Web Analytics Made Easy - Statcounter

زنان یزدلی طبق سنتی دیرینه همزمان با سالروز شهادت حضرت امام رضا (ع) تابوتی را به نماد حمل پیکر مطهر آن حضرت بر دوش نهاده و در حرم مطهر بی بی زینب(س) خواهر بزرگوار آن حضرت تشییع و گلباران کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از آران و بیدگل، نمایش آیینی «گلباران خورشید» همزمان با سالروز شهادت ثامن الحجج  حضرت علی بن موسی الرضا(ع) به همت هیات انصار الحسین (ع) یزدل در امامزاده بی‌بی زینب(س) برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این آیین که قدمتش به یک قرن می رسد، زنان و مردان دیار ولایتمدار و شهید پرور یزدل با تأسی از شیر زنان نوغان مقدمات عزاداری پرشور برای امام هشتم (ع) را فراهم کرده و در سالروز شهادت حضرت امام رضا (ع) با تشییع نمادین پیکر آن حضرت و گلباران آن در حرم بی بی زینب(س) در مصیبت شهادتش به سوگ نشستند.

بیش از ۱۲ هزار تن از مردم شمال استان اصفهان هم که در روز شهادت امام رضا(ع) دسترسی به حرم بزرگوار امام رئوف نداشتند، خود را به آستان خواهر بزرگوارش رسانده و در این مراسم شرکت کردند.

 

اجرای نمایش « چشم هایی که خدا را دید» با موضوع گوشه ای از زندگانی امام رضا(ع)، مدیحه سرایی و مرثیه خوانی و اقامه نماز جماعت به امامت آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان از دیگر برنامه های این مراسم بود.

 

در زمان هجرت حضرت امام رضا (ع) به خراسان «نوغان» یکی از بلاد چهارگانه توس باستان در نزدیک سناباد بود که طی سال‌ها با گسترش مشهد در آن ادغام شد و اینک در همان مکان خیابانی به نام نوغان در ضلع شمال شرقی محدوده حرم مطهر رضوی وجود دارد.

 

بر اساس مستندات تاریخی، زنان نوغان هزار و ۲۳۸ سال پیش نخستین عزاداران شهادت ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع) بودند و بر پیکر پاکش حاضر شده و بر سر و سینه زده و اشک ماتم ریختند. پس از گذشت صدها سال مردم یزدل هرسال در سالروز شهادت امام رضا(ع) این واقعه تاریخی را بازسازی می کنند.

 

بقعه بی بی زینب(س) روستای یزدل، در ۱۴ کیلومتری شهرستان آران و بیدگل واقع شده است.

پایان پیام/513

منبع: شبستان

کلیدواژه: شهادت امام رضا ع مسجد سالروز شهادت امام رضا ع ماه صفر امام رضا ع پیاده روی اربعین کانون های فرهنگی هنری مساجد استان همدان رحلت پیامبر اسلام تشییع نمادین پیکر امام رضا یزدل آران و بیدگل روستای یزدل گلباران خورشید شهادت امام رضا نوغان شهرستان آران و بیدگل آران و بیدگل کاشان اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۱۹۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوتی‌ های بارندگی در هرمزگان به ۳ نفر رسید

سیلاب جان کودک ۹ ساله روستای کهورتاک منطقه توکهور هشتبندی را گرفت.

به گزارش ایسنا، بارندگی جان کودک ۹ ساله روستای کهورتاک منطقه توکهور هشتبندی را هم گرفت تا با احتساب دو نوجوان ۱۴ و ۲۰ ساله جاسکی که در گودال آب گل آلود شنا کرده و غرق شده بودند،‌ شمار فوتی های بارندگی اخیر در هرمزگان به ۳ نفر افزایش یابد.

این کودک ۹ ساله اهل روستای کهورتاک هشتبندی بود که صبح امروز، ۲۹ فروردین با دوستان خود برای تماشای رودخانه به جوار رودخانه سیلابی روستایشان رفته بودند، در آب می‌افتد. اهالی روستا با شنیدن صدای فریاد کودکان متوجه مبینای ۹ ساله گرفتار شده در سیلاب می‌شوند اما کاری از پیش نمی‌رود و در نهایت کودک غرق می‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • شادی زائران حرم حضرت زینب از اقدام تنبیهی
  • حال و هوای خانه شهید طهرانی مقدم بعد از عملیات «وعده صادق»
  • غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس
  • نذر کاشی برای توسعه حرم سید الشهدا (ع) در کاشان
  • شهادت نزدیک به ۱۴ هزار کودک به دست صهیونیست‌ها
  • خاطرات فرزند شهید سپهبد صیاد شیرازی: پدرم پل وحدت بین ارتش و سپاه بود/ او نسبت به حفظ فاصله نظامیان از سیاست حساسیت ویژه‌ای داشتند/ هرگز نظرات سیاسی خود را به صورت عمومی مطرح نمی‌کرد
  • فوتی‌ های بارندگی در هرمزگان به ۳ نفر رسید
  • آمریکا: شهادت کودک ۶ ساله فلسطینی در غزه توسط اسرائیل را بررسی می‌کنیم
  • روایتی از توسل سردار شهید حجازی به حضرت زهرا (س)/ هرجا بود، روضه فاطمیه را می‌گرفت
  • روایتی از توسل سردار شهید حجازی به حضرت زهرا(س) / هرکجا بود، روضه فاطمیه را می‌گرفت