Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پایگاه اینترنتی اطلس نیوز، استفاده از پنل‌های خورشیدی در سراسر جهان برای تولید برق مطمئنا روش مناسبی برای سیاره زمین است، اما این کار بدون عواقب زیست محیطی نیست. برخی ترکیبات صفحات خورشیدی نسبت به سایر ترکیبات آن آسان‌تر بازیافت می‌شوند اما بازیافت برخی از آنها مانند سیلیکون به راحتی امکان‌پذیر نبود؛ اکنون محققان استرالیایی در جریان تحقیقی متوجه شده‌اند که چگونه یکی از سخت‌ترین و با ارزش‌ترین این ترکیبات را که همانا سیلیکون است، از بقایای دور افتاده صفحات خورشیدی استخراج کرده و دوباره از آن استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته محققانی که این پژوهش را انجام داده‌اند، یک پانل خورشیدی ممکن است ۱۵ تا ۲۵ سال عمر کند  و در حالی که قسمت اعظم پنل خورشیدی از شیشه، فلز و پلاستیک درست شده است اما سیلیکون موجود در آن ترکیبی نیست که به راحتی بتوان آن را استخراج و دوباره استفاده کرد. مقدار سیلیکونی که در هر پنل خورشیدی استفاده می‌شود کم است، اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که تا سال ۲۰۵۰، کل ضایعات پنل‌های خورشیدی که تولید می‌کنیم به پنج میلیون تن برسد، بنابراین دستیابی به یک استراتژی برای بازیافت همه ترکیبات پنل‌های خورشیدی بسیار ارزشمند است.

از آنجاکه سیلیکون مسئول تبدیل انرژی خورشید به الکترون‌ها است، این ماده نقش مهمی در یک پنل خورشیدی ایفا می‌کند و ارزش آن تنها به همین مورد ختم نمی‌شود. محقان ماده دانشگاه «دیکن» در استرالیا می‌گویند که آنها به روشی دست یافتند که نه تنها سیلیکون را برای استفاده مجدد استخراج می‌کند بلکه پتانسیل این ماده را به عنوان آند یک باتری پر انرژی نشان می‌دهد.

محققان در این تحقیق به روشی دست یافتند که در آن از توانایی‌های تبدیل الکترون سیلیکون‌های دور افتاده پنل‌های خورشیدی استفاده می‌کند و به آن حیات دوباره می‌بخشد. در حقیقت محققان در این فناوری، سیلیکون را به یک ماده نانو مقیاس تبدیل می‌کنند تا برای استفاده در باتری‌های لیتیوم یونی مناسب باشد. 

محققان می‌گویند، سیلیکون نانو اندازه آنها توانایی این را دارد که حدود ۱۰ برابر انرژی را در همان فضای سیلیکون معمولی ذخیره کند؛ تحقیقات اولیه آنها نشان می‌دهد که این سیلیکون بازیافت شده دست‌کم به همان شیوه سیلیکون تجاری عمل می‌کند. 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صفحات خورشیدی بازیافت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۱۹۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید ابرخازن با ساندویچ کردن یک ژل بین دو لایه گرافن

به گزارش خبرگزاری مهر، تصور کنید اگر تلفن شما همیشه روشن باشد و داده‌ها را پردازش کند، باتری آن چه مدت دوام خواهد داشت؟ سه ساعت؟ یک ساعت؟ نسل بعدی ادوات الکترونیکی نیازمند این نوع پردازش‌ها بود یعنی به صورت دائمی لازم است که کار کنند که این به معنای نیاز به مصرف دائمی انرژی است. باتری‌های فعلی توان تامین چنین نیازی را ندارند.

ابرخازن‌ها می‌توانند مقادیر بیشتری انرژی را در همان فضای قبلی باتری‌ها ذخیره کنند. یکی از مشکلات ابرخازن‌ها فقدان قابلیت انعطاف‌پذیری آن‌ها است. به تازگی محققان دانشگاه دوک و موسسه فناوری ماساچوست، موفق به ساخت ورق‌های گرافنی شدند که علاوه بر استحکام بالا از انعطاف‌پذیری نیز برخوردار هستند. این گروه نتایج یافته‌های خود را در نشریه Scientific Reports منتشر کردند.

گرافن از لایه‌ای اتم‌های کربن به ضخامت یک اتم ضخامت ساخته شده است. برای ایجاد ابرخازن، این گروه لایه‌ای از ژل منعطف را بین دو ورق گرافن به صورت ساندویچی قرار دادند. با این کار ساختاری منعطف برای تولید ابرخازن ساخته شد.

چنین ابرخازنی اگر نیاز به خم شدن داشته باشد گرافن به راحتی می‌تواند تغییر حالت دهد. ساختار ساندویچی گرافنی را می‌توان تا هشت برابر حالت اولیه خود کشید بدون این که عملکرد آن دستخوش تغییر شود. نتایج نشان داد که تا هزار بار می‌توان این ساختار را کشید و دوباره صاف کرد بدون این که آسیبی ببیند.

این تیم اعلام کرد که این ساختار گرافنی قادر است حسگرها و باتری‌ها را نیز متحول کند. آزمایشگاه‌های دیگری نیز در حال حاضر روی گرافن کار می‌کنند. به عنوان مثال، در دانشگاه جورج واشنگتن، محققان گرافن را با نانولوله‌های کربنی مخلوط کرده تا جوهر ایجاد کنند. این جوهر عملکردی شبیه به همان ژل را در تحقیقات محققان دانشگاه دوک دارد.

طبیعت فوق‌العاده نازک گرافن باعث می‌شود که استفاده از آن برای لوازم الکترونیکی پوشیدنی مناسب باشد. فناوری پوشیدنی می‌تواند روزی مستقیم در لباس ما بافته شود یا در بدن ما تعبیه شود. برای چنین کاری، گرافن بسیار مفید و موثر است.

کد خبر 6080701 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • دستگیری گردانندگان صفحات ضد امنیتی در قزوین
  • گردانندگان صفحات ضد امنیتی در قزوین دستگیر شدند
  • روزانه ۷۷۴ تن زباله در استان ایلام تولید می‌شود
  • روزانه در استان ایلام ۷۷۴ تن زباله تولید می‌شود
  • تخصیص ۴۵ میلیارد برای ساخت پنل خورشیدی در تنگستان
  • افتتاح یک واحد تولید باتری در گرمسار با حضور وزیر صمت
  • شهرداری زباله‌های قابل بازیافت شهروندان تهرانی را می‌خرد!
  • تولید ابرخازن با ساندویچ کردن یک ژل بین دو لایه گرافن
  • از الزام به "مرده‌شویی" تا "ساخت آهنگ"/ مجازات تکمیلی و جایگزین حبس هم باید باضابطه باشد
  • ساخت پنج شهرک انرژی خورشیدی