Web Analytics Made Easy - Statcounter

چندسالی است تب تاریخ تولدهای رُند برای فرزندان در میان زوج‌های جوان تند شده است. والدینی که با جابجا کردن تاریخ زایمان، ریسک جراحی را به جان میخرند تا فرزندشان در تاریخ خاصی به دنیا بیاید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امروز ۹۸.۸.۸، روز رُند تقویم ایران است. این تاریخ رند شاید برای خیلی‌ها بی‌اهمیت باشد و مانند هر روز دیگری آن را بگذرانند؛ اما اگر سری به برخی بیمارستان‌های شهر بزنید متوجه می‌شوید که این تاریخ برای بعضی از پدران و مادرانی که می‌خواهند فرزندشان به‌دنیا بیاید چقدر ضروری و حیاتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا جایی که حتی بسیاری از آنها حاضر می‌شوند زایمان سزارین را به طبیعی ترجیح دهند و حتی عده‌ای به همین دلیل زمان زایمان را یکی، دو هفته جلو و عقب می‌اندازند. کاری که شاید به ظاهر بی‌اهمیت جلوه کند اما اگر کمی درباره سیستم رشد جنین در ماه آخر بدانید متوجه می‌شوید که حتی یک روز هم می‌تواند اهمیت بالایی در یک زایمان موفق داشته باشد.

تولد دوقلوهای عجیب با ۱۱ هفته فاصله از هم! تاریخ های زیادی وجود دارند که سالانه موجب ازدحام جمعیت زوجهای جوان که منتظر به دنیا آمدن فرزندشان هستند، به بیمارستانها می‌شود و یا در ازای پرداخت چندمیلیون تومان،  از پزشک خود میخواهند که فرزندشان را در آن روز خاص به دنیا بیاورند. تاریخ ۱۱.۱۱ در هر سال؛ همواره مورد توجه پدرو مادرها بوده. اگر در این تاریخ سری به بخش زایمان بیمارستانها بزنید متوجه غیرعادی بودن این روز می‌شوید. درست مانند امروز ۹۸.۸.۸!   یکی از ماماهای بخش زایمان می‌گوید خیلی از زوج‌ها تاکید دارند که تاریخ تولد فرزندشان یا رند باشد یا با مناسبت‌ها همخوانی داشته باشد. با وجود آن که پزشک سعی می‌کند به این موارد توجه نداشته باشند اما تاکید مادر و پدر باعث می‌شود آنها هم تا آنجا که امکان دارد خواسته آنها را لحاظ کنند. البته ناگفته نماند که این اتفاق‌ها اغلب در بیمارستانهای خصوصی رخ می‌دهد.     اما به راستی تا چه اندازه این تغییر در زمان زایمان میتواند برای مادر و فرزند خطرناک باشد؟     متخصصان نظرات یکپارچه ای با یکدیگر در این زمینه دارند. اینکه جابجا کردن تاریخ تولد تا چه اندازه میتواند برای نوزاد خطرناک باشد، مسئله‌ای است که هر پزشکی به آن معتقد است. متخصصان می‌گویند سزارین زودرس، باعث میشود که نوزادان بیشتر در معرض نارسایی تنفسی قرار بگیرند. همچنین مادرانی که فرزند اولشان را با سزارین به دنیا آورده‌اند دیگر نمی‌توانند برای فرزند دوم زمان دقیقی را تعیین کنند و باید سر موقع خودش زایمان رخ دهد. اگر چنین روندی در زایمان‌ها رایج شده و به دنبال تاریخ رند هستند، این امر برای فرزندان اول امکان‌پذیر خواهد بود.   بنا بر گزارش سازمان بهداشت جهانی، فقط پنج تا ۱۵ درصد زایمان‌ها منجر به سزارین می‌شود و این در حالی است که براساس تحقیقات موجود، بیش از ۴۰ درصد زایمان‌ها در ایران به روش سزارین انجام می‌شود. براساس این گزارش سزارین‌های غیرضروری، علاوه‌بر خطرات آن به‌عنوان یک عمل جراحی بزرگ برای مادر و نوزاد، باعث تحمیل هزینه‌های فراوان به خانواده و جامعه می‌شود.    با این حال این موضوع بیشتر از آنکه یک مسئله پزشکی باشد، یک پدیده فرهنگی است. زوج‌های جوانی که تن به تیغ جراحی میدهند و ریسک جراحی و اتفاقاتی که ممکن است در اثر زایمان زودتر یا دیرتر از موعد برای فرزندشان رخ دهد، را می‌پذیرند. اتفاقی که تنها یک دهه به دنبال چشم و هم چشمی مُد شده درغیر اینصورت اینکه یک نوزاد در ۸ آبان یا ۱۸ آبان به دنیا بیاید دقیقا چه تاثیری در سلامت و سرنوشت او دارد.   منبع: مهر

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۲۰۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جستجوی یک خانواده برای یافتن پیکر فرزندشان/ یادبودی برای یاسین

رضا عباسی کارگردان مستند «رش او» که این روزها در پکیج نوروزی پلتفرم هاشور در حال اکران است در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره علت پرداختن به این موضوع گفت: زمانی که وارد لرستان شدیم، ۱۲ ماه از سیل گذشته بود. خانواده‌ای عزیزشان را از دست داده بودند و به دنبال جسد فرزندشان بودند، این مساله خود به خود فضای دراماتیکی را در این خانواده جاری می‌کرد؛ پدر هر روز در رودخانه به دنبال جنازه پسرش بود، تلفن‌هایی از پیدا شدن جسد داشتند و باید آن‌ها را شناسایی می‌کردند و ... به همین دلیل تصمیم گرفتیم که در میان هزاران اتفاق دیگری که این سیل رقم زده بود، به این موضوع بپردازیم.

وی درباره تدوین این مستند که محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است، عنوان کرد: توزیع هوشمندانه اتفاقات در فیلم باید بتواند تماشاگر را همراه کند که کشمکشی با آن داشته باشد از این رو، این روایت را برای موضوع سیل انتخاب کردیم. فیلمبرداری در سه مقطع انجام شد، تصاویر آرشیوی هم از سیل وجود داشت. امیر ادیب‌پرور از تدوینگران به نام و خوب سینماست که دوست قدیمی من است و حرف مشترک با یکدیگر داشتیم، این همکاری باعث به وجود آمدن «رش او» با این چیدمان شد که برای ما راضی‌کننده بود.

عباسی درباره همکاری خانواده حاضر در مستند، بیان کرد: مژگان صیادی تهیه‌کننده «رش او» است که همراهی او با پروژه بسیار به ما کمک کرد و به تیم ما مجال داد که خانواده داغدار یاسین، ما را جزوی از خودشان ببینند. سعی کردیم نظم زندگی آن‌ها را به هم نزنیم و در ناپیداترین حالت ممکن، تصاویری را که برای روایت نیازمندیم، ضبط کنیم. ما کنار آن‌ها زندگی می‌کردیم، غذا می‌خوردیم، به چرا می‌رفتیم و به طور کلی عضوی از خانواده شدیم که بتوانیم لحظات نابی را تصویربرداری کنیم.

کارگردان «مازاد» درباره واکنش خانواده سوژه پس از به پایان رسیدن مستند و پخش آن، عنوان کرد: باتوجه به رابطه‌ای که کماکان با فضل‌الله جوادی، پدر یاسین دارم از نتیجه فیلم خوش‌شان آمده است. ما سعی کردیم که در ساده‌ترین حالت ممکن حق مطلب را ادا کنیم و با موضوع حیاتی یک خانواده روبه‌رو شویم چراکه پسر بزرگ یک طایفه لُر برای‌شان همه چیز است و به نوعی شاه مهره‌شان را از دست داده‌اند. شاید مستند «رش او» یاد یاسین را برای آن‌ها زنده نگه دارد.

وی که مستند «رش او» را به همراه عوامل حرفه‌ای ساخته است، درباره تفاوت شیوه مستندسازی حرفه‌ای و تک نفره تصریح کرد: بخشی از شیوه ساخت مستند به بودجه و بخشی دیگر به آمادگی سوژه مربوط می‌شود؛ شبکه‌های تلویزیونی که نیازمند محتوای تصویری مستند دارد، ترجیح‌شان فیلمسازی تک ‌نفره است چراکه معتقدند یک نفر با وسایل فیلمبرداری هم هزینه کم‌تری دارد، هم ممکن است که نظم زندگی سوژه را از بین نبرد تا بتواند راحت‌تر جلوی دوربین قرار گیرد. شاید فیلمسازی تک نفره، بنا به موضوع انتخاب شده و مواجهه فیلمساز با سوژه، پاسخگوتر باشد.

این مستندساز در پایان درباره اکران آنلاین مستندها تاکید کرد: اکران آنلاین، آن هم در این حجم گسترده تولید اتفاق خوشایندی‌ است. زیست ما در هیچ دوره‌ای تا این حد، در پیوند عکس و تصویر که زیبایی‌شناسی خاص خودش را وارد زندگی‌مان می‌کند، نبوده است. اکران آنلاین باعث شده است با گوناگونی نگاه‌ها در فیلمسازی مستند آشنا شویم درصورتی که پیش از این، تنها ۲ شکبه تلویزیونی مستند و شبکه چهار، فیلم مستند پخش می‌کردند و اکران آنلاین باعث شده است که فیلم‌هایی که در جریان جدی‌تر حوزه مستند عرضه می‌شوند، بیشتر و صحیح‌تر دیده شوند.

کد خبر 6085507 آروین موذن زاده

دیگر خبرها

  • جستجوی یک خانواده برای یافتن پیکر فرزندشان/ یادبودی برای یاسین
  • چه کسی نمی‌خواست روزبه چشمی در استقلال بماند؟
  • زایمان با تاریخ رُند، بازی با جان نوزاد؟! + فیلم
  • تجلیل از مردی که به تاریخ شفاهی رادیو مشهور است
  • عزیزم 03/03.03 به دنیا بیا لطفاً!
  • خبر ذخیره‌سازی شده توسط در تاریخ ۱۴۰۳۰۲۰۴-۱۴:۰۴
  • عزیزم ۰۳/۰۳/۰۳ به دنیا بیا لطفاً!
  • والدین چطور می‌توانند به کاهش استرس کنکور فرزندشان کمک کنند؟
  • دایی بایدن را آدمخوارها خورده اند؟ | جیمز ماراپه: ما آدمخوار نیستیم
  • کشنده فاو نور چشمی بازار شد