل شهر نمی‌شود و مالکان برای هرگونه ساخت و ساز و تغییر کاربری باید از جهادکشاورزی استعلام کرده و مجوز دریافت کنند. فرمانده یگان حفاظت امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه برخی از زمین‌های کشاورزی توسط پیمانکارانی خریداری و به ملک مسکونی تبدیل شده است، به ایسنا گفت: متأسفانه قشر ضعیف جامعه که توان خرید ملک در شهر ندارند، اقدام به خرید این املاک مسکونی می‌کنند که در واقع با این کار به اراضی کشاورزی و باغات و اقتصاد و امنیت غذایی لطمه وارد می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه افرادی که اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز در زمین های کشاورزی کرده بودند در اجرای حکم مقاومت می‌کردند و اجازه اجرای حکم را به نیروهای یگان حفاظت نمی‌دادند که خوشبختانه با همکاری دادستانی و نیروی انتظامی این احکام به طور کامل اجرا شد.
کرمی با بیان اینکه با ساخت و سازهای غیرمجاز به سازندگان و دولت هزینه تحمیل می‌شود، تأکید کرد: براساس قانون هرگونه ساخت و ساز و احداث بنا در اراضی کشاورزی و باغات باید با استعلام سازمان جهادکشاورزی و اخذ مجوز از این سازمان صورت بگیرد.
وی از مردم خواست تا قبل از هر گونه تغییر کاربری و احداث بنا از سازمان جهادکشاورزی استعلامات و مجوز لازم را اخذ کنند و تصریح کرد: یگان حفاظت امور اراضی تمامی نقاط را رصد می‌کند و سامانه ۱۳۱ نیز در اختیار مردم گذاشته شده تا گزارشات ساخت و سازهای غیرمجاز را به امور اراضی اطلاع دهند.
فرمانده یگان حفاظت امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان همدان در پایان یادآور شد: در صورتی که ثابت شود ساخت و سازهای صورت گرفته در اراضی کشاورزی غیرمجاز بوده است، علاوه بر تخریب بنا، مالک به پرداخت جریمه معادل سه برابر ارزش ملک محکوم می‌‎شود.

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000G0e برچسب ها: ساخت و ساز ، ساختمان ، مسکن ، رونق

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: ساخت و ساز ساختمان مسکن رونق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۱۸۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادسازی اراضی کشاورزی ۳ هزار میلیاردی در محمودآباد

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار حسن مفخمی شهرستانی اظهار کرد: در اجرای طرح برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی کشاورزی و در پی کسب خبری مبنی بر ساخت و سازهای غیرمجاز در بخشی از زمین‌های کشاورزی حریم شهری شهرستان محمودآباد، موضوع در دستور کار مأموران انتظامی قرار گرفت.

وی افزود: مأموران کلانتری ۱۱ در شهرستان محمودآباد پس از شناسایی زمین‌های مذکور با اقدامات پلیسی و دعوت از کارشناسان امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی و با دستور قضائی، حکم آزادسازی را به اجرا در آوردند.

فرمانده انتظامی استان مازندران تصریح کرد: مالک این زمین‌ها، ۶ هزار متر مربع زمین کشاورزی را بدون کسب مجوز از کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون اصلاح حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها که به صورت، سنگ ریزی تفکیک و احداث دیوار تغییر کاربری داده بودند، طی حکم قضائی نسبت به قلع و قمع آن اقدام و تحویل امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد شد.

سردار مفخمی شهرستانی اظهار داشت: کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی، ارزش اراضی تغییر کاربری داده شده را بالغ بر ۳ هزار میلیارد ریال برآورد کردند که متهم احضار و پس از تشکیل پرونده تحویل مراجع قضائی شد.

کد خبر 6063735

دیگر خبرها

  • قلع و قمع ۴ هزار متر مربع تغییر کاربری غیر مجاز در قائم شهر
  • قلع و قمع ۲۶ بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی شهرستان قزوین
  • شناسایی و توقف ۴ مورد تغییر کابری غیر مجاز در اراضی الیگودرز
  • آزادسازی اراضی کشاورزی ۳ هزار میلیاردی در محمودآباد
  • کاهش پرونده‌های حوزه زمین با سنددار شدن اراضی کشاورزی
  • صیانت ازاراضی کشاورزی با مشارکت مردم امکان پذیر است
  • اجرای طرح گشت مقابله با تغییر کاربری غیر مجاز زمین در شاهرود
  • شناسایی و توقف ۱۱ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در مرکز لرستان
  • جلوگیری از برداشت غیر مجاز سنگ در اراضی ملی روستای سیمین شهرستان همدان
  • موارد تغییر کاربری غیر مجاز اراضی استان بوشهر بررسی شد